Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@00:02:08 GMT

باید و نباید های تغذیه در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۵۲۹۸

باید و نباید های تغذیه در روزهای کرونایی

همزمانی ماه رمضان امسال با اپیدمی ویروس کرونا رعایت برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ سلامت روزه داران و ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ روزه‌ داری يكی از برترين عبادت‌های اسلامی و در شمار اصلی ‌ترين رفتارها در ماه خجسته رمضان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که آیا ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی، برای سلامتی آنان نیز مفید است یا نه؟

 

برخی از افراد فکر می کنند چون از سحر تا اول شب یعنی غروب آفتاب چیزی نمی خورند مشکلات زیادی برایشان به وجود می آید اما اگر این ماه را با تغذیه درست پیش ببرند نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید بسیار زیادی هم دارد. از آنجايی كه بخشی از مزايای بی شمار جسمی و روانی روزه داری مرتبط با تغذيه است پس روزه داری بايد با اصول صحيح تغذيه ای و استفاده از گروه‌های غذايی و آشاميدنی مناسب در وعده سحری و افطار همراه باشد.

 

البته امسال  روزه داری در ساعات طولانی و همزمانی با اپیدمی ویروس کرونا رعایت نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است.

 

«محمد صادق کرمانی» متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به اینکه باید روزه به روش درست آن گرفته شود و همراه با دریافت تمام وعده‌های سحری، افطار و شام سبک باشد، گفت: حذف هیچ‌کدام از این سه وعده برای هیچ گروه سنی و حتی افراد چاق و دارای اضافه ‌وزن توصيه نمی‌شود.

 

باید و نبایدهای افطار

وی با بیان اینکه خوب است که هنگام افطار از سیره پیامبر گرامی (ص) پیروی کنیم، گفت: پیامبر چند عدد رطب و اگر نبود چند عدد خرما میل می کردند. پس از آن مقداری آب می نوشیدند، نماز مغرب را اقامه و بعد یک وعده افطار سبک مصرف می کردند. در زمان افطار مصرف آب احساس تشنگی را برطرف و مصرف خرما احساس گرسنگی شدید را کم می کند. چنین عادتی سبب می شود که سر سفره افطار غذای زیادی نخورید.

 

 

کرمانی با اشاره به اینکه بهتر است پس از اقامه نماز مغرب و عشا مقداری سوپ ولرم و یا مقداری شیر به همراه مقدار کمی ازمیوه‌های خشک، کشمش و برگه آلو مصرف شود، افزود: افطار باید ویژگی های صبحانه سالم را داشته باشد بنابراین غذای کم کالریی در نظر بگیرید که هضم آن آسان باشد.

 

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مهم ترین مسئله در افطار تامین آب و قند خون بدن است و استفاده از خرما برای تامین قندخون گزینه مناسبی است، بیان کرد: بعد از افطار هر ساعت ۳۰۰ میلی لیتر آب تا هنگام سحر بنوشید. اما قهوه و چای جزو مایعاتی که باید بخورید نیست چون این نوع نوشیدنی ها مانع جذب موادمعدنی و ویتامین ها می شود و بدن دچار کم آبی می شود.

 

چرا نباید روزه را با آب سرد افطار کرد؟

وی با بیان اینکه هنگام افطار آب سرد نخورید چرا که سبب ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می‌شود و محیط معده نیز چون گرم است با ورود آب سرد در معده دچار اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود، گفت: همچنین در هنگام افطار باید کمتر از غذاهای چرب استفاده شود چون سبب بی‌اشتهایی فرد در سحر می‌شود ضمن اینکه غذاهای چرب نیاز به زمانی طولانی برای هضم دارند و حتی خواب فرد را نیز بهم می‌ریزند.

 

وعده غذایی شام در روزه‌داری

کرمانی با اشاره به اینکه باید وعده افطار را درست میل کنیم تا برای سحر مشکلی ایجاد نشود، ادامه داد: دو ساعت بعد از افطار شام را میل کنید البته شام و سحری باید از گروه نان و غلات (برنج، نان، سیب زمینی یا ماکارونی)، گروه گوشت و حبوبات (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا، عدس، نخود و …)، گروه لبنیات (شیر، ماست، دوغ) و گروه سبزیجات و همچنین با یک فاصله زمانی، گروه میوه‌جات باشد.

 

 

متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه غذاهایی مانند زولبیا و بامیه با وجود طعم خوب بعد از ساعت ها روزه داری انتخاب خوبی برای معده نیستند، ادامه داد: در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی های شیرین مانند انواع نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه های صنعتی وانواع شربت ها، توصیه می شود از آب آشامیدنی سالم، عرقیات سنتی و شربت های خانگی بسیار کم شیرین استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه دریافت مایعات و غذاهای با آب مانند شیر، سالاد، سبزی و میوه تا حدودی تشنگی در ماه رمضان را کاهش می دهند، افزود: از دیگر نکات مهم در مورد تغذیه در ماه رمضان توجه به عدم مصرف ادویه جات است. خوردن غذاهای نمکی و تند در طول ماه رمضان توصیه نمی شود چون هنگام روزه داری سبب کم آب شدن بدن می شوند و مدام احساس تشنگی می کنید.

 

مصایب نخوردن سحری

کرمانی با اشاره به اینکه با توجه به طولانی بودن ساعت‌های روزه‌داری، به هیچ‌وجه وعده سحر حذف نشود چرا که نخوردن سحری، منجر به افت قند خون، سردرد، سرگیجه می‌شود و در دراز مدت آسیب‌های بیشتری به بدن وارد می‌کند، عنوان کرد: با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای ابتلا به ویروس کرونا فراهم کند، در وعده سحر سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود.

 

به گفته وی مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان‌ها، به ویژه سنگک یا بربری كه قند آنها به آهستگی آزاد می‌شود، برای جلوگیری از گرسنگی در طول روز توصيه می‌شود.

 

آیا روزه‌ گرفتن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؟

این متخصص تغذیه درباره روزه داری در روزهای کرونایی توضیح داد: روزه نه تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف نمی کند، بلکه قوی تر هم می کند. هورمون رشد در گرسنگی های طولانی و بیشتر از 6 ساعت به طور واضح افزایش می یابد و در ایام روزه داری ترشح هورمون های مورد نیاز رشد تنظیم می شود، که تاثیر به سزایی در رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن فرد دارد.

 

بسیاری از ما سعی می‌کنیم پس از افطار تشنگی خود را با نوشیدن آب خنک، چای، نوشیدنی‌های گازدار یا آبمیوه‌های مصنوعی رفع کنیم. اما آیا این مواد برای جبران کم‌آبی بدن که در این ایام از اهمیت بالایی برخوردار است مناسب هستند؟ مطمئنا آبمیوه‌های موجود در بازار به‌دلیل مواد قندی، فشار خون را افزایش داده و شما را برای مدتی سر حال نگه می‌دارند اما گزینه مناسبی برای رفع تشنگی نیستند. اما گنجاندن نوشیدنی‌های طبیعی و گیاهی به سفره‌های افطار بهترین گزینه برای روزه‌داران است، زیرا روزه‌داران با نوشیدن این شربت‌ها و عرق‌های گیاهی می‌توانند ضمن آنکه توانایی بدن‌شان را در طول روز افزایش دهند، مقاومت بدن خود را نیز تضمین کنند.

 

«محسن پویان» مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه جهت رفع عطش و تشنگی و تعادل در مایعات بدن در ایام روزه داری می‌توان تخم شربتی و خاکشیر را به نسبت مساوی مخلوط کرده و دو ساعت مانده به افطار در آب گرم خیسانده و مقداری آب لیموی طبیعی و گلاب به آن اضافه کنیم، گفت: برای شیرین کردن این نوشیدنی می توان از عسل استفاده کرد، البته افرادی که قند خون دارند این نوشیدنی را باید بدون شیرین کردن مصرف کنند.

 

وی بیان کرد: مصرف این نوشیدنی در سحر نیز موجب نگه داشت آب به مدت بیشتری در بدن می شود و برای روزهای ابتدایی روزه داری بسیار موثر و مفید است.

 

معرفی دمنوش جایگزین چای

پویان با تاکید بر اینکه در ماه رمضان به جای مصرف چای می توان از مخلوط دانه گیاهان خار مریم، خرفه، گشنیز، اسفرزه و تباشیر قلم استفاده کنیم، افزود: یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و بعد از افطار و سحر به صورت دم‌نوش مصرف می کنیم.

 

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به استفاده از عرقیات گیاهی برای روزه داران، ادامه داد: مصرف عرق بیدمشک، بهارنارنج، کاسنی، نعنا و بادرنجوبیه برای ماه رمضان بسیار مناسب است.

 

 

نسخه گیاهی برای درمان سردرد و خشکی دهان در ماه رمضان

پویان با بیان اینکه برخی افراد روزه‌‌دار در طول روز به‌دلیل روزه‌داری و دمای هوا ممکن است در طول ماه رمضان سردردهایی را تجربه کنند، افزود: روزه داران می‌توانند از اسطوخودوس، بابونه شیرازی، گل گاو زبان و سنبل‌الطیب برای رفع سردرد در ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

 

وی برای رفع خشکی دهان و گلو بخصوص برای مبتلایان به قندخون در ماه رمضان پیشنهاد داد: روزه داران می توانند در سحر از عرق گیاهی پونه یا دمنوش ختمی خبازی برای خشکی دهان استفاده کنند.

 

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشار با اینکه از راه‌های پیشگیری در مواجه با کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از گیاهان دارویی است، بیان کرد: گیاه ختمی خبازی، خار مریم، پونه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند البته می توان از دمنوش اسطوخودوس، بابونه شیرازی، گل گاو زبان نیز استفاده کرد، هر چند که مصرف دارچین و شیرین بیان هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید خواهد بود و خاصیت ضدویروس دارند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: متخصص تغذیه شیوع کرونا ویروس روزه داری تغذیه سالم ماه رمضان گیاهان دارویی خراسان جنوبي تقویت سیستم ایمنی بدن گیاهان دارویی خراسان جنوبی ماه رمضان متخصص تغذیه روزه داران نوشیدنی ها طول روز روزه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۵۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد

هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

در این‌جلسه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته سلامت ارایه کرد.

همچنین محمدامین محمدی دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه نیز گزارشی در مورد اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارایه کرد.

در بخش دیگری از این جلسه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز نکاتی را درباره این موضوع مطرح کرد.

در ادامه جلسه آیت‌الله علی خاتمی رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

دیگر خبرها

  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند
  • کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان