Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@14:40:20 GMT

وقتی قلب خشکیده کویر سبز می‌تپد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۰۶۸۶

وقتی قلب خشکیده کویر سبز می‌تپد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، با وجود کم آبی‌ها و وصف کویری استان یزد شنیدن این که در چنین بی آبی‌هایی بتوان نشانی از سبزی زمین و کشت‌های کشاورزی یافت، شاید کمی تعجب برانگیز باشد، اما واقعیت این است که مردم سخت کوش این دیار تسلیم اقلیم نشده و با کشت‌های گلخانه‌ای زمین خود را سبز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشت گلخانه‌ای از جمله راه کار‌های کشاورزان برای رهایی از بی آبی و برداشت محصولات مختلف کشاورزی است که در این زمینه استان یزد رتبه دوم کشت‌های گلخانه‌ای کشور را به خود اختصاص داده است.

شیخ علیشاهی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: شرایط اقلیمی و کم آبی، کشاورزی یزد را به سوی کشت گلخانه‌ای هدایت کرده چرا که میزان مصرف آب در کشت‌های گلخانه‌ای نسبت به کشت‌های دیگر بسیار اندک و به صرفه‌تر است.

او افزود: میزان تولید در کشت‌های گلخانه‌ای بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کشت در فضای باز است و در حال حاضر ۱۸۰۰ هکتار از زمین‌های استان تحت پوشش گلخانه‌ها قرار گرفته و همین امر باعث شده استان یزد در میزان تولید این نوع کشت رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

یکی از گلخانه داران یزدی در خصوص دلیل روی آوردن به چنین کشتی بیان کرد: بارش‌های کم و زمین‌های تشنه و شن زار‌ها باعث شد که برای سبز شدن سفره استان به فکر راه چاره‌ای باشم که گلخانه اولین انتخابم بود.

او افزود: در این نوع کشت حداقل میزان آب مصرف می‌شود، اما در عوض بیشترین برداشت محصول را از آن گلخانه دار می‌کند.
این کارآفرین بیان کرد: از لحاظ اشتغال در حال حاضر حدود ۵۰ نفر در گلخانه مشغول به کار شده اند که می‌توان گفت علاوه بر رونق تولید، اشتغالزایی نیز در این مسیر می‌تواند آینده روشنی داشته باشد.

رمضانی یکی از فعالان عرصه گلخانه داری گفت: افزایش کیفیت محصول تولیدی با کنترل دقیق‌تر آفات و بیماری ها، کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست می‌شود و همچنین تولید بیش از یک محصول در سال ازمزایای این نوع کشت است.

کدام محصول بیشترین سطح کشت را به خود اختصاص داده است؟

ملانوری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، بیان کرد: بیشترین محصولات کشت شده در گلخانه‌ها خیار، فلفل دلمه ای، گوجه و بادمجان می‌باشد که از میان آن‌ها گوجه بیشترین سطح کشت را به خود اختصاص داده است.

او در ادامه اظهار داشت: علاوه بر صادرات محصولات خیار، فلفل دلمه‌ای و بادمجان بهترین و مرغوبترین محصول گلخانه‌های یزد در حال حاضر گوجه می‌باشد که علاوه بر تامین بازار داخلی ۷۰ درصد آن به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، تصریح کرد: بهره برداران گلخانه‌های یزد حدود ۵ هزار نفر هستند که زمینه اشتغال ۳۰ هزار شخص را فراهم کرده اند.

او عنوان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است.

ملانوری ادامه داد: ۱۰۰۰ هکتار از سطح گلخانه‌های استان به کشت گوجه اختصاص داده شده که سالانه ۲۵۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

همچنین یک کارآفرین یزدی در خصوص کشت گوجه گلخانه‌ای گفت: گوجه فرنگی محصول جالیزی گرما دوستی است که معمولا در تمام فصل‌های سال در دسترس است.

او ادامه داد: به دلیل ضرری که سرما به گوجه وارد می‌کند بسیاری از کشاورزان تصمیم گرفتند تا گوجه فرنگی را در گلخانه پرورش دهند، این کار مزیت‌های زیادی دارد و باعث رشد گوجه در شرایط بهتر می‌شود چرا که تنظیم دما و شرایط نور در این روش به خوبی قابل کنترل خواهد بود.

این کار آفرین اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های گوجه فرنگی گلخانه ای، درشت‌تر بودن و رنگ قرمز پر رنگ داشتن آن است که فراوانی تقاضا گلخانه داران را به کشت این محصول ترغیب کرده است.

یزد توانسته در تولید محصول روناس، محصولات گلخانه ای، پسته، زردآلو، انار و زعفران به ترتیب رتبه نخست، دوم، سوم، چهارم، پنجم و هفتم کشور را از آن خود کند همچنین محصولاتی چون گندم، گل محمدی، انواع گیاهان دارویی، کلزا، سرگم نیز در این استان کشت می‌شوند.

معضل کم آبی مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده به همین دلیل رویکرد اصلی حوزه کشاورزی در این استان مصرف بهینه آب از طریق اجرای طرح‌های آبیاری نوین وتوسعه کشت گیاهان کم آبخواه و مقاوم در برابر کم آبی است.

امید است امسال نیز با همت مردم و حمایت مسئولان بتوان از دل بحران موفقیت‌های درخشانی را به دست آورد.

گزارش از الهام وادی

انتهای پیام/و

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی در کویر کشت گلخانه ای آبیاری نوین کشت های گلخانه ای خود اختصاص اختصاص داده گلخانه ها استان یزد کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۰۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد

میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.

وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود.

برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی