Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان پس از شیوع کرونا در سطح جامعه نظارت بر بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی افزایش یافته ‏است. عدم جداسازی این دسته از زباله ها با توجه به افزایش زباله گردها باعث می شود تا زباله ‏گردها و نیروهای خدماتی شهرداری هنگام جست‌وجو با مواد پزشکی آلوده تماس داشته باشند و ‏مبتلا به بیماری های عفونی خطرناکی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این شرایط اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از عدم همکاری مطب‌های ملایر برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و اینکه بعد از گذشت چند سال از اجرای طرح بی خطرسازی زباله ها و پسماندهای عفونی و پزشکی، متأسفانه مطب های ملایری حاضر به انجام همکاری برای بی خطرسازی پسماندها نیستند، گلایه کرده بود. با توجه به اهمیت این امر، موضوع را از مسئولان مختلف این حوزه در شهرستان ملایر پیگیر شدیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی ملایر در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع شرکت جمع آوری کننده و بی خطرساز زباله های عفونی به دو سال قبل بازمی گردد، مطرح کرد: از دو سال گذشته تحقق این موضوع به سازمان نظام پزشکی محول شده تا با شرکت مورد نظر قرارداد ببندیم.

دکتر عباس آذر همایون افزود: از آنجا که شرایط جمع آوری و معدوم سازی زباله های عفونی، بین شهرها خطرناک است و این زباله ها باید در همان شهر جمع آوری شده، بی خطرساز و امحا شود بنابراین در تیرماه سال ۹۸ طی سه جلسه ای که با نماینده شرکت سبز الوند داشتیم، قراردادی به شماره ۹۸/ه/ت/۱۱ در تاریخ یکم آبان ماه سال ۹۸ با این شرکت بسته شد.

وی بیان کرد: قرارداد در سه نسخه بین ما و شرکت سبز الوند بسته، مهر و امضا و تمامی مراحل قانونی قرارداد طی شد اما متأسفانه تا بهمن ماه سال ۹۸ هیچ خبری از نماینده شرکت سبز الوند نشد.

آذرهمایون با اشاره به اینکه به موجب این قرارداد مقرر شده بود این شرکت از ابتدای آبان ماه سال ۹۸ کار خود را در ملایر آغاز کند و تا ۳۰ مهرماه سال ۹۹ به فعالیت خود ادامه دهد، ادامه داد: این شرکت سال گذشته چهار ماه بعد از عقد قرارداد حتی تلفن های ما را هم پاسخ نمی داد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت بهمن ماه سال گذشته طی جلسه ای با حضور معاون فرماندار در محل فرمانداری علل این کم کاری به اداره حفاظت محیط زیست ملایر اعلام و مقرر شد این اداره پیگیر موضوع شود، در همین راستا محیط زیست شماره تلفن های شرکت را به ما اعلام کرد و مشخص شد مدیریت شرکت سبز الوند تغییر کرده است و این در حالی بود که این تغییر و تحول را کسی به ما اطلاع نداده بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ملایر با بیان اینکه ۱۰ روز قبل از تعطیلات نوروز سال گذشته بعد از کلی پیگیری از سوی سازمان، در نهایت مقرر شد نماینده شرکت سبز الوند بعد از ایام تعطیلات فعالیت خود را در ملایر آغاز کند، افزود: اینک ما همچنان منتظریم تا این شرکت به تعهدات قانونی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه شرکت سبز الوند از سوی مسئولان استانی برای جمع آوری، بی خطرسازی و معدوم کردن زباله های عفونی به ما معرفی شده است، از کم کاری و عدم مراجعه نمایندگان این شرکت گلایه کرد.

آذرهمایون به برگزاری جلسات متعدد با پزشکان، مسئولان آزمایشگاه ها و کلینیک ها در ملایر و متقاعد کردن آنها برای همکاری با این شرکت اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر کم کاری و عدم تعهد این شرکت، مشکل ساز شده است.

وی یادآور شد: در ۱۰ اسفندماه سال گذشته طی نامه ای به فرمانداری، شهرداری، رئیس شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست ملایر، مراتب اعلام شد و از آن زمان تاکنون ما همچنان در انتظار تعیین تکلیف این موضوع هستیم.

بی خطرسازی زباله های عفونی در بیمارستان های ملایر

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز با اشاره به اینکه بی خطرسازی زباله های عفونی در کلیه بیمارستان های شهرستان انجام می شود، گفت: حوزه بهداشت ما بر عملکرد مراکز درمانی در روستاها نیز نظارت دارد و در این رابطه با شرکتی قرارداد بسته ایم که به صورت ماهیانه هزینه بی خطرسازی و جمع آوری زباله های عفونی پرداخت می شود.

دکتر محسن ترکاشوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مراکز خصوصی همچون مطب ها، آزمایشگاه ها، سونوگرافی ها، رادیولوژی ها و ... باید با این شرکت در زمینه جمع آوری و بی خطرسازی پسماندهای عفونی قرارداد ببندند که در این راستا تاکنون چندین جلسه برگزار شده است.

وی به فعالیت حدود ۸۰ مرکز درمانی خصوصی از قبیل مطب، آزمایشگاه، سونوگرافی، دفتر ماما و ... در سطح شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و اهمیت بی خطر سازی زباله ها و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار، امیدواریم پزشکان ملایری در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهند.

عدم همکاری مطب ها با شهرداری

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: طبق قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی کسانی که تولیدکننده زباله های عفونی هستند، موظف اند این پسماندها و زباله ها را مدیریت کرده و بی خطرسازی کنند.

مجتبی داوری ادامه داد: ما به طور قانونی هیچ مسئولیتی در زمینه بی خطرسازی زباله ها نداریم اما همواره در این راستا همکاری کرده و می کنیم که مطب ها، پزشکان و آزمایشگاه ها همکاری لازم را با ما ندارند.

وی با اشاره به اینکه روزانه یک ماشین ویژه برای جمع آوری پسماندها و زباله های بی خطرساز شده بیمارستان ها درنظر گرفته ایم، اظهار کرد: این پسماندهای بی خطرساز شده در محلی خارج از شهر در یک چاله به صورت جدا دفن می شود، آهک پاشی شده و رویش را با خاک می پوشانیم.

داوری با گلایه از عدم بی خطرسازی زباله های عفونی در مطب های ملایر، ادامه داد: برای رفع این مشکل آمادگی داریم روزانه در ساعتی مشخص یک سرویس را به منظور جمع آوری و معدوم سازی زباله های عفونی مختص مطب ها و آزمایشگاه ها قرار دهیم تا جمع آوری و دفن به موقع انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بارها مشاهده شده زباله گردها و ضایعاتی ها، کنار خیابان پسماندهای عفونی مطب ها را جستجو و پخش می کنند، گفت: نیروهای واحد تنظیف ما مجبور هستند این زباله ها را از وسط خیابان جمع کنند که همین امر سلامت کارکنان شهرداری و سایر شهروندان را تهدید می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر اعلام آمادگی کرد که در صورت همکاری پزشکان و قرار دادن زباله ها در ساعت مشخص کنار درب مطب، سرویسی را ویژه جمع آوری و معدوم سازی این پسماندها در محل دفن زباله های درمانی تعیین کنیم.

رفع مشکل پسماندهای عفونی در دستور کار کارگروه مدیریت پسماند

در ادامه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه زباله های عفونی در مطب های خصوصی و مراکز مرتبط باید در ابتدا بی خطرسازی شده سپس به صورت اصولی دفن شود، گفت: با توجه به شیوع کروناویروس مجدانه پیگیر رفع مشکل زباله های عفونی ملایر هستیم و پیگیری این موضوع در دستور کار کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قرار دارد.

عباس نجاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه به زودی این موضوع را به نتیجه نهایی می رسانیم، افزود: در این راستا کارگروه مدیریت پسماند در مرکز استان به ریاست معاون امور عمرانی استاندار برگزار می شود که طی چندین جلسه راهبردی از سال ۹۵ تاکنون، موضوع جمع آوری، بی خطرسازی و دفن اصولی زباله های عفونی در دستور کار این کارگروه در استان و شهرستان ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی با موفقیت درحال انجام است، اظهار کرد: در زمینه پسماندهای عفونی تولید شده در مطب ها، آزمایشگاه ها و کلینیک های دندانپزشکی و ... خلأیی در سطح استان بود و متولی خاصی در این زمینه وجود نداشت و دفن به صورت غیراصولی انجام می شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر ادامه داد: از سوی دیگر بی خطرسازی به صورت جداگانه در هر مطب مستلزم خریداری کردن دستگاه مربوطه با هزینه هنگفت بوده که نگهداری آن نیز کار پیچیده ای است بنابراین یک مرکز بی خطرسازی پسماندهای عفونی توسط کارگروه مربوطه در مرکز استان تعریف و مصوب شد شرکتی به صورت متمرکز این کار را در سطح استان انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این کار توسط شرکت اصل سلامت سبز الوند در حال انجام است، خاطرنشان کرد: روزانه با سه دستگاه با حجم ۱۰ تن جمع آوری و بی خطرسازی زباله های عفونی استان صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه در همین رابطه مقرر شد بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام پزشکی با این شرکت قرارداد ببندد و پسماندهای عفونی تولید شده در مطب ها، آزمایشگاه ها و ... توسط این شرکت جمع آوری، بی خطرساز و دفن شود، گفت: محیط زیست نیز در این رابطه نظارت کامل را دارد تا زباله ها به صورت اصولی در محلی خاص معدوم و دفن شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در این راستا برخی شهرستان ها کُند عمل کرده اند، ادامه داد: شهرستان ملایر در مراحل نهایی کار قرار دارد، و مصوبه کارگروه أخذ و مکاتبات لازم انجام شده است.

وی با اشاره به سه بار حضور نماینده شرکت اصل سلامت سبز الوند در جلسه سازمان نظام پزشکی شهرستان ملایر، افزود: مراحل نهایی بستن قرارداد درحال سپری شدن است.

نجاری به تغییر مدیریت این شرکت و روبرو شدن با شیوع کرونا در سطح کشور اشاره کرد و این موارد را از جمله علل به تعویق افتادن مراحل نهایی کار دانست و گفت: در این رابطه آخرین جلسه دو هفته پیش برگزار شده و پیش قرارداد توسط شرکت برای محیط زیست ملایر ارسال شده است.

وی یادآور شد: با وجود اینکه جمع آوری و معدوم سازی زباله های عفونی وظیفه شهرداری نیست اما واحد خدمات شهری تاکنون همکاری خوبی داشته و زباله های عفونی را از مطب ها تحویل گرفته و در مکانی جدا از زباله های خانگی با رعایت اصول بهداشتی و آهک پاشی، دفن کرده است که جای تقدیر دارد.

عدم همکاری مطب‌های ملایر برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی

به گزارش ایسنا، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ۶ اردیبهشت ماه، با بیان اینکه در زمینه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی نگرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بی خطرسازی پسماند مطب ها به طور کامل انجام نشده و مطب ها و کلینیک های ملایر حاضر به همکاری با محیط زیست و شهرداری برای بی خطرسازی زباله ها نیستند.

سیدعادل عربی گفت: عمده پسماندهای عفونی مطب ها مربوط به شهرستان های همدان، نهاوند و ملایر بوده و بی خطرسازی این پسماندها در نهاوند و همدان انجام شده است.

وی با بیان اینکه با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی و سازمان پسماند با یک شرکت فعال در زمینه بی خطرسازی زباله های پزشکی تفاهم نامه ای منعقد شد تا این شرکت به مطب های همدانی برای دفع زباله های عفونی کمک کند، افزود: هیچ کدام از مطب ها و کلینیک های شهرستان ملایر حاضر به همکاری و انعقاد قرارداد با این شرکت نبودند و به این بهانه پسماندهای عفونی را به صورت غیرمجاز به شهرداری ها تحویل می دهند.

عربی با بیان اینکه پسماندهای عفونی ممکن است چندین نفر را به بیماری مبتلا کند، به شرایط کنونی جامعه و شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: عدم همکاری مطب های ملایری در زمینه بی خطرسازی پسماندهای عفونی در شرایط امروزی باعث گسترش شیوع کرونا می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محیط زیست بی خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستان پسماندهای عفونی نظام پزشكي کلینیک شهرداري کروناویروس بی خطرسازی پسماندهای عفونی بی خطرسازی زباله های عفونی اداره حفاظت محیط زیست جمع آوری و معدوم سازی سازی زباله های عفونی بی خطرسازی پسماندها بی خطرسازی زباله ها زباله های عفونی بی خطرسازی پسماند سازمان نظام پزشکی برای بی خطرسازی شهرستان ملایر کلینیک ها مدیریت پسماند سازی زباله ها نماینده شرکت آزمایشگاه ها بی خطرسازی بی خطرساز شیوع کرونا ماه سال ۹۸ سال گذشته مطب ها مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سرور ابری یک راه حل قدرتمند و انعطاف پذیر است که شیوه مدیریت داده ها و برنامه های کاربردی را متحول کرده است. به زبان ساده، سرور ابری به دلیل میزبانی در بستر رایانش ابری، پایداری و امنیت بیش تری را نسبت به سرور های فیزیکی و مجازی ارائه می دهد. به این نکته توجه داشته باشید که با خرید سرور ابری، یک ماشین فیزیکی برای دفتر خود تهیه نمی کنید بلکه در مرکز داده ای قرار دارد که تحت مالکیت و مدیریت یک ارائه دهنده خدمات ابری است و می توانید از آن برای ذخیره داده ها، اجرای برنامه ها یا انجام سایر کارهای محاسباتی بدون نیاز به نگرانی در مورد سخت افزار فیزیکی، حذف داده، حملات سایبری و … از آن استفاده کنید.

فضای ذخیره سازی

در قلمرو سخت افزار های ذخیره سازی، سه رقیب برجسته ظاهر شده اند: SSD ،HDD و NVMe. در حالی که هر کدام دارای شایستگی های خود هستند، این NVMe است که در اوج قدرت و عملکرد ایستاده است.

NVMe یا Non-Volatile Memory Express نوع جدیدتر و بسیار سریع تری از درایو حالت جامد (SSD) است و به بررسی مشخصات آن می پردازیم. بر خلاف HDD ها، SSD ها هیچ قطعه متحرکی ندارند و از حافظه فلش مبتنی بر NAND استفاده می کنند که داده ها را حتی بدون برق حفظ می کند. این هارد ذخیره سازی سربار ورودی و خروجی و تاخیر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

یکی از شرکت های پیشرو در ارائه راه حل‌ های ذخیره سازی که از معدود شرکت هایی در ایران است که خدمات خود را با حافظه ذخیره سازی NVME ارائه می کند، مبناکلود است. با استفاده از این هارد ذخیره سازی پیشرفته، افراد و شرکت ها می توانند دستاوردهای قابل توجهی در بهره وری و پاسخگویی داشته باشند.

CDN ابری

CDN یا شبکه توزیع محتوا مجموعه ای از سرورها در نقاط جغرافیایی مختلف است که محتوا را با توجه به موقعیت مکانی بازدیدکننده، از نزدیک ترین سرور به کاربر نمایش می دهد. با استفاده از CDN ابری، می توانید از امنیت، دسترس پذیری و شتابدهی بالا بهره مند شوید.

فایروال ابری

فایروال ابری جزء حیاتی زیرساخت امنیتی ابری است. آن را به عنوان یک مانع مجازی تصور کنید که از سرور و منابع در برابر دسترسی های غیرمجاز، حملات مخرب و نقص های احتمالی داده ها محافظت می کند. مانند فایروال سنتی، فایروال ابری ترافیک ورودی و خروجی شبکه را کنترل می کند و به عنوان یک دروازه بان عمل می کند و ترافیک مخرب را فیلتر و در عین حال به اتصالات قانونی اجازه عبور می دهد. با بررسی پارامترهای مختلف مانند آدرس های IP، پورت ها، پروتکل ها و محتویات بسته ها، فایروال ابری می تواند سیاست ها و قوانین امنیتی مناسب را اعمال کند.

Snapshot

Snapshot یک ابزار قدرتمند در دنیای سرورهای ابری است. این به عنوان یک عکس دیجیتال عمل می کند و وضعیت فعلی یک سرور را در یک لحظه خاص از زمان ثبت می کند. اما چرا این مهم است؟ عکس های فوری اهداف متعددی را دنبال می کنند. در مرحله اول، آنها یک راه آسان برای پشتیبان گیری از سرور شما ارائه می دهند به طوری که اگر مشکلی پیش آمد یا تغییراتی ایجاد کردید که بعداً از آن پشیمان شدید، می‌توانید به سادگی به حالت قبلی برگردید و همه چیز را به حالت قبل بازگردانید. ثانیاً، اسنپ شات به شما امکان می دهند سرور خود را شبیه سازی یا تکرار کنید.

مانیتورینگ

نظارت بر سرور مانند این است که مراقب سرورهای ابری خود باشید. این شامل بررسی مداوم عملکرد، در دسترس بودن و سلامت کلی آنها است. آن را یک پزشک دیجیتال تصور کنید که علائم حیاتی سرورهای شما را بررسی می کند و با نظارت بر معیارهای کلیدی مانند استفاده از CPU، استفاده از حافظه، فضای دیسک و ترافیک شبکه، می توانید مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ شناسایی کنید.

آی پی شناور

IP شناور، در زمینه سرورهای ابری، یک آدرس IP عمومی است که می تواند به یک ماشین مجازی یا آی پی خصوصی اختصاص داده شود. نقش اصلی یک IP شناور، این است که بدون توجه به هرگونه تغییری که در زیرساخت اصلی ایجاد شده است، یک نقطه دسترسی پایدار و دائمی به یک سرور ابری ارائه کند.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری به توانایی یک سیستم برای مدیریت بارهای کاری فزاینده با افزودن منابع بیشتر بدون به خطر انداختن عملکرد اشاره دارد که کلود سرورها به خوبی این ویژگی را به کاربران ارائه می دهند. تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی کوچک دارید که لباس می فروشد و در ابتدا، شما با چند مشتری و تعداد انگشت شماری از محصولات شروع می کنید. با این حال، با رشد کسب و کار شما، تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما و تقاضا برای لباس های شما نیز افزایش می یابد، اینجاست که مقیاس پذیری وارد عمل می شود.

سیستم عامل

ابتدا اجازه دهید سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس را بررسی کنیم. توزیع های لینوکس مانند اوبونتو و CentOS که به دلیل پایداری، امنیت و ماهیت منبع باز شناخته شده اند، به طور گسترده در محیط های ابری مورد استفاده قرار می گیرند. آنها گزینه های سفارشی سازی گسترده و پشتیبانی عالی از زبان های برنامه نویسی را ارائه می کنند. از سوی دیگر، سیستم عامل ویندوز، یک رابط آشنا برای کاربرانی که قبلاً به محیط های ویندوز عادت کرده اند، فراهم می کند و استحکام آنها در سازگاری با برنامه ها و نرم افزارهای متعددی است که به طور خاص برای ویندوز توسعه یافته اند.

در پنل خود در مبنا کلود برای ساخت سرور ابری می توانید هر یک از سیستم عامل های اوبونتو، دبیان، CentOS، آلما لینوکس، فدورا، ویندوز و غیره را انتخاب کنید.

مراحل ساخت سرور

در مرحله اول، انتخاب یک شرکت ارائه دهنده مناسب و حرفه ای است که ما پیشنهاد می کنیم از شرکت مبناکلود که توسط تیمی جوان و با تجربه اداره می شود و پشتیبانی ۲۴ ساعته و کاملاً رایگان ارائه می دهد، استفاده کنید. در مرحله بعد بعد از ثبت نام، انتخاب مرکز داده است که مرحه ای بسیار مهم است. مبناکلود دیتاسنتر هایی در بخش های جغرافیایی مختلف را ارائه می کند که این مراکز داده اعتماد، امنیت، مقیاس پذیری و اتصال با سرعت بالا را تضمین می کند.

در مرحله بعد، انتخاب یک سیستم عامل متناسب با نیازهای خاص شما ضروری است و چه ویندوز باشد و چه لینوکس، این تصمیم بر عملکرد و سازگاری سرور ابری شما تأثیر خواهد گذاشت. پس از آن، انتخاب منابع است. این شامل تعیین میزان ذخیره سازی، قدرت پردازش و حافظه مورد نیاز برای برنامه ها و حجم کاری شما می شود. برای کسانی که به دنبال گزینه های سفارشی سازی پیشرفته تر هستند، جستجو در تنظیمات پیشرفته امکان تنظیم دقیق پارامترهایی مانند تنظیمات شبکه، پروتکل‌ های امنیتی و تعادل بار را فراهم می کند و در نهایت، هنگامی که تمام تنظیمات برگزیده انتخاب شد، زمان ساخت خود سرور فرا می رسد.

یک سیستم پرداختی که برای خرید سرور ابری در شرکت مبناکلود در نظر گرفته شده است، Pay As You Go است که کاربران به میزان استفاده از منابع، هزینه پرداخت می کنند. این مدل قیمت گذاری، به کسب و کارها و افراد اجازه می‌ دهد تا زیرساخت های خود را بر اساس نیازهایی که دارند، بدون متحمل شدن هزینه‌ های غیرضروری، مقیاس‌ بندی کنند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6093181

دیگر خبرها

  • حوزه انتخابیه ملایر
  • کینه قدیمی
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • مشعل المپیک در فرانسه تحریم شد
  • مشعل المپیک درفرانسه تحریم شد
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • مافیای اسلحه‌سازی؛ پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا کیست؟ + تصاویر | شای داویدای کیست؟