Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت 5 اردیبهشت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس گفت و گو کوتاهی با دو تن از کارشناسان سیاسی انجام شد. در این گفت و گو شکست های پی در پی آمریکا از طبس تا خلیج فارس در برابر ایران اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛  پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ روزی فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شب چنین روزی در حالی که همگان در خواب بودند آمریکایی ها به دنبال نقشه ی شوم خود مبنی بر براندازی نظام جمهوری اسلامی می خواستند دست به کودتایی بزنند و با بمباران نقاط حساس کشور و ازبین بردن مراکز مهم حکومتی و سران نظام گروگان های خود را آزاد کنند و دوباره کشور را به آغوش آمریکا برگردانند.

آری در آن شرایط که همه خواب بودند خدا بیدار بود و در اتفاقی سهمگین سربازان الهی یعنی همان شن های روان به یاری انقلاب اسلامی شتافتند و با نابودی سربازان و تجهیزات نظامی آمریکا این توطئه شوم نقش برآب شد. این تجربه ی بی نظیری بود تا نشان دهد قدرت اهریمنی آمریکا فروریختنی است. تاریخ چهل ساله ی انقلاب اسلامی بیانگر چنین تجربیات گران بهایی است. به عبارتی انقلاب اسلامی ایران ابهت ابرقدرتی آمریکا را باخلق چنین حماسه هایی درهم فرو ریخت.

در همین رابطه و برای تحلیل بیشتر دستاوردهای مقاومت ایران اسلامی در برابر آمریکا به سراغ دو کارشناسان سیاسی رفتیم و نظرات آن ها را جویا شدیم. آنچه در ادامه می آید ماحصل این میزگرد است.

مهراب کیانی کارشناس ارشد علوم سیاسی و تحلیل گر حوزه خلیج فارس  با اشاره به سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس در میزگرد پایگاه خبری تحلیلی سپاس مطالبی بیان کردند.

کیانی: بسم الله الرحمن الرحیم به نطر من تاریخ فراموش نخواهد کرد روزی را که ابرقدرت غرب می خواست قدرتش را به انقلاب اسلامی ایران تحمیل کند شن های بیابان درسی را به او دادند که برای همیشه در ذهن سیاستمداران ایالات متحد بماند.

اما رئیس جمهورهای پر مدعای آمریکا شاگردان تنبل کلاس صحرای طبس بودند یا شاید اصلاً نمی خواستند از رفتار خود درس بگیرند برای همین رفتارهای آنها در طول سالیان سال با انقلاب اسلامی ایران و مردم این کشور تغییر چندانی نکرد هرچند که بارها و بارها درس ها را معلم های مختلف برای آنها از نو خواندند اما این شاگردان پر مدعا هیچ وقت حاضر به اصلاح راه حل نبودند آن ها از همان راه حل قدیمی برای این مسئله بهره بردند.

یک روز حزب بعث و حامیان صدام را مامور کردند اما بعد از ۸ سال جنگ دست از پا دراز تر مجبور شدند صدام را که حالا دیگر مهره ای سوخته و سرکش شده بود با هزینه سنگین از سر راه بردارند شاید راهی را برای دست یابی به اهداف خود پیدا کنند اما کار بدتر از گذشته شد و دشمنان صدام و دوستان ایران در عراق به قدرت رسیدند آنها که آمریکا را دشمن کشورشان می دانستند.

امریکا نمی خواهد از تاریخ درس بگیرد همان تاریخی که نادر مهدوی یک روز قلب بریجتون را با آیه: *و ما رمیت از رمیت* شکافت و هیمنه آمریکا را به بازی گرفت همان تاریخی که دستان نامرئی سربازان ایران اسلامی پهباد آر کیو ۱۷۰ را از آسمان به زمین آورد.

آمریکا شاگرد تنبل کلاس تاریخ غرب آسیا و انقلاب اسلامی است وگر نه بعد آن که سربازان او با دستان بسته در جزیره فارسی گرفتار شدند دیگر لاف در غریبی نمی زد شاید هم یادشان رفته است همین چند وقت پیش پهباد فوق پیشرفته گلوبال هاوک با رادار و موشک ایرانی منهدم شد و اقتدار پوشالی آمریکا در هم شکست.

 

به نظر شما آیا این شکست ها موجب درس آموزی و عبرت آمریکا می شود؟

کیانی: کلاً آمریکا سالهاست که به باختن عادت کرده وگرنه پول هایی که برای داعش خرج کرده بود و شکستی که در منطقه خورده بودند باید آنها را سر عقل می آورد حالا که ایالات متحده آمریکا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و پشتش به خاک نزدیک شده از آن سو ترامپ قایق های تندرو سپاه را تهدید به شلیک می کند و می گوید به کشتی های ما نزدیک نشوید چون دستور شلیک داده ایم.

چقدر این جمله حاج قاسم دارد در ذهنم تکرار می شود آقای ترامپ قمار باز آقای ترامپ قمار باز…. آری اینها که به اعتراف خود ۷ هزار میلیاد دلار در غرب آسیا هزینه کرده اند و دستاوردشان هیچ بوده چطور به خود اجازه می دهند دوباره رقیب را تهدید کنند یا برای خودشان هزینه بتراشند.

شاید این از روحیه قمار بازی آنها باشد قمار بازی که هرچه داشته باخته اما هوس قمار دیگر او را در بازی نگه داشته تا سر حد مرگ بازی را ادامه دهد در حالی که خود نیازمند یاری و کمک است تا از دست مشکلی دیگر خلاصی پیدا کند ایالات متحده آمریکا اگر نخواهد از تاریخ درس بگیرد مجبور خواهد بود هزینه باخت سنگین را در این قمار خطرناک بپردازد هزینه ای که معلوم نیست چه آینده ای را برای آنها رقم خواهد زد.

خودکفایی ایران به گونه ای است که دنیا نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد

در ادامه دکتر مشتاقی تحلیل گر حوزه سیاسی ارزیابی از شکست های آمریکا در قبال ایران اسلامی در سطح بین المللی و تقویت جبهه مقاومت و اقتدار ایران مطالبی بیان کردند.

مشتاقی:  بسم الله الرحمن الرحیم اجازه بدهید ابتدا سخنی را از یکی از سیاستمداران بزرگ غرب نقل کنم:«*ایران به حدی بزرگ است و در موقعیت استراتژیک چندان مهمی قرار دارد که جامعه جهانی نمی تواند آن را نادیده بگیرد. علی رغم تحریم های شدید، ایران در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی رسیده است؛ و علی رغم خواب و خیال های ترامپ مبنی بر اینکه با وارد آوردن فشار بر ایران، جمهوری اسلامی را ساقط کند، خوشمان بیاید یا نه، دارای نفوذ فوق العاده در منطقه است.*»

این جمله بخشی از مقدمه ای است که جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در کتاب خود با عنوان «کار، کار انگلیسی ها است، چرایی بی اعتمادی ایرانیان نسبت به بریتانیا» که به تازگی درباره ایران نوشته بود. بزرگی و قدرت ایران مساله ایست که نمی تواند حتی از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود.

اما ایران این بزرگی و قدرت در عرصه منطقه ای و بین المللی را چگونه بدست آورده است؟

مشتاقی: هیچ کشوری نمی تواند بزرگ و قدرتمند باشد مگر اینکه «تصویر»، «نقش» و «برند» قدرتمندی از خود در اذهان ترسیم کند. کشور «مستقل ، مقتدر، ضد استکبار و عدالتخواه» و در یک کلام «خلق جبهه مقاومت» برندی است که جمهوری اسلامی در سالیان پس از انقلاب برای خود ترسیم کرده است.

 

به نظر شما تقابل ایران با نظام سلطه در عرصه ی بین المللی در تقابل با منافع ملی نیست؟

مشتاقی: برخی گمان می کنند شکستن هیمنه آمریکا در طبس و خلیج فارس حرکتی غیر منطقی و غیرضروری است حال آنکه چنین تقابلی مطلقا در راستای منافع ملی است. سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در یکی از سخنان خود گفته بود؛ تمام حرکت های خارجی ما در عرصه مقاومت منطقه ای، دارای پیوست منافع ملی است. امروز شکست هیمنه منظومه غرب در زمین(طوفان شن در طبس)، هوا ( تصرف پهباد RQ170 و ساقط کردن گلوبال هاوک) و دریا(دستگیری ملوانان بریتانیایی و عقب راندن چند باره ناوهای آمریکایی و حمله به ناو بریجتون) به عنوان اعتبار دفاعی ایران، علاوه بر بالا بردن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان فاکتورهایی برای سنجش قدرت منطقه ای ایران و کسب منافع ملی به شمار می رود.

 

به نطر شما شکست هیمنه ی آمریکا در منطقه نتیجه چه اتفاقاتی است؟

مشتاقی: در حال حاضر هیچ کشوری در منطقه نه تنها توان دفاع از منافع خود در مقابل آمریکا را ندارد بلکه تصور رویارویی با واشنگتن را نیز در ذهن خود نمی توانند راه دهند. شکست هیمنه آمریکا موهبتی است که با پایداری، ایثار و مقاومت، به جمهوری اسلامی ارزانی شده است.

 

با توجه به چنین دستاورد بزرگی از سوی نیروهای مسلح خصوصا سپاه وظیفه سایر دولتمردان خصوصا قوه ی مجریه در قبال آمریکا و نظام سلطه چیست؟

مشتاقی:  اما استفاده از این ظرفیت در توانمند سازی داخلی و تدبیر امور اقتصادی مساله ای است که قوه مجریه باید به آن اهتمام بیشتری داشته باشد. به عبارتی ملت ایران در تقابل با جبهه استکبار ظرفیتی را تولید کرده؛ و برندی را ایجاد نموده و آن را در اختیار دولت که امور اجرایی را بر عهده دارد قرار داده است. استفاده بهینه از این ظرفیت بر عهده اوست.

 

انتهای پیام//

منبع: دانا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی اسلامی ایران ایران اسلامی منافع ملی خلیج فارس ی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۸۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است که هیمنه رژیم آدم‌کش صهیونیستی و حامیان استکباری آن را از تمام توان خود استفاده کردند، در هم شکست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین هرسیج امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز استاد و معلم با اشاره به اینکه به گفته امیرالمومنین (ع) حوادث عبرت‌انگیز بسیار است، اما افرادی که از رویدادها عبرت می‌گیرند اندک هستند، اظهار کرد: بعد از چندین صده شاهد شکل‌گیری انقلاب شکوهمند اسلامی در حدود ۴۵ سال پیش بودیم که هیچ فردی تصور نمی‌کرد بر دشمنان خود پیروز شود، اما امروز به رغم تمام تهدیدات، تحریم ها و فشارها، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت اول منطقه‌ای شناخته می‌شود.

وی افزود: عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است که هیمنه رژیم آدم‌کش صهیونیستی و حامیان استکباری آن را از تمام توان خود استفاده کردند، در هم شکست؛ ابرقدرت‌های جهان جرئت انجام چنین حمله‌ای به منافع آمریکا ندارند و سابقه ندارد ملتی بعد از ۴۵ سال به این قدرت دست پیدا کند.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پس از اتفاقات رخ داده در غزه، شاهد ایجاد تغییر در افکار عمومی جهان از جمله دانشگاهیان هستیم، تصریح کرد: افراد بسیاری در این مسیر شهید شدند، اما اسرائیل و حامیان او به اهداف خود نرسیدند.

هرسیج با اشاره به اینکه نقش دانشگاهیان در هر دو عرصه سخت افزاری و قدرت نرم کلیدی است و باید نقشی پیشتازی داشته باشند، ادامه داد: عملیات پهپادی و موشکی که سپاه اسلام در این حد وسعت و گستردگی انجام داد، ابهت رژیم صهیونسیتی و ۱۰ کشوری که از آن حمایت کردند را در هم شکست و این موضوع حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان ما در عرصه‌های فضایی، پهپادی و موشکی با انجام اقدامات بزرگ علمی و بومی به اقتدار نظام کمک کردند، گفت: کمک به توسعه کشور در ابعاد مختلف از جمله وظایف بر عهده دانشگاهیان است؛ بزرگترین گروه مرجع در استان، استادان و اعضای هیئت علمی هستند که بر جوانان و نوجوانان دانشگاهی نفوذ دارند.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: دانشگاهیان می‌توانند در ادراکات، احساسات و ارزش‌ها تغییر ایجاد کنند، اما این اتفاق زخ نمی‌دهد مگر اینکه این افراد به علم، دانشگاه، فهم، بصیرت و روشن‌گری مجهز باشند و بتوانند به شبهات دانشجویان پاسخ دهند.

کد خبر 749466

دیگر خبرها

  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس