Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که صاحبان گلخانه‌های تولیدکننده گیاهان زینتی در بحران کرونا دچار خسارت شدیدی شدند کارشناسان معتقدند که این صنعت با توجه به بحران بی آبی کشور، از همان ابتدا مناسب اقتصاد ایران نبوده و در واقع کلاه کاذبی است که بر سر صنعت کشاورزی گذاشته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، طی روزهای گذشته خبری مبنی بر خسارت سنگین گلخانه های هیدروپونیک تولید گیاهان زینتی منتشر شد که بزرگ ترین مجتمع گلخانه ای جنوب شرق کشور ازجمله آن هاست که با شیوع کرونا و نداشتن بازار فروش و لغو صادرات، مجبور به دور ریختن گل های خود شد و گل های صادراتی خوارک دام هایی شدند که این روزها زیباترین علوفه دوران زندگی خود را نشخوار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد ایرانمنش که مدیر عامل بزرگ ترین مجتمع گلخانه ای جنوب شرق کشور است در خصوص این مشکل می گوید: با شیوع بحران کرونا، اولین ضربه ای که به ما وارد شد بسته شدن مرزها بود که صادرات ما را متوقف کرد چرا که 40 درصد محصول ما به کشورهای حوزه  دریای خزر از جمله روسیه، گرجستان و ترکمنستان صادر می شد ولی امروز این گل های صادراتی غذای گوسفندان شده است.

مطابق صحبت های مطرح شده توسط این تولید کننده از اول اسفندماه به دلیل نداشتن بازار روزانه 6 هزار شاخه گل رز به ارزش بیش از 30 میلیون تومان از این گلخانه بیرون ریخته شده است و باعث شد تا بازار طلایی آن ها که در ایام عید نوروز و هم چنین اعیاد شعبانیه بوده است را از دست بدهند.

63 گلخانه دارشهرستان زرند استان کرمان نیز همانند همه تولیدکنندگان گل های زینتی کشورمشکلی مشابه دارند و می گویند: متاسفانه اقدام خاصی برای حمایت از ما از سوی این نهادها انجام نشده است و ما انتظار داریم علاوه بر وزیر کشاورزی وزارت کار نیز به فکر ما باشد چرا که ما یک نیرو را اخراج نکردیم و حتی در این زمان برای حفظ گلخانه ها نیرو اضافه کردیم.

حسین ایرانمنش که یکی از گلفروش های شهر کرمان است نیز به خبرنگار ما گفت: مشکل اصلی ما اینجاست که گلفروشی ها و میوه فروشی ها را در یک صنف قرار دادند و نکته جالب اینجاست که به میوه فروشی هادر ایام شیوع کرونا اجازه فعالیت دادند ولی به  ما گفتند نمی توانید مغازه خود را بازکنید و طی تماسی که با استانداری داشتیم باز هم ما را از باز کردن مغازه ها منع کردند و گفتند گلفروشی ها تجمع دارد و نمی شود اجازه فعالیت داد.

گلخانه‌داران اگر محصول خود را بیمه می‌کردند دچار خسارت نمی شدند

محمد مهدی زاهدی در واکنش به این صحبت مبنی بر چرایی مجوز دادن به میوه فروشی ها اظهار کرد: مقایسه گل با میوه، کار درستی نیست چرا که میوه مصرف روزانه برای مردم دارد اما گل را قشر خاصی مصرف می کنند لذا نباید گفت چرا به میوه فروش اجازه فعالیت داده شده و به گل فروشی ها این اجازه داده نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص گل های شاخه بریده نمی توان یک شهر خاص را دید و محلات که مرکز تولید صادرات این گل ها محسوب می شود و همچنین شهرستان پاکدشت جایی هستند که در حجم وسیع تولید گل و صادرات دارند و موضوع گل تنها مربوط به شهر زرند و کرمان نیست.

 زاهدی افزود: در دوران کرونا و پسا کرونا اقشار مختلفی دچار آسیب شدند و محصولات کشاورزی که درحجم های وسیع صادر میشد، به واسطه شیوع کرونا دچار آسیب شدند و نتوانستند محصولات خود را صادر کنند.

او می گوید: در این زمینه نمی توان تنها یک قشر خاص را دید چرا که همه اصناف دچار آسیب شدند و نگاه ما در زمینه خسارت های کرونایی باید نگاه کلان باشد و مسئولان اجرایی باید به گونه ای کار کنند که بخشی از این ضرر و زیان ها را جبران کند.

 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی معتقد است که توانمندی دولت درحدی نیست که بتواند تمامی خسارت ها را جبران کند ولی می توان با ارائه تسهیلات و وام های قرض الحسنه با کارمزد خیلی پایین به تولید کننده ها و اصناف کمک کرد تا دوباره سرپا شوند ولی اگر این گلخانه ها و گلفروشی ها خود را بیمه کرده بودند امروز با این حجم از خسارت مواجه نمی شدند.

صنعت گل‌های شاخه بریده یک صنعت دکوری است

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در واکنش به موضوع خسارت گلخانه های پرورش گیاهان زینتی به خبرنگار ما گفت: در جریان کرونا مشاغلی که در بخش حقیقی اقتصاد فعالیت می کردند آسیب ندیدند و هیچ شغل صنعتی و کشاورزی تعطیل نشد.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: منظور از بخش حقیقی اقتصاد فعالیت هایی است که به نیازهای ضروری انسان متصل هستند و در جهت رفع نیازهای حقیقی جامعه شکل گرفتند و مشاغلی مانند پرورش گل های زینتی از جمله مشاغل فانتزی تزریق شده به بخش کشاورزی است و مناسب اقتصاد ما نیست.

شیخی تصریح کرد: صنعت گل های شاخه بریده به تار مویی بسته است و کافی است که یک پیچ از هواپیما خراب شود و کل صادرات گل تعطیل شود لذا صنعت گلهای زینتی پا در هواست و این نوع مشاغل، کلاه کاذبی است که بر سر ما ایرانی‌ها گذاشتند.

وی با بیان اینکه بحران‌ها، فعالیت‌های کاذب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، تصریح کرد: صنعتی باید در اقتصاد قوام بگیرد که در شرایط بحرانی تقاضای آن اوج بگیرد نه اینکه در بحران‌ها دچار خسارت شود و گندم ازجمله محصولات صنعت کشاورزی است که در همین بحران کرونایی جهان برای بسیاری از کشورها مورد توجه بود.

مشاغل کاذب مناسب اقتصاد ما نیست

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: کشوری که نمی تواند نیاز اساسی خود را به علوفه که مادر غذاهای مصرفی جامعه از جمله گوشت قرمز و سفید، پروتئین، ویتامین، لبنیات است تامین کند چه لزومی دارد زمین های خوب خدا را به تولید گل زینتی اختصاص دهیم که فقط برای چند ساعت استفاده می شود.

شیخی می گوید: صنعت گل های زینتی یک صنعت دکوری است که در شرایط بحرانی به شدت آسیب پذیر است و این مسئله نشان دهنده این است که این نوع مشاغل مناسب اقتصاد نیست و از طرفی وقتی کشور ما با بحران بی آبی مواجه است چه ضرورتی دارد که آب را برای تولید گل مصرف کنیم.

وی عنوان کرد: البته کشت محصولات کشاورزی گلخانه ای را نباید با کشت گل های شاخه بریده اشتباه کرد، و بسیاری از محصولات مفید کشاورزی ما در گلخانه ها برای صرفه جویی در مصرف آب و کنترل انرژی کشت می شوند ولی ان ها نیاز و ضرورت جامعه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: البته برخی از گل ها وجود دارند که برای تهیه عرقیجات و عطریجات مورد استفاده قرار می گیرند از جمله گل محمدی، گل نسترن، یاس که کشت آن ها در حد تامین ضرورت جامعه بلامانع است ولی عمده گل های شاخه بریده ما صادر می شود و صادرات  وابستگی به صنعت هواپیمایی است که صنعت هواپیمایی ما به شدت متزلزل و به خارج وابسته است.

شیخی اضافه کرد: اگر زمانی هم صنعت هواپیمایی ما بومی هم بشود صنعت گل های شاخه بریده وابسته به تقاضای خارجی است لذا برای اندازه گیری قوام و استقرار یک صنعت هیچ شرایطی بهتر از بحران ها نیست لذا این صنعت در این آزمون نشان داد که مناسب اقتصاد و کشور ما نیست و بهتر است این کشت‌های گلخانه‌ای را برای تولید مواد غذایی ضروری اختصاص بدهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل اقتصادی مناسب اقتصاد گلخانه ای گلخانه ها فروشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۰۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی با روش‌های فعلی به تولید ضربه وارد می‌کند.

مجید مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تصمیم‌گیری‌ مبتنی بر خاموشی چاه موتورهای کشاورزی از ۱۵ خردادماه به میزان هر روز ۵ ساعت، اظهار کرد: درخواست بخش کشاورزی این است که به‌اندازه سهم هر بخش از کسری که وجود دارد خاموشی بدهند؛ سهم بخش کشاورزی از مصرف مشخص شود و سپس خاموشی‌ها به تناسب صورت بگیرد.

وی افزود: تصمیم‌گیری‌ها برای خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی به این روش به تولید ضربه وارد می‌کند، زیرا خاموشی چاه موتورهای کشاورزی روزی ۵ ساعت در کل ایام هفته، منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی می‌شود.

مهدوی خاطر نشان کرد: برخی محصولات از جمله جو و گندم با اعمال خاموشی از ۱۵ خرداد، خیلی آسیب نمی‌بیند اما به طور مشخص باغات انگور و پسته  آسیب جدی خواهند دید.

این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه به دلیل تنوع محصولات کشاورزی در شهرستان‌های استان، بخش کشاورزی با این تصمیم دچار آسیب جدی می‌شود، اضافه کرد: باغات پسته در این ایام در مرحله‌ای است که می‌خواهد مغز پر کند و با خاموشی چاه موتورها و قطعی برق با تنش آبی مواجه شده و دچار خسارت می‌شوند، همچنین مزارع چغندر با این تصمیم‌گیری آسیب جدی می‌بیند.

مهدوی خاطرنشان کرد: خاموشی چاه موتورهای کشاورزی، برای بهره‌برداران این بخش در چند سال اخیر به‌عنوان دغدغه‌ای بزرگ مطرح است و برای کاهش خسارات وارده به این بخش در پی این تصمیم باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به درخواست‌های بخش کشاورزی در خصوص ضرورت تلاش برای کاهش خسارات ناشی از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی گفت: اگر امکان سخت‌افزاری و زیرساختی دولت برای استفاده از پنل‌های خورشیدی فراهم است، در قالب تسهیلات، نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد کند و از این طریق برق چاه موتورهای کشاورزی را در بازه‌های زمانی که قرار به قطعی آن‌ها است، تأمین کند و مازاد برق آن‌ها را در غیر از فصل خاموشی بخرد، هرچند در حال حاضر نیز این موضوع که هرکس پنل خورشیدی داشته باشد و برق تولید کند توسط شرکت‌های توزیع برق از آن‌ها خریداری می‌شود.

دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اگر این امکان نیست، می‌توان به سمت ژنراتورهای دیزلی رفت، هرچند برای تأمین سوخت گازوئیل مشکل‌داریم اما چنانچه سوخت ژنراتورها تأمین شود، حداقل از این بحران که کشاورزان برای تأمین منابع آبی با آن روبرو می‌شوند عبور می‌کنیم و خاموشی‌ها اتفاق نمی‌افتد یا به حداقل می‌رسد.

 لزوم تهیه سند آمایش در شهرستان‌ها بر اساس محصول

دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تأکید بر تهیه سند آمایش در شهرستان‌ها بنا به محصول آن‌ها گفت: با این رویه، نمودار نیاز آبی هر محصول در شهرستان‌ها به‌طور دقیق مشخص‌شده و بسته به نیاز آبی هر محصول که کمترین زیان را ببیند خاموشی‌ها صورت گیرد وگرنه تصمیم‌گیری‌ها در خصوص خاموشی چاه موتورهای کشاورزی از نیمه خرداد به میزان ۵ ساعت دغدغه بزرگی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

مهدوی با اشاره به خشکسالی‌هایی که استان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، گفت: بخش کشاورزی و از همه شدیدتر دامپروری استان، تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و نیازمند حمایت دولت و ارائه بسته‌های تشویقی به فعالان این حوزه هستیم تا بتوانیم بهره‌وری را در واحد سطح افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بهره‌بردار بخش کشاورزی به‌اندازه حجم آبی که در اختیار دارد سطح زیر کشت را کاهش دهد، باید کمک کرده و  با ایجاد بسترهای لازم، برداشت او را در واحد سطح افزایش دهیم.

این فعال بخش کشاورزی گفت: با کمک به بهره‌برداران بخش کشاورزی و افزایش میانگین تولید، بخشی از خسارت‌ها و کاهش تولیدها به دلیل خاموشی منابع آبی جبران می‌شود، لذا باید با ایجاد زیرساخت‌های نوین آبیاری به سمت افزایش بهره‌وری از آب کشاورزی و افزایش بهره‌وری در تولید برویم.

باید بخش کشاورزی را به‌عنوان ستون اقتصاد بشناسیم

دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید بخش کشاورزی را به‌عنوان ستون اقتصاد بشناسیم، گفت: با توجه به اینکه در کشور همواره بر تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید شده است، پارامترهای این نوع اقتصاد از جمله مردمی بودن و درون‌زا بودن آن در بخش کشاورزی وجود دارد و این خصوصیات در این بخش تجلی‌یافته، لذا برای نقش‌آفرینی آن در اقتصاد، نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه حاکمیت به بخش کشاورزی تصریح کرد: باید با درک اهمیت بخش کشاورزی، این بخش را به‌عنوان یک فضای تولیدی برجسته در کشور در نظر گرفت و فعال اقتصادی بخش کشاورزی را درجه دو تلقی نکرد.

این فعال بخش کشاورزی گفت:نباید بخش کشاورزی و فعالان آن را به‌عنوان افراد درجه دو بشناسیم، در صورتی که آنها زیربنای اقتصاد هستند، بحث اصلی اقتصاد به عهده آن‌ها است.

دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآورشد: اگر بخش کشاورزی جایگاه مطلوب خود را داشته باشد و مهم دیده شود نه مقرراتی تصویب می‌کنیم که بد اجرا شود و تفسیرپذیر باشد که بعداً برای این بخش گرفتاری ایجاد کند و نه در اجرای موضوعات از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنیم؛ بلکه اهتمام بیشتری برای اجرای موضوعات مرتبط با این بخش داریم.

وی تصریح کرد: در این میان وظیفه بهره‌برداران بخش کشاورزی نیز سنگین است و آن‌ها باید به مسائل مربوط به این حوزه از جمله افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان تولید توجه کنند.

مهدوی افزود: کشاورزی امروز با روش‌های سنتی نمی‌تواند ما را به جهش تولید برساند، بلکه باید با استفاده از روش‌های مدرن و افزایش بهره‌وری و بالا بردن راندمان تولید، از حداقل امکانات و منابع موجود، بیشترین استفاده را ببریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند