Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:14:42 GMT

۱۲ گروه شبکه مراقبت و پیش آگاهی کشاورزی در البرز فعال شدند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۴۵۵۷

۱۲ گروه شبکه مراقبت و پیش آگاهی کشاورزی در البرز فعال شدند

مرتضی امید بخش روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شبکه های مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی مستقر در ستاد سازمان و مدیریت های شهرستان و همچنین بخش خصوصی مستقر در شهرستان های استان ( شامل کلینیک های گیاهپزشکی تحت نظارت مدیریت حفظ نباتات) بازدید ها و پایش های منظم از مزارع، باغات و گلخانه ها را در سطح استان انجام داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رصد آفات، بیماری ها و علف های هرز به صورت مستمر صورت گرفته و اطلاع رسانی مناسب در جهت کنترل به موقع آن ها توسط این گروه ها انجام شده، اظهار داشت: با بارندگی های اخیر و شرایط مساعد آب و هوایی بویژه دما و رطوبت، احتمال شیوع عوامل خسارت زای گیاهی در سال زراعی جاری بالا رفته که لزوم بازدید های متعدد توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات  و توصیه های کارشناسی لازم برای جلوگیری از شیوع و گسترش عوامل خسارتزا به مدیریت شهرستان ها و کشاورزان استان از طرق مختلف ارایه شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرزدر خصوص مهمترین اقدامات انجام شده، گفت: در مزارع گندم ،کل سطح سمپاشی شده علیه علف های هرز گندم در سطح ۷۸۸۱ هکتار انجام شده که در سطح ۶۶۵۶ هکتار علف های هرز نازک برگ و در سطح ۷۰۰۶ هکتار مبارزه علیه علف های هرز پهن برگ صورت گرفته است.

در مزارع جو،کل سطح سمپاشی شده علیه علف های هرز جو در سطح ۴۵۶۰ هکتار بوده که در سطح ۱۸۸۰ هکتار مبارزه علیه علف های هرز نازک برگ و در سطح ۲۸۵۵ هکتار مبارزه علیه علف های هرز پهن برگ انجام شده است.

وی افزود: برای کنترل آفت سن مادری در مزارع گندم در سطح ۱۴۵۰ هکتار و در مزارع جو در سطح ۵۵۰ هکتار سمپاشی صورت گرفته و این عملیات همچنان ادامه دارد.

همچنین با توجه به ظهور نشانه های بیماری خسارتزای زنگ زرد در مزارع گندم استان پایش ها و توصیه های لازم انجام شده و در سطح ۲۲ هکتار کانون کوبی از طریق مبارزه شمیایی صورت گرفته است.

امیدبخش در خصوص محصول کلزا نیز گفت: کل سطح سمپاشی شده علیه علف های هرز کلزا در سطح ۷۹۲ هکتار می باشد که در سطح ۷۰۹ هکتار مبارزه علیه علف های هرز نازک برگ و در سطح ۲۱۳ هکتار مبارزه علیه علف های هرز پهن برگ صورت گرفته است.همچنین در سطح ۶۱۵ هکتار علیه شته مومی کلزا مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان استان توصیه کرد: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی سالجاری بسیار مناسب برای استقرار عوامل بیماریزای گیاهی می باشد و اخیراً بیماری زنگ زرد بعنوان یکی از مهمترین عوامل خسارتزای گندم و جو در بعضی از مناطق استان مشاهده شده، لذا مزارع روزانه نیاز به بازدید مستمر داشته و در صورت مشاهده علایم بصورت جوش های زرد رنگ بویژه روی برگ های جدید، کشاورزان سریعاً با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به کانون کوبی از طریق سمپاشی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر ریزش آفت سن غلات در مزارع گندم و جو استان انجام شده، این عامل خسارتزا نیز نیاز به بازدیدهای مستمر داشته تا در صورت رسیدن به نرم مبارزه (۲-۳ عدد آفت سن در متر مربع) سریعاً اقدام به سمپاشی مزارع با سموم توصیه شده، شود.

در سال زراعی جاری محصول استراتژیک گندم در سطح ۱۰ هزار و ۶۶۰ هکتار، جو آبی در سطح ۶۷۰۰ هکتار و دانه روغنی کلزا در سطح ۹۰۴ هکتار از اراضی زراعی استان البرز کشت شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم کلزا استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم کلزا استان البرز وزارت جهاد کشاورزی گندم کلزا استان البرز هکتار مبارزه علیه علف های هرز مزارع گندم جهاد کشاورزی حفظ نباتات انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۴۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 

علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست وبیناری طرح افزایش تولید گوجه فرنگی گفت: در صورت تخصیص اعتبار و تسهیلات کم بهره به مکشاورزان و بهره برداران می‌توان سطح زیرکشت گوجه فرنگی در مزارع استان را با روش سایبان افزایش داد و در فصل پاییز هم به تولید قابل توجهی دست یافت.

وی بیان کرد: قزوین یکی از استان‌های مهم در تولید گوجه فرنگی است و امسال بر اساس برنامه ابلاغی و با توجه به الگوی کشت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار برای کشت گوجه فرنگی به استان تخصیص یافته که پیش بینی می‌شود بیش از چهار هزار تن محصول گوجه فرنگی تولید شود که بیش از ۵ درصد تولید آن در فصل پاییز خواهد بود.

راه انجام اضافه کرد: استان قزوین به دلیل استفاده از ارقام جدید، روش‌های نوین کشت و بهره گیری از کشت سایبان و داربستی کردن مزارع عملکرد بالای حدود ۷۵ تا ۸۰ تن در هکتار در مزارع را بدست آورده است. 

وی افزود: در طرح سایبان در کشت گوجه فرنگی در دو سال گذشته حدود ۲۷ هکتار از مزارع گوجه فرنگی به این طرح اختصاص یافته که پیش بینی می‌شود امسال این میزان به ۶۰ هکتار افزایش یابد.

راه انجام بیان کرد: حفظ رطوبت، جلوگیری از تابش نور خورشید و عملکرد بالای محصول حتی تا بیش از ۲۰۰ تن در هکتار از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

در این نشست در خصوص اهمیت تولید گوجه فرنگی در پاییز برای کنترل قیمت این محصول و امکان افزایش عرضه آن و معرفی استان قزوین بعنوان پایلوت مهم در اجرای این طرح تبادل نظر شد.

در این نشست در خصوص طرح افزایش تولید گوجه فرنگی در فصل پاییز با دو روش، افزایش سطح زیر کشت در استان‌های جنوبی کشور و کشت داربستی در مناطق تولید تابستانه شامل استان‌های فارس، آذربایجان شرقی، قزوین و زنجان گفتگو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد