Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@01:11:10 GMT

برداشت گیاه آنغوزه در مهریز ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۱۱۳۹

برداشت گیاه آنغوزه در مهریز ممنوع شد

آنغوزه از دیرباز به عنوان طعم دار کردن و گیاهان دارویی استفاده می شده است این گیاه هنوز هم گاهی در گیاه درمانی های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد که به ویژه در درمان هیستری، برخی شرایط عصبی، برونشیت، آسم و سیاه سرفه بسیار ارزشمند است.

سیدعلی باقری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه برداشت غیرقانونی از این گیاه مراتب را برای نظارت و بررسی موضوع و برخورد با متخلفان گزارش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق مقررات برداشت هرگونه گیاه آنغوزه بدون مجوز در شهرستان و مراتع بخش مرکزی  غیر قانونی و جرم محسوب می شود و دارای پیگرد قانونی است .

این مسوول اظهار کرد: این گیاه  یکی از محصولات مهم مراتع منطقه است که بهره برداری از آن فقط با اخذ مجوز و تعیین بهره بردار از سوی اداره منابع طبیعی امکان پذیر است .

به گفته باقری، مهریز از قطب های اصلی رویش آنغوزه استان یزد محسوب می شود که برای حفظ این گیاه باید مردم و مسافران همکاری لازم را با منابع طبیعی داشته باشند.

همچنین این مسوول پیشتر به ایرنا گفته بود: برداشت گیاه خوراکی ریواس در مراتع بخش مرکزی این شهرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است  در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود.

ریواس گیاهی خودرو به شمار می‌رود که در فصل بهار مراتع را مزین کرده و برگ‌های پهن خود را بر دامن دشت‌های این شهرستان می‌گستراند.

عرصه‌های منابع طبیعی مهریز ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دارد.

تاکنون ۲۰ گونه گیاه دارویی شاخص در این شهرستان شناسایی‌ شد که مورد استفاده شهروندان منطقه و سایر نقاط قرار می‌گیرد.

کلپوره، کاکوتی، بادام‌کوهی، زیره سیاه و کور علف مار ، درمنه، پونه، قیچ، اسپند، بنه ، هندوانه ابوجهل، افدرا، گون کتیرایی ، وشق(وشا)، مریم گلی، زرشک، سریش ایرانی، آنغوزه، ریواس و آویشن شیرازی از مهمترین آنهاست. 

هرکدام از این گیاهان خواص درمانی خاص خود را دارد که در مناطق و فصول مختلف طبق مقررات برداشت و استفاده می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا جرم خودرو شاخص مسافران منابع طبیعی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا در بهبهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر جهاد کشاورزی بهبهان گفت:امسال ۴۲۰۰ اراضی آبی و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم شهرستان بهبهان زیر کشت کلزا رفته است.

لاله نیرومند افزود: ازشروع فصل برداشت دانه روغنی کلزا در بهبهان تاکنون افزون بر ۷ هزار تن کلزا برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۹۰۰۰ تن دانه کلزا از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان بهبهان برداشت شود.


  مدیر جهاد کشاورزی بهبهان اظهار کرد: کارخرید دانه روغنی کلزا همزمان با برداشت در چهارمرکز در بخش‌های مرکزی وزیدون آغاز  وتاکنون ۷۶۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.



دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • صدرشیمی، مهریزی شد
  • ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است
  • امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت
  • رشد ۱۰ برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود