Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: از زمان شیوع در کشور و انتقال آن به یک یک شهرها و استان‌ها همه مسئولان به رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و در خانه ماندن توصیه‌های اکیدی داشته و در حال حاضر نیز دارند.

در ابتدای شیوع این ویروس منحوس در خراسان رضوی آمار مبتلایان در استان تا روز شنبه، ۱۰ اسفندماه ۹۸ با توجه به ارقام رسمی که هر روز وزارت بهداشت اعلام می‌کند صفر بوده اما روز یکشنبه، ۱۱ اسفند این عدد در استان خراسان رضوی به ۱۹ مورد رسید و روز دوشنبه، ۱۲ اسفند هم شش مورد جدید دیگر به این رقم اضافه شد که در مجموع تعداد مبتلایان کرونا در این استان با توجه به آمارهای رسمی ۲۵ نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهش ناگهانی شیوع کرونا از صفر به ۲۵ مورد ابتلاء در این استان در مدت زمان دو روز نشانه‌ای از شروع یک وضعیت بحرانی در خراسان رضوی بود.

این آمار در اسفند ماه هر روز بر تعدادش اضافه می‌شود و مطابق با آماری که دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه می‌کرد، معمولاً روزانه تعداد بسیاری از شهروندان در استان به این ویروس مبتلا می‌شدند.

اعلام وضعیت قرمز در مشهد

در روزهای پایانی سال و با توجه به موقعیت زائر پذیر شهر مشهد هنوز رفت و آمد مسافران و زائران به مشهد ادامه داشت، اتوبوس‌های مسافربری در پایانه امام رضا (ع) طبق روال همیشه مسافرگیری های خود را انجام داده به سفر مشغول بودند، رام‌های قطار و هواپیماها از شهرهای مختلف به مشهد در حال رفت و آمد بودند و روزانه تعداد بسیاری مسافر در مشهد جا به جا می‌شد. تا اینکه وضعیت قرمز کرونا از سوی استانداری خراسان رضوی اعلام و مردم و مسئولان شهری بیش از پیش برای مقابله با این ویروس دست به کار شدند.

در همان روزها بود که شورای شهر مشهد تصمیم بر تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی گرفت، لذا این تصمیم با فوریت در شورا به تصویب رسید و اتوبوس و مترو در مشهد به طور کامل تعطیل شد. بعد از تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد کاهش چشم گیری از تردد شهروندان در سطح شهر مشهد بودیم و دیگر خلوتی شهر را می‌شد احساس کرد.

همچنین بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا تقریباً همه مشاغل و کسب و کارها برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل اعلام شد و تقریباً همه مردم برای کنترل شیوع کرونا در منازل خود مانده بودند.

با توجه به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا و با همه سختی‌هایی که برای مردم و مسئولان مشهدی در خصوص بستن حرم رضوی بود، در روزهای پایانی اسفندماه و نزدیک به عید نوروز حرم رضوی دیگر پذیرای زائران و مجاوران نبود.

طبق مصاحبه‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر مسئولان استانی با همکاری خوب مردم در اوایل فروردین ماه شاهد رعایت خود مردم در زمینه مقابله با کرونا بودیم به طوری که رئیس جمهور، پنجم فروردین در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استانداران خراسان رضوی ضمن اشاره به برنامه‌های خوب استان در پیشگیری از کرونا، گفت: کاهش آمار حضور مردم در مشهد بیانگر همکاری و عمل آنها به توصیه‌های بهداشتی است.

با وجود همه این موارد اما هنوز شاهد افزایش آمار مبتلایان در استان در فروردین ماه بودیم، به طوری که علی‌اصغر انجیدنی، دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمار مبتلایان استان را تا تاریخ ۱۱ فروردین ماه را هزار و ۴۷۵ نفر اعلام کرد.

مردم مشهد به اذعان مسئولان استانی در رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خوب عمل کردند و این در حالی بود که استاندار خراسان رضوی از مردم برای رعایت نکات و در خانه ماندن در روز طبیعت تقدیر کرد.

مردم کرونا را فراموش کردند

اما به یک باره و با اعلام شروع آغاز به کار کسب و کارهای کم خطر در ۲۳ فروردین ماه تقریباً همه چیز عوض شد و شهر و مردم گویا به حالت عادی برگشتند با اینکه حمل و نقل عمومی در ساعات خاصی در مشهد فعالیت می‌کند اما گویا مردم فراموش کردند که کرونا در یک قدمی آنان است.

مردم مشهد مانند دیگر استان‌های کشور خیلی زود به همه چیز عادت کردند و اگر این روزها میادین و مراکز اصلی شهر را ارزیابی کنید تعداد خیلی کمی از مردم دیگر به نکات بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی اهمیت می‌دهند، دیگر خبری از ماسک زدن و دستکش دست کردن نیست.

طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از اثرات سو کرونا بر اقتصاد و اجتماع صورت گرفت، اما انگار مردم آن را به منزله پایان کرونا تلقی کردند به نحوی که می‌بینیم که همه چیز به حالت اولیه و قبل از این ویروس منحوس برگشته است.

مردم دیگر انگار همانند روزهای ابتدایی شیوع کرونا، از این ویروس نمی‌ترسند، رفت و آمد مردم در سطح شهر دو چندان شده و خیلی از افراد اصلاً به رعایت مسائل بهداشتی دقت نمی‌کنند. ساعات ترافیک شهر به روزهای عادی برگشته و هر روز شاهد ترافیک سنگین در سطح شهر هستیم.

رضا سلیمی، یکی از شهروندان مشهدی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: از خانه ماندن خسته شده‌ایم، باید برای امرار و معاش خانواده به سرکارهایمان برگردیم.

وی که فروشنده یکی از مغازه‌های پوشاک است، ابراز کرد: برای رفتن به مغازه هر روز باید ساعت خود رفت و آمد خودم را با ساعات ناوگان اتوبوسرانی تنظیم کنم تا از اتوبوس جا نمانم.

وی گفت: مردم به حالت عادی برگشته و اصلاً همانند ماه‌های گذشته برای مقابله با کرونا رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را نمی‌کنند.

کرونا در یک قدمی ما و خانواده ماست

مریم صدیقی فر، یکی دیگر از شهروندان مشهدی، گفت: حسابدار یک شرکت خصوصی هستم و چون خود سرپرست خانوار هستم باید برای تأمین امرار و معاش خانواده ام به کارم ادامه دهم.

وی گفت: تقریباً همه پس اندازم را در دو ماهی که در خانه بودیم خرج کرده‌ام، و اگر سرکارم حاضر نشوم از نظر اقتصادی ضربه سنگینی می خورم.

وی نیز با تاکید بر اینکه مردم اصلاً همانند گذشته مسائل و نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: شهر به حالت عادی برگشته و دیگر اثری از رعایت مسائل و فاصله گذاری اجتماعی در بین مردم دیده نمی‌شود. کاش مردم بیشتر رعایت کنند کرونا در یک قدمی ما و خانواده ماست.

رعایت مردم مشهد در روزهای ابتدایی شیوع کرونا بسیار خوب بود، اما انگار با توجه به یک ضرب المثل قدیمی «آنان را چشم زدیم»، متأسفانه طی چند روز گذشته شاهد افزایش آمار مبتلایان در خراسان رضوی به این ویروس منحوس هستیم.

به طوری که حمید رضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شاهد آمار افزایشی در مورد ابتلاء به کرونا در خراسان رضوی هستیم و اگر بررسی‌های انجام شده نیز این افزایش را ثابت کند باید بگوییم که استان در آستانه ورود به پیک دوم شیوع کرونا قرار گرفته است. منتظر تأیید وزارتخانه هستیم در ادامه طی تماس با این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اطلاع از افزایش آمار مبتلایان در خراسان رضوی، وی اظهار کرد: بررسی‌ها جهت علت افزایش آمار در خراسان رضوی انجام شده است و این اطلاعات برای تأیید وزارت بهداشت به تهران ارسال شده است. وی تاکید کرد: تا وزارتخانه این اطلاعات را تأیید نکند نمی‌تواند آمار و اطلاعاتی را در اختیار خبرگزاری مهر قرار بدهد.

حال باید منتظر بود تا دلیل این افزایش تعداد مبتلایان مشخص شود و ببینیم این بار مسئولان برای کنترل این بیماری و جلوگیری از ورود به پیک دوم این ویروس منحوس چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام خواهند داد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان خراسان رضوی ترافیک مترو مدیر روابط عمومی ویروس بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فاصله گذاری اجتماعی رعایت مسائل بهداشتی آمار مبتلایان ویروس منحوس خراسان رضوی فروردین ماه افزایش آمار شیوع کرونا رفت و آمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۵۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا آذریان اظهار کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در راستای انجام وظایف اجتماعی و عام المنفعه خود به ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در نقاط کم برخوردار مشهد می‌پردازد.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بنا مسئولیت‌های خود، اقدام به توسعه خدمات روان شناختی در مناطق کم برخوردار مشهد کرده است.

وی افزود: این مرکز علاوه بر ایجاد کلینیک‌های ۴ گانه در حرم مطهر رضوی (باب الهادی علیه السلام)، غدیر (حرم مطهر- ورودی بازار غدیر)، بعثت (بلوار شهید منتظری مشهد) و مؤسسه تربیت بدنی، اقدام به توسعه خدمات به صورت عام المنفعه در ۱۷ پایگاه کم برخوردار شهر مشهد کرده است.

آذریان تصریح کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به منظور آموزش و پیشگیری از مداخلات روانی و کاهش مشکلات روحی ساکنین مناطق کم برخوردار مشهد از آبان ماه سال ۱۳۹۹ توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره در دستور کار قرار داده و ارائه خدمات در حال حاضر در ۱۷ پایگاه به ارائه خدمات مشغول است.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: ارائه بیش از ۶ هزار خدمت در سال ۱۴۰۲ به مخاطبان حاشیه شهر به صورت مشاوره فردی و آموزش‌های گروهی در موضوعات خانواده، تربیتی و تحصیلی با مشارکت کتابخانه های آستان قدس رضوی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین پایگاه‌های بسیج انجام پذیرفته است.

کد خبر 6090632

دیگر خبرها

  • پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • وحید شمسایی: یک برند، پول عجیبی به من می داد تا برای تبلیغات برنج بخورم؛ مردم تولدم را فراموش می‌کنند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! / فیلم
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد