Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@11:43:34 GMT

ویروس کرونا فرصت جدیدی برای تغییر نگرش ما به جهان است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۶۴۷۴

ویروس کرونا فرصت جدیدی برای تغییر نگرش ما به جهان است

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه‌ای با پرس‌تی‌وی در خصوص اهداف نگارش نامه‌ای خطاب به رهبران مذهبی و فعالان مدنی جهان، پیرامون همه‌گیری جهانی کووید 19، گفت: بیماری همه‌گیر ویروس کرونا یک فاجعه جدید است که سراسر جهان را در بر گرفته و همه کشورها را درگیر کرده است.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی با بیان اینکه ویروس کرونا پیام‌های زیادی برای دنیا داشته است؛ تصریح کرد: کرونا نشان داد که تفاوتی میان غرب، شرق، جنوب و یا شمال وجود ندارد و همه مردم دنیا چه مسلمان، چه مسیحی، چه یهودی و چه کافر و غیر کافر در مقابل به تخریت و بلاهای ساختگی و طبیعی یکسان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا تخریب و بلا آفرینی در هر نقطه زمین به سایر نقاط توسعه پیدا می کند.

عاملی: هدف از مخاطب قرار دادن رهبران مذهبی و فعالان مدنی دنیا در نامه‌ای که در خصوص همه‌گیری جهانی کرونا نوشته شد، این بود که بگوییم ما تنها مسئول جامعه خود نیستیم بلکه باید نسبت به مردم تمام دنیا احساس مسئولیت داشته باشیم

عاملی افزود: ویروس کرونا برای ما یک پیام دارد اینکه همه انسان ها مسافران یک کشتی مشترک هستند، بنابراین هر اتفاقی که برای هر کدام از مسافران رخ دهد، سایرین را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. ما نمی‌توانیم نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت بوده و در حالی به آینده دنیا فکر کنیم که هیچ دغدغه‌ای درباره برابری میان انسان‌ها در مواجهه با فساد زمین نداشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: هدف از مخاطب قرار دادن رهبران مذهبی و فعالان مدنی دنیا در نامه‌ای که در خصوص همه‌گیری جهانی کرونا نوشته شد، این بود که بگوییم ما تنها مسئول جامعه خود نیستیم بلکه باید نسبت به مردم تمام دنیا احساس مسئولیت داشته باشیم. ویروس کرونا ما را بر آن واداشت تا بیش از پیش به جامعه جهانی بیاندیشیم.

همه گیری جهانی جدید این حقیقت را به ما گوشزد کرد که تا چه اندازه به مخاطره انداختن زندگی مردم می‌تواند تلخ و دردناک باشد که حاکی از غفلت ماست

وی با اشاره به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در زمان جنگ جهانی دوم به دستور رئیس جمهور وقت آمریکا بیان کرد: بشریت تاکنون جنگ‌های بسیاری را در جهان تجربه کرده‌ است؛ به عنوان مثال در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی ظرف مدت سه روز نزدیک به ۳۰۰ هزار تن جان خود را از دست دادند و حالا ویروس کرونا حدود ۲۲۰ هزار نفر را به کام مرگ برده است و همچنان هم قربانی می گیرد. همه گیری جهانی جدید این حقیقت را به ما گوشزد کرد که تا چه اندازه به مخاطره انداختن زندگی مردم می‌تواند تلخ و دردناک باشد که حاکی از غفلت ماست.

عاملی تشریح کرد: ما در این نامه تلاش کردیم تا بگوییم که در شرایط فعلی نسبت به همنوع خود مسئول هستیم و توجه به یکدیگر و احساس دغدغه و نگرانی در این زمینه، بخشی از این مسئولیت است؛ ارسال تجهیزات‌ و اقلام بهداشتی مازاد به کشورهای نیازمند فرصت خوبی برای این ادای دین است. بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرفته از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا با بحران غذا مواجه شدند، جامعه جهانی نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد.

ویروس کرونا به وضوح گویای این واقعیت است که بودن در یک جامعه پیشرفته لزوما به معنای داشتن یک زندگی ایده آل نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به نزاع و خشونت در برخی از کشورهای غربی و اروپایی بر سر اقلام بهداشتی، اظهار کرد: ویروس کرونا به وضوح گویای این واقعیت است که بودن در یک جامعه پیشرفته لزوما به معنای داشتن یک زندگی ایده آل نیست. با نگاهی به آمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا در جهان و با توجه به اینکه ۸۶ درصد از فوتی‌ها و ۷۶درصد از موارد ابتلا در جوامع غربی و پیشرفته رخ داده است، می‌توان به خوبی دریافت که پیشرفت‌های علمی و فناوری ضرورتا ضامن امنیت و سلامت افراد نیست.

وی تصریح کرد: ایالات متحده طی سالیان درازی شاید نزدیک به یک قرن، زندگی هزاران نفر را در جهان به خطر انداخته است. آمریکا تنها به فکر خود است. حتی در جنگ جهانی اول و دوم، ایالات متحده برای حفظ جان مردمش، مشکلات فراوانی را برای جهانیان ایجاد کرد؛ اما اکنون ویروس کرونا ثابت کرد هیچ استثنایی وجود ندارد و جوامع غربی تافته جدا بافته نیستند.

عاملی افزود: به نظر می‌رسد ویروس کرونا بیش از آنکه یک پدیده همه گیر جهانی باشد، یک همه گیری جهانی غربی است و نکته قابل توجه این است که آنچه ما تجربه می‌کنیم بازتاب اعمال خودمان است. من فعالان مدنی زیادی را در غرب می شناسنم که دم از صلح جهانی می زنند و یا کمپین‌های ضد جنگ راه می‌اندازند اما گویا این‌ها شوخی‌ای بیش نیست و در عمل هیچ کاری برای مردم جهان انجام نمی‌دهند.

 عاملی: نیاز به تفکر بیشتری پیرامون فلسفه زندگی، فلسفه سیاست و فلسفه جامعه بین‌الملل داریم. در واقع آنچه باید همه گیری جهانی شود، تعهد در قبال جامعه بین‌الملل است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه وجود ۱۲ هزار سلاح هسته‌ای یک تهدید جهانی جدی است، بیان کرد:  تسلیحات هسته‌ای به اصطلاح همان کرونا ویروس شکل گرفته در ذهن غربی‌هاست که جان مردم را تهدید می‌کند. در تحقیقاتی که دانشمندان روسی و آمریکایی در این زمینه انجام داده‌اند، ثابت شده است که استفاده همزمان از این ۱۲ هزار سلاح هسته‌ای می‌تواند دمای هوای جهان را تا منفی ۵۰ درجه کاهش دهد، اتفاقی که منجر به رخداد زمستان خاکستری خواهد شد و نسل بشریت را از بین می‌برد،  وقتی چنین امکان خطرناکی در جهان وجود دارد، یک ذهن بیمار می تواند یک بلای جهانی را بوجود بیاورد.

وی افزود: بنابراین ما نیاز به تفکر بیشتری پیرامون فلسفه زندگی، فلسفه سیاست و فلسفه جامعه بین‌الملل داریم. در واقع آنچه باید همه گیری جهانی شود، تعهد در قبال جامعه بین‌الملل است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ساختار فعلی، آیا به دستورالعمل‌های جهانی جدیدی نیاز است، گفت: ایالات متحده پس از پایان جنگ سرد به سیاست نهادهای چندگانه جهانی روی آورده است، به این معنا که این آمریکا نیست که جهان را اداره می‌کند، بلکه مدیریت دنیا به دست نهادهای اقتصاد جهانی مانند سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است، اما در حقیقت در پشت پرده همه این نهاد‌های جهانی، آمریکا قرار دارد؛ ما نیازمند تغییر بزرگ در جهان هستیم. تغییری که منجر به استقرار عدالت و انصاف و رها کردن جهان از سلطه شود.  ویروس کرونا فرصت جدیدی برای تغییر نگرش ما به جهان فراهم می کند.

به نظر می رسد فساد و بی عدالتی دلیلی جز انکار عملی وجود خداوند و احترام به قوانین الهی ندارد. ما نیاز به یک بازگشت و تجدید نظر جدی داریم

عاملی با اشاره به شرایط بحرانی کشور ایتالیا در جریان شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: ایتالیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، از بی توجهی و عدم حمایت و یاری متحدانش در مهار بحران کووید۱۹ خشمگین است و این خودخواهی غرب را می‌رساند که باعث ترویج نژادپرستی شده و بر فرهنگ و مذهب تاثیر می‌گذارد. خودخواهی زمانی رخ می‌دهد که ما قوانین الهی را زیر پا می‌گذاریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این پروردگار است که جهان را اداره می‌کند و ما با لیبرالیسم و سکولاریسم وجود خدا را منکر می‌شویم. آن‌ها دین را اول از سیاست، سپس از فرهنگ و بعد حتی از علم جدا کردند. جامعه بین‌الملل مشمول قوانینی است که فقدان هر یک، روند جهانی را دچار اختلال می‌کند، همانطور که عدم توجه به قوانین مرتبط با بدن و اختلال ایجاد کردن در آن که قانون تکوین الهی است، نتیجه‌ای جز درد و بیماری در پی نخواهد داشت. هر آنچه ما در زندگی و بر روی زمین انجام می‌دهیم به سوی خودمان باز می‌گردد از این رو باید به دنبال یافتن پاسخ چرایی آن باشیم . به نظر می رسد فساد و بی عدالتی دلیلی جز انکار عملی وجود خداوند و احترام به قوانین الهی ندارد. ما نیاز به یک بازگشت و تجدید نظر جدی داریم.

وی ادامه داد: خداوند واقعیت زندگی است اما بستگی به میزان باور ما دارد، هر چه بیشتر این حقیقت را درک کنیم تاثیر بیشتری در زندگی خود خواهیم دید. ما همواره بر این باور بوده‌ایم که شفا دهنده خداوند است اما این بدان معنا نیست که نباید برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه کنیم. زندگی بر پایه علت و معلول ایجاد شده است از این رو باید به علم و یافته‌های پزشکی و قواعد علمی توجه داشت. علاوه بر این یاد خدا صبر افراد را در زندگی بالا می‌برد و به گفته روان شناسان اگر اعتماد به نفس قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم بر بیماری غلبه کنیم.

عاملی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی، تمام اماکن مذهبی و مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده‌اند چطور می‌شود برای رفع این بلا و مهار همه گیری جهانی دعا کرد و از خداوند استمداد طلبید، تصریح کرد: در قرآن کریم آیه‌ای وجود دارد که می‌فرماید: خداوند در همه جا با شماست؛ در واقع خداوند همان همه گیری جهانی است که در همه جا وجود دارد، بنابراین برای برقراری ارتباط با خدا و دعا کردن لزوما نیازی به حضور در مساجد و یا اماکن مذهبی و زیارتی نیست، در هر جایی که باشید می‌توانید با خداوند این ارتباط را برقرار کنید. خدا در قلب ماست پس نباید حضور او را تنها به مساجد و کلیسا محدود کرد. گرچه در ادیان الهی بر تاثیر بیشتر دعای دسته‌جمعی تاکید شده است اما در حال حاضر به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هر گونه تجمع منع شده است. این شرایط موقت است و حتما باید از فضیلت حضور در مسجد و اماکن عبادی بهره مند شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اکنون مردم نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند و این حاصل کسب اطلاعات درباره وقایع جهان است. اینترنت تاثیرات مثبت بسیاری بر زندگی بشر داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تاثیر شیوع ویروس کرونا بر افزایش سطح آگاهی افراد نسبت به وقایع پیرامون خود و جهان، اظهار کرد: اکنون مردم نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند و این حاصل کسب اطلاعات درباره وقایع جهان است. اینترنت تاثیرات مثبت بسیاری بر زندگی بشر داشته است به ویژه در شرایط فعلی که امکان حضور فیزیکی و رو در رو وجود ندارد، این پدیده بسیار به کمک بشر شتافته است. 

در شرایط کرونا و پسا کرونا  نیازمند سازمان ملل متحد متفاوتی بدون ترس از ابرقدرت‌های جهان هستیم. سازمان ملل جدید باید بتواند به کلان جهان و مصالح جامعه جهانی قطع نظر از ملاحظات و منافع قدرت‌های اقتصادی و نظامی جهانی تصمیم سازی کند.

عاملی افزود: نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی و به خصوص در میان مردم جهان شاهد بیداری فراگیر هستیم. بیداری که نظام های سلطه را دچار بحران می کند و آگاهی جامعه ۹۹ درصد، یک نهضت مقاومت نسبت به جامعه یک درصد که در واقع سلطه اصلی بر منابع مالی جهان را دارند، در پی خواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: بعد از جنگ جهانی اول و دوم که فاجعه‌های انسانی گسترده‌ای به وجود آمد، نیاز به مدیریت عادلانه و صلح آمیز جهان احساس شد و محصول آن شکل گیری سازمان ملل متحد بود. ولی از همان آغاز نظام شیطانی سلطه شورای امنیت را و ساختار وتو اجماع جهانی را کنار آن بوجود آورد. در شرایط کرونا و پسا کرونا  نیازمند سازمان ملل متحد متفاوتی بدون ترس از ابرقدرت‌های جهان هستیم. سازمان ملل جدید باید بتواند به کلان جهان و مصالح جامعه جهانی قطع نظر از ملاحظات و منافع قدرت‌های اقتصادی و نظامی جهانی تصمیم سازی کند.  ما نیازمند سازمان ملل متفاوت بدون ترس از قدرت های اقتصادی و نظامی جهان هستیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ویروس کرونا جهان شورای عالی انقلاب فرهنگی بیماری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شیوع ویروس کرونا جامعه بین الملل همه گیری جهانی داشته باشیم جامعه جهانی فعالان مدنی جهان هستیم سازمان ملل ما نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۶۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقاپور: با طیبی تیم را در فینال جهان می‌بینم

به گزارش "ورزش‌ سه"، سالار آقاپور در حاشیه مراسم استقبال از اعضای تیم ملی فوتسال پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2024 اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که توانستیم قهرمان شویم و دل مردم عزیز را شاد کنیم. مردم و خانوادهایمان ما را دعا کردند و انرژی مثبت می‌فرستادند و توانستیم با قهرمانی دل آنها را شاد کنیم. این شادی که به قلب مردم هدیه کردیم چیز خاصی نیست، اما در این شرایط حداقل یکی دو ساعت توانستند به خاطر قهرمانی ما شاد باشند.

ویدئو: 331384

وی در مورد قدرت‌های نوظهور فوتبال آسیا و سنگینی وظایف فوتبالیست‌ها نسبت به گذشته، خاطر نشان کرد: بله، نسبت به سال‌های قبل که بازی‌ها را با نتیجه 10 بر یک یا 15 بر یک تمام می‌کردیم، کار سخت شده است. دوران آن بازی‌ها دیگر تمام شد، دیگر همه کشورهای آسیا فوتسال و دفاع کردن را بلد هستند. شما دیدید که ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی حذف شد. حتی تیم‌هایی که کسی فکرش را نمی‌کرد، توانستند از مرحله گروهی صعود کنند. خدا را شکر که افغانستان هم به جام جهانی صعود کرد. از این به بعد کار سخت‌تر می شود. خدا را شکر ایران با قدرتی که از گذشته داشته و همدلی که میان بازیکنان وجود دارد، بتوانیم از این به بعد هم نتایج خوبی بگیریم.

ستاره تیم ملی درباره مسابقات جام جهانی هم گفت: با بازگشت حسین طیبی که بازیکن مصدوم ما در این جام بود؛ اما حضورش خیلی تأثیرگذار است، همچنین  با این کادر فنی و بازیکنان متحدی که داریم، تیم را در فینال جهان می‌بینم.

وی راجع به مصدومیت حسینی طیبی هم صحبت کرد: جای حسین خالی بود. او کاپیتان دوره قبل و بازیکنان مؤثر تیم ملی بود و با بازگشتش در جام جهانی به ما کمک می‌کند.
بازیکن تیم ملی فوتسال ایران در مورد دلیل حذف ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی جام ملت‌های فوتسال، تأکید کرد: سال انتخابی جام جهانی سال سختی است. به نظرم ژاپن آنجایی که فکرش را نمی‌کرد بازی‌ها را باخت و مساوی کرد که همین عامل حذفش شد. همه تیم‌ها روبه‌روی ژاپن به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی بازی می‌کردند، اما این تیم آنها را دست‌کم گرفت و حذف شد.

دیگر خبرها

  • تهدیدها را در توزیع برق به فرصت تبدیل کرده ایم
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • حمید طیبی: در ازبکستان قدرت خود را به رخ فوتسال جهان خواهیم کشید
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • روز جهانی کار و کارگر
  • آقاپور: با طیبی تیم را در فینال جهان می‌بینم
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت