Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که در چند روز گذشته موضوع زنده به گور کردن جوجه‌ها بسیاری از هموطنان را آزرده خاطر کرده بود؛ امروز رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گفته است: چنانچه روند کنونی ادامه داشته باشد مرغداران مرغ خود را زنده به گور خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در روزهای اخیر انتشار فیلم‌هایی از معدوم سازی جوجه های یک‌روزه در فضای مجازی، واکنش‌های مختلفی را از سوی مردم و مسئولین به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور معمول تولیدکنندگان جوجه یکروزه اگر نتوانند محصول خود را پیش فروش کنند، تخم مرغ ها را در مرحله «ستر» و پیش از تبدیل شدن به جوجه، معدوم می کنند؛ مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی در رابطه با معدوم سازی اخیر جوجه ها گفته است: «به دلیل افت قیمت جوجه‌هایی که در جوجه‌کشی باقی می‌مانند و پس از ۲۴ ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی‌روند، برخی پرورش‌دهندگان جوجه مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌های مازاد شده‌اند».
تخم مرغ برای تبدیل به جوجه شدن حدود ۱۸ روز دوره ستر را طی می کند و سه روز هم در وضعیت «هچر» قرار داده می شود تا جوجه سر از تخم بیرون بیاورد.

انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیز در ابتدا اعلام کرده بود که کمبود دان عامل معدوم سازی جوجه هاست، این در حالی است که پس از جنجالی شدن خبر معدوم سازی جوجه ها در بیانیه ای دیگر اعلام کرد« حذف تخم مرغ ها در تاریخ 30 و 31 فروردین 99 در دستگاه ستر انجام می شود و مزارع مرغ مادری که تولید جوجه یک روزه کرده اند حق معدوم سازی ندارند». پس از آن غلامعلی فارغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور، با مقصر خواندن ستاد تنظیم بازار در این اتفاقات گفت: شرکت پشتیبانی امور دام می‌توانست با تحویل دان و نهاده کافی و نه قطره‌چکانی به مرغداری‌های گوشتی جلوی فاجعه را بگیرد اما در این زمینه از اختیار کافی برخوردار نیست و اگرچه ستاد تنظیم بازار از همه اختیارات لازم در این زمینه برخوردار بود اما در عمل کاری نکرد بنابراین مقصر اصلی جوجه‌کُشی‌ها ستاد تنظیم بازار است نه تولیدکنندگان.

پس از ماجرای معدوم سازی جوجه‌ها محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به برخورد جدی با معدوم کنندگان تاکید کرد و گفت: معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اقدامی غیر انسانی،  غیر علمی و مصداق حیوان آزاری است. این جوجه‌ها صاحب روح و جان هستند و زنده به گور کردن آن‌ها هر وجدانی را به درد می‌آورد. سایر واحدهای تولید جوجه بدانند که اگر اقدام به چنین کاری کنند قطعا محیط زیست بر اساس قانون با آن‌ها برخوردی جدی خواهد داشت.​​​​​​

به زودی مرغداران، مرغ‌هایشان را زنده به گور خواهند کرد

تمامی این اظهار نظرات در حالی است  که معاون وزیر جهاد کشاورزی کشتن جوجه ها را عادی قلمداد کرده و تنها انتشار فیلم آن را تخلف خوانده، معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی گفته است: معدوم‌سازی 3 میلیون قطعه جوجه در ماه کاملا طبیعی است و نباید این فیلم ها در فضای مجازی منتشر می شد، به همین دلیل طی نامه ای به دادستانی خواستار برخورد با عوامل آن هستیم.

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران هم به احتمال زنده به گور شدن مرغ‌ها در مرغداری‌ها اشاره کرده و گفته است: از یک سو مرغداران، مرغ‌هایی را که پرورش داده‌اند روی دستشان مانده و وزن مرغ‌ها به بالای 3 کیلوگرم رسیده و نهاده برای خوراک آنها و دارو و واکسن برای نگهداری آنها وجود ندارد و از سویی خریداری هم پیدا نمی‌شود آنها را از ایشان بخرد که چنانچه این رویه به همین صورت ادامه پیدا کند به زودی مرغداران، مرغ‌هایشان را زنده به گور خواهند کرد.

با توجه به موارد ذکر شده روند معدوم سازی در گذشته وجود داشته و در آینده هم احتمالا وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد اگر قرار باشد معدوم سازی جوجه یا مرغ و هر موجود زنده یا مواد غذایی از بین برود، باید سازوکار مناسبی از سوی دولت پیش بینی شود. این سازوکار باید در عین حالی که بازار مواد غذایی را کنترل می کند به ضرر و زیان‌های تولید کننده نیز توجه کافی را داشته باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: جوجه معدوم سازی جوجه ها زنده به گور جوجه یک یک روزه مرغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود

 به گزارش جام جم آنلاین از گرگان وی با بیان اینکه در این جلسه قرار به تشکیل زنجیره تولید گوشت مرغ با محوریت اتحادیه مرغداران استان شد، ادامه داد: این اقدام در جهت حمایت از مرغداران با محوریت اتحادیه انجام شده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغ گوشتی استان گلستان با اعلام اینکه مقرر شده است در جلسه آتی اعضای هیئت مدیره زنجیره را انتخاب کنیم، اضافه کرد: برخی از موارد نیز برای تشکیل زنجیره تامین و تولید مرغ باقی مانده است که در جلسه آتی آنها را بررسی خواهیم کرد.

جافر با بیان اینکه در زنجیره‌ای که تشکیل خواهد شد به صورت قراردادی با مرغداران، کارخانه‌های خوراک دام و کشتارگاه‌های استان همکاری خواهیم داشت، عنوان کرد: این یکپارچگی تولید باعث خواهد شد تا از متضرر شدن مرغداران در فضای فعلی صنعت طیور جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: درخواست تشکیل زنجیره را نیز به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان گلستان با بیان اینکه در حال حاضر مرغ زنده به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است، اظهار کرد: با آمار جوجه‌ریزی‌های که در ماه‌های گذشته رخ داده بود کاهشی شدن قیمت مرغ زنده قابل پیش‌بینی بود.

جافر اضافه کرد: یکی از راه‌های که در شرایط فعلی می‌توان جلوی متضرر شدن مرغداران را گرفت بحث صادرات مرغ است که در تلاش هستیم این مسیر هموار شود.

وی گفت: پشتیبانی امور دام هم باید در شرایط فعلی با همان قیمت مصوب ۵۸ هزار تومان مازاد تولید را جمع آوری کند تا مرغداران و تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند.

دیگر خبرها

  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر