روایتی تازه از داستان ضحاک، نمایش میشود
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۸۶۱۰
خبرگزاری آریا- روایتی تازه از داستان «ضحاک ماردوش» به کارگردانی فهیمه باروتچی و به سفارش مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری در مرحله پیشتولید قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، همزمان با تعطیلی سالنهای نمایش مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، مقدمات تولید چندین اثر نمایشی برای کودکان و نوجوانان فراهمشده که داستان ضحاک یکی از داستانهای حکیم ابوالقاسم فردوسی با روایتی جدید در مرحله پیشتولید است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
باروتچی که این روزها در حال طراحی صحنه و ساخت عروسکهای این نمایش است درباره داستان آن گفت: این نمایش داستان مردی است که با وسوسهی شیطان بهجای پدرش بر تخت پادشاهی مینشیند و به خاطر وجود دو مار بر روی کتفهایش دست به کشتار بیرحمانه جوانان سرزمینش میزند که با آمدن فریدون برای نجات مردم داستان ادامه مییابد.
کارگردان و راوی این نمایش در مورد عوامل نمایش ضحاک خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی سالنهای تئاتر، من و همکارانم از این فرصت برای انجام مقدمات کار بهره گرفتیم و هنرمندانی همچون علی محمدی و صبا قدیمی ساخت صحنه و عروسک و بهنوش کاظمزاده نوازنده و سازنده موسیقی بهصورت جداگانه مشغول آمادهسازی بخشهای پیشتولید کار هستند.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره ضرورت اجرای صحنهای این داستان برای بچهها توضیح داد و گفت: داستانهای شاهنامه دربارهی پهلوانانی است که با ماجراهایی جذاب و خواندنی درسهای خوبی برای کودکان و نوجوانان دارند. ضمن آنکه مخاطبان با ادبیات کهن و فاخر ایرانی آشنا میشوند و همچنین خصلتهای پهلوانی را میآموزند و مهرورزی به وطن را از قهرمانان این داستانها یاد میگیرند.
باروتچی، با اشاره به شرایط فعلی تئاتر و تعطیلی سالنها به دلیل فراگیری بیماری کووید-19 و تصمیم مرکز تولید تئاتر کانون برای فراهم ساختن شرایطی برای اجرای آنلاین تئاتر برای مخاطبان کودک و نوجوان گفت؛ همهی ما که بهنوعی در راستای امور فرهنگی هنری برای کودکان و نوجوانان فعالیت میکنیم، در برابر آنان مسئولیم و نمیتوانیم بچهها را در این شرایط به حال خود رها کنیم، هر چند تئاتر باید بهصورت زنده، چشم در چشم و نفس به نفس مخاطب اجرا شود، اما با شرایط پیشآمده، اجرای آنلاین و مجازی نمایش برای کودکان از اجرا نکردن آن بهتر است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هنرمندان تئاتر از این شرایط پیشآمده بهترین استفاده را خواهند داشت تا به راههای تازه و دستآوردهای نوتری در شیوههای اجرا برسند.
یادآوری میشود مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شرایط فعلی کشور و شیوع بیماری کرونا تعدادی از آثار گذشته خود را بهصورت آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار داد و در حال حاضر تلاش میکند که تولیدات جدید خود را نیز بهصورت آنلاین و مجازی در اختیار مخاطبان کودک و نوجوان قرار دهد.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کودکان و نوجوانان مرکز تولید تئاتر برای کودکان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۸۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قصه شهرت و پایانش رنگ کهنگی نمیگیرد/ ترس و تردیدهای یک ستاره
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری و بازی افشاری و تینو صالحی تا ۲۱ اردیبهشت ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. این اثر نمایشی که در دور جدید اجراهای خود با استقبال مخاطبان روبهرو شده قرار است به زودی در شهر اصفهان نیز اجرا داشته باشد. محدثه واعظی پور منتقد و فعال رسانهای یادداشتی درباره این اثر نمایشی نوشته و به ویژگیهای نمایش افشاری که این روزها تبدیل به ستاره پولساز سینما نیز شده، پرداخته است.
در این یادداشت آمده است:
«عشق به بازیگری و دنیای سینما، دستمایه ساخت فیلمهای مختلف و طرح روایتهای متنوع بوده است، این عشق سودایی که بسیاری را درگیر و مهمتر از آن سرخورده کرده، موضوع اصلی نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری بازیگر تئاتر و سینما بود، نمایشی که بر اساس مونولوگ پیش میرفت و افشاری، راوی آن، زندگی شخصی و تجربههای خود را با قصه و خیال در هم آمیخته و داستان جوانی شهرستانی را روایت میکرد که عشق به بازیگری او را به تهران و پشت صحنه سینما آورده است. اواخر دهه ۹۰، وقتی «جوجه تیغی» روی صحنه رفت، افشاری بازیگر شناخته شده تئاتر بود، اما مثل امروز در سینما محبوب، مشهور و پولساز نبود. آنهایی که نمایشهای «دیابولیک: رومئو و ژولیت» (آتیلا پسیانی) یا «پاییز» (نادر برهانی مرند) و «دن کاملیو» (کوروش نریمانی) را دیدهاند، او را به خاطر میآورند. بازیگر همنسل نوید محمدزاده و هوتن شکیبا که حضورشان در تئاتر، مژده تولد نسلی تازه را میداد. بازیگرانی مستعد که تئاتر، خانه اصلیشان بود اما بالاخره کشف شدند و مقابل دوربین رفتند.
افشاری، به خاطر ویژگیهای ظاهریاش اغلب در نقشهای کمدی و فضاهای طنزآمیز روی صحنه میرفت، صدای خوب، قدرتش در بداههگویی و انعطاف بدنیاش کمک میکرد تا برای خنداندن تماشاگر، دست به هر ترفندی بزند و بازیگر شیرینِ روی صحنه باشد. اگر چه نقش جدیاش در «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نشان داد میتواند سیمای جوان بذلهگو و طناز را تغییر دهد.
موفقیت «جوجه تیغی» بیش از قصه سادهاش، به روایت صمیمی و سرراست افشاری مربوط میشد. او که بر متن تسلط کامل داشت، با دستی باز، شوخی میکرد، از تماشاگر خنده میگرفت و در لحظاتی، احساسات او را درگیر میکرد. در فاصله اجرای «جوجه تیغی» تا «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» افشاری، در سینمای ایران چند فیلم کمدی پر سر و صدا و پرفروش بازی کرده است. او در «فسیل» (کریم امینی)، تنها یک کمدین پولساز نیست، بلکه سعی کرده به شخصیت اسی، جوان آس و پاس و سادهدل پایین شهری، شیرینی و ملاحت بدهد. از میان انبوه بازیگران کمدی چند سال اخیر، افشاری در «فسیل» طراوتی دارد که اگر خودش مدام آن را در سینمای تجاری خرج نکند، برای تماشاگر دوست داشتنی و تازه است.
طبیعی است که سینمای کمدی، انبوهی نقش مشابه اسی به او پیشنهاد کند، اما مقاومت در برابر دستمزدهای وسوسهکننده عمر بازیگری افشاری را تضمین میکند. نکتهای که به نظر میرسد، یکی از دغدغههای شکلگیری «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» است. در این نمایش، افشاری، مانند «جوجه تیغی» خودش را نقد کرده و در معرض داوری قرار میدهد. این رویکرد جسورانه، هوش بازیگری را نشان میدهد که فردای حرفهاش را در وضعیت سرخوشانه امروز، نمیبیند. او در این نمایش، نقش بازیگری را بازی میکند که دوره طلایی حرفهاش را پشت سرگذاشته و در مسیری که طی کرده، گرفتاریهای فراوانی داشته است. برای آنکه روایت ملالآور نشود، افشاری، بخشی از بار قصه را روی دوش همبازیاش تینو صالحی قرار داده است.
تعامل و بده بستانهای آنها خوب از کار درآمده و ایده ارجاع به گذشته و نمایش «جوجه تیغی» تمهید مناسبی برای رفت و برگشتهای قصه و انرژی گرفتن از آن نمایش است. «چه کسی …» متلکهای سیاسی و تکهپراکنیهای اجتماعی بیشتری نسبت به «جوجه تیغی» دارد، اما همه جذابیت نمایش به خاطر ترسیم این بازجویی و نقد بازی قدرت نیست. «چه کسی...» باز هم درباره بازیگری است، درباره سودایی که بر خلاف تصویر پرزرق و برق و باشکوهش، میتواند ویران کننده باشد و برای بهرامِ نمایش «چه کسی...» این گونه بوده است. افشاری با پیش کشیدن پای شبکههای اجتماعی، نقض حریم خصوصی و مسائلی از این دست، جامعه را نقد و با بازیگرانی که سرنوشتشان، از این طریق، تغییر کرده همدلی میکند.
برای افشاری به شهادتِ «چه کسی …»، دنیای بازیگری هنوز فریبنده و جذاب است. رویاهای او همچنان روی صحنه جان میگیرند و مهرش به مردم (مخاطبانش) را آنجا حس میکند. او در این نمایش، بیش از آنکه بخواهد نماد هنرمند یا بازیگر ممنوعالکار باشد (که هست)، شبیه خودش است، خودش را در مواجهه با مأموران نظارت کننده قرار داده و به جلسه بازجویی خودخواستهای تن داده تا به تماشاگر یادآوری کند، ترسها و تردیدهای یک ستاره، غیرقابل باور نیست.
«چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» درباره زوال دوران ستارههاست، درباره ترس از مواجه شدن با جهانی که بازیگر، دیگر در آن شناخته شده و محبوب نیست. تصویری از مواجهه عقل و عشق و جهان پر اضطراب هنرمند، پس از افول جایگاهش. همان طور که «جوجه تیغی» میتواند بارها دیده شود و روایتی درباره امروز باشد، «چه کسی …» هم این ویژگی را دارد، چرا که قصه شهرت و پایان آن رنگ تکرار و کهنگی نمیگیرد.
کد خبر 6097465 آروین موذن زاده