Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حل نیازهای جامعه، اثرگذاری و قرار گرفتن در بطن چالش‌های منطقه‌ای از جمله ویژگی‌های سازمان‌های حل مسئله و دانشگاه‌های مسئله‌محور است. بی شک با اندکی واقعی‌بینی پرچم‌دار تمامی جوامع مترقی و پیشرفته امروزی بدنه نخبگانی و دانشگاه‌هاست. فعال کردن ظرفیت‌های نخبگانی هر جامعه‌ای ضمن اینکه منجربه اصلاح روندها و فرهنگ‌سازی عمیق می‌شود بلکه تعقل و منطق جمعی را بر مدیریت حاکم می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمرکز صرف دانشگاه به آموزش و چشم‌پوشی از چالش‌های منطقه، هم هزینه‌هایی برای جامعه به بار آورده و البته خود دانشگاه هم خسارت‌هایی از رویکرد دیده است. این تمرکزگرایی صرف به‌خصوص در سال‌های گذشته، جامعه را از رویش تصمیم‌گیری و اقدامات علمی محروم کرده است، هرچند که این مقوله امری دوسویه است. از طرفی موجب شده تا دانشگاه نتواند محتوای علمی را با نیازهای روز به‌روزرسانی کند و آموزش‌ها را در راستای نیازها قرار بدهد و اغلب شاهد ارائه همان محتوای سال‌ها پیش هستیم.

باید قبول کرد که دانش‌آموخته کردن دانشجویان با همان سبک و محتوای 30 سال پیش بدون درنظر گرفتن نیازهای منطقه و چالش‌های جامعه دردی از مشکلات امروز کشور و اشتغال جوانان حل نخواهد کرد و دانشگاه‌ها عملاً کما فی‌السابق به‌عنوان متصدی آموزش‌های کلاسیک خواهند ماند. به‌نظر می‌رسد هم‌سو کردن گرایش‌های آموزشی و مهارت‌محوری در راستای ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه نسخه‌ای است که می‌توان در مسئله‌محوری دانشگاه‌ها به‌کار برد.

امروزه تجربه دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در دنیا این واقعیت را آشکار می‌کند توسعه بدون حضور دانشگاه میسر نخواهد شد. پتانسیل‌های قشر جوان و فرهیخته و درک واقعی از نیازها بایسته‌هایی است نقشه پیشرفت جوامع را شفاف‌تر می‌کند. باوجود همه این تفاسیر این دانشگاه‌ها هستند که باید بسترهای مسئله‌محوری و جامعه‌محوری را دستور کار قرار بدهند و عوامل تحولی را با عوامل ساختارهای ناکارآمد جایگزین سازند. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که حیات و تداوم جایگاه فعلی دانشگاه نیز در گرو همین تحول است، رویکردهای فرسوده و آموزش محوری صرف می‌تواند نقطه پایانی برای منزلت و اثرگذاری دانشگاه در جامعه باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی ایران با ضریب اثرگذاری بالا و گستردگی کم‌نظیر در سراسر کشور الگوی تمام کمالی برای آغاز تحول در آموزش عالی ایران است. این دانشگاه تحولات بسیاری در یک سال اخیر به خود دیده که طرح «پایش آزاد» در حوزه پژوهش اثرگذار، «سراهای نوآوری» در حوزه فناوری و «مدارس عالی مهارتی» در حوزه آموزش‌های کاربردی از جمله مهم‌ترین این تحولات است. فصل جدید فعالیت‌های دانشگاه آزاد بر روی اثرگذاری مثبت در اقتصاد منطقه‌ای و شکوفایی شهری بنیان شده و کلیه طرح‌ها و برنامه در راستای تحقق این اهداف قرار گرفته‌اند.

دکتر طهرانچی: دانشگاه باید به رسالت اصلی خود برگردد

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای اداری واحدهای دانشگاه آزاد استان مازندران که آذر ماه سال گذشته برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها تا چه حدی به مشکلات و مسائل جامعه ورود کرده‌اند؟ اکنون دانشگاه مدرک را اعطا می‌کندند ولی مهارت نه، دانشگاه‌ها رشته‌ها را برحسب نیازهای مردم و جامعه تغییر نداده‌اند و این موضوع موجب کلافه شدن مردم از دانشگاه شده است. واحدهای دانشگاهی استان مازندران با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این استان به ارتقای سطح اقتصادی جامعه از طریق صنعت گردشگری ورود کنند.

وی افزود: دانشگاه باید به رسالت اصلی خویس بازگردد و به فکر اشتغال جوانان و چالش‌های اصلی منطقه باشد و به‌عنوان موتور توسعه شهری شناخته شود. دانشگاه اگر از مردم و برای باشد، مردم نیز هوای دانشگاه را خواهند داشت.

پس از اظهارات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای واحدهای دانشگاهی استان مازندران، مصوب شد رشته‌های واحد چالوس پیرامون صنعت گردشگری تعریف شود. این همان اقدامی است که دانشگاه خود را در معرض حل و شناسایی چالش‌های جامعه قرار می‌دهد و با ارائه پاسخ علمی و روش‌های منطقی به چالش‌ها موجب شکوفایی و ترمیم اقتصاد و اشتغال منطقه می‌شود. اثرگذاری دانشگاه در جامعه و مفید واقع شدن این نهاد در کیفیت زندگی مردم رمز مانایی و ارتقای جایگاه دانشگاه در جامعه است.

انتهای پیام/

358 / 167 مسئله محوری دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد موتور محرک اقتصاد اثرگذاری دانشگاه در جامعه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اثرگذاری دانشگاه در جامعه دانشگاه در جامعه واحدهای دانشگاه دانشگاه آزاد مسئله محوری دانشگاه ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی سروری‌مجد، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از دانشکده ویژه مادران دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، خواستار الگوگیری همه واحدهای دانشگاهی از این واحد دانشگاهی در ایجاد دانشکده‌های مختص بانوان شد و اظهار کرد:‌ با توجه به تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دکتر طهرانچی و ظرفیت‌های موجود در واحد یادگار امام (ره) به‌زودی شاهد ایجاد رشته‌هایی که مورد اقبال و استقبال دانشجویان مادر در دانشکده بانوان است، خواهیم بود.

وی با خطاب قرار دادن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) با تأکید بر راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی روان‌شناختی و مدرسه عالی مهارتی مادر و کودک در پردیس مادران افزود: آنچه از این واحد دانشگاهی انتظار می‌رود این است که به‌عنوان واحد نمونه در تأسیس دانشکده مختص بانوان، الگویی موفق برای سایر واحد‌ها در سطح کشور باشد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: راه‌اندازی پردیس مادران و فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد نشان از توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) نسبت به دانشجویان مادر است که این خود بسیار ارزشمند و جای قدردانی دارد.

سروری‌مجد گفت: دانشجو بودن معمولا شرایط خاصی دارد و فرد برای اینکه بدون دغدغه به تحصیل بپردازد، باید همه تمرکز خود را صرف درس خواندن کند؛ اما اشتغال، ازدواج و فرزندآوری شرایطی را برای دانشجو ایجاد می‌کند که گاهی ادامه مسیر برای دانشجویان با سختی و مشقت طاقت‌فرسایی همراه بوده به همین منظور ضرورت ایجاد امکانات و بستری مناسب برای ادامه تحصیل مادران اجتناب‌ناپذیر است. امیدوارم آنچه امروز به جمع‌بندی رسیدیم در یک برنامه زمانی مدون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) و در سازمان مرکزی تحقق یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است