Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@02:34:33 GMT

پایان کار شورای‌عالی اصلاح‌طلبان ؛ بازگشت به‌احزاب

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۳۳۳۳

پایان کار شورای‌عالی اصلاح‌طلبان ؛ بازگشت به‌احزاب

ساعت 24-بسیاری از فعالان سیاسی و دبیران‌کل احزاب اصلاح‌طلب بارها به‌این نکته تاکید کردند که کارکرد شورای‌عالی سیاستگذاری به‌این شکل به‌پایان رسیده و باید تغییرات جدی ساختاری در آن حاصل شود؛ اما هیچ گوشی این سخنان را نشنید. تا اینکه طی چند روز اخیر، حجت‌الاسلام موسوی‌لاری، نایب‌رئیس این شورا از سمت خود استعفا داد و در نامه خود به محمدرضا عارف به‌همین لزوم تغییرات در ساختار شورای عالی اشاره داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده‌ای معتقدند که اکنون وقت آن رسیده که روال کار به‌احزاب اصلاح‌طلب سپرده شود و شورای‌عالی کنار برود. باید دید در یک‌ساله باقیمانده تا انتخابات 1400 چه‌اتفاقاتی پیرامون جریان اصلاحات خواهد افتاد.

از استعفا تا تغییرات در شورای‌عالی

«تا چند هفته دیگر عمر مجلس دهم به‌پایان می‌رسد و مجلس دیگر با حال‌وهوایی متفاوت پا به‌عرصه وجود می‌نهد. دولت فعلی نیز آفتابش‌بر لب پشت‌بام است و هر چه بود و هر چه هست به‌ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود. در چنین شرایطی نباید از بازنگری در ساختار و سازوکار نهادهای اجماعی اصلاح‌طلبان در عرصه‌های گوناگون غفلت کرد.» این جملات بخشی از استعفانامه حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری، از سمت نایب‌رئیسی شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان است. سخنانی که بارها از زبان بسیاری از اصلاح‌طلبان بعضا مخالف شورای‌عالی مطرح شد اما بدان وقعی نهاده نشد. آنچه مشخص است با وجود نقدهایی که به‌رویکردهای شورای‌عالی در سه دوره عملکرد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 و ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سال 96 وارد است؛ اما این شورا عملکردهای بعضا موفقی داشته است. با این حال بسیاری از منتقدان معتقدند که پس از دوره سوم این نهاد اصلاح‌طلب باید به‌کار خود خاتمه می‌داد و روال امور را به‌دست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌سپرد. اما اصراربر ادامه کار باعث شد تا جایگاه و کارکرد این شورا بیش از پیش مورد انتقاد فعالان اصلاح‌طلب قرار گیرد. از همین‌رو است که امروز قاطبه اصلاح‌طلبان‌بر این عقیده‌اند که شورای‌عالی نیاز به‌تغییرات ساختاری و بازنگری راهبردی دارد. اینکه موسوی‌لاری از این شورا استعفا داده نیز موید این نکته است که کارکرد شورای عالی به این نحو به‌پایان رسیده است. گرچه او نامه استعفایش را خطاب به محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نوشته اما برخی معتقدند که وی باید به‌لحاظ شکلی و اخلاقی این نامه را به‌رئیس‌دولت‌اصلاحات می‌نوشت. از طرفی هر چند که او علت استعفای خود را کسالت عنوان‌کرده اما عده‌ای بر این باورند که استعفای او به‌حذف نام فرزندش از سوی شورای‌عالی بی‌ربط نیست. نگاهی به‌اتفاقات سال گذشته و به‌خصوص انتخابات مجلس یازدهم این نکته را بار دیگر متذکر شد که کارکرد شورای‌عالی سیاستگذاری به‌پایان رسیده و دیری نخواهد پایید که افراد دیگری نیز به‌انحاء محتلف‌ساز جدایی از این شورا سر دهند. قدر مسلم اصلاح‌طلبان با محوریت شورای‌عالی یا شورای هماهنگی باید برای 1400 برنامه‌ای مدون داشته باشند. از این جهت است که تغییرات هرچه زودتر باید در این جریان سیاسی اعمال شود. چنانکه محمود میرلوحی، عضو این شورا می‌گوید:« هرگونه اصلاح ساختار، اصلاح روش و رویکرد میسر است. البته می‌شود پیش‌بینی کرد که این تغییر باید به‌سمت مطالبات مردم باشد.»

واکنش‌ها به‌استعفای لاری

روز گذشته بود که خبر استعفای حجت‌الاسلام موسوی‌لاری از شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در فضای مجازی منتشر و سپس این استعفا در رسانه‌ها منتشر شد. با این حال برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نسبت به‌این مساله ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. برنا نوشت، حسین موسوی‌تبریزی، یکی از اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن بی‌اطلاعی از علت استعفا موسوی‌لاری اظهارداشت: مدتهاست که جلسه‌ای تشکیل نشده و بنده هم در جریان علت این استعفا نیستم. مرتضی حاجی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت اصلاحات و عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد. سعید شریعتی هم در این‌باره اظهار کرد: موسوی‌لاری در نامه خود بسیار شفاف و صریح توضیحات کافی را ارائه داده است. او هم کسالت و هم بعضی از نارسایی‌های موجود در ساختار شورای‌عالی را به‌عنوان دلایل استعفا اعلام کرده است. وی بیان کرد: نبودن موسوی‌لاری به‌منزله کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از شورای‌عالی سیاستگذاری است. داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در واکنش به‌انتقادات به‌شورای‌عالی سیاستگذاری تصریح کرد: این شورا متشکل از احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب است که فعلا این مجموعه در جریان اصلاحات بی‌بدیل است و جایگزینی برای آن وجود ندارد و شورای‌عالی سیاستگذاری تصمیم‌گیر انتخابات 1400 در جریان اصلاح‌طلبی خواهد بود.

کارکرد موقت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص انتقادات به‌شورای‌عالی سیاستگذاری اظهار داشت: من اساسا پس از انتخابات مجلس دهم ادامه کار شورای عالی را درست نمی‌دانستم. این شورا موقتی بود اما برخی اصرار به ادامه کار این شورا دادند و کار به اینجا رسید. احمد حکیمی‌پور به‌««آرمان ملی»» گفت: خیلی‌ها می‌گفتند که شورای‌عالی احزاب را تضعیف می‌کند و ساختار درستی ندارد و نزدیک چهار سال است که می‌گوییم اما خوشبختانه یا متاسفانه برخی تازه به‌این نتیجه رسیدند. دبیرکل حزب اراده ملت درخصوص تغییرات در ساختار شورای‌عالی اذعان کرد: شورای‌عالی تشکیلات دائمی نبود که بخواهیم آن را نگه داریم یا در آن تغییراتی ایجاد کنیم؛ این شورا ماموریت انتخاباتی داشته و تمام شده حال برخی آن را تمدید کردند. شورای‌عالی مجموعه‌ای موقت بود که اساسا به‌این موضوع توجهی نشد.

لزوم باز گشت به‌احزاب

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص استعفای حجت الاسلام موسوی‌لاری و انتقادات به‌شورای سیاستگذاری عنوان کرد: بارها گفتیم که وجود شورای‌عالی سیاستگذاری ناشی از شرایط غیرطبیعی فعالیت‌های سیاسی در کشور است. چرا چون امر صحیح این است که کارکرد حزبی‌بر اداره کشور و عرصه فعالیت‌های سیاسی حاکم شود. علی‌محمد نمازی به‌««آرمان ملی»» گفت: شورای‌عالی سیاستگذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره اول و دوم آقای روحانی و مجلس دهم موفق عمل کرد اما این اجتناب‌ناپذیر است که وقتی مجموعه‌ای موفق می‌شود سهم خواهی‌ها آغاز شود و اطاعت و هماهنگی خود را نشان ندهد. عضو شورای مرکزی حزب کارکزاران سازندگی بیان کرد: باید به‌سمتی برویم که کارکرد حزبی در انتخابات حاکم کنیم.

منبع: روزنامه آرمان ملی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان سیاسی اصلاح طلب حجت الاسلام موسوی لاری مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند

با حکم محمد خزاعی، ۱۲ تن از مدیران و فعالان فرهنگی هنری و سینماگر کودک و نوجوان به‌عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مجید زین العابدین، علی قاسم زاده، کمال حیدری، یوسف افشارنیا، سید مهدی سیدین‌نیا، فرزانه کلاهدوزان، علی صالحی، اصغر فارسی، وحید نیکخواه آزاد، پوران درخشنده، وحید ملتجی و احمد مقیمی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان منصوب و معرفی شدند.

محمد خزاعی در حکم انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، با تاکید بر این نکته که برگزاری جشنواره این رویداد فرصتی ارزشمند برای توجه به نقش مهم آثار مهم کودکان و نوجوانان است، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تصمیمات اثر بخش در زمینه رشد سرمایه انسانی دغدغه‌مند، تقویت فکر و ایده‌های نو، تکامل چرخه تولید و اکران، تشویق و معرفی استعدادهای جوان و جهش تولید با مشارکت فیلمسازان در سینمای راهبردی کودک و نوجوان را از اعضای شورای مذکور خواستار شده است.

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری مجید زین العابدین در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 749809

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟