Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جهادی سلمان با ارائهٔ خدمات آموزشی رایگان به دانش‌آموزان مناطق محروم، در جهت برقراری عدالت آموزشی، آن‌ها را جهت پذیرفته شدن در دانشگاه‌های دولتی و برتر یاری می‌کنند. آن‌ها تاکنون ۳۰۰ دانش آموز محروم را روانه دانشگاه‌های دولتی کرده‌اند و امروز هم با کلاس‌های آنلاین همراه دانش آموزان هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، گروه‌های جهادی همواره در راستای ارتقای فرهنگ و دانش کودکان و نوجوانان این مرز و بوم گام‌های بلند و مؤثری برداشته‌اند و در این راه نه‌تنها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده‌اند، بلکه از زمان و مال و جان خود نیز مایه گذاشته‌اند که بهترین خدمات را به دانش‌آموزان مناطق محروم ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه جهادی سلمان با 18 عضو فعالیت خود را از سال 1393 در مناطق محروم استان قزوین آغاز کرده است. جهادگران گروه سلمان که فعالیت خود را از دوران دانشجویی از بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) آغاز کرده‌اند، با برگزاری کلاس‌های کنکور و رفع اشکال، تلاش می‌کنند دانش‌آموزان مناطق محروم را در بهترین دانشگاه‌های کشور دانشجو کنند. فاطمه پورزادی، مسؤول گروه جهادی سلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: سال 93 بود که جمعی از دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به‌همراه چند نفر از دانشجویان دانشگاه تهران، پس از حضور در اردوهای جهادی مناطق محروم استان قزوین، زمانی‌که دیدیم زمان اردوها کوتاه است و در این زمان کوتاه نمی‌توانیم تأثیر فرهنگی و اجتماعی لازم را در منطقه بگذاریم، تصمیم گرفتیم راهی پیدا کنیم تا حضورمان در این مناطق به‌صورت مستمر باشد.

 

به سختی خانواده‌ها را راضی می‌کردیم تا دختران‌شان در کنکور شرکت کنند

متأسفانه در برخی موارد شاهد این موضوع هستیم که در مناطق و روستاهای دور افتادهٔ کشور، دختران اجازهٔ تحصیل ندارند و ناچارند به تحصیلات در مقاطع پایین اکتفا کنند. در برخی از مناطق محروم استان قزوین نیز اوضاع چنین است و دختران اجازهٔ رفتن به دانشگاه را ندارند. گروه جهادی سلمان در گام نخست تلاش کرد تا بتواند این فرهنگ نادرست را از مناطق محروم جدا کند. پورزادی عنوان می‌کند: بیشترین ضعفی که در مناطق محروم وجود دارد، ضعف آموزش است. آموزش خدمتی است که لازم است به‌صورت رایگان در اختیار همگان باشد، زیرا جزء نیازهای اساسی جوامع امروز است. ما زمانی‌که به مناطق محروم رفتیم و دیدیم دروس تخصصی اعم از ریاضی، فیزیک، شیمی و عربی توسط یک دبیر تدریس می‌شود و بالطبع یک دبیر قادر نیست همهٔ این دروس را به‌صورت تخصصی تدریس کند، تصمیم گرفتیم هر کدام از اعضای گروه با توجه به رشتهٔ تحصیلی خود یکی از دروس تخصصی را تدریس کنیم. مبحث آموزش و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است. در مناطق روستایی این فرهنگ وجود دارد که اصولاً خانواده‌ها تمایل ندارند دخترانشان در آزمون کنکور شرکت کنند و در شهر دیگری به دانشگاه بروند.

وی ادامه می‌دهد: سال‌های اول بخشی از فعالیت ما این بود که به سختی خانواده‌ها را راضی می‌کردیم که اجازه بدهند دخترانشان در آزمون کنکور شرکت کنند، زیرا می‌دیدیم که دانش‌آموزان این مناطق به‌شدت مستعد پیشرفت هستند. حتی این موضوع برای آقاپسرها هم صادق بود و بعضاً خانواده‌ها می‌گفتند نیاز نیست پسرانمان هم به دانشگاه بروند، چون ما برای کمک در امور دامداری و کشاورزی به آن‌ها نیاز داریم. خداراشکر ما توانستیم به 5 منطقهٔ محروم از قزوین نظیر کوهین، کوگیر، الموت، آوج و آبگرم به‌طور مداوم و هفته‌ای یک الی دو جلسه برویم و شرایط را بهبود ببخشیم.

این فیلم را از آموزش آنلاین دانش آموزان محروم در ایام کرونا ببینید

 

 

تاکنون ۳۰۰ دانش آموز محروم را روانه دانشگاه دولتی کردیم

دانش‌آموزان مناطق محروم از آن‌دسته دانش‌آموزانی هستند که عموماً دارای استعدادهای فراوانی هستند و تنها به‌دلیل کمبود امکانات و فرهنگ‌های نادرست در موقعیتی قرار دارند که امکان شکوفا شدن استعدادهای آنان مهیا نیست. گروه جهادی سلمان متشکل از 18 جوان انقلابی و بانشاط است که تصمیم گرفته‌اند موانع موجود در راه دانش‌آموزان مناطق محروم را از میان بردارند تا آن‌ها نیز بتوانند از تحصیلات عالیه برخودار شوند.

مسؤول این گروه جهادی اظهار می‌کند: سلمان مخفف «ساز و کار لغو محدودیت‌های آموزشی نیروهای انقلابی» است. الحمدلله ما در طول این چند سال در 6 کنکوری که برگزار شده است، موفق شده‌ایم 300 دانش‌آموز ساکن مناطق محروم را دانشجو کرده و آن‌ها را روانهٔ دانشگاه‌های تمام‌دولتی کنیم. تلاش می‌کنیم در طی سال‌ها، از ظرفیت این عزیزان نیز جهت تدریس در مناطق خودشان استفاده کنیم تا برای دانش‌آموزان رفع اشکال کنند. وی در ادامه مطرح می‌کند: اعضای گروه ما عموماً دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و یا کارشناسی‌ارشد در رشته‌های گوناگون هستند. جهت تدریس هر یک از دروس کنکور نیز از اساتیدی بهره‌مند شویم که در همان رشته تخصص دارند.

 

مشکلات کار آموزشی در روستا

طبیعی است برای تغییر هر فرهنگ نادرستی، تحمل مشکلات و مصائب لازم است. گروه جهادی سلمان نیز این مشکلات را به جان خریدند تا بتوانند در خدمت دانش‌آموزان مناطق محروم باشند. مسؤول گروه جهادی سلمان می‌گوید: اوایل حضور ما در مناطق، حتی بسیار پیش می‌آمد که با الفاظ بد توسط خانواده‌های روستایی طرد می‌شدیم، اما کم‌کم زمانی‌که دیدند نیت ما خیر است، به حضور ما در روستا راغب شدند. حتی در ابتدا دانش‌آموزان نیز ناامید بودند و عنوان می‌کردند که کسی از روستاها در دانشگاه‌های تما‌م‌دولتی قبول نمی‌شود، اما وقتی در چند مورد نتیجهٔ کار ما را دیدند، بسیار ترغیب به ادامه تحصیل شدند. اکنون ارتباط گسترده‌ای با دانش‌آموزان مناطق محروم داریم و آن‌ها مدام پیگیر کلاس‌ها هستند. وی ادامه می‌دهد: اکثر اعضای گروه ما اساتید کنکور هستند و از ابتدا که ما این راه را آغاز کردیم هدفمان این بود که دو الی سه روز از زندگی‌مان را وقف تدریس رایگان در مناطق محروم کنیم. خیر و برکتی در تدریس در مناطق محروم نهفته است که باعث افزایش روزی ما در ایام دیگر می‌شود.

 

از هزینه‌های آن‌چنانی کلاس‌های کنکور تا تدریس رایگان دروس کنکوری

در بسیاری از خانواده‌ها شاهد این هستیم که هزینه‌های کلانی صرف کلاس‌های کنکور، کتب کمک درسی و سی‌دی‌های آموزشی می‌شود، این در حالی است که برخی از این خانواده‌ها از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند و تنها از روی ناچاری و برای این‌که فرزندشان از دیگر هم‌سالانش عقب نماند، ناچارند با پرداخت هزینه‌های آن‌چنانی او را به کلاس کنکور در مؤسسات بفرستند و هزینه‌های بالایی را صرف کتاب‌ها یا سی‌دی‌های کمک آموزشی برای کنکور کنند.

پورزادی عنوان می‌کند: ابتدای مهرماه ما اقدام به ساخت مستندی در رابطه با هزینه‌های بالای کلاس‌های کنکور کردیم و در زمان ورود دانشجویان به دانشگاه، مقابل برخی دانشگاه‌ها ایستادیم تا از دانشجویان بپرسیم چقدر برای کلاس‌های کنکور هزینه کرده‌اند و چه رشته‌ای قبول شده‌اند؟ در کمال حیرت مشاهده کردیم برخی دانشجوها با صرف هزینه‌های میلیونی، در رشته‌های غیرمطرح در دانشگاه‌های غیردولتی پذیرفته شده بودند. خواستیم با پخش این مستند برای دانش‌آموزان مناطق محروم این را به آن‌ها ثابت کنیم که صرفاً هزینه کردن باعث موفقیت نمی‌شود و الحمدلله در رسیدن به هدفمان نیز موفق بودیم.

 

مسجد سنگر آموزش است

از زمان‌های گذشته مسجد همواره سنگر علم و آموزش بوده است و حتی در روایتی از پیامبر می‌خوانیم ایشان گروهی که در مسجد در حال مباحثه و علم‌آموزی هستند را به گروهی که دائماً در حال ذکر خدا هستند ترجیح می‌دهند. جهادگران گروه سلمان نیز با عنایت به این موضوع ترجیح داده‌اند از اواسط سال 98 نسبت به برگزاری برخی کلاس‌های آنلاین آمادگی کنکور در مسجد برای دانش‌آموزان مناطق روستایی اقدام کنند. آنان پس از هماهنگی با هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) قزوین، از فضای 60 متری پشت‌بام این مسجد که حسینیه بوده است به‌عنوان استودیو استفاده کرده و اقدام به تدریس آنلاین و تهیهٔ سی‌دی‌های کمک آموزشی رایگان برای این دانش‌آموزان کنند تا بتوانند با مافیای کنکور مقابله کنند.

پورزادی می‌گوید: هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) هم در تأمین مکان جهت تدریس آنلاین و ضبط فیلم برای سی‌دی‌های کمک آموزشی با ما همکاری کردند و هم در تأمین تجهیزات و وسایل مورد نیاز با استفاده از ظرفیت خیرین به ما یاری رساندند. وی اظهار می‌کند: در روستاها نیز ترجیح ما برگزاری کلاس‌ها در مسجد است، زیرا طرح ما از ابتدا این بود که مسجد باید سنگر علم‌آموزی باشد. هدف ما این بود که مسجد بتواند مانند ابتدای ظهور اسلام، همهٔ مسائل و مباحث مورد نیاز جامعه را پوشش دهد.

تولید ویدیوی آموزشی یک گام به جلو

پورزادی ادامه می‌دهد: در خلال رفت‌وآمد به مناطق محروم، ما تصمیم گرفتیم حیطهٔ آموزش را گسترده کنیم و محدود به چند منطقهٔ روستایی نباشیم. در همین حین، با توجه به گستردگی فضای مجازی در میان دانش‌آموزان، به این فکر افتادیم که کلاس‌های کنکور را به‌صورت آنلاین برای دانش‌آموزان برگزار کنیم تا دانش‌آموزان بیشتری بتوانند از کلاس‌ها استفاده کنند. به‌عبارت بهتر، ما تصمیم گرفتیم فعالیت خود را محدود به استان قزوین نکنیم، بلکه در سطح کشوری عمل کنیم تا صدای ما به گوش همهٔ دانش‌آموزان برسد. در نهایت اقدام تولید ویدئو و طراحی سایت و قرار دادن این ویدئوهای آموزشی در آن، پخش ویدئوهای آموزشی در فضای مجازی، تهیهٔ سی‌دی‌های کمک آموزشی رایگان و نیز آموزش آنلاین کنیم تا در بسیاری از مناطقی که امکان حضور نداریم نیز به دانش‌آموزان خدمت‌رسانی کنیم. وی در ادامه تصریح می‌کند: هر کاری که برای خدا انجام شود، اسباب آن نیز فراهم می‌گردد. خداراشکر با کمک خیرین عزیز، تجهیزات پیشرفته‌ای برای کلاس‌های آنلاین آموزشی در اختیار ما قرار گرفت و از طریق نرم‌افزارهای گوناگون به‌صورت آنلاین به دانش‌آموزان تدریس می‌کنیم؛ این کلاس‌ها به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان هم‌زمان می‌توانند سؤالات خود را از اساتید بپرسند و پاسخ آن‌ها را دریافت کنند، حجم اینترنت مصرفی نیز در این نرم‌افزارها بسیار کم است.

 

کرونا آموزش کلاس‌های رایگان کنکور را متوقف نکرد

با شیوع ناگهانی ویروس کرونا در کشور، بالاجبار مدارس و مؤسسات آموزشی تعطیل شدند. این تعطیلی ناخواستهٔ مدارس نیز خللی در فعالیت گروه جهادی سلمان به‌وجود نیاورد و آنان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در مسجد قرنطینه شدند تا دانش‌آموزان محروم از تحصیل باز نمانند.

مسؤول گروه جهادی سلمان می‌گوید: پس از این‌که موضوع شیوع کرونا در کشور پیش آمد، ما ۳۰ درصد از ویدئوهای آموزشی را جهت بارگذاری در سایت تهیه کرده بودیم. با شیوع کرونا، ما با رعایت مسائل بهداشتی خود را در مسجد قرنطینه کردیم تا کلاس‌های آنلاین تدریس قطع نشوند و بتوانیم ادامهٔ ویدئوهای آموزشی را تولید کنیم. وی عنوان می‌کند: به عقیدهٔ بنده، تفکیک محرومیت به منطقه نیست، زیرا با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی جامعه، محرومیت به بسیاری از مناطق نفوذ کرده است. ما تلاش کرده‌ایم کلاس‌هایی که برگزار می‌کنیم، بهترین کیفیت را داشته باشند. البته به ما اثبات شده است که حضور فیزیکی ما برای دانش‌آموزان موجب دلگرمی است و زمانی‌که آنان می‌بینند ما این مسیر طولانی را به‌خاطر آن‌ها طی می‌کنیم دیگر نمی‌توانند در تحصیل علم کوتاهی کنند.

پورزادی در ادامه تأکید می‌کند: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که پس از انقلاب باید اتفاق می‌افتاد رسیدن خدمت آموزش به مناطق محروم بود. به عقیدهٔ بنده پس از انقلاب در این زمینه تا حدودی موفق بوده‌ایم ولی هنوز در این زمینه خیلی ضعف داریم، چون دنیا پیشرفت کرده است و مردم از طریق فضای مجازی دنیا را شناخته‌اند. متأسفانه نتوانسته‌ایم راه ورود به دانشگاه یعنی کنکور را برای دانش‌آموزان به‌نحوی باز کنیم که اگر قرار است کلاس کمک آموزشی وجود داشته باشد، این کلاس برای همهٔ اقشار جامعه به‌صورت رایگان موجود باشد. وی در پایان اظهار می‌کند: من این قول را به مساجد شهری و روستایی می‌دهم که اگر هر مسجدی موفق شود 50 دانش‌آموز را دور هم جمع کند، گروه جهادی سلمان به آن مسجد می‌رود و به‌صورت رایگان کلاس‌های آموزش کنکور برای آن‌ها برگزار می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هنوز هم می‌توان به وجود آدم‌های خوب در این دنیا امیدوار بود، انسان‌هایی که غیر از رضایت خدا و خدمت به خلق به چیز دیگری نمی‌اندیشند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا محرومین از خدمات آموزشی و فرهنگی باز نمانند.

 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش آموزان مناطق محروم کنکور عدالت آموزشی گروه جهادی سلمان قزوین کرونا خبر خوب دانش آموزان مناطق محروم برای دانش آموزان گروه جهادی سلمان ویدئوهای آموزشی کلاس های آنلاین دانش آموزان کلاس های کنکور مناطق محروم تصمیم گرفتیم استان قزوین خانواده ها دانشگاه ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،عبدالرسول پورعباس افزود: با توجه به اینکه تعدادی از داوطلبان در حاجی آباد زیرکوه موفق به حضور در جلسه آزمون سراسری نشدند، آزمون برای این افراد تکرار می‌شود.

وی گفت: در سیل اخیر در حاجی اباد زیرکوه حدود ۶۰ نفر از داوطلبان علی رغم اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران تمام امکانات خودشان را بسیج کردند که داوطلبان به آزمون برسانند و موفق نشدند افزود:  تا ظرف سه هفته  آینده آزمون مجدد، اختصاصی برای مناطق سیل زده  از داوطلبان اخذ می شود تاحقی ضایع نشود .

  رئیس سازمان سنجش کشور گفت: دانش آموزان و والدین مناطق سیل زده همدردی ما را پذیرا باشند و از نگرانی که برایشان ایجاد شد عذر خواهی می کنم. 

پور عباس با اشاره به اینکه شرایط را دولت جمهوری اسلامی ایران درک می کند افزود: با هماهنگی که با استاندار ،فرماندار ،نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، سه هفته آینده آزمون سراسری کنکور برقرار می شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • تکرار برگزاری آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده
  • برگزاری مجدد کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده زیرکوه
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود
  • آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود
  • برگزاری آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند
  • امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!