Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@17:16:34 GMT

روایتی ازآموزش معلمان در مناطق دور

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۳۵۹۷

روایتی ازآموزش معلمان در مناطق دور

معلمان تلاش گری هستند که غم های ها دانش آموزان کم بضاعت را به جان می خرند و با آموزش حضوری اجازه نمی دهند فضای مجازی و به اصطلاح شادی که نظام تعلیم و تربیت راه انداخته است، دانش آموزان مناطق دور و محروم را از آموزش باز دارد.

به گزارش خبرنگارآموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، ویروس کرونا چند ماهی است که مدارس را به تعطیلات اجباری کشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محتوای کتب درسی از طریق رسانه ملی از شبکه آموزش و چهارم سیما ارایه شد یا با استفاده از فضای مجازی دنبال شد.  اخیرا هم وزارت آموزش و پرورش شبکه مجازی «شاد» را راه اندازی کرده است که آموزش ها به صورت ساماندهی شده از فضای مجازی در بستر این شبکه دنبال می شود البته این شبکه شاد هم برای قشر محروم روزهای غمگینی را رقم زده است.

 

اما این روش ها برای برخی از دانش آموزان و فرهنگیان جوابگو نبود. آن ها به دلیل عدم دسترسی به امکانات از آموزش بازماندند. در بحث آموزش از طریق تلویزیون چون نظارتی نبود، برخی از دانش آموزان هیچ توجه ای نکردند و در مناطق محروم تلویزیون و حتی آنتن تلویزیون هم وجود نداشت جدا از این مباحث یکی دیگر از مشکلات این نوع تدریس متلکم وحده بودن معلم است و مطالب یکسویه به دانش آموزان منتقل می شود.

ارایه محتوای کتب درسی از طریق فضای مجازی هم مشکلات فراوانی دارد که مهمترین آن ها عدم دسترسی دانش آموزان به گوشی هوشمند است. قطع و وصل شدن اینترنت و سرعت پایین آن هم از دیگر مشکلات به شمار می آید. در برخی از مناطق کشور هم  تلفن و تلویزیون آنتن نمی دهد.

 

در این میان سهم دانش آموزان مناطق دور افتاده و محروم نسبت دیگر دانش آموزان از آموزش کتاب درسی در تعطیلات کرونایی مدارس بسیار اندک است و باز هم عدالت آموزشی آن هم از نوع مجازی برای این قشر برقرار نمی شود.

 

اما معلم هایی هستند که تمام تلاش خود را می کنند تا دانش آموزان مناطق دور افتاده از آموزش  باز نمانند و با همت آن ها جانی به عدالت آموزش نیمه جان در این مناطق می دهند.

 

در حالی که این معلم ها بهانه های مختلفی به دلیل نبود امکانات می توانند بتراشند و تدریس ندهند اما به خود سختی می دهند و با عشق حق این رسالت سنگین معلمی را ادا می کنند تا این دانش آموزان از آموزش ها عقب نمانند.وجدان بیدار آن ها اجازه نمی دهد دانش آموزان از آموزش باز بمانند اما آن ها در خانه بنشیند و منتظر بازگشایی مدارس باشند.

 

«افسانه همتی» یکی از این معلم هاست که با تلاش ها و رایزانی های خود آموزش و پرورش را راضی کرده است که مدرسه محل خدمت او که در منطقه محروم و عشایری قرار دارد با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی دایر باشد. او سال هاست در این مناطق خدمت می کند و در این شرایط حساس هم آن ها را تنها نگذاشته است.

 

در این باره این معلم نمونه به خبرنگار شبستان می گوید: بنده در آموزش و پرورش عشایر فارس حومه شهرستان «فیروز آباد» خدمت می کنم.

 

او ادامه می دهد: کلاس من چندپایه است و اول تا ششم ابتدایی را تدریس می کنم. در منطقه ای که آموزگار هستم تلفن خیلی سخت آنتن می دهد ودانش آموزان دسترسی به فضای مجازی ندارند.

 

همتی که از وضعیت دانش آموزانش مطلع است با اینکه بومی آن منطقه نیست با ماشین خود چند کیلو متر طی می کند تا به مدرسه برسد و به دانش آموزانش درس بدهد.

 

او تمام نکات بهداشتی را رعایت می کند و در این باره می گوید: هر دانش آموز به صورت انفرادی در ساعتی خاص تدریس می دهم. خیلی خوشحالم که می توانم در این شرایط به آن ها کمک کنم.

او درباره چگونگی تدریس هم می گوید: برای نمونه ساعت 8 تا 10 دانش آموزپایه دوم می آید پس از آنکه او به خانه می رود دانش آموز پایه دیگرم در مدرسه حضور می یابد.

 

این معلم نمونه ادامه می دهد: 17 سال است که در مناطق محروم و عشایری معلم هستم، مدرکم فوق لیسانس مدیریت آموزشی است، علاقه زیادی برای خدمت به این مردم دارم با اینکه می توانستم به دلیل سابقه کاریم و مدرک تحصیلیم در مناطق برخوردار یا پُست های اداری مشغول به کار شوم اما خودم خدمت به مناطق محروم را انتخاب کردم.

 

او بیان می کند:دلم برای معصومیت وپاکی دانش آموزانم می سوزد، وجدانم قبول نمی کند بخواهم در خانه بنشینم و این گل ها از درس و مشق عقب بمانند.

 

همتی تاکید می کند: نمی توانستم حتی با تلفن هم، درس و تکالیف به دانش آموزانم بدهم د بنابراین تصمیم می گیرد که  تدریس حضوری شود اما آموزش وپرورش قبول نمی کند در نهایت با اصرار و پیگیری های او مدرسه با حفظ فاصله اجتماعی دانش آموزان دایر می شود.

 

در این منطقه تلفن به سختی آنتن می دهد، اینترنت وجود ندارد، مدارس تعطیل است و آموزش هم وجود ندارد، پس «همتی» با همت بلندش با وجود تمام مانع محرومیت ها شد و اجازه نداد که جریان آموزش متوقف شود.

 

دانش آموزان خانم همتی که در این شرایط به دلیل نبود امکانات بلاتکلیف بودند، از حضور معلمشان بسیار خرسند هستند و با خوشحالی بر سر کلاس درس حاضر می شوند.

 

در این ایام که  تعطیلات به مدارس تحمیل شده است و از سوم اسفند 98 تاکنون که در هشتم اردیبهشت ماه 99 قرار داریم وضعیت آموزش دانش آموزان بلاتکلیف است اما همتی ها کم نیستند آن ها سختی ها را به جان می خرند و اجازه نمی دهند تعطیلات و در کنار آن محرومیت فرزندان این مرز و بوم را از آموزش باز دارد.

 

خانم «طاهره نگوییان» از شهرستان نورآباد ممسنی هم معلم پایه اول دوره ابتدایی است که او هم  با حفظ رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی به تدریس حضوری دانش آموزان اتباع بیگانه می پردازد و درباره حضورش در مدرسه می گوید:متاسفانه در این شهرستان بسیاری از والدین سواد استفاده از تلویزیون  و چگونگی استفاده از  برنامه های شبکه آموزش را ندارند، به همین دلیل برخی از دانش آموزان پایه اولی از آموزش بار مانده بودند. 

 

او بیان می کند: کلاس درس من ۳۰ نفره است از این تعداد ۱۴ نفر دسترسی به تلویزیون و فضای مجازی ندارند، بنابرین تصمیم گرفتم تا با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی تدریس حضور بدهم.

 

این معلمان تلاش گر هستند که غم های ها دانش آموزان کم بضاعت را به جان می خرند و اجازه نمی دهند فضای مجازی و به اصطلاح شادی که نظام تعلیم و تربیت راه انداخته است، دانش آموزان مناطق دور و محروم را از آموزش باز دارد.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: تعطیلات مدارس آموزش مجازی دانش آموزان آموزش مجازی دانش آموزان مناطق دور فاصله اجتماعی آموزش و پرورش نکات بهداشتی آموزش باز فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۳۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان تربیت کنندگان آینده سازان کشورند

مهدی رمضانی صبح امروز در مراسم زنگ سپاس معلم و گرامیداشت روز معلم در مدرسه شهیده ژیلا مقبل سنندج با تبریک روز معلم، اظهار کرد: معلمان ماننده شهیده مقبل و ۵۶۴ زن شهیده کردستان با ایثار و از خودگذشتگی ما را به این نقطه از آرامش و امنیت و دانش و علم رسانده‌اند.

وی افزود: معلمی رسالت و تکلیف آمیخته با عشق انگیزه و محبت است، اما شغل یک معنای بسیار سطحی و قشری دارد که در برابر یک انجام وظیفه پاداشی می‌گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان ادامه داد: معلمان ما همانگونه که به امر آموزش و دانشمندکردن دانش‌آموزان تلاش می‌کنند باید به فهم و آموزش سیاسی هم مبادرت کنند.

رمضانی یادآوری کرد: امنیت امروز ما به یمن معلمان ایثارگرپرور و شهیدپرور مانند شهیده ژیلا مقبل است که جان خود را در راه پرورش دانش‌آموزان دادند.

ناظمی جلال مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان ضمن قدردانی اززحمات و تلاش‌های جامعه فرهنگی به ویژه معلمان گفت: همزمان با هفته پاسداشت مقام معلم برنامه‌های متنوعی درسطح استان اجرا وازمعلمان نمونه و تلاشگر تجلیل خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • جذب بیش از ۱۹۰۰ معلم در چهارمحال‌ و بختیاری
  • معلمان نقش با ارزشی در ترسیم آینده دانش آموزان دارند
  • ۴۳ هزار معلم آموزش دانش‌آموزان استان کرمان را به‌عهده دارند
  • روایتی از معلمی در مناطق محروم؛ از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها
  • ادای احترام معلمان و دانش آموزان قم به شهید آیت‌الله مطهری
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان
  • نواخته شدن «زنگ سپاس معلم» در اردبیل+فیلم
  • معلمان تربیت کنندگان آینده سازان کشورند
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • ۲۹۸ دانش آموز و ۹۳ معلم ابلاع صلح یاری دریافت کردند