Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:49:36 GMT

سامانه‌های پایش شعله ایرانی جایگزین نمونه آمریکایی شد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۳۳۲۹

سامانه‌های پایش شعله ایرانی جایگزین نمونه آمریکایی شد

محققان کشور موفق به ساخت سامانه پایش شعله به عنوان ابزار استراتژیک در صنایع نفت و نیروگاهی شدند و در حال حاضر این محصول در پارس جنوبی جایگزین نمونه امریکایی شده است.

به گزارش ایسنا، رضا شفیقی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، سیستم پایش شعله را برای تشخیص و اعلام شعله در تجهیزاتی مانند توربین‌ها و بویلرها حیاتی دانست و گفت: به طور معمول این سیستم‌ها شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه انداز است و ما توانستیم دانش طراحی و ساخت این محصول را بومی سازی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: توربین‌های گازی قلب ایستگاه‌های نفت هستند و در صنعت نفت و گاز ابزاری حیاتی محسوب می‌شوند. اما این توربین‌ها نیز برای کارکرد درست و پایش نیاز به دستگاهی دارند که به نوعی آنها را کنترل می‌کند. این دستگاه‌ها با نام «آشکارساز شعله یا سامانه پایش شعله» شناخته می‌شوند.

شفیقی با بیان اینکه پیش از این امریکا، انگلستان و فرانسه از جمله کشورهای دارنده این دانش بودند، یادآور شد: در حال حاضر 5 نمونه خارجی این دستگاه را بومی کردیم و 2 نمونه نیز با طراحی و ساخت ایران تولید شده است.

وی با بیان اینکه سالیانه بیش از 2 میلیون دلار برای واردات این محصول هزینه می‌شد، اظهار کرد: اما با تولید آن در کشور از خروج این مبلغ نیز جلوگیری شد. اکنون توربین‌های گازی مجتمع پارس جنوبی در پالایشگاه‌های 1، 2، 3 و 4 از این سامانه پایش استفاده می‌کنند و این محصول دانش بنیان را جایگزین نمونه امریکایی کرده اند.

مجری طرح شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را از دیگر مصرف کننده این محصول دانست و گفت: تمام توربین‌های گازی مربوط به انتقال نفت با این سامانه پایش می‌شوند و امروز در تولید و ساخت سنسورهای پایش شعله و دما به نقطه‌ای رسیدیم که بدون نیاز به محصولات خارجی می‌توانیم نیاز کشور را رفع کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارس جنوبي سامانه پایش توربین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد

غفوریان  با اشاره به اینکه در مجموع ۱۴ هکتار از اراضی سرخه زیر کشت گوجه سبز است، گفت: برداشت این محصول از اواخر فروردین آغاز شد و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد و میانگین عملکرد این محصول در شهرستان بیش از ۱۰ تن در هکتار است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد باغ‌های گوجه سبز در این شهرستان مجهز به سامانه آبیاری نوین است، افزود: هفت هکتار از باغ‌های گوجه سبز غیربارور و بقیه بارور است که بیشترین ارقام آن اصلاح شده شامل برغانی و شهریار است.

رییس جهاد کشاورزی سرخه با تأکید بر اینکه این محصول شرایط و ویژگی منحصر به فردی در زمینه زودرس بودن محصول، زمان مناسب جهت برداشت و عرضه به بازار، نوبرانه بودن و طعم و مزه خاص با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه دارد، گفت: بر این اساس بیشترین سطح زیر کشت این محصول در روستای لاسجرد است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • ساخت یک شعله سه بعدی از سیاهچاله با استفاده هوش مصنوعی
  • انتصاب در ساترا/ کریمان جایگزین حسام‌پور شد
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد