Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت های خودروساز مجبور به افزایش قیمت هستند تا بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند و از باتلاق ورشکستگی مطلق نجات پیدا کنند.

عملکرد شرکت های خودروساز در سال های ۹۷ و ۹۸ نشان از زیان میلیاردی دارد. صنعت خودرو به عنوان پیشرانه اقتصاد کشور که با اشتغال حدود یک میلیون نفر، بیشترین آمار اشتغال بخش صنعت را به دوش می کشد و همچنین نوع محصول تولیدی آن که تمامی افراد جامعه روزانه با آن سر و کار مستقیم دارند، دارای اهمیت بالایی در روند زندگی افراد جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم تناسب قیمت محصول با بهای تمام شده تولید

در شرایطی که فروش محصولات خودروسازان با قیمتی کم تر از قیمت تمام شده تولید صورت می گیرد و قیمت فروش هیچ تناسبی با بهای تمام شده نهاده های تولید ندارد، روز به روز بر میزان زیان این تولیدکنندگان که شریان اقتصادی کشور در دست آنان است افزوده می شود. یکی از مسیرهای برون رفت از شرایط فعلی و جبران بخشی از زیان تحمیلی وارد شده به این شرکت ها به روز رسانی و اصلاح قیمت ها متناسب با قیمت نهاده های تولید است.

شرکت های خودروساز مجبور به افزایش قیمت هستند تا بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند و از باتلاق ورشکستگی مطلق نجات پیدا کنند و از طرفی تجربیات سال های گذشته نشان می دهد که عدم افزایش قیمت نه تنها به نفع مصرف کننده نیست، بلکه سرمایه های مالی را به جیب دلالان سرازیر می کند.

این درحالی است که عدم افزایش قیمت و متناسب سازی آن با قیمت مواد اولیه و قطعات، اشتغال جمعیتی میلیونی را تهدید می کند. بیکاری حدود یک میلیون نفر که در صنعت خودرو مشغول به کار هستند با در نظر گرفتن تعداد اعضای خانواده آنان، سبب می شود تا بیش از ۳ میلیون نفر از آفت بیکاری دچار خسارت شوند.

تداوم زیان انباشته سنگین شرکت های خودروساز که در صورت عدم اعمال افزایش قیمت ها منجر به تداوم مشکلات صنعت خودروسازی و صنایع وابسته خواهد شد. به گونه ای که افت شدید تولید خودروسازان به دلیل عدم پوشش هزینه ها سبب کاهش عرضه و افزایش تلاطم در بازار خودرو نیز خواهد شد.

آثار تحریم

از سویی دیگر، اعمال شدیدترین تحریم ها علیه صنعت خودرو به عنوان اولین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت، باعث شد که سرمایه گذاری صورت گرفته برای تولید و تجاری سازی خودروهای روز دنیا معطل مانده و باعث شود که هزینه های سنگینی از بابت خواب سرمایه، به صنعت خودروسازی تحمیل شود.

تحریم های ناجوانمردانه، سبب دشواری تامین برخی از مواد اولیه خارجی شده است که این به معنی افزایش هزینه های حمل، گرانتر خریدن مواد اولیه نسبت به قیمت متعارف آنها و  تاثیر مستقیم بر هزینه های خرید و تامین مواد اولیه خارجی است که این خود افزایش قیمت را به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

یکی از بخش هایی که خودروسازان و قطعه سازان کشور درحال سرمایه گذاری برای داخلی سازی آن هستند، قطعات های تک و یا با تکنولوژی بالا است. درحال حاضر این قطعات از منابع خارجی تامین می شود.

بروز بیماری کرونا در ماه های اخیر سبب کاهش ورود قطعات با فن آوری بالا به کشور و در نتیجه کاهش تولید محصول کامل و افزایش خواب سرمایه ناشی از تولید خودروهای ناقص و در نتیجه افزایش زیان انباشته سبب خواهد شد. این موضوع سبب کاهش عرضه به بازار را نیز خواهد شد.

نرخ تورم، دستمزد و سرمایه گذاری های کیفی

بنابر آمار منتشر شده، نرخ تورم سال ۹۸ به میزان ۴۱.۲ درصد به ثبت رسیده در صورتی که نرخ تورم قیمت خودرو در شرکت های خودروساز صفر درصد بوده و خودروسازان در سال ۹۸ هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته اند.

خودروسازان از اسفند ماه سال ۹۷ تاکنون هیچ افزایش قیمتی (به جز افزایش قیمت بیمه شخص ثالث) در محصولاتشان اعمال نکرده اند، همین موضوع عامل مهمی برای انباشت زیان خودروسازان در سال ۹۸  به شمار می آید.

افزایش کیفیت محصولات خودروسازان، جزو مطالبات همیشگی مشتریان و برنامه های گذشته، حال و آینده خودروسازان بوده است، تحقق برنامه های کیفی خودروسازان و انجام تعهدات و مسئولیت های آنان درقبال جامه و مشتریان نیازمند سرمایه گذاری در خطوط تولید و ورود تکنولوژی روز دنیا است. مهم ترین راه برای تامین سرمایه برای ارتباط با شرکت های برتر دنیا و ورود سرمایه ها (حتی با رفع تحریم های ظالمانه) فروش محصولات به قیمت عادلانه است که می تواند برای رسیدن به این هدف که خواسته تمامی مشتریان و مسئولان است، خودروساز را یاری دهد.

از سویی دیگر، افزایش نرخ دستمزد کارکنان بخش صنعت بالای ۱۵ درصد تصویب شده، عاملی برای افزایش هزینه های تمام شده محصولات خودروسازان خواهد بود. گرچه تاثیر این عامل اندک است اما توجه به این نکته ضروری است که افزایش قیمت محصولات باید متناسب با قیمت تمام شده محصولات خودروسازی و بالاتر از آن باشد تا خودروسازان متحمل زیان بیشتر از این نشوند.  

پیشنهاد برد-برد

به نظر می رسد برای دستیابی به راه حل عادلانه ای که نه خودروساز زیان بیند و نه مصرف کننده باید به چند نکته توجه کرد.

افزایش قیمتها باید به گونه ای باشد که هزینه های خودروسازان را پوشش دهد. به این معنی که قیمتها نباید کمتر از هزینه تمام شده محصولات باشد. این یک اصل عادلانه و پذیرفته شده در اذهان عمومی است.

از سویی دیگر افزایش قیمتها باید متناسب با نرخ تورم در نهاده های تولیدی باشد که این امر می تواند از استمرار زیان خودروسازان جلوگیری کند. افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم در تمامی محصولات تولیدی کارخانجات و صنایع به عنوان اصلی پذیرفته شده اجرا می شود که خودروسازی نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد.

مشمول شدن قیمت محصولات به فروش رفته با موعد تحویل سال ۹۸ و حتی ماقبل از آن در صورتی که در لیست معوقات خودروسازان وجود داشته باشد، با قیمت گذاری جدید نیز می تواند بخشی از زیان انباشته شده خودروسازان را جبران کند.

بی شک، صنعت خودروی کشور که به فرموده مقام معظم رهبری یکی از پیشران های مهم صنایع کشور است، صرفا با حمایت و تصمیم سازی های صحیح و عادلانه می تواند مسیر توسعه و بهبود آغاز شده را ادامه دهد و در صورت عدم حمایت، انباشت زیان در این بنگاه های اقتصادی که سهم بالایی در GDP و همچنین اشتغال زایی کشور دارند ادامه خواهد داشت و حیات آنان دچار چالش و تهدیدی جدید خواهد شد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور سال جهش تولید اخبار بورس ایران خودرو شرکت های خودروساز سرمایه گذاری افزایش قیمت صنعت خودرو مواد اولیه تمام شده هزینه ها خواهد شد نرخ تورم شرکت ها سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۸۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!

تین نیوز

در پی بارندگی های اخیر در استان کرمان، مشکلاتی برای محصولات خودروسازان شهر بم پیش آمد و تعدادی از این محصولات در آب فرو رفت و همچنین آب بسیاری وارد کارخانه های آن ها شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، هفته گذشته، بارندگی های شدیدی در استان کرمان رخ داد؛ این بارندگی های شدید با هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان کرمان از حدود ١٠-١٢ روز گذشته آغاز شده بود و استاندار کرمان نیز در این رابطه اظهار کرده بود که بیش از ۶۰ میلی متر (دو برابر میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته) بارش باران در این استان رخ داده است.

این بارندگی های شدید در شهر بم، کارخانه های خودروسازی مستقر در این استان و به ویژه گروه صنعتی مدیران خودرو را دچار مشکلاتی کرد.

طی روزهای اخیر ویدئوها و تصاویری از سالن مونتاژ برند فونیکس و پارکینگ محصولات مدیران خودرو منتشر شد که نشان می دهد که سیل در کارخانه مدیران خودرو، به بخش سالن مونتاژ خودروهای برند فونیکس آسیب زده و همچنین پارکینگ محصولات MVM  نیز در آب فرو رفته اند. 

آسیب وارده به این مجموعه صنعتی در استان کرمان (شهرستان بم) مشتریان این گروه خودروسازی را از بابت تأخیر در تحویل خودروها و آسیب های احتمالی وارده به محصولاتی که در آب فرو رفته یا آب وارد کارخانه شده است، نگران کرده است.

این موضوع به صورت اختصاصی و ویژه از گروه صنعتی مدیران خودرو مورد پیگیری قرار داده شد. 

شرح ماوقع آنچه که اتفاق افتاده و میزان آسیب سیل به این گروه خودروسازی وارد شده و در اختیار ایسنا قرار گرفت به شرح زیر است:

بارندگی ها و سرازیر شدن سیل در بخش های مختلف استان کرمان و شهرستان بم، منجر به اختلال در زندگی مردم و گرفتگی معابر شهری شده است؛ بخشی از این سیل نیز به یکی از بخش های تولیدی کارخانه مدیران خودرو وارد شده به قسمت هایی از این کارخانه آسیب وارد کرده است.

کدام خودروها توسط سیل در کارخانه آسیب دیده اند؟

تصویر منتشر شده از بم مربوط به محوطه خط تولید خودرو X۲۲ پرو دستی است. همانطور که در تصاویر هم مشخص بود، تنها بدنه خودروها در محوطه یکی از خطوط تولید ام وی ام قرار داشت.

در پی این موضوع، تیم کارخانه مدیران خودرو از همان ساعات اولیه پس از وقوع سیل، آب و گِل را از محوطه خارج کرده و بدنه خودروهای X۲۲ پرو که در محوطه قرار داشته است را به مکانی دیگر منتقل کرده اند.

در خصوص آسیب های کیفی احتمالی به محصولات و استفاده از بدنه خودروهایی که در سیل حضور داشته اند، برای تولید محصولات جدید، این گروه صنعتی، ضمن تاکید براینکه  کیفیت محصولات عرضه شده به بازار خط قرمز واحد کنترل کیفیت ام وی ام است؛  اطمینان خاطر داده که  در صورت وجود مشکل در هر کدام از بدنه ها، آن مورد از خط تولید خارج خواهد شد.  البته بدیهی است تعدادی از این قطعات آسیب جدی ندیده و پس از بررسی مجدد واحد کنترل کیفیت، وارد خط تولید می شوند.

گروه صنعتی مدیران خودرو در رابطه با بررسی بدنه خودروهای آسیب دیده در سیل توسط واحد کنترل کیفیت این شرکت، اعلام کرده که تمامی استانداردهای رعایت شده برای تولید خودروهای جدید در خصوص بدنه خودروهایی که در حادثه سیل قرار داشتند، رعایت خواهد شد؛  اگر این بدنه ها از نظر استحکام، ساختار یا رنگ دچار مشکل شده باشند، قطعا از خط تولید خارج می شوند.

مدیران خودرو در رابطه با احتمال تاخیر در تحویل خودروهای فروخته شده نیز به خریداران اطمینان می دهد که مشکل حادی در خط تولید برند ام وی ام رخ نداده و پس از گذشت ۲۴ ساعت، تمامی شرایط به حالت عادی بازگشته است؛ فلذا تمام تلاش شرکت بر این است که تاخیری در تحویل خودروی مشتریان ایجاد نشود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور