Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرخ اقتصاد خانوارهای روستایی بدون وجود زنان نمی‌چرخد زنانی که پا به پای مردان کار می‌کنند و چند سالی است با عضویت و راه‌اندازی صندوق‌های اعتباری خرد فعالیت‌های تولیدی خود را رونق داده و هر زن روستایی یک واحد تولیدی راه‌اندازی کرده است. ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، کمر همت بسته است و پا به پای همسر در زمین‌های کشاورزی و پرروش دام و طیور تلاش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او زن است و باید در کنار کارهای خانه و تربیت فرزندان برای امرار معاش زندگی نیز هم پای همسر گام بردارد. کارهای سخت و دشواری که با طبعیت زنانه او در تعارض است اما او مجبور است در زمین کشاورزی و بر روی ماشین آلات کشاورزی کار کند.

یکی از نقاطی که بانوان روستایی پا به پای مردان کمک خرج مخارج سنگین زندگی هستند شهرستان مرزی درمیان است. شهرستانی که شغل بیشتر مردم آن کشاورزی است و زنها هم پای مردان از صبح تا شب مشغول تلاش و فعالیت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان در گفتگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه چرخ اقتصاد اغلب خانوار‌های روستایی بدون وجود زنان نمی‌چرخد گفت: از گذشته زنان روستایی علاوه بر کار‌های خانه، همسرداری و تربیت فرزند همواره پا به پای مردان در مزرعه کار می‌کردند و نقش بسزایی در اقتصاد خانواده داشته‌اند. 

سیدمحسن نصیرایی افزود: زنان روستایی در کنار تامین مایحتاج لبنی و گوشتی خانواده حتی از طریق کاشت صیفیجات و محصولات باغی از نظر اقتصادی کمک بزرگی به خانواده می‌کنند.

وی بیان کرد: برخی زنان روستایی با ایجاد صندوق اعتباری با استفاده از پس اندازه‌های کوچک خود که حاصل درآمد‌های شیر دوشی، تهیه مواد لبنی مانند ماست، کره، روغن، فروش تخم‌مرغ و سبزیجات تولیدی است اقدام به سرمایه گذاری کرده و با وام‌های این صندوق اعتباری فعالیت‌های تولیدی خود را رونق می‌بخشند و هر زن روستایی یک واحد تولیدی راه‌اندازی می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: فعالیت و مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اقتصادی با حمایت طرح‌های اعتباری از جمله صندوق اعتبارات خرد، گامی در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد خانوار است.

گام‌های بلند خوداتکایی بانوان روستایی استان سمنان با تکیه‌بر ظرفیت گردشگری به روایت تصاویرمعاون رئیس‌جمهور در رشت: بانوان روستایی نقش چشمگیری در تولید 48 محصول کشاورزی کشور دارندبانوان روستایی دوشادوش مردان در مسیر اشتغال/ ایجاد 1218 طرح اشتغال در مناطق روستایی خراسان جنوبی

نصیرایی عنوان کرد: افراد بر حسب علاقه و توانمندی که دارند با عضویت در این صندوق علاوه بر ایجاد شغل از حمایت مادی و معنوی صندوق بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند نقش موثری در اقتصاد خانواده کمک کنند.

وی اظهار داشت: افزایش ضریب دسترسی زنان روستایی کم‌درآمد به تسهیلات اعتباری، توجه و تمرکز به گروه‌های کم‌درآمد زنان روستایی و تجهیز پس‌انداز خانوار‌های روستایی در راستای تأمین مالی فعالیت‌های درآمدزا، از نتایج حاصل از فعالیت صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان تصریح کرد: تأمین بخشی از سرمایه در گردش تولید، انجام طرح‌های سرمایه‌گذاری کوچک و خرد، ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد زنان با اجرای پروژه‌های کوچک، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه‌های آموزشی از دیگر نتایج حاصل از فعالیت صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی است.

وی با بیان اینکه با ایجاد بستری مناسب برای مشارکت زنان و ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه‌های آموزشی به ویژه برگزاری کارگاه، کلاس‌های آموزشی و بازدید‌های ترویجی از جمله اهداف اصلی تشکیل صندوق‌های اعتباری است گفت: پروژه تشکیل و اجرای صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی چندین سال است که با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور، کاهش بیکاری، عدالت اجتماعی و کاهش فقر در مناطق روستایی آغاز شده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

نصیرایی یادآور شد: صندوق اعتبارات خرد به ایجاد اشتغال متناسب با روستا برای زنان روستایی کمک می‌کند و مهاجرت روستائیان به شهر‌ها را از این طریق کاهش می‌دهد. این مدیریت امسال اقدام به تاسیس دو صندوق جدید کرد و  در حال حاضر مجموعا 23 صندوق اعتباری خرد روستایی و 4 صندوق زنان عشایری در سطح شهرستان فعال است و این صندوق‌ها در صورت عضویت در صندوق شهرستانی می‌توانند از تسهیلات آن مطابق ضوابط بهره‌مند شوند.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان در ادامه با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در چند دهه اخیر با توسعه و گسترش واحدهای پرورش مرغ به یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در کشور تبدیل شده است اظهار داشت: یکی از اقداماتی که باید صورت گیرد گازرسانی به واحدهای مرغداری است  که هدف اصلی از گازرسانی به واحدهای مرغداری تولیدی گرمای پاک با توجه به اهمیت تهویه در پرورش طیور و کاهش هزینه‌های تولید است.

وی ادامه داد: از مزایای دیگر گازرسانی به مرغداری‌ها، حذف تردد عوامل نظارت بر توزیع سوخت نفت و گاز و عوامل انتقال بیماری و نهایتا کاهش استرس صاحبان  مرغداری در جهت تأمین سوخت است.

انتهای پیام/254/ش

R41348/P/S6,56/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیر جهاد کشاورزی درمیان صندوق های اعتباری پا به پای مردان زنان روستایی اعتباری خرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۲۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی از گلستان های گل محمدی برای جذب گردشگر

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین اکبری صبح سه شنبه در جشن شکر گذاری برداشت گل محمدی که همزمان با روز ملی گل و گلاب برگزار شد، اظهار کرد: شاید بسیاری از ما که از ظرفیت‌های خراسان جنوبی اطلاع کافی نداریم برای بهره مندی از فضای زیبای گلستان‌های گل محمدی به کاشان و یا برخی مناطق کرمان برویم در حالی که در استان خود ما چنین فضاهایی در مناطقی چون دشت مختاران و سربیشه وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که کشت و برداشت گل محمدی به صورت انبوه در استان ما تقریباً نوپا است و با رشد و ارتقا و معرفی به عنوان یک ظرفیت گردشگری نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اکبری با بیان اینکه برداشت گل محمدی زمینه اشتغال زایی برای کارگران منطقه را نیز فراهم کرده است، ادامه داد: اگر می‌خواهیم از گلستان‌های گل محمدی به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر استفاده کنیم باید در گام اول با همکاری رسانه‌ها این ظرفیت‌ها را معرفی کنیم.

وی یادآور شد: تعیین روزی به عنوان روز ملی گل و گلاب یک اتفاق بسیار خوب برای معرفی پتانسیل‌هایی است که در این زمینه در کشور و خراسان جنوبی داریم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تعاون روستایی خرید توافقی گل محمدی را انجام می‌دهد، یادآور شد: برداشت ما بر این است که در سال‌های آتی اتفاقات شیرین‌تری در این حوزه رخ خواهد داد.

اکبری افزود: هر چه قدر تلاش کنیم که گل محمدی تبدیل به فرآورده شود، سودی بیشتر برای کشاورز و تولید کننده ما به همراه خواهد داشت.

کد خبر 6099320

دیگر خبرها

  • گام هایی برای محرومت زدایی/اتمام ۴۲ پروژه جاده ای بین مزارع
  • برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی
  • ۶۵۰ مبلغ دهه کرامت در خراسان جنوبی فعالیت تبلیغی خواهند داشت
  • بهره مندی از گلستان های گل محمدی برای جذب گردشگر
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • برخورداری ۸۷ درصدی خانوارهای روستایی شهرستان پیرانشهر از راه آسفالت
  • بهره‌مندی ۵۸۰ خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت
  • ۲۰ هزار تن گندم استان فارس از آسیب باران و سیل در امان ماند
  • آغاز به کار واحد کشتارگاه صنعتی در شهرستان فسا
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر