Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:50:56 GMT

استعمال دخانیات یکی از عوامل خطر ابتلا به کرونا است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۶۶۳۵

استعمال دخانیات یکی از عوامل خطر ابتلا به کرونا است

به گزارش روزپنج‌شنبه پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات میزان ژن ACE۲ در سیستم تنفسی افراد سیگاری و غیرسیگاری مورد بررسی قرار گرفت. این مولکول‌ها به طور طبیعی درون سیستم تنفسی وجود دارند و توسط ویروس کرونا برای حمله به سلول‌های انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین میزان دو آنزیم FURIN  و TMPRSS۲ که موجب تسهیل آلودگی ویروسی می‌شوند در ریه افراد سیگاری و غیرسیگاری اندازه‌گیری و مقایسه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این تحقیقات در ریه‌های افرادی که در طول عمر خود حداقل ۱۰۰ عدد سیگار کشیده‌اند، بیان ACE۲ به میزان ۲۵ درصد بیش از افراد غیرسیگاری است. همچنین سیگار کشیدن موجب افزایش آنزیم FURIN در ریه می شود. اما میزان آنزیم TMRPSS۲ ارتباطی با سیگار کشیدن ندارد.
علاوه بر این مشخص شد سیگار کشیدن موجب تغییر نحوه بیان ژن‌ها در ریه شده و در نتیجه ژن ACE۲ به میزان بیشتری در سلول‌های جامی (Goblet cells)، بیان می‌شود. این سلول‌ها به منظور محافظت از بافت ریه موجب تولید مخاط می‌شوند.
محققان بر اساس نتایج این تحقیقات پیش بینی می‌کنند در مناطقی از جهان که تعداد بیشتری افراد سیگاری را در خود جای داده‌اند، کووید ۱۹ با شدت بیشتری شیوع می‌یابد.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine  منتشر شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا بیماری های ویروسی سیگار پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بیماری های ویروسی سیگار ویروس کرونا بیماری های ویروسی سیگار ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۶۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محبوبه شهریاری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از نظر رشد ترددهای بین استانی در سال گذشته، بوشهر رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش تحلیلی وضعیت ترددهای جاده ای کشور طی سال گذشته، ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته که رتبه دوم را داشته است.

شهریاری افزود: طبق آمار سامانه های ترددشمار، طی سال گذشته ۲۵ میلیون تردد بین استانی در بوشهر ثبت شد که بیشترین میزان آن مربوط به ماه‌های فروردین و آذر ماه بوده است.

وی در خصوص ترددهای بین استانی در اولین ماه سال جاری نیز بیان کرد: در فروردین ماه یک میلیون و ۳۸۰ هزار خودرو وارد استان و همین میزان خارج شده که در مقایسه با پارسال به ترتیب ۱۱ درصد و ۸ درصد رشد داشته است.

رییس مرکز مدیریت راه‌های استان بوشهر خاطرنشان کرد: اکنون ۱۹ سامانه نظارت تصویری، ۶۴ سامانه کنترل سرعت، ۶۰ سامانه تردد شمار و چهار سامانه توزین در حال حرکت فعال است.

کد خبر 6093852

دیگر خبرها

  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت
  • وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه قم – کاشان
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • دستگیری عوامل نزاع دسته جمعی + عکس
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند