Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده منتخب مجلس یازدهم اعلام کرد: آزادسازی سهام عدالت باید به‌گونه‌ای باشد که به مدیریت و مالکیت دولت بر این سهام پایان ببخشد.

 

به گزارش پول نیوز، حسن شجاعی گفت: سهام عدالت از سال ۱۳۸۵ با این شرط میان مشمولان توزیع شده است که پس از ۱۰ سال، از محل سود سالیانه این سهام، اقساط سهام عدالت مشمولان تسویه شده و مطابق قانون با پایان یافتن این مدت، سهام عدالت می‌بایست قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتخب مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس افزود: این در حالی است که با گذشته چند سال از پایان این مهلت قانونی، مشمولان سهام عدالت که بیشتر آنها از جمله اقشار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و از نظر مالی شرایط مناسبی ندارند، نه می‌دانند صاحب چه نوع سهامی هستند و نه این که اختیار مال و دارایی خود را برای فروش دارند.

وی اضافه کرد: متاسفانه دولت هم با تاخیر لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس ارائه داده است، و هنوز جزئیات بیشتری از تصمیم خود برای آزادسازی این سهام منتشر نکرده تا نقاط مثبت و منفی آن بررسی و کارشناسی شود.

وی ادامه داد: با وجود این به تازگی رئیس سازمان خصوصی‌سازی وعده داده که سهام عدالت از آبان ماه امسال قابلیت آزادسازی پیدا می‌کند. این در حالی است که آزادسای سهام عدالت منوط به تصویب و اجازه مجلس یازدهم است. از این رو با توجه به این که مجلس جدید عملا از خردادماه کار خود را آغاز می‌کند و موارد مهمی را در دستور کار دارد، دور از انتظار است که تا آبان ماه لایحه سهام عدالت در مجلس بررسی و کارشناسی شده و پس از رفع نواقص احتمالی و تصویب، برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

شجاعی تصریح کرد: به همین دلیل لازم است تا شروع بکار مجلس یازدهم، دولت جزئیات برنامه خود را برای آزادسازی این سهام منتشر کند تا اگر مشکلات و نقدهایی به آن وارد است، برطرف شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، آزادسازی سهام عدالت و سپردن اختیار دادوستد این سهام به مردم، نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده دارد؛ چرا که جمعیت قابل توجهی از مشمولان سهام عدالت از سواد مالی لازم برای مدیریت سهام عدالت خود برخودار نیستند.

شجاعی گفت: نکته مهم دیگر در زمینه سهام عدالت این است که آزادسازی این سهام باید به‌گونه‌ای باشد که به مدیریت و مالکیت دولت بر سهام عدالت پایان ببخشد؛ چرا که یکی از اهداف مهم توزیع سهام عدالت گسترش فرهنگ سهامداری و کوچک شدن دولت است.

وی اذعان داشت: با توجه به رشد خوبی که بازار سرمایه در یکی دو سال گذشته و نیز سال‌جاری تجربه کرده است، ارزش سهام عدالت مشمولان نیز بنا به تازه‌ترین آمار منتشر شده تقریبا ۱۴ برابر شده است که عدد قابل توجهی برای برخی از مشمولان است و می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد کشور و برخی این دسته از مشمولان مفید باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با توجه به رشدی که سهام عدالت داشته است، به عنوان مثال در حال حاضر ارزش روز سهام عدالت هر یک از مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی حدود ۱۴ میلیون تومان است که این رقم برای یک خانواده ۵ نفره حدود ۷۰ میلیون تومان می‌شود؛ که این رقم می‌توان مشکلات زیادی از این خانوارها بویژه در شهرستان‌ها حل کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه مشمولان سهام عدالت از حق خرید و فروش سهام خود و مزایای آن برخودار نیستند. به همین دلیل یکی از مواردی که باید در مجلس یازدهم به عنوان اولویت مطرح باشد، بررسی و تصویب آزادسازی سهام عدالت است.

شجاعی با تاکید بر این که آزادسازی سهام عدالت توسط دولت نباید به‌گونه‌ای باشد که دولتمردان کماکان به مدیریت و مالکیت خود بر سهام عدالت ادامه دهند، گفت: به عنوان یکی از نماینده‌های مجلس یازدهم طرح آزادسازی سهام عدالت را پیگیری خواهم کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: حسن شجاعی سهام عدالت مجلس بازار سرمایه سهام دولتی آزادسازی سهام عدالت سهام عدالت مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان خصوصی سازی، ابراهیم بازیان با تبریک روز جهانی کار و کارگر و هفته کار و کارگر اعلام کرد: تعداد ۵ میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۷۱۰ سهم متعلق به ۶۴ هزار و ۱۶۱ نفر در ۱۵۴ شرکت که در سال‌های قبل واگذار شده بود، از وثیقه آزاد و سهام به نام کارگران منتقل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی، تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوار و در اجرای تبصره (۳) ماده «۲۰» قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد ۳۰۵ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۵۶۲ سهم دولت در ۱۰ شرکت مشمول واگذاری به ۳۰۰۸ نفر از کارکنان و کارگران شاغل و بازنشسته به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.

سرپرست سازمان خصوصی سازی افزود: مطابق مقررات، واگذاری سهام ترجیحی به صورت صد درصد اقساط با مدت ۱۰ سال صورت می‌گیرد و بهای سهام واگذار شده از محل سود سهام مورد واگذاری پرداخت می‌شود.

ارایه تخفیف قیمتی در واگذاری سهام ترجیحی به کارگران

بازیان در بخش دیگری از سخنان خود، از برنامه دولت برای حمایت از کارگران خبر داد و گفت: دولت در نظر دارد با هدف حمایت از کارگران؛ قیمت سهام ترجیحی شرکت‌های قابل واگذاری را با اعمال تخفیف به آنها واگذار کنند.

وی اضافه کرد: کلیات این پیشنهاد به تصویب هیات واگذاری رسیده و پس از تصویب جزئیات و طی مراحل قانونی، در واگذاری سهام ترجیحی مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان خصوصی سازی از یک تصمیم دیگر هیات واگذاری خبر داد و گفت: به موجب تصمیم دیگر هیات واگذاری، سهام ترجیحی مستقل از سهام بلوکی به کارکنان واگذار خواهد شد و بر این اساس کارکنان شرکت مشمول واگذاری، صرف‌نظر از فروش یا عدم فروش سهام بلوکی؛ قبل از خرید سهام توسط بخش خصوصی، سهامدار شرکت محل اشتغال خود خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون کارگری مجلس: درخواست ابطال مصوبه دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری داده شده
  • برنامه دولت برای واگذاری های سال ۱۴۰۳ اعلام شد/ کیش ایر در اولویت
  • کارگران درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی حقوق را به دیوان عدالت اداری داده اند
  • «مشاغل خاص» زیر تیغ عدالت مالیاتی
  • سند مالکیت حدنگار و تک‌برگ اراضی خجیر به نام دولت صادر شد
  • جزییات و زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت
  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکنند منتظر برخورد سازمان بورس باشند