Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@09:26:47 GMT

ممنوعیت ورود دام عشایر به مراتع سهند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۲۱۵۸

ممنوعیت ورود دام عشایر به مراتع سهند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: عشایر استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی تا نیمه دوم خرداد اجازه ورود به ییلاق‌های سهند را ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه ناصر شکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت:
 کوچ عشایر به مراتع سهند از 15 خرداد آغاز می شود و حضور عشایر در مراتع مراتع ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس تقویم کوچ، ورود زودهنگام دام به مراتع سهند تخلف محسوب می شود و پروانه چرای دامداران و عشایر متخلف باطل خواهد شد.

شکری اضافه کرد: علاوه از مراتع حضور عشایر در روستاهای مشرف به مراتع و شهرستان نیز ممنوع است و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی گفت: به خاطر پوشش زیاد برف در دامنه‌های سهند و مراتع روستاها ورود دام موجب تخریب اراضی مرتعی خواهد شد.
به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه، مراتع توسط قرق بانان به دقت کنترل می‌شود و دامداران متخلف به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

شکری، اضافه کرد: حضور به موقع دام‌ها در ییلاق موجب حفظ مرتع و افزایش پوشش گیاهی خواهد شد.

گزارش فارس حاکی است کوچ عشایر از استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی به مراتع سهند از 15 خرداد تا نیمه دوم شهریور انجام می‌شود.

مراتع سهند 129 هزار هکتار وسعت دارد و سالانه 750 خانوار عشایری با 105 هزار راس دام به این مراتع کوچ می‌کنند.

گوشت قرمز، شیر، پنیر، پشم از جمله تولیدات عشایر در مراتع سهند است.

کوه سهند با 3 هزار 710 متر ارتفاع بلندترین کوه آذربایجان‌شرقی است.

انتهای پیام/۶۰۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی عشایر منابع طبیعی مراتع ییلاق تبریز کوه سهند مراغه خبرگزاری فارس فارس تبریز مراتع سهند خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۲۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است

فرماندار شهرستان هرسین بر تهیه نقشه مناطق دارای سابقه آتش‌سوزی به منظور پیش‌بینی راهبردهای پیشگیرانه و بعنوان‌ یک پدافند غیر عامل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ابوطالب ایتوندی امروز _ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت _ در اولین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران اظهار کرد: امیدوارم امسال نیز مانند سال گذشته در میزان تصادفات شاهد کاهش آمارها باشیم.

وی افزود: تهیه نقشه مناطق دارای سابقه آتش سوزی به منظور پیش بینی راهبردهای پیشگیرانه و به عنوان یک پدافند غیر عامل ضروری است، و با اجرای این روند می‌توان با راهبردهای پیشگیرانه، تجهیز دهیاری‌های منطقه به امکانات اطفا حریق، اطلاع رسانی و هشدارهای به موقع به کشاورزان، عشایر و روستاییان آنان را از خطرات احتمالی آگاه کرد.

فرماندار هرسین خواستار استاندارد سازی و بروز نمایی آموزش‌های اطفا حریق برای روستاییان و استفاده از ظرفیت گروه‌های روستا دار محیط زیست برای مهار آتش سوزی شد.

وی تصریح کرد: نوسازی کلیه علائم، تابلوها، ایجاد شیارهای لرزاننده در مسیرهای پیش بینی شده، ایجاد و توسعه روشنایی معابر شهری و روستایی و همچنین محورهای مواصلاتی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

ایتوندی همچنین از ادارات متولی خواست با آموزش عمومی و فرهنگ سازی مؤثر از وقوع آتش سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی پیشگیرانه نمایند، و افزود: آمادگی دستگاه‌های خدماتی و هشدار به دهیاری‌ها با توجه هشدارهای اخیر هواشناسی، مسیل‌ های پر خطر شهرهای هرسین، بیستون و روستاهای بخش‌های مرکزی و بیستون شناسایی و توسط ادارات مربوطه به صورت روزانه مورد بازدید و رصد قرار می‌گیرند.

کد خبر 750222

دیگر خبرها

  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • قرعه کشی زمان پخش برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌ها در شبکه شهند
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات از شبکه سهند
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • واکنش رییس سازمان انرژی به شایعه ممنوعیت ورود بازرسان آژانس
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • تعدادی از واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تحویل می‌شود