Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم امینی ضمن انتقاد از عدم اختیارات لازم برای نظارت شورا در امور شهری گفت: آنچه در قانون آمده است با آنچه که اجرا می شود فاصله زیادی دارد یکی از مطالبات جدی این است که باید به شوراهای شهر و روستا آنگونه که در قانون دیده شده است اختیارات تعلق بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ابراهیم امینی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری مجازی که صبح امروز به مناسبت روز شوراها برگزار شد گفت: نهاد شوراها به پیشنهاد آیت الله طالقانی وارد قانون شد و یک فصل قانون اساسی به شوراها اختصاص پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در اصل صدم قانون اساسی گفته شده "برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند."

امینی با اشاره به اصل 103 قانون اساسی گفت: "استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شورا‌ها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند."

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: نهاد شورا 20 سال بعد از پیش بینی و شناسایی یعنی در سال 78 شروع به کار کرد و خلا 20 ساله باعث شد نهادهای حاکمیت اختیارات شوراها را بین خود تقسیم کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: این مشکل سبب شد اختیاراتی که در قانون اساسی و قانون شوراهای مصوب مجلس برای نهاد شوراها پیش بینی شده در اختیارش قرار نگیرد و شورا محدود به نظارت بر شهرداری شوند در صورتی که مدیریت یکپارچه شهری مورد نیاز است و در دنیا همین گونه است و شورا به عنوان پارلمان شهری تصمیماتی اتخاذ می کنند در صورتی که در ایران کارهای خدماتی درآمدزا در اختیار دولت باقی مانده است و جمع آوری پسماند و فاضلاب را به شهرداری داده اند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: از سوی دیگر شهرداران احساس می کنند نباید نسبت به شوراها پاسخگو باشند و نظارت بر آنان دخالت در امور شهرداری حساب می کنند. آنچه در قوانین آمده با آنچه وجود دارد متفاوت است.

او گفت: در ماده 80 قانون شوراها به صراحت نظارت بر امور بهداشتی بیان شده است.

امینی بیان کرد: شهرداری بیش از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس بوده اند و نقش زیادی در مقابله با کرونا داشته است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جای شورای شهر در ستاد کرونا خالی است گفت: آنچه در قانون آمده است با آنچه که اجرا می شود فاصله دارد یکی از مطالبات جدی این است که به شوراهای شهر و روستا  آنگونه که در قانون دیده شده است باید اختیارات تعلق بگیرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به حضور شهردار در ستاد مبارزه با کرونا گفت: شورای شهر در این ستاد حضور ندارد ولی شهردار حضور دارد و شورا نمی تواند به صورت مهمان ناخوانده حاضر شود. در صورتی که باید به عنوان مردمی ترین نهاد بیشترین نقش را داشته باشند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی و نحوه برخورد با افراد گفت: بحث ماسک بیشتر موضوع آموزش است و مدیریت شهری تلاش می کند که از طریق سازمان زیباسازی و فرهنگی هنری و ابزارهای تبلیغی فرهنگ سازی کند و تصمیماتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا می گیرد به اطلاع شهروندان برساند و از آنان بخواهد رعایت کنند.

امینی افزود: بحث جدی است و با جان شهروندان سر و کار دارد اما اگر هم الزامی بخواهد در این خصوص باشد باید الزام را تمامی نهادهای حاکمیت بر عهده بگیرند. این الزام از طریق نیروی انتظامی و دستگاه قضایی باید صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امینی روز شورا اختیارات شورا شورای اسلامی شهر تهران قانون اساسی شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و دستگیری عاملین نزاع و درگیری در ارومیه

دادستان عمومی انقلاب ارومیه از شناسایی و دستگیری عاملان نزاع و درگیری در پل قویون این شهر خبر داد.   به گزارش خبرآنلاین، حسین مجیدی با اعلام این خبر، گفت: در پی وقوع نزاع و درگیری افرادی در خیابان منتهی به پل قویون ارومیه که موجب ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان شده بودند، موضوع به طور ویژه در دستور کار دادستانی مرکز استان آذربایجان غربی قرار گرفت.   وی تصریح کرد: با اشراف اطلاعاتی، بررسی های همه جانبه و تحقیقات همه دستگاه های امنیتی، این افراد را که با یکدیگر درگیر شده بودند، شناسایی و مشخص شد که از اراذل و اوباش سطح دار می باشند.   حسین مجیدی افزود : پس از بررسی و پیگیری های مجدانه انتظامی و قضایی و تلاش های پلیس امنیت و همراهی دستگاه قضایی عوامل شرارت که ٧ نفر بودند ۴ نفر از آنها در شهرستان‌ های همجوار دستگیر و ٣ نفر دیگر نیز شناسایی و در کوتاه ترین زمان ممکن دستگیر و با آنها برخورد خواهد شد.   دادستان عمومی و انقلاب ارومیه ضمن تقدیر از زحمات مجموعه های قضایی و عوامل امنیتی و انتظامی تاکید کرد : دستگاه های قضایی، انتظامی و امنیتی با تمام قدرت اجازه نخواهند داد هیچ کسی و به هر عللی جامعه را بسوی ناامنی روانی و ناهنجاری بکشانند و ضمن هشدار به مخلان نظم و امنیت اجتماعی بشدت با افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.   شب گذشته (ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) در پل قویون ارومیه تعدادی با قمه به نزاع دسته جمعی پرداخته و برای دقایقی موجب ایجاد رعب وحشت برای مردم شدند.  کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • شناسایی و دستگیری عاملین نزاع و درگیری در ارومیه
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا
  • اینفوگرافیک/ همه دستگاه‌هایی که درباره حجاب وظیفه دارند؟
  • وزیر ورزش: دخالتی در امور اجرایی سرخابی ها نداریم
  • دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند
  • بستر‌های فسادزا در دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل برچیده می‌شود