Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از اعضای شورای اسلامی استان گلستان کمبود اعتبارات و بودجه را سدی در برابر فعالیت های بی شمار در شهر و روستاهای استان گلستان می دانند.

خبرگزاری شبستان- گرگان، داود خاندوزی؛ تقریباً 20 سال از نخستین انتخابات شوراها در چارچوب و قوانین اساسی کشور می گذرد و در طول این سالها بسیاری از اعضای شورا معتقد هستند که این نهاد نتوانسته به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از سویی دیگر با وجود آنکه گفته می شود برخی از مسئولان دستگاه های اجرایی به جایگاه شورا آنگونه که باید احترام نمی گذارند و حتی برخی فرمانداران شوراها را رقیب خود در انجام امور می بینند اما شوراها که برخاسته از آرای مردم هستند در مسیر خدمت رسانی به جامعه تلاش می کنند.

 

البته گاهی هم مشکلاتی در حوزه شوراها به دلیل عدم آگاهی از قوانین و مقررات و بروکراسی های اداری نیز به وجود می آید ولی در طول 20 سال گذشته نمی توانیم از خدمات ارزنده ای که این شورای مشورتی به وجود آورده به سادگی عبور کنیم.

 

در ماجرای سیل و کرونا نیز شوراهای اسلامی شهر و روستا پرتلاش بودند و در مسیر دستگیری از جامعه و کاهش آلام مردم نقش ایفاء کردند.

 

در خصوص پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شوراهای اسلامی استان گلستان با مصوباتی در حوزه توزیع بسته های معیشتی، ضدعفونی معابر و پل های هوایی، ضدعفونی اتوبوس های عمومی و جایگاه های سوخت و به کارگیری خودروهای آتش نشانی برای ضدعفونی معابر در تلاش بودند که زنجیره انتقال ویروس کرونا را بشکنند.

 

۹ اردیبهشت بهانه ای شد تا به سراغ برخی از اعضای شوراهای شهر و روستا برویم و از دغدغه های آنها در استان گلستان آگاه شویم.

 

*برجسب جمعیت توازنی در اعتبارات شهر و روستا در گلستان نیست

«تاج محمد بخشی زاده»، عضو هئیت رئیسه شوراهای استان گلستان می گوید: از میانگین جمعیت کشور 24 درصد روستایی هستند اما در استان گلستان این میزان 46.6 درصد است و گلستان از نظر جمعیت روستایی رتبه دوم را در کشور دارد.

 

عضو هئیت رئیسه شوراهای استان گلستان ادامه داد: بر اساس سرشماری 95، یک هزار و 52 روستای کد دار در استان داریم که 936 روستا جمعیت بالای 20 خانوار دارد و از این تعداد 908 روستا نیز توسط دهیاران مدیریت می شود.

 

بخشی زاده متذکر شد: اعتبارات عمرانی در استان به نسبت 70 به 30 در بین شهرها و روستاها تقسیم می شود و این امر با توجه به میزان جمعیت روستایی استان ناعادلانه است.

 

وی به مشکلات سیل 98 و کرونا اشاره کرد و گفت: در ارتباط با سیل شوراهای اسلامی روستاها و شهرها با همکاری سایر نهادها اقدامات خوبی انجام دادند.

 

عضو هئیت رئیسه شوراهای استان گلستان افزود: در کرونا نیز با تشکیل شوراهای سلامت و محلول پاشی، اطلاع رسانی و راه اندازی کارگاه های تولیدی و توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی شوراهای اسلامی نقش ارزنده ای داشتند.

 

بخشی زاده بر ضرورت آموزش شوراها و دهیاران تأکید کرد و گفت: فقدان پشتیبانی بیمه ای اعضای شوراها و پایین بودن سرانه واریزی روستا از دغدغه هایی است که باید برای رفع آن اقدام شود.

 

برخی از اعضای شورای اسلامی استان گلستان نیز کمبود اعتبارات و بودجه را سدی در برابر فعالیت های بی شمار در شهر و روستای استان گلستان می دانند.

 

«منوچهر غزل» رئیس شورای اسلامی شهر بندر ترکمن می گوید: بسیاری از فعالیت ها در شهر و روستا بر عهده شوراهای اسلامی قرار دارد و شوراهای اسلامی از سوی دیگر مشکلات را از طریق بخشداری و یا فرمانداران به سمع و نظر مسئولان می رسانند.

 

*بودجه مانعی بر سر راه فعالیت های عمرانی شهر و روستا

غزل به اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی اشاره کرد و گفت: کمبود اعتبارات و بودجه بزرگترین مشکل پیشروی فعالیت های شوراهای اسلامی است.

 

رئیس شورای شهر بندر ترکمن تأکید کرد: با تأمین اعتبار ما می توانیم در مسیر مشکلات شهر و روستا گام برداریم.

 

*ساخت زمین چمن مصنوعی در شهری فاقد امکانات ورزشی

اقدامات شورای شهر نگین شهر هم باعث شد که جوانان به ویژه ورزشکاران از زمین چمن مصنوعی بهره مند شوند.

 

«قربان نعیمی»، عضو شورای شهر نگین شهر آزادشهر می گوید: به فضل الهی در سایه همدلی اعضای شورای شهر و همراهی با شهردار که فردی با تجربه است توفیق خدمت گزاری به مردم را داشتیم.

 

عضو شورای شهر نگین شهر آزادشهر ادامه داد: با وجود تنگناهای اقتصادی و مشکلات در نگین شهر اقدامات خوبی رقم خورده است و بخشی از مسیر آسفالت شده و پیاده روسازی و راه اندازی پیست دوچرخه را دنبال می کنیم.

 

نعیمی به اجرای زمین چمن مصنوعی در نگین شهر اشاره کرد و افزود: در این شهر هیچ مکان ورزشی وجود نداشته و زمین فوتبالی داشتیم که پس از 40 سال با رأی دادگاه تحویل مالک قبلی شد و زمین ورزشی در شهر داریم که پس از 18 سال به بهره برداری نرسیده است.

 

وی به موانع قانونی پیشروی شورا های اسلامی اشاره کرد و گفت: اصلاحات ارتباطی بین قوانین و مسئولان شهری و شهرستانی به وجود بیاید و گاهی موازی کاری ها مضلاتی به وجود می آورد.

 

*ساخت منازل خسارت دیده از رانش و سیل مینودشت سرعت بگیرد

برخی از اعضای شورای شهر نیز از فاصله حرف تا عمل مسئولان گلایه مند هستند.

 

«محمد رضا نوری» رئیس شورای بخش شهرستان مینودشت نیز می گوید: شوراهای اسلامی از نظر اجرایی با محدودیت های قانونی رو به رو هستند و تنها در حوزه اطلاع رسانی مشکلات به مسئولان اقدام می کنند.

 

وی تصریح کرد: در روستاها مشکلات زیادی وجود دارد، در شهرستان مینودشت 54 روستا زیر مجموعه بخش شهرستان وجود دارد و هنوز خسارت های ناشی از سیل در این روستا جبران نشده است.

 

رئیس شورای بخش شهرستان مینودشت بیان کرد: مشکلات روستائیان در مسیر قلعه قافه مینودشت همچنان باقی مانده است و مسیر عبور و مرور آنها اسفالت نیست و خانه هایی که با رانش تخریب شده هنوز تکمیل نشده است.

 

نوری افزود: مسئولان آنگونه که باید برای حل مشکلات مردم روستای مینودشت گام برداشته می شد اقدام نکردند و تنها استاندار گلستان و یا مدیرکل امور روستایی بازدیدهایی از این مناطق داشتند.

 

وی گفت: ساخت برخی خانه ها در این روستا هنوز به 40 درصد نرسیده و انتظار داریم که شعار مسئولان نسبت به عمل آنها یکی باشد، مناطق کوهستانی هنوز پوشیده از برف است و درخواست داریم مسئولان در مسیر حل مشکلات آنها گام بردارند.

 

*قوانین سخت گیرانه برای صدور پروانه و تخلف و افزایش ساخت و سازهای ماده ۱۰۰

یک بام و دو هوای قوانین وضع شده برای اراضی مسکونی در حریم شهرها  و سختگیری در صدور پروانه نیز گلایه برخی از اعضای شورای اسلامی استان گلستان است.

 

«مصطفی صادقی»، رئیس شورای شهر مینودشت در این باره می گوید: ساخت و ساز یکی از مشکلات است که در شهرستان مینودشت داریم.

 

رئیس شورای شهر مینودشت یادآور شد: براساس مقررات پروانه ساختمانی برای اراضی کمتر از 200 متر صادر نمی شود و مردمی که به شهرداری مراجعه می کنند در 80 درصد موارد زمین کمتر از 200 متر دارند.

 

وی افزود: این افراد که از طریق قوانین موجود نمی توانند پروانه ساختمانی دریافت کنند به ناچار بدون مجوز نسبت به ساخت اقدام می کنند و شرایط آنها در کمیسیون ماده 100 دنبال می شود.

 

رئیس شورای شهر مینودشت تأکید کرد: ساخت و سازها با پروانه ساختمانی به شکل اصولی است و نظارت بر روند ساخت وجود دارد و در برابر سیل و زلزله این ساختمان ها مقاومت بیشتری خواهند داشت.

 

صادقی افزود: تاکنون برای رفع این مشکل در شهرستان ها اقدام نشده است و همچنین در شهرستان مینودشت در گذشته بسیاری از اراضی در حریم قرار داشت و این اراضی امسال از حریم شهر خارج شده است.

 

وی گفت: افرادی در شهرستان افرادی وجود دارند که 10 سال گذشته زمینی را به عنوان مسکونی خریداری کردند که امسال از حریم خارج شده است و بسیاری از جوانان که برای تأمین مسکن نسبت به خرید این اراضی اقدام کردند با مشکل رو به رو شدند.

 

اینها گوشه ای از فعالیت و دغدغه های اعضای شورای اسلامی شهر و روستای استان گلستان است، البته این دغدغه ها هیچگاه باعث نشده که اعضای شورای اسلامی شهر و روستا شانه از مسئولیت خالی کنند و همواره در تلاش بودند که باری از مشکلات مردم بردارند و مسیر توسعه و آبادانی استان گلستان را همواره کنند.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز شوراهای ساخت و ساز مناطق سیل زده اراضی حریم شهر شوراهای اسلامی شهر شوراهای اسلامی اختصاص بودجه بودجه اسلامی استان گلستان برخی از اعضای شورای اعضای شورای اسلامی شهرستان مینودشت شوراهای اسلامی کمبود اعتبارات رئیس شورای شهر شهر و روستا اسلامی شهر فعالیت ها نگین شهر دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، متن پیام یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز شوراها به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم

اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.«مقام معظم رهبری» 

انقلاب شکوهمند مردم ایران پایه گذار نظامی شد که به عنوان جمهوری اسلامی بر تصمیم، نقش و قدرت مردم استوار شده و شوراهای مردمی به لطف این نظام شکوهمند، قوت و استحکام بی سابقه و تاریخی یافته و اراده مردم در قالب شوراهای گوناگون به ویژه شوراهای روستایی و شهری محقق شده است.

نهم اردیبهشت هر سال که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز "شوراها" نامگذاری شده، یادآور مردم سالاری دینی و نقش بارز مردم در تعیین آینده و سرنوشت شهر و روستا بوده تا بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده است بتوانند سرنوشت خود را به دست خویش رقم بزنند.

"شوراها" از یک سو بر آمده از خواست و اراده مردم هستند و از سوی دیگر زمینه ساز حضور فعال و پرثمر مردم در اداره امور شهر و روستا بوده و در طی چندین دوره فعالیت‌، این نهاد مردمی به پشتوانه سرمایه‌های اجتماعی و تخصصی که پیدا کرده جایگاه ویژه‌ای را در تحولات ساختاری و خدمت رسانی به جامعه بدست آورده است.

مشورت و همفکری از موضوعات مهمی است که در قرآن مجید و دین مبین اسلام بر جایگاه آن تأکید شده و از این روی، روز "شوراها" فرصتی است تا از تلاش‌های ارزنده و فعالیت‌های ثمر بخش این نهاد انقلابی که همواره در پی احقاق حقوق و توسعه و آبادانی شهرها و روستاها گام برداشته‌اند قدردانی شود.

بر خود لازم می‌دانم این روز مبارک را به تمامی اعضای محترم شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر استان خراسان رضوی که در این جایگاه، خدمتگزار مردم منطقه خویش هستند تبریک عرض نموده و سربلندی و توفیق بیش از پیش همه اعضای خدوم شوراها را از خداوند متعال مسئلت نمایم.

دیگر خبرها

  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان