Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@10:09:19 GMT

دود زباله‌ در چشم کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۱۶۱۳

دود زباله‌ در چشم کرمانشاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سایت دفع زباله سراب قنبر که در جنوب شهر کرمانشاه قرار دارد به دلایل مختلف در طول روز دچار آتش‌سوزی‌ می‌شود و دود آن از نقاط مختلف شهر قابل‌مشاهده است.

سایت دفع زباله سراب قنبر در محلی مرتفع‌تر از دیگر نقاط شهر قرار دارد، از این‌رو دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها در زمان وقوع پدیده وارونگی هوا در زمستان و حرکت هوای خنک به بخش‌های پایین جو در تابستان، می‌تواند به بخش‌های کم ارتفاع شهر منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر جریان وزش باد در شهرستان کرمانشاه نیمی از سال به سمت جنوب شرق است که دود ناشی از سوختن زباله‌های بیمارستانی در محدوده سراب قنبر را به روستاهای بخش سر فیروزآباد با حدود ۲۷ هزار نفر جمعیت منتقل می‌کند.

تولید روزانه ۶۰۰ تن زباله در کرمانشاه

بر اساس اعلام سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمانشاه، جمعیت یک‌میلیون‌نفری ساکن در مرکز استان روزانه بیش از ۶۰۰ تن انواع زباله تولید می‌کنند که بخشی از آن زباله‌های عفونی و بیمارستانی است.

شهرام عارف کیا، مدیرعامل این سازمان با اشاره به افزایش تولید زباله پس از شیوع بیماری کرونا، گفت: زباله‌های شهری جمع‌آوری‌شده از سطح شهر کرمانشاه به‌منظور فرآوری به شرکت بازیافت منتقل می‌شوند و درنهایت ۲۰ درصد بدون استفاده آن‌ها برای دفن به سایت دفع زباله سراب قنبر می‌رود.

به گفته وی، دفع زباله در سایت سراب قنبر بر اساس اصول موردنظر انجام می‌شود و وقوع حریق در آنجا برنامه‌ریزی‌شده نیست.

زباله گردها دلیل وقوع آتش‌سوزی

بر اساس مشاهدات، در سایت دفع زباله سراب قنبر زباله گردهای بسیاری حضور دارند که در آنجا برای خود کپرهایی درست کرده‌اند و به جداسازی زباله‌های پلاستیکی و آهنی در سایت سراب قنبر می‌پردازند.

در قسمت‌های جنوبی این سایت برخی از زباله گردها برای رسیدن به بخش‌های پایینی تپه‌های زباله یا خارج کردن فلز داخل برخی از زباله‌ها به آتش زدن آن‌ها اقدام می‌کنند که این آتش به بخش‌های دیگر نیز سرایت و منجر به بلند شدن دود غلیظی از داخل سایت می‌شود.

مدیر پسماند شهرداری کرمانشاه با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای جلوگیری از حضور زباله‌گردها در سایت تاکنون بی‌نتیجه مانده است، گفت: زباله گردها که عامل اصلی آتش‌سوزی در سایت هستند از راه‌های مختلف خود را به محل می‌رسانند و تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود آنان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

عارف کیا توضیح داد: نیروهای اجراییات شهرداری هرچند وقت یک‌بار زباله گردها را جمع‌آوری می‌کنند و افراد معتاد را به کمپ‌های ترک اعتیاد تحویل می‌دهند اما آنان بازهم به محل بازمی‌گردند.

وی گفت: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز در این زمینه همکاری می‌کنند، در سایت سراب قنبر پرسنل ناجا مستقر هستند اما با توجه به محدود بودن نیروها و ساعت حضورشان زباله گردها از فرصت استفاده می‌کنند و بازهم به محل بازمی‌گردند.

خودسوزی زباله‌ها

علاوه بر آتش‌سوزی‌های عمدی توسط زباله‌گردها، پسماند موجود در سایت سراب قنبر در برخی از موارد به دلیل انتشار گازهای اشتعال‌زا دست به خودسوزی می‌زنند.

لایه‌های زیرین توده‌های زباله که دور از هوا هستند در یک فرآیند شیمیایی به تولید گازهای اشتعال‌زا همچون متان، کربن دی اکساید و گازهای هیدروژن، هیدروژن سولفاید و ترکیبات آلی فرار اقدام می‌کنند که پس از رسیدن به سطح و ترکیب با هوا می‌توانند منجر به بروز آتش‌سوزی شوند.

از سوی دیگر این گازها می‌توانند در زیر توده‌های زباله نیز انباشته و در برخی مواقع منجر به بروز انفجارهای خفیف شوند به همین دلیل در سایت سراب قنبر گاها صدایی شبیه انفجار ترقه به گوش می‌رسد.

خطر وجود زباله‌های بیمارستانی

در بخشی از سایت دفع زباله سراب قنبر زباله‌های بیمارستانی کرمانشاه در دل زباله‌های کهنه دفن می‌شوند که این موضوع خطر دود حاصل از آتش‌سوزی را برای جامعه چند برابر می‌کند.

دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه مهرماه سال ۹۷ مکان جدید دفع زباله‌های بیمارستانی را در منطقه ماهیدشت و پایین‌دست سایت دفع زباله جنوب شهر معرفی و تأییدیه‌های لازم زیست‌محیطی را نیز دریافت کرد.

بااین‌حال به دلیل بروز برخی اختلافات بین ادارات استان ازجمله آب منطقه‌ای و منابع طبیعی با دانشگاه علوم‌پزشکی موضوع دفع زباله‌های بیمارستانی در مکان مخصوص برای بیش از یک سال بلاتکلیف باقی ماند؛ به همین دلیل زباله‌های بیمارستانی کماکان در دل زباله‌های شهری مدفون می‌شوند.

فریدون یاوری، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان کرمانشاه نیز با تأکید بر اینکه سایت دفع زباله جنوب شهر کرمانشاه استانداردهای لازم برای دفع زباله‌های بیمارستانی را ندارد، گفته است: به دلیل مشخص نبودن محلی برای دفع زباله‌های بیمارستانی از میان بد و بدتر ما بد را انتخاب کردیم؛ به‌هیچ‌عنوان مدفون کردن زباله‌های بیمارستانی در دل زباله‌های شهری پذیرفته‌شده نیست.

محیط‌زیست بر دفن زباله‌های بیمارستانی نظارت دارد

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان کرمانشاه با اشاره به حساسیت دفن زباله‌های بیمارستانی برای جامعه، گفت: باوجودی که سایت دفع زباله سراب قنبر محل مناسبی برای دفن زباله نیست، نظارتی جدی داریم تا بیشترین استاندارها برای دفن بهداشتی رعایت شود.

آذر ولی زاده با اشاره به اینکه نظارت پس از شیوع بیماری کرونا شدت بیشتری گرفته است، اظهارکرد: در زمان دفن زباله‌های بیمارستانی علاوه بر مأموران محیط‌زیست مأموران نیروی انتظامی نیز به‌منظور جلوگیری از حضور زباله گردها حضور پیدا می‌کنند.  

بااین‌حال بر اساس مشاهدات، برخی از درمانگاه‌های سطح شهر و مراکز بهداشتی غیرمجاز کماکان در زمان‌های غیبت ناظران و مأموران ناجا، زباله‌های عفونی خود را در سایت سراب قنبر و در میان زباله‌های شهری رها می‌کنند.

معاون پایش اداره کل محیط‌زیست استان کرمانشاه تأکید کرد که این اقدام به‌صورت غیرقانونی انجام می‌شود و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

ولی زاده همچنین به وقوع آتش‌سوزی در سایت دفع زباله سراب قنبر نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل وجود گازهای حاصل از فعالیت شیمیایی زباله کوچک‌ترین جرقه و یا یک فیلتر سیگار می‌تواند در این سایت یک آتش‌سوزی بزرگ به راه بیاندازد.

وی توضیح داد: بر اساس نظارت‌هایی که از این سایت می‌شود در بسیاری از مواقع زباله گردها علت اصلی بروز این آتش‌سوزی‌ها هستند.

دود زباله سرطان‌زا است

مؤسس پایگاه پژوهش‌های تندرستی خانواده دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، دود ناشی از سوزاندن زباله را سرطان‌زا عنوان کرد و گفت: وجود هزاران ماده سرطان‌زای شناخته‌شده در دود حاصل از سوزاندن زباله، پلاستیک، لاستیک و سایر پس‌مانده‌ها بارها به اثبات رسیده است.

پروفسور جواد زرگوشی چندی پیش با انتشار مطلبی در این رابطه اظهار کرد: خاکستر باقی‌مانده از سوزاندن زباله و پلاستیک نیز حاوی تجمع غلیظی از مواد سرطان‌زا است، خاک و آب را آلوده می‌کند و براثر وزش باد منجر به آلودگی هوا می‌شود.

زباله گردها در معرض بیشترین خطر هستند

به گفته این پزشک کرمانشاهی، افرادی همچون زباله‌گردها که در نزدیک‌ترین فاصله به دود حاصل از سوختن زباله قرار دارند بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر هستند.

زرگوشی توضیح داد: افراد ناآگاهی که زباله، پلاستیک، لاستیک و سایر پس‌مانده‌ها را به آتش می‌کشند در معرض بالاترین غلظت دود حاصل از سوختن زباله و لاستیک قرار می‌گیرند.

وی افزود: این افراد علاوه بر آسیب جدی که به خود می‌زنند با توجه به‌احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار می‌توانند سلامت جامعه را در سطح وسیعی به خطر بیاندازد.

بر اساس مشاهدات، زباله گردها که غالبا از معتادان متجاهر هستند قوانین خاصی دارند و در چند گروه محوطه سایت و حتی نوع زباله‌ها را برای خود تقسیم‌بندی کرده‌اند و اجازه استفاده دیگر افراد از این سایت را نمی‌دهند.

هر گروه از زباله گردها در سایت سراب قنبر چند خودرو دارند که از آن‌ها برای جابه‌جایی زباله استفاده می‌کنند، ازاین‌رو شناسایی خودروها و افراد سردسته گروه‌های زباله گرد به‌منظور برخورد با آنان امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر فرآیند شیمیایی تولید گازهای آتش‌زا در غیاب هوا و میان زباله‌های تازه انباشته‌ شده رخ می‌دهد ازاین‌رو مدیران شهرداری کرمانشاه می‌توانند با زیر و رو کردن زباله‌ها و هوادهی با کمک بیل‌های مکانیکی از بروز خودسوزی در سایت جلوگیری کنند.

با تمام این اوصاف باید به این نکته توجه داشت که در شرایط شیوع بیماری کرونا، بروز آتش‌سوزی در سایت دفع زباله سراب قنبر می‌تواند به بحران سلامت در شهر یک‌میلیون‌نفری کرمانشاه دامن بزند.

کد خبر 506300 برچسب‌ها پسماند زباله كرونا در ايران استان کرمانشاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند زباله كرونا در ايران استان کرمانشاه دفع زباله های بیمارستانی زباله های بیمارستانی سوزاندن زباله استان کرمانشاه زباله های شهری سوزی در سایت زباله گردها دود حاصل محیط زیست دفن زباله آتش سوزی سرطان زا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، استان لرستان همواره به دلیل تنوع آب‎ و ‎هوایی بی‌نظیر، آثار تاریخی و باستانی فراوان و جاذبه‌های بی‌نظیر و بکر گردشگری موردتوجه گردشگران بوده و به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان و کرمانشاه در فصول گردشگری به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
شهرستان سلسله نیز با قرار گرفتن در شمال استان و به دلیل جوشش بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی دل‌انگیز و فرح‌بخش است به‌گونه‌ای که زیبایی‌های دل‌فریب و آثار تاریخی بسیار این شهرستان هرسال در ایام گردشگری، گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط استان و کشور به این شهرستان که به بهشت لرستان معروف است می‌کشاند و بی‌شک این شهرستان می‎تواند در سایه‌سار توجه بیشتر مسئولان به یکی از شهرستان‎های پربازدید برای گردشگران تبدیل شود.
سراب هنام یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهرستان سلسله است که در۱۵ کیلومتری شرق شهر الشتر واقع شده است و به علت قرارگرفتن در کنار خانه تاریخی رحمتی پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
آنچه سبب وجه تمایز این سراب با دیگر سراب‎های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی خانه رحمتی است.
خانه‌ای تاریخی که در سال ۱۳۲۰ و در دوران پهلوی اول توسط شخصی بنام مردان رحمتی ساخته شده و به همین دلیل این بنای تاریخی خانه رحمتی نام گرفته است.
مساحت این بنای ارزشمند در حدود ۳۰۰ متر مربع بوده و گویا توسط دو معمار الشتری با مصالحی از سنگ و چوب ساخته شده، این اثر در سال ۱۳۸۵ از طرف مالک آن به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذارشده و با شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرداری الشتر نیز  باهدف جذب بیشتر گردشگر اقداماتی در جهت زیباسازی محیط اطراف این سراب کرده است .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • بهترین فصل بازدید از دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه
  • پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • خرم‌آباد در انتظار ساخت ۲ سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است