Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@02:34:18 GMT

پیگیر مطالبات قانونی کارگران هستیم

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۵۴۷۸

پیگیر مطالبات قانونی کارگران هستیم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی استاندار فارس در نشستی با تشکل های کارگری استان فارس به مناسبت هفته کارگر بیان کرد: موتور محرکه و ستون فقرات تولیدی در یک کشور و یک اقتصاد کارگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او، تصریح کرد: کارگر و کارگری در جامعه یک ارزش است که مقام معظم رهبری معظم  نیز بر این موضوع تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی ادامه داد: برای رفع دغدغه های جامعه کارگری باید موضوع تثبیت شغل کارگران ، سلامت جسمی، روحی و معنوی آنان در اولویت قرار گیرد.

استاندار فارس با اشاره به دغدغه تشکل های کارگری در ارتباط با معیشت کارگران، افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راس آن مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و کسانی که  مسئولیتی در نظام دارند معتقدند باید موضوع معیشت مردم به ویژه قشر کارگر مورد توجه ویژه قرار گیرد که اقدامات خوبی انجام شده و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

او، اضافه کرد: باید تلاش شود با بهبود وضعیت کلان اقتصادی کشور و رفع محدودیت های مختلف که امروز در مقابل اقتصاد کشور قرار دارد وضعیت معیشت را روز به روز بهتر کنیم.

رحیمی اظهار کرد: شاید در برهه‌ای از زمان بنا به هر دلیل خارجی و داخلی نتوانیم انتظارات به حق جامعه کارگری را رفع کنیم اما این به معنای آن نیست که مورد توجه و در دستور کار قرار نداشته است بلکه محدودیت ها  منجر شده که مطلوب کارگران محقق نشود.

استاندار فارس تاکید کرد:ضروری است امنیت و آینده شغلی مجموعه کارگری تضمین شود، نمی شود کارگری امروز شروع به کار بکند و مطمئن نباشد تا یک ماه آینده می تواند این کار را ادامه دهد یا خیر.

او، گفت:در این زمینه تلاش‌های خوبی صورت گرفته و قطعا عوامل متعددی برای تثبیت و پایداری اشتغال در دولت، بانکها، کارفرمایان، کارآفرینان و کارگران و مدیران تاثیرگذار هستند که همه یک زنجیره را تشکیل می‌دهند و نمی توانیم به یک بخش بپردازیم و یکی را فراموش کنیم، اگر به یکی بپردازیم در واقع حرکت همان حرکت یا رشد سرطانی می شود.

رحیمی بیان کرد: خیلی مهم بود که بتوانیم امنیت شغلی و امنیت روانی را در مجموعه کارگری فراهم کنیم که  اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

استاندار فارس تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده بیش از ۵۰۰ هزار نفر کارگر بیمه شده داریم، البته در کارگران روزمزد و فصلی کمتر امنیت شغلی داریم.

او، ادامه داد: جامعه به سمت سویی حرکت کرده است که به سمت اشتغال پایدار و ثابت می‌رود که قطعا باید سرعت این اقدام بالا رود و تثبیت شود و همه اینها نیازمند سرمایه گذاری، تدبیر و برنامه است.

رحیمی افزود: آموزش های حرفه ای و حقوق شهروندی از دیگر مسایلی است که حق جامعه کارگری است و باید به آن پرداخته شود،باید بتوانیم صدای بحق کارگر را بشنویم و آن حقی که در چارچوب قانون، قانونگذار برای آن متصور شده است را محقق کنیم.

استاندار فارس با تقدیر و تشکر از تمام کارگرانی که در ایامی که کشور با بیماری کرونا مواجه هست سلامت خود را به خطر انداختند، اضافه کرد: کارگران با تلاش خود اجازه ندادند ارزاق عمومی و تولیدات مورد نیاز و چرخه های اقتصادی جامعه مخدوش و دچار مشکل شود.

او، تاکید کرد: اگر امسال و سالیان گذشته رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال شعارهای اقتصادی را مطرح می فرمایند به این دلیل است که ما باید خودمان را در بخش اقتصاد تقویت کنیم که هم موضوع سرمایه گذاری و هم موضوع کارآفرینی و هم موضوع کارگری و هم موضوع تولید است.

رحیمی گفت: امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده است  که کارگران و کارفرمایان باید در کنار دولت در تحقق این شعار نقش بسزایی را ایفا کنند و مجموعه عمومی و دولتی باید تسهیل کننده و تسریع کننده شرایط برای فعالیت کارگران و کارفرمایان و بخش خصوصی باشند.

استاندار فارس بیان کرد: امیدواریم با همدلی، همفکری، هماهنگی و آرامشی که در سطح استان حاکم است بتوانیم شعار سال را در انتهای سال به رغم همه محدودیت های تحریم، اف ای تی اف و کرونا محقق کنیم.

او، ادامه داد: پس از انقلاب فعالیت های بسیار خوبی در دولت های مختلف در زمینه سرمایه گذاری، تولید ثروت، رفاه اقتصادی و اجتماعی انجام شده است. 

رحیمی افزود: در دولت تدبیر و امید نیز فعالیت های خوبی در زمینه ایجاد اشتغال و گسترش بنگاههای اقتصادی صورت گرفته است.

استاندار فارس اضافه کرد: هفته گذشته مجتمع بزرگ صنایع آلومینیوم جنوب را در لامرد افتتاح کردیم که برای حدود ۱۲۰۰ کارگر به صورت مستقیم و بیش از ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرد و زمینه لازم برای ثروت افزایی اشتغال رشد ایجاد شده است.

او، اظهار کرد: تا دیروز ۴۲۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می کردیم که امروز ۳۰۰ هزار تن به آن اضافه شده است و در یکی دو سال گذشته تولید آلومینیوم کشور با افتتاح این مجتمع به دو برابر افزایش یافته و رتبه کشور از ۱۸ جهانی به چهاردهم تغییر پیدا کرده است و رتبه کشور در منطقه خاورمیانه رتبه اول است.همچنین کارخانه کربنات سدیم با تعداد کارگر قابل توجهی احداث شده و در حال حاضر بهره برداری مقدماتی از آن صورت گرفته و به زودی افتتاح می شود.

رحیمی تاکید کرد:کارخانه های فولادی که در چند سال اخیر ایجاد شده، سه کارخانه فولاد به عنوان یک صنعت پایه در استان آمده که اینها همه سرمایه‌گذاری‌هایی است که می تواند اشتغال پایدار و با ثبات را فراهم کند.

استاندار فارس گفت: تعداد زیادی از کارخانه ها و کارگاه های دیگری در دست احداث است که امیدواریم خداوند این توفیق را بدهد تا در سال ۹۹ تعدادی از این کارخانه ها و کارگاه ها افتتاح شود.

او، بیان کرد: ضرورتی که امسال و سال گذشته آن را احساس کردیم این بود که بتوانیم بنگاه‌های اقتصادی فعال را از ورشکستگی و تعطیل شدن نجات دهیم که در این زمینه اقدامات خوبی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اقتصاد مقاومتی در قالب سند پیشران توسعه استان انجام شده است.

رحیمی تصریح کرد: تعدادی از کارخانه هایی که در حال مواجه شدن با مشکل بودند با امهال و استمهال وام و بخشودگی جرایمی که به آنان تعلق گرفته بود و با فرصت های مناسبی که برای پرداخت بدهی ها به آنان داده شد و همکاری هایی که دستگاههای خدمات رسان انجام دادند این واحدها را سرپا نگه داشتیم تا کارگر بتواند ادامه کار دهد و امرار معاش کند.

استاندار فارس ادامه داد: هزینه های تامین شده برای حفظ شغل کارگر را اگر می‌خواستیم به سرانه کارگر تقسیم کنیم خیلی بیشتر از آن بود که در ارتباط با سبد کالا می توانست مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرد.

او، با اشاره به شرایط استان در دوران کرونا، افزود:تنها ۱۴۶ هزار واحد صنفی در استان داریم ۷۰ هزار واحد آن در شهر شیراز است، تمام این واحدها بهترین زمان و رونق کارشان اسفند و فروردین ماه بود که دچار مشکل شدند که قسمت کمی از این مشکلات را شاید ما بتوانیم حل کنیم.

رحیمی اضافه کرد: این واحدهای صنفی برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریان فعالیت خود را تعطیل و کمک کردند تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود که جا دارد از همه این عزیزان، بخش کارگری، ادارات کار، بخش حاکمیتی و بخش بهداشت و درمان تقدیر و تشکر کنم.

استاندار فارس اظهار کرد: فعالیت های خوبی در ایام گذشته صورت گرفت و توانستیم بیش از ۴۹ هزار شغل را در قالب فعالیت های جدی در کمیسیون های کارگری و کارگروه رفع موانع تولید تثبیت کنیم و اجازه ندهیم مشکلی برای آنان ایجاد شود.

او، گفت: برای بیمه بیکاری بیش از ۸۳ هزار نفر نام نویسی کردند که بیش از ۷۰ هزار نفر مشمولین بیمه شده اند که امیدواریم گوشه ای از نیازها و مشکلات آنان را پاسخ دهد.

رحیمی بیان کرد: برنامه ریزی لازم برای پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به کارفرمایان صورت گرفته است که این اقدام در حال انجام است.

استاندار فارس تصریح کرد: تسهیلات بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی به کارفرمایان برای اینکه بتوانند چرخ تولید را بچرخانند و شغل کارگر را حفظ کند از دیگر اقدامات انجام شده است.

او، با تقدیر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه این وزارتخانه در استان  ادامه داد: در زمینه مواظبت از کارگران تلاش‌های خوبی انجام شده  به گونه‌ای که از بیش ۵۰۰ هزار نفر کارگر تنها سه نفر به کرونا مبتلا شدند که   مشکل خاصی پیدا نکرده ا ند و در حال درمان هستند.

رحیمی افزود: این نشان دهنده آن است که هم کارفرمایان احساس مسئولیت دارند و هم کارگران  مسایل بهداشتی را رعایت می کنند.

استاندار فارس اضافه کرد: به رغم وجود کمبودهایی در مواد ضدعفونی و دستکش و غیره تلاش شد تا به صنایع و بنگاه های تولیدی این خدمات ارایه شود تا منجر به تعطیلی یا فراگیری این بیماری نشود.

او، اظهار کرد: بیمه بیکاری و ۶۰۰ هزار تومان کمک معیشتی و وام یک میلیون تومانی و مساعدت در زمینه دفترچه های بانکی و بیمه و مالیاتی کارهای خوبی بود که انجام شد اما کافی نیست که امیدواریم با کمک هایی که خیرین انجام می‌دهند این موضوع تکمیل شود.

رحیمی تاکید کرد: بیش از یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۱۳۸ خانوار یارانه بگیر در استان داریم که حدود ۹۰ درصد جمعیت استان یارانه می گیرند، تعداد خانواری که یارانه معیشتی را دریافت کردند یک میلیون و ۴۸۰ خانوار است.

استاندار فارس گفت: تعداد خانواری که تسهیلات یک تا دو میلیون تومان گرفتند تا ۳۱ فروردین ۹۹۱ هزار و ۷۷۵ خانوار بودند و مابقی که ثبت نام کردند فردا به حساب آنان واریز می شود.

او، بیان کرد: انتظار می رود بتوانیم به مطالبات به حق و قانونی  قشر کارگر جامعه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام/ت

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری فارس تثبیت شغل کارگران مطالبات کارگران استاندار فارس انجام شده سرمایه گذاری کارخانه ها هزار نفر هم موضوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۵۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد

سرپرست سازمان خصوصی سازی با اشاره به روز جهانی کار و کارگر از آزادسازی وثیقه و به نام شدن سهام ترجیحی متعلق به ۶۴۱۶۱ تن از کارگران خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم بازیان با تبریک روز جهانی کار و کارگر و هفته کار و کارگر گفت: تعداد 5،221،627،710 سهم متعلق به 64،161 نفر در 154 شرکت که در سالهای قبل واگذار شده بود؛ از وثیقه آزاد و سهام به نام کارگران منتقل شده است.

واگذاری 305،893،562 سهم دولت به 3008 کارگر از ابتدای دولت سیزدهم

سرپرست سازمان خصوصی سازی ادامه داد: با توجه به سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مبنی بر گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی ، تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوار و در اجرای تبصره (3) ماده «20» قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد 305،893،562 سهم دولت در 10 شرکت مشمول واگذاری به 3008 نفر از کارکنان و کارگران شاغل و بازنشسته به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.

بازیان در همین زمینه افزود: مطابق مقررات، واگذاری سهام ترجیحی به صورت صد در صد اقساط با مدت 10 سال صورت می­گیرد و بهای سهام واگذار شده از محل سود سهام مورد واگذاری پرداخت می شود.

ارائه تخفیف قیمتی در واگذاری سهام ترجیحی به کارگران

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از برنامه دولت برای حمایت از کارگران خبر داد و گفت: دولت در نظر دارد با هدف حمایت از کارگران؛ قیمت سهام ترجیحی شرکتهای قابل واگذاری را با اعمال تخفیف به آنان واگذار نماید.

بازیان در همین زمینه اضافه کرد: کلیات این پیشنهاد به تصویب هیأت واگذاری رسیده و پس از تصویب جزئیات و طی مراحل قانونی، در واگذاری سهام ترجیحی مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان خصوصی سازی از یک تصمیم دیگر هیات واگذاری خبر داد و خاطرنشان کرد: به موجب تصمیم دیگر هیئت واگذاری؛ سهام ترجیحی مستقل از سهام بلوکی به کارکنان واگذار خواهد شد و بر این اساس کارکنان شرکت مشمول واگذاری؛ صرفنظر از فروش یا عدم فروش سهام بلوکی؛ قبل از خرید سهام توسط بخش خصوصی، سهامدار شرکت محل اشتغال خود خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی علت فوت کارگر معدن زغالسنگ کوهبنان توسط دستگاه قضایی
  • کارگران پیش قراولان جهش تولید هستند
  • اعتراض صنفی کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس
  • (ویدئو) فیلمی از یک کارگر باربری شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کرد
  • کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد