سونامی تعطیلی فست فودها/ کرونا ۱۵۰ پیتزا فروشی را تعطیل کرد
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۳۵۷۱
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امروزه با تغییر سبک زندگی ،تغییرات زیادی در سبک خورد و خوراک جامعه ایجاد شده است اقبال عمومی از ساندویچها، فست فودها به ویژه پیتزاها در میان نوجوانان و جوانان منجر به ظهور پیتزا فروشیها و گسترش واحدهای تولید و فروش غذاهای سنتی شده است. تا پیش از شیوع کرونا در سطح مشهد بیش از ۱۲۰۰ واحد مجوزدار در این حوزه مشغول بودند که با توجه به تعطیلی نزدیک به دوماهه این صنف، ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از این واحدها را در پی داشته است.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مالک یکی از پیتزا فروشیهای مشهد در واکنش به وضعیت بازار گفت: از اسفندماه که صنف تعطیل شد علاوه بر ضرر و زیانهایی مانند اجاره محل ، حقوق و پرسنل ما با مشکل اتمام تاریخ مصرف برخی اقلام یخچالی خودمان مواجه شدیم. سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا که به صورت عمده توسط پیتزا فروشیها خریداری میشود در این یک ماه و نیم منقضی شد و مجبور به امحاء آن شدیم، این در حالی است که چکهای مربوط به همین اجناس را باید در برجهای فروردین و اردیبهشت پاس کنیم. بیشتر بخوانید: تعطیلی بیشتر هتلهای مشهد به دلیل شیوع کرونا
او پیرامون وضعیت پرسنل خود می افزاید: هشت نفر در مجموعه ما مشغول به کار بودند که نصف حقوق اسفندماه را گرفتند، اما حقوق فروردین و فعلا هم اردیبهشت مانده است، زیرا بحث "بیرونبر" که به تازگی مجوز داده شده است مشتری ندارد و باز بودن ما چیزی جز ضرر و زیان بیشتر نیست، مادامی که مردم احساس امنیت نکنند هرچه ما پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم بازهم به فروش سابق باز نخواهیم گشت. واحدها یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند
ابوالقاسم کاشفی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فراوردههای گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی در واکنش به وضعیت کنونی بازار میگوید: تعداد واحدهای فعال مجوز دار این صنف در سطح مشهد ۱۲۰۰ واحد است که تا همین امروز ۱۵۰ واحد جمعآوری و مجوز خود را ابطال کردهاند، با این روال مسلما باید منتظر تعطیلی دیگر واحدهای استیجاری باشیم، در این میان آمار دقیقی از کارگرها و کارکنان بیکار شده نداریم و تنها کمک به واحدها، ثبت نام در سامانه اداره بیمه در جهت درخواست بیمه بیکاری بوده است.
او میافزاید: این وضعیت در حالی رخ میدهد که همه ساله در فروردین ماه دخل چندین ماه به دلیل حضور زائران و فراغت مجاوران درآمد فستفودها و اغذیهها بود، در ابتدا ۸۰ درصد صنف از بحث "بیرونبر" استقبال نکردند، زیرا فایدهای نداشته است، چون مردم رغبتی به خرید ندارند، اما در چند روز اخیر با باز شدن مجتمعها و مترو و و اتوبوس وضعیت اندکی بهتر شده هرچند حالا هم در ماه مبارک رمضان هستیم و فستفود جایگاه چندانی در سبد تغذیه مردم در این ماه ندارد. قیمت مواد اولیه افزایش یافته است
مدیر یک فست فود در بلوار وکیلآباد که این روزها شروع به فعالیت نموده و سفارش "بیرونبر" خود را فعال کرده است، می گوید: جدا از تعطیلی مربوط به بحث کرونا که کمر فست فودها و اغذیهها را خم کرده است، افزایش قیمت مواد اولیه از ابتدای سال ما را مجبور به افزایش قیمت نموده است که با توجه به توان مالی جامعه واقعا خرید را برای افراد سخت نموده لذا اگر کرونایی هم در کار نباشد توان شهروندان برای خرید یک پیتزا حداقل به قیمت ۵۰ هزار تومان دیگر کشش ندارد از طرف دیگر ما چارهای نداریم، زیرا یا باید کیفیت را کاهش دهیم یا به طبع افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ را افزایش دهیم.
او در واکنش به وضعیت کسب و کار پس از کرونا می افزاید: سفارش "بیرونبر" از قبل از افطار تا ۱۲ شب فعال است، اما در واقعیت باید بگویم درآمد اصلی فست فودها از سالن است که تا اطلاع ثانوی تعطیل است و در سفارش "بیرونبر" هم ۲۰ درصد وضعیت مشابه سال قبل فروش نداریم، تنها دلیل باز بودن ما درآمد حداقلی برای پاس کردن چکهای ماههای آتی و حقوق کارگرانمان است. راهی جز اخراج برای ما نمانده است
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد پیرامون راهکار برون رفت از این بحران اقتصادی اصناف میگوید: باید هر چه سریعتر کمکهای دولتی عملیاتی شود در ابتدای کار میتوان بحث بخشودگی مالیاتی و عوارض را مطرح کرد، با این وضعیت واحدهای ما مشکلات مالیاتی خواهند داشت و توان پرداخت ریالی مالیات ندارند چرا که اصلا فعالیتی نکردهاند.
او می افزاید: همین روزها شاهد سرایز شدن چکهای برگشتی هستیم و بانکها با وجود وعدههای دولت به راحتی برای این چکها اقدام قانونی میکنند. صاحبان اصناف برای پاس شدن چکهایشان در حال فروش ماشین و خانه هستند، ولی این وضعیت تا کجا میتواند ادامه پیدا کند؟
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه می دهد: همین چند روز گذشته مالک واحدی به اتاق اصناف مراجعه کرده بود که اجازه دهید روزی دو ساعت باز کنم تا بتوانم خرج زندگی روزمره خود را دربیاورم و این واقعا دردآور است. کاشفی بیان می کند: در قبال تعطیلی باید دولت کمک کند و مهمتر اینکه اتحادیهها هم در حال تعدیل نیرو هستند و اعضا حق حضویت نمیدهند. اتحادیهها در حال تعدیل نیروهای خود هستند، در همین اتاق اصناف برای پرداخت حقوق پرسنل ماندهایم و راهی جز اخراج برای ما نمانده است، زیرا حقوق همین ماه را برای پرداخت نداشتیم واقعا فکری جدی برای این سونامی بیکاری باید برداشته شود و قدم مهم و اصلی را دولت باید بردارد. منبع: تسنیم انتهای پیام // ف.ک
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اصناف و بازار اغذیه فروشی ویروس کرونا افزایش قیمت پیتزا فروشی اتاق اصناف مواد اولیه فست فود ها واحد ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است. تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد. تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست. جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است: «اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.» این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است. تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است. کانال عصر ایران در تلگرام