Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@05:54:29 GMT

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۸۳۹۳

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

اگر در تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی به مشکل برخوردید و برای شما این سئوال بوجود آمد که چگونه تشخیص بدیم انگشتر دست ساز است یا ماشینی(ریختگی)، فقط کافیست به قیمت، ظاهر رکاب انگشتر و چند روش ساده ای که در ادامه مطلب به آنها بصورت کامل اشاره می کنیم، توجه کنید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مشتریان انگشتر معمولا بنا به هدف خود، از بین رکاب دست ساز و ماشینی، دست به انتخاب خواهند زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتا  انگشتر مردانه دست ساز به واسطه هنرهایی مثل قلم زنی، مخراج کاری، آیینه کاری و شبکه کاری و... که روی رکاب انگشتر بکار رفته اند، ارزش هنری داشته و تا چند میلیون قیمت گذاری می شوند و به مرور بر ارزش آن ها افزوده خواهد شد. اما انگشترهای ماشینی یا ریختگی قیمت زیادی ندارد. در بهترین حالت اگر نگین انگشتر، اصل و با کیفیت باشد، قیمت زیادی ندارند.

امروزه در جوامع مردم ما دو نوع انگشتر را مورد استفاده قرار می دهند، یکی دست ساز و دیگری ماشینی. اما بسیاری از مردم در تشخیص انگشتر دست ساز از ماشینی با مشکل مواجه هستند و نمیدانند کدام انگشتر دست ساز است و کدام ماشینی، به همین خاطر هم بسیاری از فروشندگان سودجو و متقلب انگشترهای ماشینی را به جای انگشتر های دست ساز با قیمت گزافی به مردم می فروشند. در ادامه این مطلب ما بر آن شدیم تا با آموزش نکات کاربردی و مهم شما را در تشخیص انگشتر دست‌ساز از ماشینی کمک کنیم.

فرق انگشتر دست ساز با ماشینی

فرق اصلی قاب یا رکاب انگشتر در کیفیت مواد اولیه ، کیفیت ساخت ، پرداخت و در نهایت قیمت آن ها است. به طور کلی رکاب های انگشتر را به دو دسته ی دست ساز و غیر دست ساز (ماشینی یا ریختگی) تقسیم می کنیم.

1. انگشتر دست ساز

همان طوری که می دانید چون انگشتر مردانه دست ساز گرانتر است، بنابراین حتما کار بیشتری بر روی آن انجام شده و ظاهر بهتری نسبت به انگشتر ماشینی دارد و معمولا به دو روش ساخته می شوند:

روش اول: پس از ذوب و عیار کردن فلز و نورد آن و تهیه ی مفتول ها و ورق های مورد نیاز، طی مراحل برش کاری، خم کاری و جوش کاری قالب اولیه بر اساس سنگ یا نگین انگشتر مورد نظر تهیه و سپس ظرافات و پرداخت نهایی روی آن صورت می گیرد. در این روش تمام مراحل با ابزارهای دستی انجام شده و زمان زیادی صرف طراحی ساخت یک انگشتر به صورت تکی خواهد شد. انگشتر یا کلا جواهراتی که با این روش ساخته می شوند را کاملا دست ساز می نامند و معمولا به دلیل زحمت زیاد مراحل ساخت و صرف زمان بیشتر، اُجرت یا هزینه ی ساخت بالایی دارند. البته این نوع انگشترهای دست ساز بسته به طراحی ، ظرافت ، زیبایی و کیفیت ساخت رکاب انگشتر، قیمت گذاری می شوند و می توان آن را تا چندین میلیون هم ارزش گذاری کرد.

روش دوم: ابتدا قالبی اولیه از رکاب انگشتر بر اساس اندازه و نوع سنگ و نگین انگشتر تهیه می شود. سپس فلز ذوب و عیار شده درون قالب ریخته شده و پایه ی اولیه به روش ریخته گری برای یک انگشتر خاص تهیه می شود (با استفاده از این روش امکان ساخت بیشتر از یک رکاب انگشتر وجود خواهد داشت). سپس مراحل اضافی مثل قلم زنی ، سوهان کاری ، آیینه کاری ، مخراج کاری و یا سایر ظرافت کاری بر روی قالب اولیه به کمک ابزار دستی صورت گرفته و پرداخت نهایی انجام می شود. انگشترهایی که با این روش ساخته می شوند را عموما، دست ساز می نامند و معمولا به دلیل صرف زمان کمتر در طراحی و ساخت، اُجرت یا هزینه ی ساخت رکاب کمتری نسبت به روش اول دارند. این انگشترها نیز بسته به طراحی ، ظرافت ، زیبایی و کیفیت ساخت رکاب انگشتر قیمت گذاری می شوند.

2. انگشتر ماشینی یا ریختگی

در این دسته از انگشترها، قالب اولیه براساس یک اندازه ی استاندارد تهیه و به روش ریخته گری، تعداد زیادی از آن قالب اولیه ساخته می شود. بیشتر ظرافات و شکل نهایی انگشتر در قالب اولیه در نظر گرفته شده است و پس از ریخته گری، تنها نیاز به پرداخت نهایی خواهد بود. انگشتر یا جواهراتی که با این روش ساخته می شوند را عموما، ریختگی یا ماشینی می نامند و معمولا به دلیل صرف زمان بسیار کمتر در ساخت و تولید تعداد بالا از یک فرم، اُجرت یا هزینه ی ساخت بسیار کمتری نسبت به نوع دست ساز دارند. این قالب ها یا رکاب انگشتر نیز بسته به طراحی ، ظرافت ، زیبایی و کیفیت ساخت و عیار فلز، بصورت گرمی قیمت گذاری می شوند. یکی از دلایلی که می‌تواند باعث افزایش قیمت رکاب انگشتر ماشینی یا ریختگی شود به کار رفتن نگین انگشتر قیمتی و اصل بر روی رکاب آن انگشتر می باشد که باعث می شود تا قیمت آن انگشتر بالاتر از سایر انگشتر های ماشینی با نگین های بی کیفیت بشود.

4 نکته مهم برای تشخیص انگشتر نقره دست ساز و ماشینی:

1. به تصویر شماره(1) در بالا دقت کنید، در انگشتر های نقره دست ساز، انگشتر ساز به راحتی می تواند داخل دهانه رکاب و زیر نگین انگشتر را جلا بدهد و آنطور که می خواهد، می تواند انگشتر را به میل خود به هر اندازه و شکلی که بخواهد، دربیاورد. اما در انگشتر های ماشینی به علت قیمت کمتری که دارند ارزش تمیز کردن و جلا دادن رکاب را ندارد و هزینه بر است، همچنین انگشتر ساز امکان دسترسی به زیر نگین انگشتر را جهت جلا دادن و براق کردن آن ندارد، پس در شناسایی آن به شدت هوشیار باشید. البته بعضی مواقع هم پیش میاد که زیر نگین انگشتر دست ساز هم زیاد تمیز نیست پس به این نکته دقت کنید که هر انگشتری که زیر نگین آن تمیز نبود دلیل نمی شود که 100% انگشتر ماشینی باشد.

2. به لبه ی انگشترها در تصویر شماره(2) نگاه کنید. در انگشترهای ماشینی، لبه ها معمولا مقداری پلیسه دارند. پلیسه به برجستگی‌های کوچک، تیز و ناخوشایندی که بر روی یک قطعه پس از فرایند ساخت باقی می‌ماند گفته می‌شود.

3. در هنگام ساخت انگشتر نقره دست ساز، رکاب تحت اختیار انگشترساز است و بر کل آن کنترل دارد. اگر در هنگام ساخت خرابکاری شود، انگشترساز بلافاصله آن را برطرف می کند. اما در هنگام تولید رکاب ماشینی و ریخته گری، کنترل کردن مسیر جاری شدن نقره مذاب در اختیار ریخته گر نیست.

اگر ریخته گری به آهستگی انجام شود ممکن است در جایی نقره منجمد شود و مسیر حرکت بقیه مذاب را ببندد.

اگر سریع ریخته شود، بعد از سرد شدن ممکن است مک یا حفره گازی داخل رکاب باقی بماند.

4. عیار نقره هم یکی دیگر از معیار های شناسایی انگشتر دست ساز از ماشینی یا ریختگی است که معمولا انگشتر های دست ساز عیار نقره بالاتری نسبت به انگشتر ریختگی دارند. انگشتر های دست ساز دارای عیار ۹۵ و ۹۲۵ می باشد که ۹۲۵ بسیار رایج تر می باشد و انگشتر های ریختگی(ماشینی) دارای عیار ۹۰ هستند.

نکاتی که در زمان خرید انگشتر مردانه دست ساز باید توجه کنیم؟

همانطور که پیش تر در مورد چگونگی تشخیص انگشتر دست ساز توضیح داده شد، بسیاری از مردم در تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی با مشکل مواجه هستند و نمی دانند کدام انگشتر دست ساز است و کدام انگشتر ماشینی. به همین خاطر هم بسیاری از فروشندگان سودجو و متقلب انگشترهای ماشینی را به جای انگشتر های دست ساز با قیمت گزافی به مردم می فروشند. به همین خاطر، خرید انگشتر مردانه دست ساز نقره از یک مرجع قابل اعتماد و معتبر بسیار اهمیت دارد. بهتر است به هنگام خرید، تنها به ارزانی و ظاهر انگشتر توجه نکنید و در خصوص جزئیاتی مانند: اصل بودن نگین انگشتر و عیار نقره ی رکاب انگشتر و... از فروشنده سئوالاتی بپرسید. برای خرید انگشتر مردانه و زنانه به صورت آنلاین، بهتر است به سایت های شناخته شده و مطمئن مراجعه فرمایید. فروشگاه های اینترنتی که دارای نماد اعتماد هستند و معمولا آدرس شعبه های خود را به صورت عمومی بر روی وب سایت خود قرار داده اند، می توانند یک مرجع مطمئن برای خرید جواهرات نقره محبوب شما باشند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انگشتر قیمت گذاری می شوند ساخته می شوند نگین انگشتر رکاب انگشتر قالب اولیه کیفیت ساخت دست ساز ریخته گری ی دست ساز زیر نگین ی ساخت بر روی ی رکاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۸۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

یک استارتاپ بریتانیایی اعلام کرده «دستگاهی ساخته که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نارسایی قلبی را در پای افراد تشخیص دهد» مشاهده تورم در پا برای بیماران قلبی که از بیمارستان مرخص شده‌اند، هشدار برای خطر حمله قلبی و نارسایی قلبی محسوب می‌شود.

دریافت 20 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: یزدان قربانی

دیگر خبرها

  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • ماجرای دریافت انگشتر رهبر انقلاب توسط یک کارگر
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • قیمت جالب خانه‌های شرق تهران/ با ۳ میلیارد تومان خانه بخرید + جدول قیمت
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • جواد خیابانی چه ماشینی سوار می‌شود؟