Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از ابلاغ مراتب ثبت ۱۰ اثر طبیعی استان خبر داد و گفت: پرونده ثبت ۵۸ اثر تاریخی گیلان نیز تهیه شده و امیدواریم این آثار امسال به ثبت ملی برسند. ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

شهرود امیرانتخابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت 10 اثر طبیعی گیلان به استاندار ابلاغ شده است اظهار داشت: پرونده ثبت 58 اثر تاریخی گیلان نیز تهیه و برای وزارتخانه ارسال شده است و امیدواریم این آثار نیز امسال در جمع آثار ملی کشور قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از وجود هزار و 173 اثر ثبت شده از این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و در همین زمینه عنوان کرد: گیلان از حیث پیشینه و قدمت آثار تاریخی و تنوع آن‌ها جایگاه بسیار خوبی دارد به طوری‌که این استان هم‌اینک در رتبه چهارم کشور به لحاظ تراکم آثار تاریخی قرار دارد. 

امیرانتخابی جزئیات مجموعه آثاری که پرونده آن‌ها تهیه و برای وزارتخانه جهت ثبت ملی ارسال شده بود را تشریح کرد و ابراز داشت: از این تعداد پرونده 20 اثر مربوط به بقاع متبرکه، 5 اثر مربوط به حمام‌های تاریخی و 33 پرونده نیز مربوط به خانه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی استان گیلان است.

ثبت ملی حسنیه عابدزاده مشهدمقدس ابلاغ شداز گوشه و کنار ایلام|ثبت ملی سالروز حماسه ماندگار آزادسازی مهران و فتح میمک / اولویت دستگاه قضا و پلیس"مجموعه درختان گردو کهنسال تنگ سیاه" بروجن ثبت ملی شد

وی آثار ثبت ملی شده استان گیلان در سال 98 را شامل 27 اثر غیرمنقول، 16 اثرطبیعی، 12 اثرناملموس(معنوی) و 5 اثرمنقول(اشیاء) اعلام کرد و افزود: صیانت، نگهداری و مرمت آثار در راستای استفاده مردم و آیندگان از جمله رسالت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان آبشار ویسادار، رویشگاه سوسن چهل چراغ ماسوله و رویشگاه لاله شطرنجی تیرو را از جمله آثاری که از استان در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده خواند و گفت: درخت کهنسال آزاد روستای لمفجان و آبشار ورزان (سوباتان) از دیگر آثار ثبت ملی شده گیلان هستند.

امیرانتخابی تالاب سوستان در لاهیجان، غار چشمه باد، آبشار بارزواو (لاتون) و ذخیره‌گاه ژنتیکی سفید صفرابسته را از دیگر آثاری که مراتب ثبت ملی آن‌ها اخیراً ابلاغ شده است اعلام کرد و اظهار داشت: به غیر از موارد یاد شده کوه سماموس نیز در کنار 9 اثر طبیعی یاد شده استان گیلان در جمع آثار ملی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان گیلان بیش از 2 هزار و 600 واحد تأسیسات گردشگری در بخش‌های مختلف وجود دارد که تمام آن‌ها از اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مجوز فعالیت دارند عنوان کرد: علاوه بر این‌ها تأسیساتی نیز در استان هست که مجوز فعالیت خود را از سایر دستگاه‌ها نظیر اتاق اصناف اخذ کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ضمن ابراز امیدواری از بهتر شدن اوضاع کشور و استان و فروکش‌کردن بحران شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: پس از عادی شدن شرایط، استان گیلان با داشتن این تعداد اثر تاریخی و مکان‌های گردشگری بار دیگر مانند گذشته میزبان مسافران داخلی و خارجی است.

امیرانتخابی یکی از مؤلفه‌های مهم جذب هر چه بیشتر گردشگران خارجی به استان گیلان را ثبت آثار تاریخی آن در فهرست آثار جهانی اعلام کرد و بیان داشت: میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند و انتظار دارد سایر دستگاه‌های ذیربط نیز در این امر مساعدت کنند.

انتهای پیام/614/ش

R7877/P/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی و گردشگری گیلان مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان اثر تاریخی مراتب ثبت اثر طبیعی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۲۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه گفت: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل دادرسی تحویل مقامات قضایی شدند.

علی محمدی افزود: با استناد قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اضافه کرد: بر این اساس متخلفان از مفاد این قانون به ضبط و مصادره دستگاه مذکور محکوم می‌شوند.

محمدی افزود: چنانچه دستگاه فوق در حفاری غیرمجاز به قصد کشف‌اموال فرهنگی - تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر مجازات فوق، مرتکب به یک سال تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده (۵۶۲) قانون‌مجازات اسلامی - مصوب ۱۳۷۵٫۳٫۲ محکوم می‌شود.

شهرستان تربت حیدریه ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده دارد که تعداد ۶۲ اثر شامل بنا، محوطه و میراث ناملموس ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی