Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  برداشت محصول پیاز تقریبا یک ماهی است که در جنوب استان کرمان شروع شده است، اما آنچه که در مزارع جنوب دیده نمی‌شود و حلقه مفقوده است، خنده شیرین کشاورزان و خوشحالی از برداشت است.

قصه پرتکراری که هر فصل برداشت برای محصولات تولیدی و کشت شده در جنوب کرمان که قطب کشاورزی محسوب می‌شود وجود دارد و آنچه که دیده نمی‌شود همیشه نبود برنامه و مدیریت کاشت از سوی کشاورزان و گاهی مسئولان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیازی مازاد بر مصرف وجود ندارد

رستگار مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در پاسخ به پیگیری خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان کرمان گفت: در هر فصل برداشت در زمینه کاشت هر محصولی که باشیم، الگوی تدوین شده و برنامه مدون برای کشاورزان در همه شهرستان‌های جنوبی ارسال می‌شود، اما آنچه که همیشه تکراری است توجه نکردن کشاورزان به الگوی کشت و تصمیمات سرخود آن‌ها در زمینه کاشت محصولات است.

او افزود: هرچند در زمینه ترویج برای کشاورزان با مشکل  نپذیرفتن حرف کارشناسان برای کاشت مواجه هستیم، اما امسال برای کاشت محصول پیاز هیچ گونه تولیدی مازاد بر تقاضای بازار نداریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: یکی ازمشکلات فراروی کشاورزان جنوب کرمان، اکنون حضور دلالان و نبود ثبات در زمینه حل و نقل و هزینه‌های بار است.

رستگار بیان داشت: امسال در جنوب استان ۱۱ هزار هکتار پیاز در دو نوع زرد وسفید کاشته که ۶۵ هزارتن محصول برداشت شده است و در قبال نیاز ۱۲۰ هزار تنی بازار داخلی ما تنها نیمی از تقاضا را پاسخ می‌دهیم، پس هیچ تولیدی اضافه بر نیاز بازار نداریم.

او با ابراز گلایه مندی از کشاورزان جنوب گفت: مشکل ایجاد شده برای فروش محصول پیاز جنوب کرمان اکنون این است که ما برای برنامه ریزی و الگوی کشت محصولات تلاش می‌کنیم و ابلاغ هم می‌شود، اما آنچه که هر ساله در زمینه کاشت تمامی محصولات دیده نمی‌شود نبود اهرم قانوی برای جلوگیری از کاشت بی رویه توسط کشاورزان است.

همچنین افشارمنش مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز بیان داشت: به دلیل رفع مشکل کشاورزان پیاز کار درشهرهای جنوبی با هماهنگی انجام شده، اکنون تمامی نمایندگان تعاونی‌های استان‌های هم جوار در جنوب استان کرمان حضور یافتند و طبق توافق ایجاد شده در حال خرید تضمینی محصول از کشاورزان هستند.

او گفت: اکنون هر کیلوگرم پیاز از کشاورز با قیمت ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان توسط تعاونی‌های روستایی استان‌های هم جوار در حال خریداری است.

افشار منش اظهار داشت: یکی از مهمترین و عمده‌ترین مشکلات کشاورزان پیاز کار جنوب کرمان اکنون برای فروش محصولشان با آن روبرو هستند این است که کرایه‌ها برای حمل محصول بالاست و کشاورز باید برای هر کامیون بار برای ارسال به تهران مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را بپردازد که این به صرف کشاورز نیست.

او تصریح کرد: نبود کامیون‌های حمل بار کافی وحضور نیافتن کامیون داران برای حمل بار به بهانه افزایش کرایه مهمترین مانع کشاورز برای بارگیری و فروش محصول است.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: یکی دیگر از مشکلات فرآروی کشاورزان پیاز کار ترافیک کامیون‌های صادراتی درمرز افغانستان است.

او افزود: روزانه ۵۰ کامیون محصول پیاز قبل از این مشکل به افغانستان صادرمی شد که اکنون به دلیل ترافیک خط مرزی و حضور کامیون‌های حمل محصولات دیگر، چون آهن آلات و سیمان، کامیون‌های حمل پیاز باید روزها در صف انتظار بایستند که همین امر سبب می‌شود که زمان بارگیری برای کشاورز طولانی و محصول تولیدی برزمین بماند.

افشارمنش بیان داشت: با مذاکراتی که ازسوی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان با استانداری وستاد تنظیم بازاراستان انجام شده است تا چند روز آینده قرار است صف کامیون‌های حمل پیاز درمرز افغانستان از سایر محصولات جدا و دراسرع وقت این محصول از مرزعبور کند که کشاورزان هم به مرور زمان و با سرعت بیشتری محصولشان را تحویل بازار دهند و از خرابی محصول جلوگیری شود.

اکنون درجنوب کرمان محصول پیاز در دو نوع زرد و سفید توسط نمایندگی‌های تعاونی استان‌های هم جوار به قیمت هر کیلوگرم ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان خریداری و بارگیری می‌شود.

ویروس کرونا عامل فروش نرفتن پیاز!

اما روی دیگر سکه  این گزارش کشاورزانی هستند که حرفهایشان شنیدنی است و کمی با حرف مسئولان متفاوت است و ساده‌تر به موضوع نگاه می‌کنند.

عباس محمدی پیاز کار نمونه کشوری از منطقه جنوب کرمان در این گفتگو افزود: به عنوان یک کشاورز با تجربه در این زمینه ۷۰ درصد عامل اصلی و موانع تولید و خرید پیاز را در جنوب کرمان مشکل شیوع ویروس کرونا می دانم که ارتباط و تاثیر مستقیم بر بازار گذاشته است.

او افزود: اکنون با تصمیم گیری خوبی که ازسوی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان صورت گرفته است با حضور نمایندگان تعاونی‌های روستایی پیاز کشاورزان در حال خرید تضمینی است و امیدواریم این مشکل کشاورزان هم رفع شود.

محمدی بیان داشت: هرساله در این فصل بازار مصرف شمال کشور مشتری خوبی برای پیاز جنوب بود و ما هیچ گاه مازاد بر مصرف بازار بذر نکاشته ایم که به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده تاثیر مستقیمی بر این محصول گذاشت و تولید روی دست کشاورز ماند.

او همچنین به هزینه‌های بالای برداشت و حمل نیز اشاره کرد و گفت: هزینه‌های بالای برداشت محصول هم از طرفی سبب شده است کشاورزان جنوب کرمان با مشکل مواجه شوند.

اما نکته قابل توجه که همیشه حلقه مفقوده کشاورزی جنوب کرمان است، نبود برنامه‌ریزی مناسب برای بازاریابی، بسته بندی، صنایع تبدیلی و سیستم حمل و نقل محصول به بازار هدف بوده که همچنان وجود دارد و هیچ گاه تصمیمات برای اصلاح این موارد از روی کاغذهای مصوب شده به مرحله اجرا نرسیده است.

در جنوب استان کرمان سالیانه پنج میلیون تن انواع محصولات برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

گزارش از کلثوم نجفی

کد خبر 506599 برچسب‌ها استان‌ کرمان کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمان کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان جنوب استان کرمان کامیون های حمل جنوب استان جنوب کرمان محصول پیاز پیاز کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد

سرهنگ مهدی پورامینایی گفت: در پی وقوع چندین مورد سرقت دوچرخه از چند محله و آپارتمان در سطح شهر کرمان، ماموران کلانتری ۲۱ با بررسی میدانی محل وقوع سرقت‌ها و تجسس‌های بعدی، متهم دخیل در این سرقت‌ها را شناسایی و این فرد را هنگام پرسه زدن در یکی از محله‌های شهر دستگیر کردند.

وی افزود: این متهم در بازجویی‌های به عمل آمده به انجام ۲۳ فقره سرقت دوچرخه و فروش آن‌ها به یک مالخر اعتراف کرد که در ادامه طی هماهنگی قضائی، ماموران فرد مالخر را نیز در مخفیگاهش غافلگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان تصریح کرد: فرد مالخر نیز به خرید و فروش ۲۳ دستگاه دوچرخه سرقتی اقرار کرد که شمار زیادی از این دوچرخه‌ها کشف و با تحویل آنان به مال باختگانی که عمدتا کودک و نوجوان بودند، باعث خوشحالی مجدد آنان شدیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • رقابت بیش از ۴۵ هزار داوطلب کرمانی در کنکور
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • درخشش کاراته‌کاهای کرمانی با پنج مدال
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس