Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@06:06:46 GMT

پرورش شتر دوکوهانه فتات در مرند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۰۱۱۸

پرورش شتر دوکوهانه فتات در مرند

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز ،منوچهر رحمانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند  روز چهارشنبه در بازدید از واحد پرورش شتر دوکوهانه (نژاد فتات - در حال منقرض) در اراضی روستای گلزار مرند اظهار کرد: شتر دوکوهانه به عنوان گونه‌ای منحصر بفرد و یک نژاد کمیاب که از زمان‌های دور توسط عشایر در آذربایجان شرقی و شهرستان به دلیل ویژگی‌های بارز از جمله مقاوم به سرمای آذربایجان، قدرت راهپیمایی در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: ردپای این حیوان نجیب که تا چندی پیش در تمام ایل راه‌ها قابل‌مشاهده بود و نقش مهمی را در کوچ عشایر و اقتصاد آن‌ها بازی می‌کرد حالا با تغییر سبک زندگی عشایر در منطقه و کشور، جمعیت این دام ارزشمند بطور چشمگیری کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملاً محسوس است.

او افزود: برای جلوگیری از انقراض این نوع شتر؛ یک جوان علاقه‌مند شهرستان مرند ۲ سالی است که با نگهداری و پرورش پنج نفر شتر دوکوهان، نژاد فتات و افزایش آن سهمی در جلوگیری از انقراص این نسل و اقدام مثبتی را برای حفظ گونه نادر شتر دوکوهان در این شهرستان کرده است.

رحمانی افزود: شتر در سرتاسر دنیا به عنوان یک گونه مقاوم، کم توقع و با ظرفیت بالا معرفی شده که اهمیت پرورش آن، با توجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصر به فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در خصوص گوشت شتر نیز گفت: گوشت این حیوان دارای شباهت زیادی به گوشت گاو است، شیر شتر نیز سرشار از ویتامین C بوده که اهمیت شیر تولیدی این حیوان را ۲ چندان می‌کند، از دیگر محصولات شتر کرک و موی آن است که مقدار کرک در شتر‌های دوکوهانه بیشتر از شتر‌های تک‌کوهانه بوده و از پشم و موی آن‌ها جهت تهیه چادر، قالی، طناب و پتو استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه شتر یک حیوان سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم آب بر است و با برنامه‌های دقیق کارشناسی می‌توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی نجات داد، افزود: درصدد آن هستیم تا تمامی مشکلات پیش روی تولید مثل آن را از میان برداریم و با مساعدت‌های حمایتی مسوولان به ویژه از لحاظ اعتباری، از انقراض این حیوان نجیب و مورد نیاز جلوگیری کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان کرد: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود این مساله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد بود.

او با بیان اینکه شهرستان مرند حدود ۷۰ تا ۹۰ نفر شتر شیری در روستا‌های گلین قیه، قاپلوق، خلخال، نورآباد و سیدلو پرورش می‌دهد، اظهار کرد: محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند صادرات آن برای استان و کشور ارزآوری مناسبی داشته باشد.

رحمانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مشکل کم آبی در برخی از مناطق استان از جمله حواشی دریاچه ارومیه با توسعه پرورش شتر می‌تواند به مزیت و فرصت تبدیل شود.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بردسکن گفت: از مجموع هزار کلاس درس که در بیش از ۲۰۰ فضای آموزشی احداث شده است تاکنون بیش از ۴۰ درصد از آنها هوشمندسازی شده است.


علی اکبر چراغیان افزود: هوشمندسازی کلاس های درس با هدف ایجاد بستری برای یادگیری مداوم، لذت بخش، عمیق، تقویت انگیزه، خلاقیت و ارتقای کیفیت  وبا کمک خیران و از منابع ادارات کل آموزش و پرورش و تجهیز و نوسازی مدارس استان خراسان رضوی صورت گرفته است.


استانداردسازی سیستم گرمایشی ۷ فضای آموزشی در بردسکن و روستاهای کوهپایه
مدیر آموزش و پرورش بردسکن گفت: در راستای جلوگیری از حوادث احتمالی به همت مدیریت آموزش و پرورش و اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان عملیات اجرایی استانداردسازی سیستم گرمایشی ۷ فضای آموزشی در بردسکن و روستاهای کوهپایه این شهرستان آغاز شده است

 

چراغیان افزود: اعتبار تخصیصی برای  این تعداد طرح ۵۵ میلیارد ریال  است و تا ۵ ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۰ درصد از مجموع ۲۰۰ فضای آموزشی شهرستان بردسکن به سیستم گرمایشی مجهز شده است.

دیگر خبرها

  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • پلمب ۴۸ واحد صنفی متخلف در مرند
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • ویژه برنامه‌های هفته معلم در شاهرود
  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • حمله خرس به دامدار ایلامی پس از ورود به قلمرو حیوان
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد