Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@20:44:33 GMT

هزینه‌های نظامی سال ۲۰۱۹؛ رکورد جهانی و کاهش در ایران

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۷۲۸۰

به گزارش خبرنگار «پارسینه»، تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه بین المللی پژوهش‌های صلح استوکهلم (سیپری) حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۹۱۷ میلیارد دلار در کل جهان در حوزه نظامی هزینه شده است که از سال ۱۹۸۸، یعنی واپسین سال‌های جنگ سرد به این سو، بی سابقه است.

در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۲.۲ درصد تولید ناخالص جهان صرف فعالیت‌های نظامی شده است که معادل ۲۴۹ دلار به ازای هر یک نفر از جمعیت جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رقم برای ایران معادل ۱۵۱ دلار به ازای هر نفر است. هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبلی آن ۳.۶ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۰ به میزان ۷.۲ درصد افزایش داشته است.

کشور‌های آمریکا (۷۳۲ میلیارد دلار)، چین (۲۶۱)، هند (۷۱.۱)، روسیه (۶۵.۱) و عربستان سعودی (۶۱.۹) بیشترین مخارج را در این زمینه داشته اند. آمریکا به تنهایی مسئول ۳۸ درصد از مجموع هزینه‌های نظامی در جهان است.

سعودی‌ها که در سال‌های گذشته پس از آمریکا و چین در رتبه سوم قرار داشتند، سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱۶ درصدی در هزینه‌های نظامی خود، به دو پله سقوط کردند. این کاهش هزینه‌ها در حالی صورت گرفته است که این کشور همچنان درگیر جنگ در یمن بوده و ماه سپتامبر هم تاسیسات نفتی مهم آن هدف حمله موشکی و پهپادی قرار گرفتند.

اسرائیل با ۲۰.۵ میلیارد دلار و ترکیه با ۲۰.۴ میلیارد دلار، پس از عربستان سعودی بیشترین هزینه‌های نظامی در غرب آسیا را دارند.

بر اساس گزارش سیپری، میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ هم ۱۲.۶ میلیارد دلار، معادل ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و در جایگاه هجدهم جهان قرار می‌گیرد. مشکلات اقتصادی موجب شده است تا هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۵ درصد و در یک دهه گذشته ۳۶ درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که مخارج مهمترین رقیبان و دشمنان منطقه‌ای ایران در منطقه، یعنی عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه طی یک دهه اخیر به ترتیب ۱۴، ۳۰ و ۸۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

کشور‌های غرب آسیا در زمینه سهم هزینه‌های نظامی از مجموع تولید ناخالص داخلی نیز پیشتاز هستند و شش کشور از ۱۰ کشور نخست این فهرست را تشکیل می‌دهند: عمان ۸.۸ درصد، عربستان ۸ درصد، کویت ۵.۶ درصد، اسرائیل ۵.۳ درصد، اردن ۴.۷  درصد، و لبنان ۴.۲ درصد.

از چهار کشور دیگر هم ارمنستان با ۴.۹ درصد، جمهوری آذربایجان با ۴ درصد و پاکستان با ۴ درصد همسایه‌های ایران هستند و تنها کشور خارج از این جمع الجزایر است.

در گزارش سال ۲۰۱۹ سیپری داده‌های ۱۴۹ کشور موجود است. از مهمترین کشور‌هایی که اطلاعات هزینه‌های نظامی آن‌ها موجود نیست می‌توان به کره شمالی، قطر، امارات متحده عربی و سوریه اشاره کرد.   دانلود گزارش سیپری درباره روند هزینه های نظامی در سال ۲۰۱۹

منبع: پارسینه

کلیدواژه: هزینه های نظامی سال 2019 سیپری ایران آمریکا عربستان سعودی هزینه های نظامی میلیارد دلار سال ۲۰۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار حبوبات بیش از دو سال است که نوسان قیمت داشته و امسال تنها نخود است که تغییر قیمت زیادی نداشته است.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار

سال گذشته که تولید نخود کم بود و نرخ آن در بازار افزایشی شد برخی کشاورزان را به این سو هدایت کرد که نخود بکارند. از آنجا که تولید محصول در حوزه کشاورزی بدون برنامه انجام می‌شود و کشاورزان بر اساس رصد ساده بازار مبادرت به کشت محصولی می‌کنند معمولاً هر ساله با پدیده کم‌بود و بیش‌بود محصولات رو به رو هستیم.

سال گذشته کشور کمبود نخود را تجربه کرد و امسال با مازاد تولید رو به رو هستیم که اجازه صادرات هم ندارد. از این رو در حالی که هر کیلو گرم نخود در بازار بین ۶۵ تا ۷۲ هزار تومان به فروش می‌رسد نرخ انواع لوبیاچیتی، قرمز و سفید بالای ۱۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

ناصر مرادی، رئیس شورای ملی نخود و عضو هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران پیش تر به مهر گفته بود، صادرات نخود در طول این سال‌ها با توجه به میزان تولید بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تن در سال بود. سال ۱۴۰۲ با توجه به بهبود قیمت حبوبات از جمله نخود کشاورزان مبادرت به کشت بیشتر انواع حبوبات کردند. همچنین بارش خوب و نبود آفت آمار تولید را دو برابر کرد. همچنین مساله دیگر نرخ دلار بود. نخود ایرانی با توجه به خوش طعمی و کیفیت آن بازار پسند بوده و کشورهایی مانند پاکستان و عراق مشتری آن هستند و سال گذشته ازبکستان و امارات هم اضافه شدند. رشد قیمت حبوبات در بازار جهانی بازار حبوبات کاران را بهبود بخشید.

همچنین بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته نزدیک به ۷۵ هزار تن نخود از کشور صادر شد.

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در برنامه‌ای تلویزیونی درباره تنظیم بازار حبوبات عنوان کرد، در بازارهای جهانی انواع حبوبات تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشت و از هر تن ۱۱۰۰ دلار به میانگین ۱۷۰۰ دلار رسیده است؛ اما قطعاً با عرضه زیاد، تقویت تولید داخل و دورنمای کاهش قیمت در بازارهای جهانی قیمت حبوبات هم اصلاح خواهد شد.

وی یادآور شد که فصل برداشت جهانی حبوبات از خرداد شروع می‌شود و قیمت‌ها روند کاهشی خواهد داشت.

این مسؤول دولتی اظهار کرد، با تأمین ارز از سوی بانک مرکزی و عرضه فراوان حبوبات قیمت‌ها در بازار تثبیت خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1229681 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ |برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • ۲۰ شرکت برتر تولید کننده تسلیحات نظامی در سال ۲۰۲۴؛ از Rheinmetall تا Leonardo
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد