Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: در ادامه بخش پانزدهم مجموعه یادداشت های شرح دعای چهل و چهار صحیفه سجادیه را می خوانید:

«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ قِفْنا فیهِ عَلى‌ مَواقیتِ الصَّلَواتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتى حَدَّدْتَ، وَ فُرُوضِهَا الَّتى فَرَضْتَ، وَ وَظآئِفِهَا الَّتى وَظَّفْتَ، وَ اَوْقاتِهَا الَّتى وَقَّتَّ، وَ اَنْزِلْنا فیها مَنْزِلَه الْمُصیبینَ لِمَنازِلِها، الْحافِظینَ لِاَرْکانِها، الْمُؤَدّینَ - لَها فى اَوْقاتِها عَلى‌ ما سَنَّهُ عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ - صَلَواتُکَ عَلَیْهِ  وَ الِهِ - فى رُکُوعِها وَ سُجُودِها وَ جَمیعِ فَواضِلِها عَلى‌ اَتَمِّ الطَّهُورِ وَ اَسْبَغِهِ، وَ اَبْیَنِ الْخُشُوعِ وَ اَبْلَغِهِ»

«خدایا بر محمد و خاندانش درود و رحمت فرست، و در این ماه ما را آگاه ساز بر زمان های نمازهای پنجگانه با حدودی که تعیین کرده ای و واجباتی که قرار داده ای و شرایطی که معین کرده ای و زمان هایی که مشخص کرده ای، و ما را در نماز در جایگاه بهره وران منازل نماز قرار ده که ارکان آن را حفظ کرده اند و حق نماز را در وقت خودش بر آیین بنده و فرستاده ات -درود و سلام تو بر او و خاندانش باد-، در رکوع و سجده آن و همه برتری های آن با کاملترین طهارت و آشکارترین و رساترین خشوع به جا آورده اند»

 

امام سجاد علیه السلام، در این قسمت دعا از خداوند توفیق ادای فریضه نماز را به بهترین و کاملترین صورت می خواهد، امام علیه السلام می خواهد که وقت نماز پاس داشته شود، ارکان و واجبات و حدود آن حفظ گردد، طهارت آن به بهترین وجه و رکوع و سجده و خشو‌ع و ‌خضوع آن رعایت گردد و با پیروی سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، بهترین نماز به جا آورده شود و به جایگاه ویژه در مقام نماز گزاران دست یازیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معانی لغات و مراد و مقصود آن و جمله ها را در چند شماره زیر بیان می کنیم:

1- حد، عبارت از تمیز دهنده و جدا کننده چیزی از چیز دیگر است و «محدوده» نیز، از آن می آید؛ فروض جمع فرض به معنای واجب است، و وظیفه، چیزی است که در کاری یا روزی ای و سهمی تعیین می کنند.

2- مراد از حد نماز در این عبارت، یا ارکان و حدود اصلی نماز است که آن را از دیگر اعمال جدا می کند و مشخص می سازد که در صورت نبود یکی از آنها و یا خلل در آن، نماز تحقق پیدا نمی کند و یا مراد همه احکام و خصوصیات نماز است که در این صورت فرض و وظیفه نیز جزء حدود می شود. در روایات، پیرامون حدود نماز مختلف سخن گفته شده است. در برخی روایات مهمترین حدود نماز چهار مورد شمرده شده است: شناخت وقت، توجه به قبله، رکوع، سجده. (وسائل الشیعه، ج۵، ص۴۷۲) و در روایتی دیگر هفت مورد: وضو، وقت، قبله، تکبیره الاحرام، رکوع، سجده و دعا. (بحارالانوار، ج۸۰ ، ص۱۶۳) و در برخی دیگر حدود نماز را مورد چهار هزار گفته اند. (کافی،ج۳ ،ص۲۷۲) و هریک از این روایات به معنا و مرادی نظر داشته اند، بنابراین نمی توان برای حدود نماز، معنا و تعداد مشخصی را تعیین کرد، و باید در هر جا به دنبال مقصود و مراد در همان حدیث و عبارت گشت.

3- واجبات نماز، فرائض نماز در روایات هفت مورد شمرده شده است: وقت، طهارت، توجه، قبله، رکوع، سجده، دعا.(من لایحضره الفقیه،ج۱ ،ص۳۴) ممکن است در دعای امام علیه السلام مراد از فرایض چیزهایی باشد که در برابر حدود و شرایط است در این صورت طهارت و... جزء واجبات نیست. (و الله اعلم). و مقصود از وظایف نیز می تواند همان شرایط نماز مانند طهارت، پوشش، قبله و... باشد.

آنچه باید در اینجا توجه کرد، این است که امام علیه السلام می خواهد نماز با همه اجزا و شرایط آن به کمال و تمام ادا گردد.

اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که معنا و مفهوم دعا این نیست که انسان کاری را از خدا بخواهد و خود بنشیند ‌دست و روی دست بگذارد تا آن انجام شود. یا دعا در جایی است که انسان خودش هیچ نقشی ندارد، بلکه دعا در همان حال تلاش برای هر کاری است و دعا خواستن تحقق آن کار از خداست چون هیچ حول و قوه ای در عالم به غیر از حول و قوه الهی و از غیر او نیست و همه کارها به اراده او تحقق پیدا می کنند و ما باید از حق بخواهیم که او تحقق این امر را برای ما بخواهد. همچنین امام علیه ‌السلام با این دعاها یک نماز کامل و تمام و وظیفه یک نمازگزار را بیان می کند که وی باید در نماز به دنبال چه ویژگی ‌هایی باشد و برای تحقق آن از خدا کمک و استعانت بجوید.

4- یکی از مهمترین مسائل نماز، وقت نماز و ادای آن در وقت و هنگام آن است.

نمازهای پنجگانه هریک وقت مشخص و معینی دارند که پیرامون آن و احکام آن در کتاب های فقهی مباحث بسیاری آمده است. آنچه در اینجا باید اشاره کرد: نمازهای پنجگانه یک وقت فضیلت دارد که از ابتدای وقت هر نماز تا زمان خاصی می باشد. مثلاً برای نماز مغرب از ابتدای مغرب تا پایان حمره مغربیه (قرمزی موجود در طرف غروب خورشید) است. در روایات به جا آوردن نماز در این مدت تأکید فراوان شده است و تأخیر نماز از زمان فضیلت برای معذورین است، برخی فقیهان پیشین نیز چنین فتوا داده اند.

بنابراین، ادای نماز در وقت آن در دعای امام سجاد علیه السلام، آوردن نماز در اوایل وقت نماز و زمان فضیلت آن است و این زمان است که با روش پیغمبر صلی الله علیه و آله در ادای نماز همراه است، آوردن نماز در پایان وقت، نماز مطابق سنت رسول خدا (ص) نیست.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا ماه رمضان شرح صحیفه سجادیه بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی علیه السلام امام علیه حدود نماز وقت نماز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه نماز اول وقت شاه کلید همه مشکلات است، گفت: ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی حسن‌آبادی در ویژه برنامه شب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام هیئت غریب مدینه امیرکلا که شب گذشته‌ در حسنیه اعظم امام حسن مجتبی(ع‌)برگزار شد، اظهار داشت: خداوند را شاکریم یک بار دیگر فرصتی دست داده تا زیر بیرق عزای رئیس مذهب تشیع، امام جعفر صادق (ع) جمع شده‌ایم و عرض ادب می‌کنیم.

وی ابراز کرد: در خانه‌ای که بی‌نماز باشد برکت از بین می‌رود و امام جعفر صادق (ع) در این خصوص می‌فرمایند‌ شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد؛ هیچ گناهی بالاتر از بی‌نمازی نیست و فاصله بین ایمان و کفر ترک نماز است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسین‌‌ (ع) ظهر عاشورا و در شرایط سخت آن روز با وجود اینکه یک یک اصحاب و یاران خود را از دست می‌دهد اما  نماز را به جماعت می‌خواند، تاکید کرد: همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت حل می‌شود، ‌نماز به زندگی انسان برکت می‌دهد و برکت از خانه کسی که بی‌نماز است از بین می‌رود، در واقع نماز روح زندگی است.

وی افزود: در روایات آمده است، در روز قیامت نماز انسان تجلی پیدا می‌کند  در حقیقت خداوند روزی سه بار پای صحبت‌های ما می‌نشیند و می‌گوید ای بنده حرف دلت را به من بگو‌؛ ائمه اطهار (ع‌)کورترین گره‌های زندگی را باز می‌کنند از همین رو باید در همه امور به آنان توسل کنیم.

مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت توسط ذاکران اهل بیت (ع‌)، سید‌رضا تحویلدار و محمد رضا ناصری از دیگر برنامه های هیئت غریب مدینه مازندران بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاههای ایران
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه امام خمینی (ره) در میان دانشگاه های کشور
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • تفال به حافظ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به آب روشن می‌عارفی طهارت کرد..