Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:45:26 GMT

شاعر تاجیک: از خلیج فارس می آید نسیم فارسی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۸۶۳۰

شاعر تاجیک: از خلیج فارس می آید نسیم فارسی

‍‍‍‍‍‍

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

۱۰ اردیبهشت که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس است، بدان جهت روز ملی خلیج‌فارس در ایران نام گرفت که این حوزه آبی و آبراه راهبردی آن "تنگه هرمز" از دو هزار سال به این سو محل تعاملات ملت های مختلف و زیادی به ویژه در آسیا به عنوان پهناورترین قاره جهان برای همکاری های تجاری، فرهنگی، زبانی و مذهبی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک حوزه آبخیز گسترده در بین النهرین که خواستگاه تمدن های باستانی در دل تمدن آریایی است که همواره همه آریایی ها را به تمجید و تکریم از خود واداشته و می دارد.

هجمه ناروای بدخواهان آن و طمعی که قدرت های جهانی به این خلیج همیشه فارس بسته اند، موجب شد که همه انسان های آزاده به دفاع از آن برخیزند و حتی به تازگی قلب یک شاعر غیر ایرانی اما از حوزه تمدنی و فرهنگی ایران در تاجیکستان به قدری به درد آید که مجبور شد چکامه ای در رثای این میراث آریایی بسراید.

لذا برای ارج گذاری برای این خلیج همیشه فارس، جا دارد یادی شود از مرحوم "مؤمن قناعت" شاعر شهیر تاجیک و سراینده شعر ماندگار "خلیج فارس" که حتی آنرا چند سال قبل در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز سروده بود (روحش شادو یادش گرامی).

این شعر در رثای "خلیج فارس" چنین است:

از خلیج فارس می‌آید نسیم فارسی

ابر از شیراز می‌آید چو سیم فارسی

دُر از این دریا نمی‌جویم چو دور افتاده است

از ته دریا ته اشک یتیم فارسی

می‌رسد از کشتی بشکسته شعر بی شکست

شعر هم بشکست با پند قدیم فارسی

شیخ را سرمست دیدم یک شبی از بوی نفت

رفت با عطر کفن عطر و شمیم فارسی.

این شعر و آثار ارزشمند دیگر در رثای خلیج فارس به دلیل موقعیت خاص آن به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی میان سه قاره، وجود منابع غنی و ارتباط این خلیج با مناطق آبی بزرگ جهان، و ارزش راهبردی آن در معادلات منطقه ای و جهانی است.

این آبراه همچنین در عرصه داخلی و منطقه‌ای  اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات استراتژیک سیاست خارجی همواره با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود.

خلیج فارس و تمدن متاثر از آن طی سالیان اخیر که مطالعات و پژوهش های بیشتری در خصوص آن انجام شد، شناخته تر گردید و این مشترکات باعث افزایش آگاهی مردم جهان از تاثیرات خلیج فارس بر جوامع مختلف شده است.

خلیج فارس

خلیج فارس به عنوان یکی از مرزهای آبی ایران در طول تمام سده ها از مناطق استراتژیک به شمار می‌رود. جایگاه این منطقه را در تحولات مختلف تاریخ ایران می توان به روشنی مشاهده کرد؛ به گونه ای که در دوره های گوناگون، ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران متاثر از ویژگی های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک آن بوده است. از طرف دیگر خلیج فارس به عنوان یک منطقه ژئوپلیتیک واقع در یکی از مهمترین مسیرهای دریایی نه تنها در آسیا بلکه در سراسر دنیا از تاثیرگذاری و ویژگی های خاصی برخوردار است. بنابراین این موقعیت ممتاز سبب شده تا از هنگامه آغاز رقابت های استعماری و توسعه طلبانه، این منطقه مورد توجه دولت های سلطه گر قرار گیرد و در سال های گذشته به دلیل اهمیت زیاد انرژی حاصل از تولید نفت، قدرت های صنعتی بیش از پیش متوجه آن شده اند.

ضرورت این موضوع سبب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قرار دادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از طرف برخی قدرت ها به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۰ اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه‌ هرمز را به عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام گذاری کند.

سازمان ملل و دیگر رژیم های بین المللی و قراردادهای بین المللی از جمله حقوق دریاها نیز اعلام کرده است که غیر از عنوان خلیج فارس نام دیگری را نمی شناسد.

همزمان با دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در آب های خلیج فارس بر فراز ناوشکن بومی «جماران» به اهتزاز درآمد.

مومن قناعت، شاعر شهیر تاجیک

او از شعرای شناخته شده تاجیکستان در میان پارسی زبانان به شمار می‌رود که داستان او "مسعود نامه" که چند سال پیش در باره احمدشاه مسعود، از رهبران مجاهدین افغانستان نوشت، و مجموعه ای از اشعارش با نام "سازهای شیراز" و داستان مشهور "سروش استالینگراد" او را در میان علاقمندان شعر پارسی معروف ساخته بود.

مومن قناعت برای داستان "گهواره سینا" در سال ۱۹۸۰ برنده جایزه دولتی تاجیکستان به نام رودکی شد. عنوان "شاعر خلق تاجیکستان"، بالاترین عنوان برای شعرا و نویسندگان است.

مجموعه هایی از اشعار مومن قناعت طی سه دهه گذشته در ایران و افغانستان هم منتشر شده است. بسیاری از اشعار او به زبان های مختلف در اتحاد جماهیر شوروی سابق و بیرون از آن ترجمه شده‌اند.

قناعت در تاجیکستان نه تنها به عنوان شاعر بلکه به عنوان شخصیتی تاثیرگذار در مسائل فرهنگی و زبان فارسی شناخته شده است.

مومن قناعت در اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۱ در روستای "کرگاود" ناحیه درواز، در استان خودمختار بدخشان تاجیکستان، متولد شد و آموزش اولیه را در مدرسه و پرورشگاهی فرا گرفت.

نخستین اشعارش در اواخر دهه ۱۳۲۰ منتشر شدند. او سال‌ها در مجله ادبی "صدای شرق"، وابسته به اتحادیه نویسندگان تاجیکستان، کار می‌کرد. از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۱ میلادی رئیس این اتحادیه بود. در انتشارات "عرفان" هم مدتی سمت ویراستاری را بر عهده داشت.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی (سابق) عضو پارلمان اتحاد شوروی بود و در سال ۱۹۹۱ ریاست کمیته امور بین‌المللی شورای عالی (پارلمان وقت) اتحاد شوروی را بر عهده داشت.

در این زمان مومن قناعت همچنین عضو کمیته همبستگی شوروی با کشورهای آسیا و آفریقا بود. از ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۰ میلادی عضو حزب کمونیست شوروی بود.

نخستین مجموعه از اشعار مومن قناعت با نام "شراره" در سال ۱۹۶۰ میلادی منتشر شد. بیش از ۱۲ مجموعه شعر و داستان از او به یادگار مانده است. اما این داستان هایش بود که با سبک و نگارشی تازه او را متمایز از دیگران کرد.

برچسب‌ها شاعر تاجیکستان ادبیات فارسی روز ملی خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شاعر تاجیکستان ادبیات فارسی روز ملی خلیج فارس شاعر تاجیکستان ادبیات فارسی روز ملی خلیج فارس روز ملی خلیج فارس مومن قناعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی در ایران شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرعباس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز (دهم اردیبهشت ماه)، در جشنواره خلیج‌فارس که به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در فرهنگسرای طوبی برگزار شد، اظهار کرد: امروز خلیج‌فارس با مساله امنیت ملی کشور عجین است و این ۲ را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

وی، تهدید و ستیز با استقلال و امنیت ملی را از جمله راهبردهای اصلی دشمن بر علیه ایران دانست و عنوان کرد: خلیج‌فارس برای دشمن بهانه‌ای است و ملت ایران نیز به این مهم رسیده است که خلیج‌فارس نماد اقتدار، امنیت و استقلال ملت ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که ملت ایران در برابر هرگونه تحریف در خصوص خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: امروز مساله خلیج‌فارس به یک وفاق ملی همگانی تبدیل شده است و نام خلیج‌فارس ایرانیان داخل و خارج از کشور را دور خود جمع کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، خلیج‌فارس را دارای یک امتداد تاریخی و تمدنی دانست و خاطرنشان کرد: روز خلیج‌فارس را در راستای تاریخ و تمدن ایران بزرگ شناخته می‌شود و نقش خلیج‌فارس در تحولات اقتصادی و سیاسی جهان بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این نکته که نام خلیج‌فارس با هویت ملی و ایرانی همراستا است، مطرح کرد: بر اساس اسناد دینی و تاریخی، نام خلیج فارس سه مرتبه بر زیان مبارک پیامبر اکرم (ص) جاری شده و در آیات و روایات ذکر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: اولین شخصی که شیطنت تغییر نام خلیج فارس را انجام داد نماینده انگلیس در بحرین تازه جدا شده بود. ایران امروز با تمام تلاش و ظرفیت‌های خود از نام خلیج‌فارس دفاع خواهد کرد.

کد خبر 6092120

دیگر خبرها

  • نام استقلال در لیگ قهرمانان آسیا عوض می‌شود!
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • رژه شناورهای نظامی ایران در سواحل خلیج فارس
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • برج آزادی رنگ و بوی خلیج فارسی گرفت (عکس)
  • خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی در ایران شده است
  • ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس + فیلم
  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس