Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی از مستندسازی ۱۴۸۰ مورد اموال منقول فرهنگی و تاریخی موزه های استان طی سال گذشته خبرداد.

جلیل جباری در گفت و گو با ایسنا افزود: در سال گذشته ۷ اثر شامل خانه اربابی ینگی‌کند بوکان، مسجد وکیل‌باشی ارومیه، تپه و قلعه سنگان اشنویه، ساختمان تمدن ارومیه، پل قره‌قشون خوی، قبرستان شیخ صوفی بوکان و خانه پدری شهید باکری( کارخانه قند میاندوآب)‌ در فهرست میراث غیرمنقول کشور به ثبت رسیده است و پرونده ۱۵ اثر دیگر در انتظار ثبت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بخش ثبت آثار منقول نیز ۵ اثر سرگز مفرغی حسنلو، پارچ سفالی حسنلو، کتیبه سنگی بازار خوی و کاسه سفالی کتیبه‌دار خوی در فهرست آثار منقول ملی در سال گذشته به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی غذای سنتی گوزلمه، جولابافی، کشتی سنتی گولشماخ، بازی سنتی قورد قویون، جوراب جوراب و مراسم تبرک انگور را از جمله ۶ اثر ناملموس ثبت شده در فهرست ملی برشمرد.

جباری اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰۶ مورد حفاظت و مرمت اشیا فرهنگی تاریخی انجام و ۵۵ کارگاه مرمتی براساس اعتبارات سال ۹۸ راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به انجام ۲۴ مورد انجام مطالعه و کاوش‌های باستان‌شناسی، تعیین حریم و بررسی و شناسایی مکان و محوطه تاریخی عنوان کرد: کاوش نجات‌بخشی در تپه سوغانلوی پیرانشهر در چندین مرحله، کاوش در تپه ریک‌آباد، گرد آشوان، کاسه‌گران و صلح پیرانشهر، کاوش در محوطه گوران و آخوران پیرانشهر، کاوش و لایه‌نگاری در محوطه آناقیزی روستای چورس چایپاره، گمانه‌زنی جهت تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جلدیان پیرانشهر، مطالعه و بررسی تپه بالو، گمانه‌زنی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قلاتگاه اشنویه، بررسی باستان‌شناسی در مسیر خط انتقال آب نقده، محمدیار، اشنویه، تعیین حریم تپه شایگان مهاباد و نالوس و بررسی الگوهای استقراری محوطه‌های عصر آهن زاب کوچک از جمله اقدامات در بخش کاوش و تعیین حریم است.

وی با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی ۱۱ موزه در شهرستان‌های خوی، ماکو، میاندوآب، ارومیه و نقده تحت مالکیت اداره‌کل میراث فرهنگی استان است، عنوان کرد:  علاوه بر این‌ها تعدادی از موزه‌ها هم به صورت مشارکتی با اداره‌کل راه‌اندازی شده که موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه ارومیه، موزه هیمن در مهاباد، موزه اکبری در خانه کبیری خوی و موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله آنها بوده که موزه کودک در سال گذشته افتتاح شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۷۲ هزار و ۷۶۶ نفر از موزه‌های سطح استان بازدید داشته‌اند و در حدود ۱۰ انجمن میراث فرهنگی نیز در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته برای تجهیز موزه‌های استان به سیستم حفاظت الکترونیک قراردادی برای نصب ۱۵۶ دوربین مدار بسته منعقد شده است.

جباری اظهار کرد:  یکی از اقدامات اساسی اداره کل میراث فرهنگی توجه به حفاظت و نگهداری از ابنیه تاریخی استان است که طی سال ۹۸ بالغ بر ۵۵ اثر از شهرستان های استان از جمله پردیسان ماکو، راسته پنیر فروشان و اجیل فروشان بازار تاریخی ارومیه، آسیاب ابی آواجیق، بازار تاریخی مهاباد، پل تاریخی کسیان، مدرسه خسروی لعیا، کلیسای آختاخانه و... مورد مرمت قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ثبت ملی آثار منقول اثر غیرمنقول موزه تعیین حریم آذربایجان غربی میراث فرهنگی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۶۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم

  به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، عبدالمجید شاکری گفت: همه معلمان، آموزگاران و اساتید دانشگاه روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت با ارائه کارت شناسایی می‌توانند از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی فرهنگی مشارکت‌کننده در این طرح، به صورت رایگان یا با تخفیفات ویژه بازدید کنند.   معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: بازدید از خانه لاریها، زندان اسکندر، نارین قلعه و باغ جهانی پهلوان پور مهریز در این روز برای فرهنگیان رایگان است، همچنین باغ جهانی دولت‌آباد و موزه آب با ۵۰ درصد تخفیف، قنات جهانی زارچ و موزه اسناد و نسخ مهربان پولادی با ۶۰ درصد تخفیف، موزه دیدنی‌های یزد با ۴۰ درصد تخفیف و موزه نور و روشنایی با ۸۰ درصد تخفیف در این طرح مشارکت دارند.   وی گفت: این طرح در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان با ارائه کارت شناسایی معتبر به همراه ۴ نفر از اعضای خانواده در نظر گرفته‌شده است.   در تقویم رسمی کشور ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز بزرگداشت مقام معلم نام‌گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است