Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@06:28:15 GMT

بیماران دیابتی می‌توانند روزه بگیرند؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۳۷۶۸

بیماران دیابتی می‌توانند روزه بگیرند؟

یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه برای تعیین وضعیت افراد مبتلا به دیابت و امکان روزه‌‌داری برای آن‌‌ها، سن یکی از مهمترین شاخص‌‌هاست، درباره روزه‌‌داری بیماران دیابتی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهرام علمداری درباره وضعیت افراد مبتلا به دیابت برای روزه داری اظهار کرد: برای تعیین وضعیت افراد مبتلا به دیابت و امکان روزه‌‌داری برای آن‌‌ها باید چند شاخص را بررسی کرد که سن یکی از مهمترین این شاخص‌‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این شاخص گرفتن روزه برای افراد دیابتی بالای 65 سال صلاح نیست و توصیه نمی‌‌شود.

این متخصص درباره دیابتی‌‌های زیر 65 سال توضیح داد: اگر قند خون این افراد با انسولین کنترل می‌‌شود، معمولاً روزه داری باعث افت شدید قند آنها شده و بنابراین گرفتن روزه برای این افراد نیز توصیه نمی‌‌شود مگر اینکه پزشک معالج با ارزیابی وضعیت دیابت بیمار تشخیص دهد که روزه برای شخص خطری ایجاد نمی‌‌کند اما معمولاً این مجوز به بیماران دیابتی که انسولین دریافت می‌‌کنند داده نمی‌‌شود، زیرا معمولاً این افراد برای دریافت انسولین باید غذا بخورند و در چنین شرایطی گرفتن روزه معمولاً توصیه نمی‌‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دسته دیگری از بیماران دیابتی که با مصرف قرص، رژیم غذایی و فعالیت بدنی دیابت خود را کنترل می‌‌کنند، توضیح داد: قند ناشتای این افراد حتما باید زیر 140 و قند سه ماهه آنان زیر 7 درصد باشد تا روزه داری برای آنان مشکلی ایجاد نکند. بیمار دیابتی که قند خون خود را با قرص کنترل می‌‌کند اما قند ناشتای بالای 140 و یا قند سه ماهه بالای 7 درصد دارد صلاح نیست روزه بگیرد.

این متخصص افزود: دسته دیگری از افراد مبتلا به دیابت که قند خون خود را با ورزش، پیاده روی و رژیم غذایی کنترل می‌‌کنند، برای گرفتن روزه مشکلی نخواهند داشت.

علمداری درباره وضعیت افراد دیابتی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌‌اند گفت: این افراد جزو گروه‌‌های پرریسک برای روزه‌‌داری محسوب می‌‌شوند و حتی اگر قند ناشتای بالای 140 و سه ماهه بالای 7 درصد نداشته باشند باید از بهبود کامل علائم بالینی خود مطمئن شوند و اگر هرگونه تنگی نفس، ضعف بدنی در خود مشاهده کردند از گرفتن روزه اجتناب کنند.

وی ادامه داد: اگر بیمار بهبود کامل یافته باشد، یعنی 6 هفته از آخرین علائم ناشی از بیماری از جمله تب، تنگی نفس، ضعف بدنی، سرفه و سایر مشکلات گذشته باشد فرد با مشورت پزشک و در نظر گرفتن موارد گفته شده می‌‌تواند روزه بگیرد، اما اگر از آخرین علائم بیماری کمتر از 6 هفته گذشته باشد روزه گرفتن می‌‌تواند خطرات زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: روزه بیماران بیماران دیابتی روزه داری افراد مبتلا به دیابت بیماران دیابتی وضعیت افراد گرفتن روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند

ایسنا/خوزستان مدیر کل بیمه سلامت خوزستان گفت: افراد کم‌توان تحت پوشش بیمه سلامت علاوه بر پوشش بیمه‌ای ۵۹ خدمت توانبخشی می‌توانند متناسب با نوع بیماری خود از خدمات صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز بهره‌مند شوند.

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: افراد کم‌توان یا توان‌خواهان می‌توانند از پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی متناسب با نوع اختلال عملکردی و یا بیماری خود بهره‌مند شوند که برای بهره‌مندی از این خدمات بیمه سلامت می‌توانند اقدام کنند.

 به گزارش ایسنا، وی افزود: مسیر استفاده از این خدمات بیمه سلامت، پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی متناسب با نوع اختلال عملکردی است که در این راستا سازمان بهزیستی توانخواهان تحت پوشش خود را براساس شش گروه اختلال عملکردی به سازمان بیمه سلامت ایران معرفی می‌کند.

رضایی ادامه داد: این شش گروه اختلال عملکردی شامل اختلالات کم‌توانی ذهنی، جسمی- حرکتی، روانی، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار هستند.

وی افزود: پس از معرفی افراد کم‌توان دارای یک یا چند نوع از اختلالات عملکردی از سوی سازمان بهزیستی، این افراد می توانند از ۵۹ کد خدمت توانبخشی در حیطه‌های مختلف شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، ارتوپدی فنی (اعضای مصنوعی) و فیزیوتراپی با پوشش ۷۰ درصدی سازمان بیمه سلامت ایران در کلیه مراکز طرف قرارداد با مالکیت‌های مختلف دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی بهره‌مند شوند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • فضای کار اشتراکی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری چیست؟
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون