Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:01:43 GMT

روزه‌داری سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۵۰۴۸

روزه‌داری سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

ایسنا/قزوین یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه روزه یکی از عوامل افزایش سطح ایمنی بدن به شمار می‎رود، گفت: روزه‌داری فاکتورهای ایمنی بدن را افزایش می‌دهد بر این اساس در شرایط کرونایی به این فاکتورها توجه داریم چون معتقد هستیم که بدن باید با عفونت‌های ویروسی مقابله کرده و ایمنی مطلوبی داشته باشد.

دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر باب شده است که در رابطه با اثرات روزه بر بدن سخن می‌گویند که باید بگوییم روزه یک امر دینی است و اگر دنبال فایده جسمانی آن باشیم خطاست البته ممکن  است یک عبادت فواید جسمی نیز داشته باشد ولی در کنار آن امکان دارد برای برخی بیماران مضراتی نیز یافت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: در مطالعات محققان مشخص شده است افرادی که گرسنگی و تشنگی تحمل می‌کنند در آن‌ها برخی فاکتورهای شیمیایی خون تغییر می‌کند برای مثال روزه می‌تواند موجب کاهش چربی خون شده و همین به عنوان یک عامل محافظت‌کننده از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های متابولیک مانند دیابت عمل کند.

وی با اشاره به اینکه روزه یکی از عواملی افزایش ایمنی بدن به شمار می‎رود، گفت: روزه‌داری فاکتورهای ایمنی بدن را افزایش می‌دهد بر این اساس در شرایط کرونایی به این فاکتورها توجه داریم چون معتقد هستیم که بدن باید با عفونت‌های ویروسی مقابله کرده و ایمنی مطلوبی داشته باشد.

سیاهپوش که دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ با اشاره به اینکه معنویت باعث اثرات مثبت روحی و جسمی می‌شود، تصریح کرد: مطالعات متعددی در کشورهای غیراسلامی انجام شده است و محققان گرسنگی و تشنگی را مورد سنجش قرار دادند؛ باید بگوییم در روزه‌داری تنها گرسنگی و تشنگی نداریم در کنار روزه معنویت و عبادت وجود دارد و این فاکتور در تحقیقات مورد بررسی قرار نگرفته است روزه نیت دارد و اگر این فاکتور نباشد عملاً روزه باطل است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا مطالعات عمیقی برای معنویت صورت گرفته است، تشریح کرد: از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ مطالعه‌ای روی افراد دارای ضعف ایمنی و مبتلا به ایدز صورت گرفته است؛ به گروهی از این افراد گفته شده که کارهای مذهبی و معنوی انجام داده و گروهی دیگر نیز به امور معنوی نپرداختند؛ بعد از ۱۷ سال بررسی کردند گروهی که به امور معنوی پرداختند سلول‌های ایمنی بدنشان افزایش پیدا کرده و گروه مقابل که امور معنوی را انجام ندادند ایمنی آنان روز به روز ضعیف شده است.

معنویت را فراموش نکنیم

این متخصص طب سنتی بیان کرد: باید به معنویت روزه‌داری توجه کرد چون معنویت موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و نکته مهم دیگر آن که چون به خاطر شرایط کرونایی مکان‌های مذهبی بسته است معنویت را فراموش نکنیم اگر فردی دعا و قرآن بلد نیست حتماً از تلویزیون و رادیو استفاده کند.

وی بیان کرد: افکار منفی، ترس و غم و غصه موجب ضعف سیستم  ایمنی می‌شود بر همین اساس در ماه رمضان به دیگر اعمال مذهبی مانند قرائت قرآن، دعا و نماز بیشتر توجه شود چون می‌تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد.

سیاهپوش تأکید کرد: گاهی در فضای مجازی مطالبی عنوان می‌شود که روزه بدن را ضعیف می‌کند در پاسخ باید بگوییم روزه به لحاظ ایمنی ۲ حالت برای بدن دارد یا کاری با سیستم ایمنی بدن ندارد و یا اینکه آن را تقویت می‌کند. به همین جهت روزه‌داری در افراد سالم در شرایط کرونایی اشکالی ندارد البته چند شرط دارد که باید رعایت کنند.

افراد کرونایی ۶ هفته پس از بهبودی مجاز به روزه‌داری هستند

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شرایط روزه این است که فرد سالم بوده و به برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون و دیابت مبتلا نباشد چون این بیماران در طول روز دارو مصرف می‌کنند و تغییر ساعت داروها ممکن است برای بدن آن‌ها ضرر داشته باشد ولی با توجه به میزان دارو و شدت بیماری با نظر پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرد.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شرایط کرونایی برخی افراد مانند دیابتی‌ها، بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، بیماران دارای نقص ایمنی افراد خیلی چاق و یا افراد خیلی لاغر گروه خطر کرونا محسوب می‌شوند برای همین مشورت این افراد با پزشک الزامی است.

سیاهپوش در پایان گفت: افراد سالم دو دسته هستند افرادی که تا به امروز به کرونا مبتلا نشده‌اند و افرادی که به کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند؛ فردی که به کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده در صورت گذشت ۶ هفته از بهبودی می‌توانند روزه بگیرند در غیراین‌صورت مجاز به روزه‌داری نیستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روزه داری کروناویروس ایمنی بدن را افزایش شرایط کرونایی متخصص طب سنتی بیماری ها روزه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۵۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،یدالله جهان‌تاب رئیس پلیس راه استان مازندران درباره وضعیت جاده‌های شمال و آخرین وضعیت اعمال محدودیت‌های ترافیکی  اظهار کرد: باتوجه به فرارسیدن شهادت امام جعفر صادق (ع) به‌منظور مدیریت و تسهیل در آمد و شد وسایل نقلیه محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه تردد تمامی تریلرها از محور هراز کماکان ممنوع است، افزود: تردد انواع كاميون و كاميونت‌ها به جز حاملان موادسوختی و فاسدشدنی از ساعت ۶ روز چهارشنبه ۱۲ تاساعت ۲ بامداد روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه از رودهن به آمل و بالعکس ممنوع است. رئیس پلیس راه مازندران بیان کرد: درصورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید ماموران پلیس راه محدودیت یک‌طرفه مقطعی از روز چهارشنبه ۱۲ تا روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به‌صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بالعکس انجام خواهد شد.جهان‌تاب با اشاره به اینکه تردد انواع تريلر، كاميون و كاميونت از محور كندوان کماکان ممنوع است، تصریح کرد: محدودیت یک‌طرفه روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه از ساعت ۰۸۳۰ از مرزن‌آباد به سمت تهران انسداد به‌صورت کامل اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه از ساعت۱۰:۳۰ از پل زنگوله به سمت شمال یک‌طرفه اعمال می‌شود، اضافه کرد: از ساعت ۲۴ محدودیت یک‌طرفه اتمام یافته و تردد به صورت دوطرفه اعمال می‌شود‌.رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه طی روزهای چهارشنبه ۱۲ و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه محور کندوان درصورت ترافیکی سنگین یک‌طرفه خواهد شد، تصریح کرد: در این صورت از ساعت ۱۰صبح از مرزن‌آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اجرا شده و از ساعت ۱۲ از پل زنگوله به سمت شمال محدودیت یک‌طرفه اعمال می‌شود. جهان‌تاب ادامه داد: ساعت ۲۴ محدودیت یک طرفه اتمام یافته و تردد به‌صورت دوطرفه اعمال می‌شود.وی با اعلام اینکه روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه محور کندوان یک‌طرفه می‌شود، اظهار کرد: از ساعت ۰۸:۳۰ از ابتدای آزادراه تهران شمال اعمال محدودیت تردد به سمت شمال و همچنین از ساعت۹:۳۰ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) محدودیت اعمال می‌شود.رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه از ساعت۱۱:۳۰ از سمت مرزن‌آباد به سمت تهران محدودیت یک‌طرفه اعمال می‌شود، یادآور شد: از ساعت ۲۴ طرح اتمام یافته و تردد به‌صورت دوطرفه اعمال می‌شود .جهان‌تاب با تاکید بر اینکه تردد از مسیر جاده قدیم کرج چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنان و افراد محلی آزاد است، خاطرنشان کرد: تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس در روز ‌های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۸ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است. رئیس پلیس راه استان مازندران از مردم و رانندگان خواست ضمن رعایت بر قوانین و مقررات، با اندک رانندگانی که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و منجر به بی‌نظمی ترافیکی می‌شوند، به‌صورت قاطع توسط همکاران مستقر در سطح استان برخورد قانونی اعمال و درصورت ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز به پارکینگ هدایت می‌شوند.

دیگر خبرها

  • پایان سفر دو روزه رئیس و مسئولان قوه قضائیه به هرمزگان
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • اعزام قطار کامل موجب افزایش ایمنی می شود
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • آغاز محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال