Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@14:46:16 GMT

هیچ داده‌ای از وضعیت سلامت یوزپلنگهای پردیسان نداشتیم

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۰۰۷۰

هیچ داده‌ای از وضعیت سلامت یوزپلنگهای پردیسان نداشتیم

شهاب الدین منتظمی مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش از انتقال سه قلاده یوز به سمنان اطلاعات و داده‌ای از وضعیت سلامت آنها در دست نداشتیم، گفت: پیش از انجام آزمایش‌های مرحله انتقال، ارزیابی ما از وضعیت سلامت دلبر و کوشکی در مرحله صفر قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تیم نگهداری از یوزپلنگ‌ها پردیسان هیچ‌گونه داده رادیوگرافی و آنالیزی از وضعیت سلامت حیوانات تحویل بخش کارشناسی سازمان محیط زیست نداده بودند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تنها داده سلامت ما از وضعیت یوزها مربوط به آزمایش‌هایی بود که پیش از انتقال یوزها به سمنان انجام شده است، اظهار داشت: از خروجی این آزمایش‌ها و رادیوگرافی دندان متوجه شدیم که یکی از دندان‌های کوشکی (یوز نر) شکسته است و شاید یکی از عللی که این یوز اقدام به جفت گیری نمی کرده درد دندانش بوده است.

وی افزود: با انجام یک رادیوگرافی ساده این مساله مشخص می‌شد.

منتظمی اطلاع از وضعیت بدنی این حیوانات را برای محیط زیست حائز اهمیت دانست و گفت: براساس این نتایج بر روی جیره غذایی و نوع برخورد با حیوانات تصمیم می‌گیریم.

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای انتقال یوزپلنگ‌ها جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده و سازمان بر طبق نتایج این جلسات به این نتیجه رسیده است که انتقال یوزها به نفع خود یوز است، گفت: برخی از افراد بدون ارائه راهکار برای گذر از این شرایط تنها به انتقاد اکتفا کرده‌اند.

وی افزود: انتظار این بود که نزدیک ۶ سالی که یوز در پردیسان بودند، داده‌ها به تفکیک هر بار بیهوشی تولید و ثبت می‌شدند، و جای سوال است که این حیوانات طی این سال‌ها به چه علتی بیهوش می‌شده‌اند؟

منتظمی یادآور شد: این بار که دلبر و کوشکی به منظور انجام پروژه انتقال بیهوش شدند هم ما می‌توانستیم هیچکدام از این آزمایش‌ها را انجام ندهیم اما برای ادامه این فعالیت‌ها بر روی این سرمایه‌های ملی نیازمند انتقال اطلاعات هستیم.

وی افزود: نباید به این مساله نگاه شخصی داشته باشیم، چون یوزپلنگ سرمایه حیات وحش است.

کد خبر 4912517

منبع: مهر

کلیدواژه: یوزپلنگ ایرانی کوشکی دلبر ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران شهرداری تهران کمیته امداد امام خمینی شیوع کرونا قوه قضاییه ماه مبارك رمضان شبکه شاد آموزش مکمل شهر تهران سیدابراهیم رئیسی محسن حاجی میرزایی ترافیک سازمان محیط زیست وضعیت سلامت آزمایش ها حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۰۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد که تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده و این جای امیدواری است.

علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حقابه هیرمند به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب شده است.

وی تصریح کرد: از طرفی بارش های مناسب و سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا تالاب هامون شرایط بهتری یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیرهایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امید است بتوانیم با توافق هیات حاکمه افغانستان مسدود کنیم چرا که وضعیت تالاب ها مناسب تر خواهد شد.

سلاجقه یادآورشد: مرطوب سازی دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم است و تاکنون ۵۰ در صد تالاب هامون آبگیری شده است.

وی درباره نظارت سازمان محیط زیست برای کاهش پلاستیک ها گفت: روی موضوع کاهش پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون کاملا نظارت می‌کنیم و در این زمینه با تمام روسای شرکت های اصلی جلسه برگزار شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ژن توله یوز هم گفت: یکی از راه های تکثیر در موضوع حیات وحش استفاده از مسائل سلولی و مولکولی است که ژن توله یوز در بخش رویان ذخیره شده است.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبر‌ها انجام داد
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو