Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:36:45 GMT

به کرونا خوشامد نگویید/ماه رمضان فرصت اصلاح سبک تغذیه

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۵۲۳۵

به کرونا خوشامد نگویید/ماه رمضان فرصت اصلاح سبک تغذیه

ایسنا/مرکزی علاوه بر اینکه ماه مبارک رمضان به لحاظ معنوی فرصتی مغتنم برای انسان‌سازی است، به لحاظ مادی نیز فرصتی برای پالایش تن است، اما روزه داری در روزهای کرونایی نیازمند توجه به مواردی است که هم روزه بگیریم و هم در مقابل کرونا خلع سلاح نشویم.

دنیای امروز دنیایی صنعتی و ماشینی است، سبک زندگی بسیار از افراد تغییر کرده و بخش قابل توجهی از جامعه تمرکز خود را صرف کار و برنامه‌های روزمره می‌کنند و تنها فرصتی کوتاه را در روز به غذا خوردن اختصاص می‌دهند، آنهم غذاهایی سرشار از روغن، نمک و مواد غذایی ناسالم، اما در ماه رمضان و شروع روزه‌داری این روزمره گی ها تغییر می کند و افراد می‌توانند سبک تغذیه ای خود را به سمت سلامت بیشتر سوق دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی اینروها تقریبا تمام دنیا گرفتار موجودی ذره‌بینی است و لحظه ای غفلت آدمی را در دام کرونا گرفتار می کند و روزه‌داران نیز از این شرایط مستثنا نیستند. ویروس کرونا تمام کنش و واکنش‌های بشر را معطوف به خود کرده و در فصل روزه‌داری نیز باید با نیم نگاهی به کرونا و توجه به اصول بهداشتی و تغذیه مناسب به میهمانی خداوند رفت.

روزه داران ۱۵ ساعت در روز نه چیزی می خورند و نه چیزی می آشامند و همین زمان طولانی ضرورت برخورداری از تغذیه درست و اصولی را بیش از هر زمان دیگری یادآور می‌شود.

رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه در روزهای کرونایی ماه مبارک رمضان به ایسنا گفت: بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا در حال حاضر کل جهان و به تبع آن ایران را درگیر کرده است و می تواند تبعات بسیاری برای سلامتی مردم داشته باشد.

نسرین یادگاری با تاکید بر اینکه بهترین راه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا رعایت اصول بهداشت فردی، شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله مناسب به میزان دو متر با دیگران، در صورت امکان ماندن در خانه و استفاده از ماسک و دستکش و حضور نیافتن در اماکن شلوغ و پر ازدحام است، افزود: ویروس کرونا افراد دارای ضعف سیستم ایمنی را بیش از سایر اقشار تحت تاثیر قرار می دهد و لازم است با رعایت اصول تغذیه ای صحیح در جهت تقویت سیستم ایمنی حرکت کرد.

وی بر استفاده از همه گروه‌های مختلف غذایی در سه وعده افطار، شام و سحری در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: در یک ماه پیش رو روزه داران حتما باید گروه نان و غلات، میوه، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها را در رژیم و سبد غذایی خود جای دهند و هر فردی به اندازه نیاز خود از این گروه ها در سه وعده غذایی خود استفاده کند تا سلامت بدن حفظ شود.

رییس گروه تغذیه واحد مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حتما باید مصرف مایعات را مدنظر داشت، تاکید کرد: باید حدفاصل افطار تا سحر ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف شود چراکه این ویروس به مخاط خشک وارد می شود و لازم است که با مصرف کافی آب، رطوبت بدن را در طول روز حفظ کرد.

وی بیان کرد: در کنار مصرف آب باید حتما در وعده های غذایی افطار تا سحر بویژه در آخرین وعده قبل از روزه داری ۱۵ ساعته، سبزیجات نیز مصرف شود و هیچیک از وعده های سه گانه، افطار، شام و سحری حذف نشود. گاهی افراد به دلیل سختی بیدار شدن بامدادی، وعده سحری را حذف می کنند، این مسئله شاید در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکند، اما اینکار در بلندمدت و در روزهای پیاپی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و فرد عملا با دست خود اجازه ورود ویروس کرونا به بدن را می دهد.

یادگاری با اشاره به استفاده از انواع ویتامین های  A، C، E   و D برای افزایش ایمنی بدن، اظهار کرد: میوه و سبزیجات بویژه میوه های زرد و نارنجی رنگ مانند هویج، کدو، سیب و پرتقال منبع ویتامین A هستند. ماهی ها، لبنیات مختلف و زرده تخم مرغ نیز منبع ویتامین D هستند که باید در رژیم غذایی ماه مبارک رمضان قرار گیرند و با توجه به اینکه کمبود جدی ویتامین D در همه گروه‌های سنی در کشور دیده می شود لازم است که مردم حتی از مکمل های این ویتامین استفاده کنند به طوری که بزرگسالان هر 6 تا ۸ هفته یک قرص ویتامین D ۵۰ هزار واحدی و زنان باردار نیز از قرص‌های هزار واحدی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ویتامین E در مغزها و روغن ها وجود دارد، بزرگسالان روزانه باید بین ۲ تا ۳ قاشق روغن مایع دریافت کنند که می توان آنرا به اندازه مکفی در وعده های سه گانه مصرف کرد، همچنین مغزها می تواند در قالب دو میان وعده بعد از افطار و بعد از شام یا گردو همراه با پنیر در وعده افطار گنجانده شود و میوه ها به عنوان منبع غنی ویتامین C در میان وعده استفاده شود.

رییس گروه تغذیه واحد مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر اینکه قندهای ساده مانند شکر و قند اساسا ایمنی بدن را کاهش می دهند، گفت: به عنوان مثال حلیم به دلیل وجود گندم منبع غنی و مناسبی برای افزایش انرژی و ایمنی بدن در وعده افطار است، اما استفاده از شکر در کنار حلیم عملا عملکرد گندم در بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و مانع جذب مواد مغذی آن می شود.

 وی با تاکید بر اینکه در این روزهای کرونایی اگر نان به صورت تازه خریداری می‌شود حتما قبل از مصرف حرارت داده شود، در خصوص بهترین افطاری در این روزها بیان کرد: نان منبع مناسب نشاسته و انرژی است که به همراه منابع پروتئین همچون پنیر و مغزها مانند گردو و  گوجه و خیار که منبع ویتامین C هستند می تواند بهترین افطاری باشد چراکه اغلب گروه های غذایی را در خود دارد، اما آنچه اهمیت دارد اینست که حتما روزه با آب جوشیده خنک شده و دو تا سه عدد خرما باز شود تا قند بدن متعادل و دستگاه گوارش برای فعالیت آماده شود.

یادگاری با اشاره به مصرف شام سبک یک ساعت پس از افطار جهت هضم و جذب مناسب و یکی نکردن شام و افطار، تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی است که عادات غذایی غلط مانند مصرف قند و شکر کنار گذاشته شود، زولبیا و بامیه قند فراوانی دارد که مصرف آن توصیه نمی شود و می توان به جای آن از فرنی یا سوپ سبزیجات استفاده کرد. هر روز با حذف یک تا دو قاشق قند می توان سبک غذایی را تغییر داد و در پایان ماه رمضان به اصلاح تغذیه دست یافت.

رییس گروه تغذیه واحد مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: نوشابه دارای ۲۸ گرم قند معادل ۱۴ حبه قند است به همین دلیل مصرف آن نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در همه سال توصیه نمی شود.

به گزارش ایسنا، در این روزهای کرونایی افراد بسیاری بیم ابتلا به این بیماری را دارند و همین امر باعث شد که حتی قبل از شروع ماه میهمانی خداوند نظرات مختلفی در خصوص روزه داری و تضعیف سیستم ایمنی و به تبع آن ابتلا به کرونا مطرح شود، اما می توان با مصرف همه گروه های غذایی و الگوی صحیح تغذیه هم سیستم ایمنی را تقویت کرد و هم این وظیفه الهی را به انجام رساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس ماه رمضان تغذیه سالم استانی اجتماعی مرکز بهداشت استان مرکزی ماه مبارک رمضان رییس گروه تغذیه روزهای کرونایی سیستم ایمنی ایمنی بدن ماه رمضان روزه داری گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۵۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: تحرک کم، دریافت کالری بالا، استرس زیاد و خواب ناکافی در افزایش وزن موثر هستند، بنابراین باید با افزایش فعالیت‌های ورزشی و تکنیک‌های آرام سازی، میزان دریافت مواد غذایی را کنترل کرد.

به گزارش ایرنا، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

دیگر خبرها

  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • حتی یک وعده غذای بدون گوشت برای بیماران کبدی مفید است
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند