Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@23:08:22 GMT

سفره مهربانی معاک با کاسبان امین بزرگ‌تر شد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۵۹۹۸

سفره مهربانی معاک با کاسبان امین بزرگ‌تر شد

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری نیا: این روزها به هر گوشه شهر که سر می‌زنیم، مردم را در حال همدلی و همراهی یکدیگر می‌بینیم، بالا و پایین شهر هم ندارد. حال و هوای کوچه‌پسکوچه‌های شهر آدم را یاد روزهای جنگ تحمیلی می‌اندازد. از شور و حال پایگاه‌های بسیج و مساجد برای ضد عفونی معابر گرفته تا کارگاه‌های تولید ماسک و تهیه بسته‌های بهداشتی برای نیازمندان زیر سقف خیریه‌ها، همه و همه حکایت از این همدلی و همراهیها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مؤسسه فرهنگی، مذهبی و خیریه حضرت «علی اکبر» یا همان «معاک» هم این روزها با گسترش فعالیت‌های خیرخوهانه خود نسبت به دستگیری از خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیدگان اقتصادی «کرونا» اقدام کرده است. 

توزیع روزانه ۳۰۰ غذا، ۴ روز در هفته 

خیابان «مولوی» را که به سمت میدان «اعدام» پیش برویم، در کوچه شهید «علی‌اکبر قاسمی»، ساختمان معاک، خانه امید خیلی از بچه‌های محله، به چشم می‌خورد. بچه‌های قد و نیم قدی که این روزها زیر سقف این خانه با شرکت در دوره‌های آموزشی مکمل، قدم‌های محکمی را برای آینده بهتر برمی‌دارند. هرچند این روزها به سبب حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا، دیگر از شور و حال روزهای پیش از کرونا در این مجموعه خبری نیست، اما این سکوت حکایت از تعطیلی فعالیت‌های مؤسسه معاک ندارد؛ چراکه به گفته مدیرعامل مؤسسه، فعالیت‌های حمایتی معاک امروز در سطح گسترده‌تری در حال پیگیری است. 
«‌مهدی اسکندری» با اشاره به شرایط زندگی خانواده‌های نیازمند تحت پوشش مؤسسه در دورانی که کرونا بر زندگی همه سایه‌ای سنگین انداخته است، می‌گوید: «‌شیوع بیماری کرونا در جامعه، عرصه زندگی را بر همه اقشار جامعه تنگ کرده است و این شرایط بر زندگی خانواده‌های نیازمند تأثیرات عمیقی گذاشته و موجب شده تا درآمد خانواده‌ها به صفر برسد.»
او ادامه می‌دهد: «درست است ارائه کمک‌های معیشتی اعم از توزیع غذای گرم بین خانوده‌ها، اهدای پوشاک و سبد کالا به خانواده‌های تحت پوشش مؤسسه خیریه معاک از وظایف ذاتی و همیشگی ما بوده است، اما این خدمات این روزها در سطح گسترده‌تری ارائه می‌شود.»
مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک می‌گوید: «در ایامی که شاهد شیوع کرونا و نبود امکان حضور دانش‌آموزان در مؤسسه هستیم، روزانه ۳۰۰ پرس غذای گرم با کیفیت، طی ۴ روز هفته، در مجموعه تهیه و از ساعت ۱۲ تا ۱۴:۳۰، بین خانواده‌های تحت پوشش توزیع می‌شود. پیش از این دانش‌آموزان تحت پوشش به محض حضور در مؤسسه با توزیع غذای گرم در وعده ناهار پذیرایی می‌شدند.»

دستگیری از آبرومندان

مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به اقشار مختلف جامعه در دوران کرونا و رکود اقتصادی اظهار می‌دارد: «شیوع کرونا در جامعه موجب شد تا افراد زیادی بیکار شوند، جمعیتی آبرومند که تا پیش از این تحت هیچ یک از مؤسسه‌های خیریه نبوده‌اند، اما امروز نیازمند دستگیری و توجه خیّران و همسایه‌های خود هستند.»
اسکندری می‌گوید: «در همسایگی مؤسسه معاک از این افراد کم نیستند. همشهریان آبرومندی که در سایه بیکاری، اجاره خانه و اقساطشان به تعویق افتاده و امروز نیازمند همراهی و همدلی هستند.»
او می‌افزاید: «برای همین مؤسسه معاک تا پایان فروردین ماه امسال، ۳۵ نفر از این افراد را شناسایی و مبلغ حمایتی به ارزش ۷۰۰ تا یک میلیون تومان برای این افراد واریز کرد. ضمن اینکه به تازگی، ۴۰ نفر دیگر به این لیست اضافه شده‌اند.»
مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک یادآور شد: «با کمک خیّران بستر پرداخت ماهانه ۵۰۰ هزار تومان به مدت ۳ ماه بین این خانواده‌ها فراهم شده است.»

 تأمین نیاز نیامندان با کمک کاسبان امین

طرح دیگری که مؤسسه خیریه معاک در روزهای کرونایی برای کمک به خانواده‌های نیازمند دنبال می‌کند، دستگیری از نیازمندان در قالب طرح «کسبه امین» است. اسکندری در این‌باره می‌گوید: «معمولاً کاسبان محلی، بهترین بانک اطلاعاتی هر محله از وضعیت اقتصادی اهالی محله هستند، از این‌رو مؤسسه معاک پس از شناسایی کاسبان امین، در دستگیری از نیازمندان از آنها کمک بگیرد.»
او ادامه می‌دهد: «در این طرح تلاش کردیم در گام نخست، کاسبان امین را در محله‌ها شناسایی کنیم. پس از شناسایی این افراد، مبلغ مشخصی را که از سوی خیّران تأمین شده بود در اختیار آنها قرار دادیم تا کالای رایگان به خانواده‌های نیازمند واقعی در محله خود عرضه کنند.»
مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک با بیان اینکه این شیوه یکی از بهترین شیوه‌های دستگیری از نیازمندان است به شرط اینکه افراد پاکدست و امین با مؤسسه مشارکت خوبی داشته باشند، می‌گوید: «مشارکت تعدادی از کاسبان امین موجب شده تا امروز زمینه تأمین اقلام ضروری اعم از مواد غذایی، مرغ و گوشت به رایگان برای خانوارهای نیازمند با رعایت شأن انسانی آنها فراهم و برایشان ارسال شود.»
آموزش مجازی به دانش‌آموزان
همان‌گونه که این روزها روند آموزش دانش‌آموزان در سیستم آموزش و پرورش به‌صورت مجازی دنبال می‌شود، در مؤسسه معاک هم دانش‌آموزان آموزش‌های خود را به‌صورت مجازی دنبال می‌کنند. 
اسکندری می‌گوید: «مؤسسه فرهنگی، مذهبی و خیریه حضرت علی اکبر(معاک) با ۳۶ سال سابقه فعالیت‌های خیرخواهانه ۳۵۷ نفر را در قالب ۹۲ خانوار تحت پوشش حمایت‌های خود دارد که از این تعداد ۲۰۰ نفر را جمعیت محصل تشکیل می‌دهند.»
به گفته او دانش‌آموزان تحت حمایت مؤسسه معاک را یا کودکان بی‌بضاعت تشکیل می‌دهند یا بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست ساکن در محدوده مولوی و دروازه غار که بسیار مستعدند و در سایه کمی حمایت و توجه می‌توانند آینده درخشانی داشته باشند. او می‌افزاید: «تا پیش از شیوع کرونا، ۲۰۰ دانش‌آموز تحت پوشش مؤسسه معاک هر روز به محض ورود به مؤسسه پس از صرف ناهار مشغول فراگیری آموزش‌های تقویتی می‌شدند اما امروز این آموزش‌ها به‌صورت مجازی برای این دانش‌آموزان دنبال می‌شود.»
مدیرعامل مؤسسه معاک می‌گوید: «با شیوع ویروس کرونا، چاره‌ای جز تعطیلی آموزش‌ها داخل مؤسسه نداشتیم اما اجازه ندادیم این آموزش‌ها به‌طور کامل تعطیل شود. همه مربی‌های فعال در مؤسسه، کار آموزش را به‌صورت مجازی دنبال می‌کنند تا دانش‌آموزان تحت پوشش از حمایت‌های تحصیلی ما بهره‌مند شوند.»

ارائه مشاوره‌های روان‌شناسی

اسکندری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضرورت حمایت‌های روحی و روانی از خانواده‌های تحت حمایت مؤسسه در روزهای کرونایی می‌افزاید: «در روزهای قرنطینه کرونایی تلاش کرده‌ایم تا با همکاری ۴ نفر از روان‌شناسان همکار با مؤسسه نسبت به ارائه خدمات مشاوره رایگان به خانواده‌های تحت پوشش اقدام کنیم.»
او ادامه می‌دهد: «فشار اقتصادی، بیکاری پدر و مادر و حضور در خانه، خیلی از دانش‌آموزان ما را دچار ترس، نگرانی و اختلالات روحی و روانی کرده است، بنابراین می‌کوشیم با ارائه خدمات شبانه‌روزی مشاوره و روان‌شناسی، بخشی از این فشار تحمیلی را کاهش دهیم.»

توزیع ماسک و مواد شوینده بین خانواده‌های نیازمند

مدیرعامل مؤسسه معاک در بخش دیگر سخنان خود از توزیع ماسک و مواد شوینده بین خانواده‌های تحت پوشش مؤسسه در روزهای کرونایی خبر می‌دهد و می‌گوید: «تا کنون حدود هزار ماسک بین خانواده‌های تحت پوشش معاک توزیع شده است و امیدواریم با مشارکت خیّران تا شکست کرونا شاهد تداوم روند توزیع ماسک‌های بهداشتی بین خانواده‌ها باشیم.»
 

کد خبر 505538 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۱۲ دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی | شعار سال ۹۴

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۱۲ خانواده های تحت پوشش خانواده های نیازمند بین خانواده بین خانواده ها تحت پوشش مؤسسه صورت مجازی دانش آموزان آموزش ها خی ران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۵۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مسئولان پاسخگویی مسائل شرعی در دفاتر نمایندگی ولی فقیه سراسر کشور و اعضای شورای فقهی آستان قدس رضوی که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، ضمن تأکید بر اهمیت فقه و هدایتگری مردم، به نقل روایتی از بردباری و صبر حضرت فاطمه زهرا(س) در پاسخگویی به سؤالات شرعی پرداخت و اظهار کرد: کسانی که با کسب علم، دانش و حکمت برای هدایت بندگان خدا تلاش می‎کنند و نه تنها از پاسخگویی به سؤالات شرعی مردم خسته نمی‌شود بلکه با اشتیاق، صبر و خوشرویی به نیازهای علمی طالبان آگاهی و معرفت پاسخ می‌دهند، مورد لطف و رحمت خداوند هستند و از سوی پروردگار پاداشی غیرقابل وصف در انتظارشان است.

وی به برخورد با حوصله و مشفقانه با مردم در پاسخ به مسائل شرعی تأکید و اظهار کرد: بی‌حوصله‎گی در پاسخگویی به سؤالات شرعی از آفت‎هایی است که باید مراقب آن بود؛ ‎بی‌تفاوتی و بی‌حوصلگی در پاسخگویی به سؤالات، می‏تواند موجب تضعیف تدین مراجعه کننده ‎شود؛ مردم نحوه برخورد را به خاطر می‌سپارند و تجربیات شان را با دوستان، آشنایان و دیگران به منتقل می‎کنند؛ پس یک برخورد نامناسب کافی است تا نه تنها یک فرد، بلکه جمعی از اطرافیان او، تصویری ناصحیح در ذهن شان ثبت شود.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: مراجعه مردم برای کسب آگاهی دینی نشان دهنده علاقه، اهتمام و حساسیت آن‎ها به احکام شرعی بوده و این مایه خرسندی است؛ لذا اگر گاهی مراجعه کننده کمی پرگویی و وسواس دارد و یا گاهی بر اطلاعات ناصحیح خود پافشاری دارد، باید با حوصله، مهربانی، تواضع و صمیمیت با او برخورد کرد.
اهمیت پاسخگویی دقیق و صحیح به سؤالات حجت الاسلام والمسلمین مروی فعالیت فقهی و پاسخگویی به سؤالات شرعی را یک توفیق الهی و مسئولیتی سنگین، دشوار و با اهمیت دانست و با تأکید به اهمیت پاسخگویی صحیح و دقیق به سؤالات دینی، ابراز کرد: امروز عصر ارتباطات است و پاسخ‎های شرعی در فضای مجازی منتشر می‎شود، گاهی ممکن است به دست دفاتر مراجع تقلید برسد، لذا اگر پاسخ سؤالی را نمی‎دانیم باید ابراز بی‎اطلاعی کرد و از سؤال کننده فرصتی برای تحقیق و پاسخ گرفت؛ اینگونه رفتارها نه تنها جایگاه علمی آن روحانی را تنزل نمی‎بخشد بلکه این اعتماد را در مردم ایجاد می‎کند که پاسخ‌ها دقیق و بر اساس تحقیق و مطالعه است و اگر پاسخ سؤالی را ندانند اعلام می ‎کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت امر مسئله‌گویی و پاسخ به سؤالات اعتقادی، اخلاقی و فقهی مردم، نسبت به قداست کتاب توضیح المسائل تأکید و عنوان کرد: این کتاب ماحصل یک عمر تلاش یک عالم و فقیه است، بنابراین «توضیح المسائل» یک کتاب دارای قداست بوده که باید با وضو به سراغ آن رفت زیرا تمامش آموزه‌های اهل بیت(ع) پیرامون احکام الهی بوده و مسئله گویی نیز کاری بسیار مقدس و ارزشمند است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین نسبت به گسترش راه‌های پاسخگویی به احکام شرعی توصیه و عنوان کرد: پاسخگویی تلفنی و مراجعه مردم به دفاتر ائمه جمعه یکی از راه‌های پاسخگویی به مسائل شرعی مردم است، این راه‌ها باید افزایش یابد، به عنوان مثال خوب است در نمازهای جمعه، میزهایی برای پاسخگویی به سؤالات شرعی گذاشته شود؛ این خود تبلیغ و ترویجی برای مردم است که به دنبال احکام شرعی خود باشند و پیام اهمیت مسائل شرعی را برای جامعه دارد؛ همچنین بهانه‌ای خوب برای تقویت ارتباط روحانیت با اقشار مختلف جامعه است.

وی گفت: پیامبر(ص) به هیئتی که به سرپرستی حضرت علی(ع) به یمن برای ارشاد و تبلیغ اعزام کردند، فرمودند اگر حتی يک نفر بدست شما ارشاد و هدايت شود براي شما بهتر است از هر آنچه که خورشيد بر آن مي‎تابد و این نشان دهنده اهمیت و ارزشمندی هدایت مردم است.
توصیه آیت الله بهجت در خصوص اهمیت فعالیت علمی حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود با نقل خاطره‎ای به توصیه‌های بزرگان به رهبر معظم انقلاب در خصوص فعالیت علمی اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب پس از آنکه مبحث «جهاد» را طی چند سال در دروس خارج فقه به طور کامل بیان فرمودند؛ به جهت مشغلات، تدریس را مجدد شروع نفرمودند؛ سال‌ها پیش در عید نوروز که رهبر معظم در مشهد مشرف بودند بزرگواری از اولیاء الله به نام مرحوم آقای درافشان از ایشان درخواست کردند مجدد درس را آغاز بفرمایند، رهبر معظم انقلاب فرمودند آیت الله بهجت نیز پیغام فرستادند که درس را مجدد آغاز کنید و اینگونه شد که مقام معظم رهبری مجدد تدریس را آغاز کردند.

وی در ادامه به تأکیدات آیت الله بهجت نسبت به فعالیت فقهی طلاب و روحانیون اشاره و اظهار کرد: آیت الله بهجت نسبت به فعالیت فقهی تأکید داشتند و در دیداری به بنده نسبت به فعالیت فقهی توصیه کردند و ‌فرمودند «اشتغال فقهی نورانیت و برکت می‌آورد.» همچنین یکی از دوستان که با این مرجع بزرگوار مراوده داشتند از ایشان درخواست ذکری برای صفای باطن کرده بودند که ایشان در پاسخ فرمودند: «بحث و کار فقهی داشته باشید.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند
  • تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • ۱۳ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی تحت پوشش کمیته امداد هستند
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • نامه خواندنی اینزاگی به هواداران اینتر
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم