Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@16:04:28 GMT

دادگاه نجفی ۱۴ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۲۷۹۱

دادگاه نجفی ۱۴ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

وکیل مدافع نجفی گفت: پرونده نجفی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک ارجاع شده و ریاست آن نیز به عهده متین راسخ است و زمان رسیدگی یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح تعیین شد.

حمیدرضا گودرزی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش، اظهار کرد: پس از آن که پرونده از سوی دیوان عالی کشور نقض شد، هفته گذشته به دادگاه کیفری استان بازگشت و اکنون‌ به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک ارجاع شده که ریاست آن نیز به عهده متین راسخ است و زمان رسیدگی یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح تعیین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه استدلال دیوان عالی کشور برای نقض دادنامه، قتل شبه عمد بوده است، گفت: یکی از نکات برجسته و قابل توجهی که دیوان عالی کشور مطرح کرده، مبحث تفسیر مضیق در امور کیفری است بدین شرح که در امور کیفری قضات و دادگا‌ها نمی‌توانند تفسیر وسیعی از عناوین کیفری داشته باشند و تفسیرشان باید مضیق بر چارچوب الفاظ قانونی باشد؛ دیوان عالی کشور اعلام کرده که در تفسیر عناوین کیفری در موارد تردید، باید تفسیر مضیق رعایت شود و قاضی حق توسعه دادن عناوین کیفری به مصادیق مورد تردید را ندارد که این یک نظریه جدید و بسیار مهم است که قضات محترم شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور با دقت نظر بررسی و اعلام کرده‌اند.

گودرزی افزود: یعنی تفسیر باید در چارچوب الفاظ همان ماده باشد و قاضی نباید آن را تسری دهد و قضات نمی‌توانند دامنه مواد قانونی را توسعه دهند.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: دیوان عالی کشور اعلام کرده است که محرض بودن وقوع مشاجره بین زن و شوهر و تلاش آنها برای گرفتن سلاح از دست دیگری و همچنین شلیک گلوله‌های متعدد با زاویه‌های متفاوت، نشان دهنده احتمال قتل غیر عمد در این پرونده است.

وی ادامه داد: چون فرض‌های قتل عمد ثابت نشده است، دیوان قتل عمد را قابل تردید دانسته و مشمول قاعده «على الحدود تدرأ الشبهات» خواهد بود.

وکیل مدافع نجفی اظهار کرد: از استدلال‌های دیوان می‌توان استنباط کرد که به نوعی به قتل غیر عمد اعتقاد دارد؛ حال باید ببینیم قضات شعبه ۱۰ کیفری با چه نگاهی به این مسائل ورود خواهند کرد.

وی بیان کرد: پس از این جلسه اگر شعبه ۱۰ کیفری یک نظر دیوان را بپذیرد و قتل را شبه عمد بداند، ما اعتراض نخواهیم کرد و پرونده به دیوان عالی کشور نخواهد رفت؛ مگر اینکه از طرف مدعی العموم به آن اعتراض شود. اما اگر حکم پرونده بر مبنای قتل عمد صادر شود، این بار پرونده اصراری خواهد شد و به هیأت عمومی قسمت اصراری دیوان عالی کشور ارسال می‌شود و در آنجا به طور جمعی نظر خواهند داد؛ حال باید ببینیم دامنه رسیدگی در شعبه ۱۰ کیفری یک به کجا خواهد رسید.

لینک کوتاه: asriran.com/0032nj

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نجفی دیوان عالی کشور کیفری یک شعبه ۱۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی به جروزالم پست مدعی شد که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) نمی‌تواند بدون حمایت آشکار و تاکتیکی آمریکا علیه نخست ‌وزیر اسرائیل و مقامات ارشد آن اقدام کند.
 
وی ادامه داد: «جو بایدن [رئیس جمهور آمریکا] کجاست؟ چرا او ساکت است؟»
 
این اظهارات در حالی بیان شد که بنا بر گزارش‌ها، اسرائیل نگران احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه شخصیت‌های ارشد و ارتش رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو است.
 
در این میان نتانیاهو گفته بود که اسرائیل تحت رهبری من هیچ تلاشی را از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف حق ذاتی خود در دفاع را نخواهد پذیرفت.
 
کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در نوامبر 2023 تایید کرد که در حال انجام تحقیقاتی درباره جنایات جنگی احتمالی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی است که تاریخ آن به 13 ژوئن 2014 بازمی‌گردد.
 
خان گفت که این تحقیقات به تشدید خصومت‌ها و خشونت‌ها از زمان حملاتی که در 7 اکتبر 2023 روی داد، ارتباط دارد.
 

دیگر خبرها

  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی / مصاحبه با وکیل
  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی