Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@22:43:58 GMT

کُندی بیش از حد تخصیص ارز برای واردات کاغذ

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۰۶۷۰

کُندی بیش از حد تخصیص ارز برای واردات کاغذ

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،سال گذشته اگرچه سال پر فراز و نشیبی برای حوزه کاغذ به شمار می‌رفت،‌ اما در نیمه دوم سال بازار کاغذ چاپ و تحریر نفس آسوده‌ای کشید و قیمت‌ها به رقم واقعی خود نزدیک شدند،‌ بازار نسبتا ثبات پیدا کرد و مصرف‌کنندگان توانستند با اطمینان بیشتری خرید کنند،‌ هر چند که به باور برخی از کارشناسان قیمت‌های موجود در بازار حتی از قیمت تمام شده برای واردکننده نیز کمتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان البته نباید از تاثیری که عرضه کاغذ دولتی بر بازار آزاد گذاشته است، غافل شد. اما نکته مهم ادامه دار بودن این ثبات در بازار کاغذ در سال ‌جاری که در ابتدای آن هستیم است.

از نخستین روزهای پس از تعطیلات در بازار کاغذ افزایش قیمتی چند هزار تومانی را شاهد بودیم که طی روزهای اخیر برطرف شده و قیمت کاغذ کاهش داشته است. بر این اساس قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 70 گرمی، 327 هزار تومان و قیمت هر بند کاغذ تحریر 60 در 90 70 گرمی 280 هزار تومان بفروش رفته است.

البته کاهش قیمت در حوزه کاغذ اندونزی نبوده است،‌ کاغذ اندونزی در روزهای گذشته با افزایش قیمت مواجه شده و به بندی 410 هزار تومان رسیده است.

با این حال به نظر می‌رسد در دوره پساکرونا مشکلاتی برای کاغذ نیز به وجود آمده است، از آن جمله کاهش تولید کاغذ در کشورهایی چون چین،‌ هند،‌ اندونزی و ... و کندی برورکراسی اداری در ایران برای واردات کاغذ است.

در این خصوص برخی از واردکنندگان مدعی هستند که بیش از 5 ماه از ثبت سفارش آن‌ها می‌گذرد،‌ اما هنوز با وجود طی شدن روند اداری، ارزی برای واردات تخصیص نیافته است.

محمد متولی از ناشران واردگننده کاغذ در این زمینه به تسنیم گفت:‌ ثبت سفارش ما 5 ماه پیش انجام شده است،‌ کارگروه وزارت ارشاد و بانک مرکزی آن را تایید کرده است،‌ اما تاییده به بانک عامل نرفته و ارزی اختصاص نیافته است.

وی ادامه می‌دهد:‌ اغلب وارد کننده‌‌های کاغذ دولتی با مشکل فعلی مواجه هستند،‌ چرا که در 5 ماه اخیر بسیار دشوار ارز اختصاص یافته است.

به نظر می‌رسد، این روند اگر ادامه داشته باشد در نیمه دوم سال با کاهش کاغذ دولتی مواجه خواهیم بود و این یعنی افزایش قیمت کاغذ در بازار.

انتهای پیام/

171 / 347 کاغذ

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۰۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات چایکاران تا فردا ۱۳ اردیبهشت تسویه می‌شود

صادق حسنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از آغاز برداشت برگ سبز چای خبر داد و گفت: هم اکنون  تعدادی از کارخانجات مشغول خرید برگ سبز چای هستند و بتدریج تعداد کارخانجات افزایش می‌یابد.

او از پرداخت ۹۹ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: طبق وعده‌های قبلی تا فردا ۱۳ اردیبهشت مابقی مطالبات چایکاران به حسابشان واریز می‌شود.

حسنی ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان تولید چای خشک به ۳۰ هزارتن برسد، حال باید منتظرماند و دید که شرایط جوی به کدام سمت و سو می‌رود.

مدیراجرایی سندیکای چای حداکثر مصرف سالانه چای را ۷۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش واردات قهوه، مصرف سالانه چای کشور کاهش یافته است.

او درباره آخرین وضعیت واردات قهوه گفت: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۵۲ هزارتن قهوه وارد شد که نسبت به ۳۵ هزارتن سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۱۷ هزارتن واردات افزایش یافته است.

حسنی با بیان اینکه تاکنون قیمت چای تغییری نداشته است، گفت: در حال حاضر نوسانات بازار چای مربوط به بسته بندی و فروش است و هنوز در خصوص قیمت چای در سال جدید به نظر قطعی نرسیده ایم و موضوع در حال کارشناسی است و به رغم آنکه چای مشمول قیمت گذاری دولتی نیست، اما به سبب رشد ۳۵ درصدی بهای برگ سبز چای پیش بینی می‌شود که افزایش قیمت از ۴۰ درصد تجاوز نکند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • انجمن واردکنندگان برنج : چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟
  • مطالبات چایکاران تا فردا ۱۳ اردیبهشت تسویه می‌شود
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارزخواری مونتاژکاران خودرو
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو