Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه دستگاه تب‌سنج قیمت سرسام‌آوری پیدا کرده بود و غالبا دستگاه ترمومتر بود، یکی از پیشران‌های جهاد دانشگاهی استان موفق به تولید این دستگاه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مجموعه جهاد دانشگاهی در اواخر سال 98 و در ایامی که کرونا شیوع پیدا کرد، فعالیت‌هایی را در راستای مقابله با این بیماری انجام داد، شاید بتوان گفت خروجی‌هایی که منجر به فعالیت خوب در راستای مقابله با این ویروس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود شهرجردی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این مرکز با خبرنگار فارس به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

فارس: جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد در بحث کرونا چه اقداماتی انجام داده است؟

شهرجردی: در مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش، آموزش و مسائل فرهنگی دنبال توسعه فعالیت‌ها و همچنین ایجاد ساختارهای اشتغال‌زا بودیم، همه این پتانسیل‌ها در ایام کرونا برای بحث مبارزه با ویروس کرونا بسیج شد که نتایج قابل قبولی نیز به همراه داشت.

ساختاری که در مجموعه جهاد دانشگاهی ایجاد شد در قالب طرح زنان سرپرست خانوار با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در استان مرکزی فعالیت خود را برای 131 نفر زن سرپرست خانوار از طریق پیشران‌ آغاز کرد که این طرح به عنوان طرح ملی الگوی نوین مشاغل خانگی انجام مطرح شد.

 تمام زنان سرپرست خانوار که در این طرح فعالیت می‌کنند در ایام کرونا  توانستند خروجی‌هایی خوبی داشته باشند، به طوری که رتبه نخست کشوری از لحاظ تعدد محصولات مبارزه با کرونا را به خود اختصاص داد.

جهاد دانشگاهی از طریق یکی از پیشران‌های فناوری، تولید اسپری ضدعفونی‌کننده بر پایه گیاهان داروئی را رقم زد که توسط پیشران زنان سرپرست خانوار تولید شد که اقدام بسیار خوبی بود و وارد پروژه تولید انبوه شد.

تولید ماسک توسط زنان سرپرست خانوار و تولیدکنندگان نیز از دیگر اقداماتی بود که روزانه ۲۶۰۰ ماسک تولید و روانه بازار شد.

جهاد دانشگاهی توسط هسته فناوری رباتیک خط تولید، تولید ماسک را طراحی کرد، کار خوب دیگری که در همین پیشران‌ها اتفاق افتاد تولید انبوه و تجاری‌سازی استند تشخیص تب کرونا توسط یکی دیگر از پیشران‌ها بود.

با توجه به اینکه دستگاه تب‌سنج قیمت سرسام‌آوری پیدا کرده بود و غالبا دستگاه ترمومتر بود، یکی از پیشران‌های جهاد دانشگاهی استان موفق شد اقدام به تولید این دستگاه کند، بسیاری از سازمان‌های استان درخواست این دستگاه را دارند که در حال نصب و پیاده سازی استند تب‌سنج ویروس کرونا هسند.

جهاد دانشگاه به دنبال این است که طرح ملی زنان سرپرست خانوار را در سال ۹۹ در مجموعه استان مرکزی با حداقل ۱۷۰۰ نفر ادامه دهد، ان‌شاءالله بتوان خدمات خوبی از زنان سرپرست خانوار به عنوان الگوی نوین مشاغل خانگی به کشور ارائه دهیم.

فارس: در حال حاضر چه تعداد پیشران در مجموعه جهاد دانشگاهی استان فعال است؟

شهرجردی: در مجموع ۱۲ پیشران در استان فعالیت دارند که در حوزه طرح ملی زنان سرپرست خانوار ۱۳۱ نفر زن سرپرست در این ۱۲ پیشران ساماندهی شده‌اند و برای مابقی نیز به دنبال شناسایی پیشران هستیم  که منجر به اشتغال زنان سرپرست خانوار شود.

پیشران‌ها افرادی هستند که در غالب طرح‌هایی که دارند می‌توانند زنان سرپرست خانوار را به کار بگیرند در استان پیشران تن‌تاک فعالیت دارد که زنان سرپرست خانوار که از معلولیت رنج می‌برند در آنجا فعال هستند.

کمک به زنان سرپرست خانوار در زمینه فروش محصولات تولیدی و وصل آنان با بازار از مهم‌ترین اهدافی است که در این راستا دنبال می‌شود.

فارس: نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان در مبارزه با کرونا چیست؟

شهرجردی: ساخت تب‌سنج توسط یک شرکت دانش بنیان صورت گرفته، این شرکت به نوعی سعی کرده با هوش مصنوعی تب‌سنج را انجام بدهد.

در مجموعه شهرستان محلات، مرکز رشد واحدهای فناور شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بحث‌های هسته فناوری فعالیت دارند که اقدامات خوبی در حوزه کرونا انجام داده‌اند.

اخیرا 3 واحد فناور در مرحله پیشرو ورود پیدا کردند، از جمله یک واحد در حوزه گیاهان دارویی، یک واحد درحوزه مدیریت محتوا و یک هسته فناور در حوزه مستندسازی که با توجه به اینکه سال جاری سال جهش تولید نام‌گذاری شده برنامه‌ای که این هسته‌ فناور دارد تلاش بر این است که بتواند مستنداتی در حوزه جهش تولید در حوزه شهرستان محلات تولید کند.

 سه هسته فناور از مرحله پیش رشد به مرحله رشد دست یافته‌اند، یک واحد فناور به عنوان دیجی باغ فعالیت دارد که باغ الکترونیک است که بتواند محصولات گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات را از طریق فضای مجازی به فروش برساند.

واحد فناور نوید گستر یک واحد فناور در حوزه هوش مصنوعی و شبکه عصبی است که در حوزه تولید دوربین‌های پلاک‌خوان فعالیت می‌کند.

همچنین هسته فناور نگاه که در حوزه استودیو دیجیتال فعالیت خود را با شیوع کرونا آغاز کرد که این سه واحد از مرحله پیش رشد به مرحله رشد رسید.

دو واحد فناور موفق داشتیم که از مرحله رشد خارج شدند و اعتقاد داریم این واحدها در پسارشد به فعالیت بپردازند.

یک واحد تولید اسباب بازی داریم که چون مشکل جذب سرمایه‌گذار دارد باید بتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم که بتواند محصولات خود را به عموم مردم عرضه کند.

در حقیقت نگاه در مجموعه جهاد دانشگاهی این است که با ساختار آموزش و پژوهشی فناورانه بتواند تولید محصول را داشته باشد که این تولید با نگاه بر بازار باشد.

فارس: در سال جاری چه برنامه‌های دارید؟

شهرجردی: یک ضعف در استان وجود دارد و آن نبود یک آزمایشگاه ژنتیک در مجموعه استان است، با مطالعاتی که مراکز نواوری و شکوفایی و تحقیقاتی داشتند در سال جاری با کمک دانشگاه علوم پزشکی آزمایشگاه ژنتیک را راه‌اندازی کنیم.

ان‌شاءاالله با کمک دانشگاه علوم پزشکی و استاندار استان مرکزی بتوان در سال ۹۹ آزمایشگاه ژنتیک را ایجاد کنیم.

زمانی که مشکل ناباروری در استان داشتیم، مجموعه جهاد دانشگاهی مرکز درمان ناباروری رویان را در استان مرکزی راه‌اندازی کرد که هم‌اکنون هم خدمت ارائه می‌دهد.

برای جهش تولید سعی داریم در کنار واحدهای تولیدی قرار گیریم، در سال ۹۸ آزمایشگاه معتمد محیط زیست را راه‌اندازی و توسعه دادیم و سعی کردیم شاخص‌ها و پارامترهای ارزیابی شاخص زیست محیطی استان را ارتقا دهیم، تقریبا در کنار صنایع قرار گرفتیم اگر بحث جهش تولید دارند ما هم بتوانیم در کنارشان در غالب آزمایشگاه معتمد محیط زیست فعالیت‌هایی داشته باشیم.

 انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه زنان جهاد استان مرکزی جهاد دانشگاهی کرونا اسپری ضدعفونی کننده تشخیص تب کرونا جهش تولید آزمایشگاه ژنتیک مجموعه جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی استان زنان سرپرست خانوار آزمایشگاه ژنتیک پیشران ها استان مرکزی راه اندازی هسته فناور واحد فناور جهش تولید یک واحد تب سنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از آغاز عملیات اجرایی امحای مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق کلان‌شهر شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، محمد میرزایی در حاشیه عملیات مذکور اظهار کرد: از صبح سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت عملیات امحای مزارع مذکور در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی منطقه گردخون در حومه کلان‌شهر شیراز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کار قلع‌وقمع مزارع گندم و جو آبیاری شده با فاضلاب خام با به‌کارگیری قریب به ۲۰ دستگاه تراکتور و پنج دستگاه لودر در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی می‌شود این اقدام در بیش از ۱۰ قطعه از مزارع تا پایان روز به اتمام برسد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه کار امحای مزارع به دستور مقام قضایی و نظر شبکه بهداشت و درمان مبنی بر آلودگی مزارع در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز قرار گرفته است، تصریح کرد: این عملیات با مشارکت دستگاه‌های متولی در قالب گشت‌های هم‌پوشان برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت عموم جامعه و تولید محصول سالم عاری از هرگونه آلودگی، خط قرمز متولیان تولید است، اضافه کرد: جهاد کشاورزی هم‌گام با دیگر نهاد های ذی‌مدخل به طور جدی با هرگونه تهدید سلامت مردم مقابله و با سوء استفاده‌گران به هر شکل ممکن برخورد قانونی خواهد کرد.

وی ضمن اطمینان خاطر به مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی به جهت صیانت از تولید محصول سالم و با کیفیت خاطرنشان کرد: صیانت از تولید محصول سالم امری فرادستگاهی است که نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها است.

کد خبر 749321

دیگر خبرها

  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • مراحل راه اندازی ابتدایی سامانه املاک و اسکان آغاز شده است
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار