Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام حسین‌زاده با بیان‌اینکه در ماه مبارک رمضان از طریق فضای مجازی محتواهای اخلاقی و معرفتی را به اهالی و نمازگزاران مسجد جامع «نظام‌مافی» عرضه می‌کنیم، گفت: مسابقه کتابخوانی «سه دقیقه در قیامت» در این ایام برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد کشور در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری، همانند گذشته نسبت به انجام رزمایش مواسات و خدمت مومنانه وارد میدان عمل شده اند و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مساجد فعال در اجرای رزمایش مواسات و همدلی مسجد جامع «نظام مافی» در منطقه ۵ تهران، واقع در بلوار آیت‌الله کاشانی، بعد از سه راه جنت‌آباد جنوبی است که به عنوان یکی از مساجد فعال و پیشتاز در کمک رسانی به نیازمندان و ضعفا شناخته می‌شود. این مسجد در راستای کمک رسانی به نیازمندان و محرومان در چند مرحله اقدام به تهیه و توزیع بسته های ارزاق و سبدهای کالا برای نیازمندان کرده است به گونه ای که 110 سبد کالا به ارزش 800 هزار تومان را به عشق امیرالمومنین علی(ع) میان محرومان همجوار خود توزیع کرده است.

 

آنچه در ادامه می آید بخش دوم گفت وگو با حجت الاسلام «سید محمدتقی حسین زاده»، امام جماعت مسجد جامع نظام مافی پیرامون برنامه های مذهبی و فرهنگی این خانه خدا در ماه مبارک رمضان با توجه به تعطیلی موقت مساجد و رویکردها و برنامه های آن برای آینده و بعد از کرونا است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

با توجه به تعطیلی مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه های مسجد نظام مافی در ماه مبارک رمضان به چه صورت اجرا می شود؟


یکی از برنامه های مسجد جامع نظام مافی در ماه مبارک رمضان سال های قبل برنامه جزءخوانی قرآن کریم قبل از اذان مغرب و نیز سخنرانی و افطار بود. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و با توجه به اینکه امکان تجمعات مذهبی فراهم نیست بیشتر تمرکز فعالیت های مسجد کمک رسانی به افراد نیازمند و گره گشایی از مومنین خواهد بود.


 البته در ماه مبارک رمضان درهای مساجد در سه نوبت اذان باز است، اما نماز جماعت در مسجد اقامه نمی شود و کسانی که تمایل به اقامه نماز به صورت فرادا دارند، می توانند در مسجد حضور یابند.

 

با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای ماه مبارک رمضان چه برنامه هایی تدارک دیده اید؟


 در فضای مجازی و در پیام رسان های مختلف هم مسجد بنا داریم محتواهای اخلاقی، خانوادگی، آیات قرآن و سخنرانی را برای استفاده مخاطبان بارگذاری کنیم.

ما از زمان تعطیلی مساجد به دلیل این ویروس منحوس بیشتر برنامه ها و مسابقات را در فضای مجازی تدارک دیدیم به گونه ای که به مناسبت اعیاد شعبانیه پویش «#هر منزل یک چراغانی» را اجرا کردیم و در این زمینه بسته های فرهنگی همانند ریسه و لامپ را به قیمت مناسب در اختیار خانواده ها قرار دادیم و از آنها خواستیم که تصاویر جشن های خانگیشان را به مسجد ارسال کنند تا از میان آثار رسیده به 12 نفر نیز جوایزی اهدا شود که این مسابقه خوشبختانه با استقبال بی نظیر اهالی محله روبرو شد.

برای ماه مبارک رمضان بنا داریم مسابقه کتابخوانی از کتاب «سه دقیقه در قیامت» را هم برگزار کنیم، این کتاب شرح حال جانبازی است که در عالم خواب سه دقیقه به عالم قیامت و قبر رفت و در آن سه دقیقه توانست احوالات خود را که در طول عمر انجام داده بود، مشاهده کند.


یکی از رویکردهای مسجد جامع نظام مافی در طول سال برای جذب نوجوانان و جوانان اجرای طرح «ستارگان مسجد» است، پیرامون این طرح توضیح دهید.


این طرح ویژه دانش آموزان شامل بخش هایی همچون نماز جماعت، دورهمی بچه ها، بازی، پذیرایی، اردو، جایزه و استخر است و روزهای چهارشنبه هر هفته در این مسجد بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می شود.


نحوه فعالیت مهدکودک مسجد به چه شیوه ای است؟


یکی دیگر از برنامه های مسجد جامع نظام مافی برای جذب کودکان به مسجد راه اندازی یک مهدکودک کوچک کاملاً دینی است، این مهدکودک این فرصت را به خانواده‌ها به خصوص مادران داده است تا بتوانند با خیال راحت در مراسم‌های مذهبی و ملی این مسجد حضور پیدا کنند. مسئولین مهدکودک مسجد نظام مافی در زمان برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء و یا برگزاری مراسم‌های دینی در اعیاد و عزای اهل بیت (ع) زمانی که خانواده‌ها فرزند خود را به این مسجد می‌آورند، شماره تماس‌های پدر و مادر را ثبت می‌کنند تا اگر فرزند کم‌طاقتی کرد با آن‌ها تماس بگیرند و مشکل را برطرف کنند.

 

در این مهد کودک تلاش شده است تا مربیان از روحانیون باشند تا کودک از سنین کم، با لباس و شخصیت روحانیون آشنا شوند و درک کند، روحانی شخص متفاوتی نیست و مانند پدر، برادر و یا اقوام دیگر، مهربان و شوخ طبع است که می تواند او را دوست داشته باشد.


در مورد برنامه های هفتگی مسجد جامع نظام مافی در طول سال و بعد پایان ویروس کرونا چه تدارکی دارید؟

 

روزهای شنبه سلسله جلسات اخلاقی، روزهای یکشنبه نهضت نهج البلاغه خوانی، دوشنبه ها جلسات روان خوانی قرآن کریم با حضور استاد عبایی، سه شنبه ها جلسات قرائت قرآن کریم استاد عباسی، روزهای چهارشنبه طرح «ستارگان مسجد» برگزار می شود.

 روزهای پنجشنبه دکتر عزیزی در مسجد سخنرانی می کند، برپایی مراسم دعای ندبه و زیارت آل یاسین و ارائه مشاوره های خانوادگی نیز از برنامه های مسجد در روزهای جمعه است.

ضمن اینکه مسجد دارای کتابخانه ای فعال است که به مخاطبان خود خدمات ارایه می دهد و مرکز نیکوکاری و صندوق قرض الحسنه و درمانگاه مسجد نیز فعال هستند و مرکز نیکوکاری و صندوق قرض الحسنه این خانه خدا خدمات گسترده ای را به مخاطبان خود ارائه می دهد.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان سبک زندگی اسلامی فعالیت های مسجدی ماه مبارک رمضان برنامه های مسجد نظام مافی فضای مجازی برنامه ها سه دقیقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۹۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند

ایسنا/قم اختتامیه چهارمین همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با معرفی و تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

آغازگر مراسم اختتامیه احمد سلیمانی مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری قم بود، وی همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم را بزرگترین همایش در سطح مراکز استانی خواند و گفت: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قم با تاخیر دو ساله افتتاح شد، این تاخیر به خاطر کار ریشه‌ای بود که در ابتدای راه‌اندازی به دنبال آن بودیم و حالا در این سال‌های نتیجه‌اش را می‌بینیم.

سلیمانی همچنین یکی از دلایل رشد تئاتر در مساجد در قم را همکاری و همراهی خوب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با حوزه هنری قم دانست.

در ادامه این مراسم گواهی حضور اعضای گروه‌های حاضر در همایش به سرپرستان و مربیان آنها اهدا شد. 

هنر راه مناسبی برای انتقال پیام دین و انقلاب است

سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور در جمع پرشور بچه‌های مسجد گفت: گروه‌های نمایشی با تلاش توانستند ثابت کنند هنر راه مناسبی برای انتقال پیام دین و انقلاب است. هنرمندان در انتقال پیام مجهز به ابزار روز و فراگیر هستند اما باید توجه کرد با این ابزار دچار روزمرگی نشویم. 

وی با تشکر از دست‌اندر کاران برگزاری همایش تئاتر بچه‌های مسجد گفت: خوشبختانه در استان قم شاهد رشد چشمگیر بچه‌های مسجد هستیم. باید تلاش کنیم که این جایگاه را حفظ و تقویت کنیم. 

در ادامه از حجت الاسلام والمسلمین موسوی معاون فرهنگی هنری دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم به خاطر تلاش‌هایش در راستای برگزاری جشنواره تئاتر مسجد تجلیل شد.

موسوی نیز ضمن تشکر از حوزه هنری و دفتر مردمی تئاتر بچه‌های مسجد که با وجود مشکلات کار را پیش برده‌اند، تصریح کرد: جشنواره‌ای موفق است که جذب و ساماندهی، آموزش و رشد نیرو از جمله اهدافش باشد که ما این اتفاق را در این جشنواره می‌بینیم.

وی ادامه داد: تیمی که من دیدم کار خودشان را با حمایت یا بدون حمایت پیش برده‌اند و این موفقیت در سایه تلاش‌های حوزه هنری، ظرفیت بچه‌های مسجدی و در بستر مسجد اتفاق افتاده است.

معرفی برگزیدگان

در ادامه در دو بخش آقایان و بانوان در رشته‌های کارگردانی، بازیگری،‌نمایشنامه‌نویسی، موسیقی، پوستر، ‌طراحی صحنه، گریم و طراحی لباس و اکسسوار معرفی و از آن ها تجلیل شد.

همچنین دو نمایش «سرزمین زیتون» از مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و  «خیر و شر» از مسجد حضرت امیر المومنین(ع) به عنوان برگزیده بخش آقایان به دبیرخانه جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد.

در بخش بانوان نیز دو نمایش «امانت خورشید» از مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و «پروانه سفید» به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

در چهارمین همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم که از ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شد ۳۶ گروه متقاضی در دو بخش آقایان و بانوان به رقابت پرداختند.

به گزارش ایسنا، این همایش توسط دبیرخانه تئاتر بچه‌های مسجد استان قم و با حمایت حوزه هنری قم و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم و با هدف بالا بردن توان فرهنگی و هنری مساجد به ویژه در حوزه تئاتر برگزار شد.

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مسابقات برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در دانشگاه شریف
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • اقدام زیبای بچه مسجدی‌های قم به مناسبت روز معلم
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک