Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:06:29 GMT

غول‌های فناوری، ملزم به پرداخت سهم روزنامه‌نگاران

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۳۷۲۱۳

غول‌های فناوری، ملزم به پرداخت سهم روزنامه‌نگاران

بر اساس گزارشی که بر روی وبسایت این فدراسیون قرار گرفته است، روز جمعه ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل) یک سال از تصویب دستور کپی رایت در بازار مشترک دیجیتال اتحادیه اروپا گذشت. روز جهانی مالکیت معنوی مناسبت دیگری برای فدراسیون بین المللی و اروپایی روزنامه نگاران (IFJ/EFJ) و نهادهای وابسته به آن در اروپا و جهان است تا دستاورد بزرگ بعد از  تصویب این دستورالعمل جشن بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستور در نتیجه بحران اساسی در صنایع خلاق و فعالیت های کارمندان آنها تصویب شد. این بحران به ویژه  در بخش مطبوعات شدید است زیرا این بخش با کاهش درآمد فزاینده، تعطیلی و از دست دادن شغل مواجه است.

در حالی که روزنامه نگاران و نویسندگان برای معاش خود دچار مشکل هستند و رسانه های آنها مجبور هستند تولیدات باکیفیتی را ارائه دهند شرکت های بزرگ فناوری از آثار آنها سودآوری کلانی داشته اند.

دستورالعمل اتحادیه اروپا برای رفع این مشکل تصویب شد و به ناشران و نویسندگان این حق را می دهد تا در  درآمد شرکت های بزرگ فناوری که در فضای آنلاین از آثار و مطالب آنها استفاده می کنند، سهیم شوند.

آنتونی بلانگر دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گفت کشورهای خارج اتحادیه اروپا در آمریکای شمالی و استرالیا با الگوگیری از این دستورالعمل در تلاش‌ هستند تا غول‌های فناوری را برای جبران بخشی از حق رسانه‌ها تحت فشار قرار دهند. مادام که گوگل، فیس بوک و شرکت های مشابه آنها سهم خود را به رسانه ها و روزنامه نگاران سراسر جهان نپرداخته اند، ما نمی توانیم دست از تلاش برای فشار بر آنها برداریم.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بزرگترین سازمان حامی روزنامه‌نگاران در جهان است.

برچسب‌ها سواد رسانه ای فیس بوک گوگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سواد رسانه ای فیس بوک گوگل سواد رسانه ای فیس بوک گوگل روزنامه نگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۷۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • کمیسیون اروپا ممکن است تیک‌تاک را فیلتر کند
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟