دارالعباده ایران در قاب تصویر
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۲۳۸۹
ایسنا/یزد دارالعباده بودن یزد را هر گردشگری پس از سفر به یزد میتواند تنها با قدم زدن در شهری که ابنیه تاریخی، مساجد و تکایا، نقوش و فرهنگ و مردم این سرزمین که گذشتگان به یادگار گذاشتهاند، مشاهده کنند.
یزد سرزمینی کویری است که مردمان آن در نوع دوستی و انسان دوستی همیشه صدرنشین بودهاند، اما یکی از ویژگیهایی که یزد را از سایر کشورمان متمایز کرده، دارالعباده بودن این سرزمین است که در یکی از نمونههای آن آثار تاریخی و فرهنگی به جامانده از گذشتگان است که به خوبی این مسئله را بیان میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای دانستن این مسئله کافی است در محلات قدیمی یزد قدم بزنید. در هر محله تعداد زیادی از مساجد و حسینیهها به چشم میخورند و هر محله قدیمی یک مسجد هم به نام محله دارد و شاید چند مسجد دیگر که نه تنها کاربری مسجد دارند بلکه مرکز نیکوکاری یا پایگاه سیاسی و اجتماعی محله با محوریت مساجد هستند، قابل مشاهده است.
محرم در یزد نیز شور دیگری دارد؛ مردمان این سرزمین، قدیمیترین نخل جهان را در دل شهر خود جای دادهاند، مساجد و تکایایی که در طول تاریخ خود را همچنان حسینی حفظ کردهاند و آیینهای نخل برداری و مراسمهایی باشکوه که حال و هوای هر گردشگر ایرانی و خارجی را حسینی و عاشورایی میکند.
ماههای شعبان و رمضان در یزد هم متفاوت است از جشنهای گسترده گرفته تا میزبانی مسجد هر محله در توزیع افطاری ماه رمضان و نذورات چشمگیری که در این ماهها توزیع میشود.
یزد شاید یکی از مکتبهای اسلام پروری و شیعه پروری است که تعداد زیادی از مدارس و حوزههای علمیه را نیز در دل خود جای داده و در طول تاریخ روحانیون و عالمان بزرگی را به جهان اسلام تحویل داده است.
یزد سرزمینی است که در آن منارهها و گنبدها از فراز پشت بامها به چنان زیاد و رنگارنگ به چشم میخورند که هر گردشگری حتی اگر یک نظر، بر فراز بام خانههای تاریخی شهر را رصد کند، شکوه اسلام را در یزد خواهد دید.
یزد سرزمین بقاع متبرکه و اماکن مقدسه و امامزادگانی است که در طول تاریخ این سرزمین، قدمهای بلندی را در یزد برداشتهاند و شاید وجود قدمگاه ائمه به خصوص قدمگاه امام رضا(ع) در مسیر هجرت و مسجد فرط در قلب بافت تاریخی یزد به عنوان یکی از معتبرترین عبادتگاههای امام رضا (ع)، سندی تاریخی بر تایید یزد به عنوان سرزمین دارالعباده باشد.
اما شاید آنچه بیش از همه فارغ از تاریخ و ابنیه تاریخی بتواند گویای دارالعباده بودن یزد باشد، مردمانی است که خالصانه به هم نیکی میکنند و آوازه خیر بودن و نیکی آنها در اسناد و کتب تاریخی به ثبت رسیده است. امانتداری و مومن بودن و مقید بودن مردمان یزد چنان در طول تاریخ مشهود است که نمیتوان آن را انکار کرد اما دارالعباده بودن یزد را شاید بتوان از طرح کودکانهای در محلهای قدیمی در یزد فهمید؛ دیوار نویسی و طرحی کودکانه که شاید دارالعباده بودن یزد را برای هر گردشگر و رهگذری به خوبی به تصویر میکشد، دیواری که به قلم کودکی به طرحی از «خدا» آراسته است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری يزد گردشگري میراث فرهنگی طول تاریخ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف نقوش صخرهای در منطقه تاریخی ورزقان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان از کشف نقوش صخرهای جدید در ارتفاع یک هزار و ۳۰۰ متری از سطح آبهای آزاد در این منطقه تاریخی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجانشرقی، مصیب نریمانی ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع با خبرنگاران با اشاره به اینکه منطقه کشف شده فوق، محیطی مناسب برای فعالیتهای گلهداری بوده و از قدیمالایام شغل اصلی مردم منطقه گلهداری به خصوص پرورش بُز و گوسفند است، اظهار کرد: نقوش صخرهای مزبور از نوع «قوشاداش» بر روی سنگهای سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد شده است که روی تراس شیب دار و مُشرف به راه قدیمی موسوم به ائلیولو قرار دارد.
وی افزود: نقوش صخرهای نویافته در ارتفاعات ورزقان به عنوان هنر صخرهای دوران پیش از اسلام و مربوط به جنوب قفقاز است که از اهمیت بسیار بالا و ویژهای برای انجام مطالعات باستانشناسی و رویکردی مهم برای درک صحیح جامعه شناختی و انسان شناختی منطقه شمال غرب ایران به شمار میرود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالتهای منفرد و دستهجمعی روی سنگهای سیاه از جنس آهنی به روش کوبشی ایجاد شدهاند و بیشترین نقوش کشف شده در این سنگها متعلق به «بز کوهی» بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونههای زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است.
نریمانی با بیان اینکه نقوش فوق نشانگر ماهیت کوچ رو و شکارگر بودن طراحان این آثار است، تاکید کرد: دورههای زمانی شکلگیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمیتوان بر اساس مطالعات مقایسهای گاه نگاری خاصی برای آنها ارائه داد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تاکنون در منطقه شمالغرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخرهای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی میکند، بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطهها نیز برای بررسی دقیقتر این موضوع، شناسایی و جمعآوری شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان با تاکید بر اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخرهای و شناخت تاریخ جامعهشناختی و انسانشناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که به صورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمدهاند و این آثار ناب و دست نخورده درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر زندگی کوچروی و دامداری و شکار است.
نریمانی تاکید کرد: برخی پژوهشگران داخلی دوره زمانی ایجاد این نقوش به خصوص نقش بُز را به دوران پیش از تاریخ ارتباط میدهند.
وی با بیان اینکه شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمالغرب ایران همواره به عنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستانشناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است، افزود: پژوهشهای باستانشناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخرهای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان ادامه داد: اهمیت سنگنگارههای کشف شده جدید در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژهای است.
کد خبر 748778