Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در توییتر در تلاش برای آرام کردن فضا نوشت:‌ برای یمن برادر تحقق آنچه در توافق ریاض از تلاش مشترک بین طرف‌ها در جهت منافع ملت یمن آمده، می‌خواهیم؛ توافقی که مورد استقبال سازمان ملل و تایید جامعه جهانی قرار گرفت، این توافق فرصت صلح و ثبات را فراهم کرد که لازمه بازگشت شرایط به وضعیت قبل از اعلام وضعیت فوق‌العاده و اجرای توافق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همسو با این اظهارات عادل الجبیر،‌ وزیر مشاور در امور خارجه توییت کرد: عربستان و کشور برادرش امارات باید وضعیت را به قبل بازگردانند، ما شدیدا چوب حراج زدن به منافع ملت برادر یمن را رد می‌کنیم در حالیکه توافقنامه ریاض با حمایت جامعه جهانی آن را تضمین کرده است، تحرکات این چنینی فرصت‌های مثبت برای ایجاد زندگی با ثبات و در امنیت در سراسر یمن را سوخت می‌کند.

همچنین شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان نیز با اشاره به بیانیه ائتلاف عربی درباره تحولات جنوب در رشته توییت‌هایی نوشت: در بیانیه ائتلاف عربی در یمن اعلام خودمختاری از سوی شورای انتقالی جنوب امری تعجب برانگیز برشمرده شد و عربستان و امارات تنها خواهان تلاش با یکدیگر برای حفظ امنیت و ثبات در یمن و بازگرداندن اوضاع به حالت عادی و بازگشت اجرای توافقنامه ریاض و حمایت از دولت مشروع یمن در خدمت به ملت این کشور هستند.

وی اضافه کرد، عربستان ملت برادر یمن و حمایت از امنیت و ثبات این کشور و احیای سازمان‌ها و نهادهای دولتی آن را در راس اولویت‌های خود قرار داده و ما از طرفین توافق می‌خواهیم فورا نمایندگان‌شان در کمیته‌های مربوطه را بازگردانند و تیم‌های کاری و اتاق‌های عملیات مشترک زیر نظر ائتلاف عربی به کار خود بازگردند تا هرچه سریع‌تر توافقنامه‌ مذکور را برای حمایت از شهروندان یمنی و منافع عالی مردم این کشور اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: به خاطر ملت برادر یمن عربستان تلاش بسیاری برای کاهش آلام آن و برای اینکه از امنیت و آرامش برخوردار باشد، صورت داده و می‌دهد در این کشور جایی برای آشوب و درگیری نیست ما برای این هدف برای ارائه تمام حمایت‌ها از ملت یمن جهت برخورداری از ثبات و امنیت تلاش می‌کنیم.

همچنین محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن با ارزیابی تحولات جنوب یمن این گونه به ابراز عقیده پرداخت: توافق ریاض راه حلی عملی برای حفظ ثبات یمن، احیای موسسات آن، وحدت مردم و مقابله با چالش‌های اقتصادی است و در بیانیه ائتلاف عربی بر بازگشت شرایط به حالت عادی تاکید شده است از این رو باید توافقنامه ریاض در خدمت به منافع ملت یمن اجرا شود.

سفیر آل جابر اضافه کرد، تا زمانی که عربستان و امارات و کشورهای عضو ائتلاف عربی در یمن بر حمایت از ملت این کشور اصرار دارند به طور مداوم توافقنامه‌ ریاض اجرا و دیدگاه‌ها به هم نزدیک خواهد بود و همین مسیر ادامه خواهد یافت.

این اظهار نظر دیپلمات‌های سعودی در پی بیانیه ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان مطرح شد ائتلاف عربی در بیانیه‌ای بر لزوم بازگشت اوضاع در جنوب یمن به شرایط قبل و لزوم لغو هرگونه گامی برخلاف توافقنامه ریاض و تلاش برای اجرای سریع توافقنامه ریاض تاکید کرد و افزود، این توافقنامه مورد استقبال گسترده و حمایت مستقیم سازمان ملل قرار گرفته است.

ائتلاف سعودی تاکید کرد، گام‌های عملی و برنامه ریزی شده‌ای را برای اجرای توافق ریاض برداشته و برمی‌دارد که در چارچوب مورد توافق دو طرف در راستای وحدت یمنی‌ها، بازگشت موسسات کشور، مقابله با تروریسم است و مسؤولیت بر دوش همه طرف‌های امضا کننده توافق برای برداشتن گام‌های ملی و صریح در جهت اجرای این توافق است.

این ائتلاف همچنین توقف فعالیت‌ها و تحرکات تنش زا را خواستار شده و بر لزوم بازگشت به تکمیل توافقنامه ریاض بدون هیچ تعللی و نیز در نظر گرفتن منافع ملت یمن بر منافع دیگر و تلاش برای تحقق هدف احیای کشور و پایان دادن به کودتا و مقابله با تشکیلات تروریستی تاکید کرد.

ائتلاف سعودی در ادامه بر تداوم حمایت از دولت مستعفی یمن و اجرای توافقنامه ریاض از جمله تشکیل دولت‌های شایسته سالار سیاسی طبق توافقنامه ریاض و ادامه فعالیت آن از عدن (پایتخت موقت دولت مستعفی) برای مقابله با انواع چالش‌ها و مشکلات اقتصادی و توسعه‌ای در سایه بحران‌های طبیعی نظیر سیل و نگرانی ناشی از شیوع کرونا و افزایش خدمات به ملت برادر یمن تاکید کرد.

310 310

کد خبر 1381683

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: یمن انصارالله یمن محمد بن سلمان سلمان بن عبدالعزیز آل سعود امارات متحده عربی بیانیه ائتلاف عربی توافقنامه ریاض ائتلاف عربی ملت برادر یمن اجرای توافق منافع ملت ملت یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟