Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:15:29 GMT

کرونا فرصت جدیدی برای تغییر نگرش ما به جهان است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۶۶۰۸

کرونا فرصت جدیدی برای تغییر نگرش ما به جهان است

به گزارش روز پنج شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی در گفت و گویی  با بیان این که ویروس کرونا پیام‌های زیادی برای دنیا دارد؛ تصریح کرد: کرونا نشان داد که تفاوتی میان غرب، شرق، جنوب و شمال وجود ندارد و همه مردم جهان در مقابل تخریت و بلاهای ساختگی و طبیعی یکسان هستند لذا تخریب و بلا آفرینی در هر نقطه زمین به سایر نقاط توسعه پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هدف از نامه نگاری خود به رهبران مذهبی و فعالان مدنی دنیا که در خصوص همه‌گیری جهانی کرونا  بود را این مطلب بیان کرد که بگوییم ما تنها مسوول جامعه خود نیستیم بلکه باید نسبت به مردم تمام دنیا احساس مسوولیت داشته باشیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ویروس کرونا برای ما یک پیام دارد، این که همه انسان ها مسافران یک کشتی مشترک هستند، بنابراین هر اتفاقی که برای هر کدام از مسافران رخ دهد، سایرین را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. ما نمی‌توانیم نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت بوده و در حالی به آینده دنیا فکر کنیم که هیچ دغدغه‌ای درباره برابری میان انسان‌ها در مواجهه با فساد زمین نداشته باشیم.

عاملی تصریح کرد: هدف از مخاطب قرار دادن رهبران مذهبی و فعالان مدنی دنیا در نامه‌ای که در خصوص همه‌گیری جهانی کرونا نوشته شد، این بود که بگوییم ما تنها مسوول جامعه خود نیستیم بلکه باید نسبت به مردم تمام دنیا احساس مسئولیت داشته باشیم.  ویروس کرونا ما را بر آن واداشت تا بیش از پیش به جامعه جهانی بیاندیشیم.

وی با یادآوری بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در زمان جنگ جهانی دوم به دستور رییس جمهوری وقت آمریکا خاطرنشان کرد: بشریت تاکنون جنگ‌های بسیاری را در جهان تجربه کرده‌ است به عنوان مثال در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در مدت سه روز نزدیک به ۳۰۰ هزار تن جان خود را از دست دادند و حالا ویروس کرونا حدود ۲۲۰ هزار نفر را به کام مرگ برده است و همچنان هم قربانی می گیرد. همه گیری جهانی جدید این حقیقت را به ما گوشزد کرد که تا چه اندازه به مخاطره انداختن زندگی مردم می‌تواند تلخ و دردناک باشد که حاکی از غفلت ماست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: ما در این نامه تلاش کردیم تا بگوییم که در شرایط فعلی نسبت به همنوع خود مسوول هستیم و توجه به یکدیگر و احساس دغدغه و نگرانی در این زمینه، بخشی از این مسئولیت است؛ ارسال تجهیزات‌ و اقلام بهداشتی مازاد به کشورهای نیازمند فرصت خوبی برای این ادای دین است. بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرفته از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا با بحران غذا مواجه شدند، جامعه جهانی نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد.

عاملی ضمن یادآوری نزاع و خشونت در برخی از کشورهای غربی و اروپایی بر سر اقلام بهداشتی، اظهار داشت: ویروس کرونا به وضوح گویای این واقعیت است که بودن در یک جامعه پیشرفته لزوما به معنای داشتن یک زندگی ایده آل نیست. با نگاهی به آمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا در جهان و با توجه به اینکه ۸۶ % از فوتی‌ها و ۷۶% از موارد ابتلا در جوامع غربی و پیشرفته رخ داده است، می‌توان به خوبی دریافت که پیشرفت‌های علمی و فناوری ضرورتا ضامن امنیت و سلامت افراد نیست.
وی تصریح کرد: ایالات متحده طی سالیان درازی شاید نزدیک به یک قرن، زندگی هزاران نفر را در جهان به خطر انداخته است. آمریکا تنها به فکر خود است. حتی در جنگ جهانی اول و دوم، ایالات متحده برای حفظ جان مردمش، مشکلات فراوانی را برای جهانیان ایجاد کرد؛ اما اکنون ویروس کرونا ثابت کرد هیچ استثنایی وجود ندارد و جوامع غربی تافته جدا بافته نیستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به نظر می‌رسد ویروس کرونا بیش از آنکه یک پدیده همه گیر جهانی باشد، یک همه گیری جهانی غربی است و نکته قابل توجه این است که آنچه ما تجربه می‌کنیم بازتاب اعمال خودمان است. من فعالان مدنی زیادی را در غرب می شناسنم که دم از صلح جهانی می زنند و یا کمپین‌های ضد جنگ راه می‌اندازند اما گویا این‌ها شوخی‌ای بیش نیست و در عمل هیچ کاری برای مردم جهان انجام نمی‌دهند.

عاملی با تاکید بر اینکه وجود ۱۲ هزار سلاح هسته‌ای یک تهدید جهانی جدی است، خاطرنشان کرد:  تسلیحات هسته‌ای به اصطلاح همان کرونا ویروس شکل گرفته در ذهن غربی‌هاست که جان مردم را تهدید می‌کند. در تحقیقاتی که دانشمندان روسی و آمریکایی در این زمینه انجام داده‌اند، ثابت شده است که استفاده همزمان از این ۱۲ هزار سلاح هسته‌ای می‌تواند دمای هوای جهان را تا منفی ۵۰ درجه کاهش دهد، اتفاقی که منجر به رخداد زمستان خاکستری خواهد شد و نسل بشریت را از بین می‌برد،  وقتی چنین امکان خطرناکی در جهان وجود دارد، یک ذهن بیمار می تواند یک بلای جهانی را بوجود بیاورد.
وی افزود: بنابراین ما نیاز به تفکر بیشتری پیرامون فلسفه زندگی، فلسفه سیاست و فلسفه جامعه بین‌الملل داریم. در واقع آنچه باید همه گیری جهانی شود، تعهد در قبال جامعه بین‌الملل است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ساختار فعلی، آیا به دستورالعمل‌های جهانی جدیدی نیاز است، گفت: ایالات متحده پس از پایان جنگ سرد به سیاست نهادهای چندگانه جهانی روی آورده است، به این معنا که این آمریکا نیست که جهان را اداره می‌کند، بلکه مدیریت دنیا به دست نهادهای اقتصاد جهانی مانند سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است، اما در حقیقت در پشت پرده همه این نهادهای جهانی، آمریکا قرار دارد؛ ما نیازمند تغییر بزرگ در جهان هستیم. تغییری که منجر به استقرار عدالت و انصاف و رها کردن جهان از سلطه شود.  ویروس کرونا فرصت جدیدی برای تغییر نگرش ما به جهان فراهم می کند.

عاملی به شرایط بحرانی کشور ایتالیا در جریان شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: ایتالیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، از بی توجهی و عدم حمایت و یاری متحدانش در مهار بحران کووید۱۹ خشمگین است و این خودخواهی غرب را می‌رساند که باعث ترویج نژادپرستی شده و بر فرهنگ و مذهب تاثیر می‌گذارد. خودخواهی زمانی رخ می‌دهد که ما قوانین الهی را زیر پا می‌گذاریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این پروردگار است که جهان را اداره می‌کند و ما با لیبرالیسم و سکولاریسم وجود خدا را منکر می‌شویم. آن‌ها دین را اول از سیاست، سپس از فرهنگ و بعد حتی از علم جدا کردند.  جامعه بین‌الملل مشمول قوانینی است که فقدان هر یک، روند جهانی را دچار اختلال می‌کند، همانطور که عدم توجه به قوانین مرتبط با بدن و اختلال ایجاد کردن در آن که قانون تکوین الهی است، نتیجه‌ای جز درد و بیماری در پی نخواهد داشت. هر آنچه ما در زندگی و بر روی زمین انجام می‌دهیم به سوی خودمان باز می‌گردد از این رو باید به دنبال یافتن پاسخ چرایی آن باشیم. به نظر می رسد فساد و بی عدالتی دلیلی جز انکار عملی وجود خداوند و احترام به قوانین الهی ندارد. ما نیاز به یک بازگشت و تجدید نظر جدی داریم.

عاملی ادامه داد: خداوند واقعیت زندگی است اما بستگی به میزان باور ما دارد، هر چه بیشتر این حقیقت را درک کنیم تاثیر بیشتری در زندگی خود خواهیم دید. ما همواره بر این باور بوده‌ایم که شفا دهنده خداوند است اما این بدان معنا نیست که نباید برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه کنیم. زندگی بر پایه علت و معلول ایجاد شده است از این رو باید به علم و یافته‌های پزشکی و قواعد علمی توجه داشت. علاوه بر این یاد خدا صبر افراد را در زندگی بالا می‌برد و به گفته روان شناسان اگر اعتماد به نفس قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم بر بیماری غلبه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی، تمام اماکن مذهبی و مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده‌اند چطور می‌شود برای رفع این بلا و مهار همه گیری جهانی دعا کرد و از خداوند استمداد طلبید، تصریح کرد: در قرآن کریم آیه‌ای وجود دارد که می‌فرماید: خداوند در همه جا با شماست؛ در واقع خداوند همان همه گیری جهانی است که در همه جا وجود دارد، بنابراین برای برقراری ارتباط با خدا و دعا کردن لزوما نیازی به حضور در مساجد و یا اماکن مذهبی و زیارتی نیست، در هر جایی که باشید می‌توانید با خداوند این ارتباط را برقرار کنید. خدا در قلب ماست پس نباید حضور او را تنها به مساجد و کلیسا محدود کرد.

وی افزود: گرچه در ادیان الهی بر تاثیر بیشتر دعای دسته‌جمعی تاکید شده است اما در حال حاضر به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هر گونه تجمع منع شده است. این شرایط موقت است و حتما باید از فضیلت حضور در مسجد و اماکن عبادی بهره مند شد.

برچسب‌ها ویروس کرونا سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی ویروس کرونا سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شیوع ویروس کرونا همه گیری جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بعد از ظهر شنبه در نشست فصلی مدیران سازمان انتظامی در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج علیه السلام شهر مقدس قم اظهار کرد: روحانیون عقیدتی سیاسی سفیران حوزه علمیه در ارگان‌های نظامی هستند و عقیدتی سیاسی انتظامی کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: جمهوری اسلامی در طی این سالیان مسیر پیشرفت را پشت سرگذاشته و با گذشته قابل قیاس نیست.

وی افزود: شرایط ایران با عملیات وعده صادق در جهان تغییر یافته و امروز ایران به قدرت منطقه و نماد پیشرفت و مقاومت در دنیا تبدیل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: روحانیون در محیط کاری و اداری نباید از فضای حوزوی و معنوی غافل شوند چراکه با اخلاق اسلامی می‌توان موثر بود.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مسئولیت‌ها به گفته امام علی (ع) برای امتحان و آزمایش ما هستند فلذا از بدو اخذ هر مسئولیتی ما امانت دار هستیم و اگر از این امانت غافل شویم به کجی و انحراف خواهیم رفت.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیون باید پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشند، خاطرنشان کرد: طرح نور که در راستای عفاف و حجاب در حال اجراست، می‌بایست با ظرافت شده شود تا موجب ناکامی دشمنان و تحکیم شرایط اسلامی شود.

کد خبر 6090462

دیگر خبرها

  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • فرصت دفاع برای مصلایی‌پور؛ وقتی فقط یک نفر تعلیق شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • فرصت تغییر محل آزمون پایان ترم برای پیام‌نوری‌ها
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
  • هوینس: توخل نگرش متفاوتی دارد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • (ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور