Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@06:27:04 GMT

کرونا با کارگران چه کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۷۶۷۲

کرونا با کارگران چه کرد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،باتوجه به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید و ثبت ۱۱ اردیبهشت در تقویم به عنوان روز جهانی کارگر این مهم بهانه‌ای شد تا به پای صحبت ها و درددل این تلاشگران اقتصاد کشور بنشینم.


کارگران روزمزد ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، می گفتند:باوضعیت کرونا کار خیلی افت کرد از نظر رسیدگی و خرجی خانواده به سختی افتادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن ها عنوان کردند: تا به حال از طرف خانه کارگر و مسئولین مرتبط به ما بسته معیشتی نرسیده اما یک مرتبه از طرف خانه کارگر آمدند و به ما ماسک و مواد ضدعفونی دادند، تمام کمک هایی که به ما می شود از طرف مردم بوده است اما باز هم به همه ما چیزی نمی رسد و ممکن است کسی که شب شرمنده خانواده خود شود.


این کارگران اظهار کردند:با این که عضو خانه کارگر هستیم و بیمه کارگری داریم اما مسئولین مرتبط می گویند اگر از بیمه بیکاری استفاده کنیم بعد ها از بیمه بازنشستگی نمی توان استفاده کرد و با وضع پیش آمده ما چگونه خرج خانواده ما را دهیم؟


 از مسئولان درخواست داریم که برای ما بستر کار فراهم کنند تا ما شرمنده خانوادهامون نشیم.

بعد از گفت و گو با کارگران ساختمانی راهی اداره کار و تعاون استان شدیم تا بتوانم صحبت های این عزیزان را به گوش مسئولان برسانیم.

مصطفی کاویانی، رئیس کل اداره کار و تعاون قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، گفت: در سال رونق تولید هدف اصلی ما تصویب اشتغال بوده است و قریب به ۴۰۰ هزار نیروی کار جوان فعال در سطح استان داریم و حدود ۱۰ درصد جوانان بی کار هستند.

او افزود:تمام تلاشمان را کرده‌ایم که بتوانیم وضعیت کار را بهتر کنیم و در زمستان امسال  قم کمترین نرخ بیکاری در کشور را داشت و جایگاه هشتم را در بین استان های کشور کسب کرد.


کاویانی ادامه داد: کرونا باعث بیکاری در کشور شده است و تمام برنامه ریزی و پیش بینی های ما برای سال ۹۹ را به هم ریخته است اما قبل از کرونا توانستیم نرخ بیکاری در روستاها باوام هایی که مقام معظم رهبری دستور دادند از صندوق‌های توسعه تعاون برداشت شود را قریب به صفر برسانیم.


رئیس کل اداره کار و تعاون قم عنوان کرد: افرادی که روز مزد هستند  مشمول بیمه بیکاری نیستند ،بیمه بیکاری مشمول کسانی می‌شود که حداقل ۳٪ بیمه را پرداخت کرده اند اما هنوز دستورالعملی به ما برای موضوع نرسیده است و ما پیگیری های لازم را انجام داده ایم و به معاون رئیس جمهور هم در مورد تاکسیرانی کارگران روزمزد و کسانی که مشمول بیمه نمی شوند تحت حمایت آسیب های کرونایی قرار دهیم‌.


او عنوان کرد: حدود ۲۰ هزار نفر کارگر روزمزد عضو انجمن کارگران ساختمانی هستند و قریب به اتفاق آنها دارای بیمه تامین اجتماعی هستند و طبق اطلاعاتی که به من رسیده است خود انجمن برای اکثر کارگران ساختمانی که مستاجر بوده‌اند بسته معیشتی تامین کرده است و حتی به اتباع خارجه هم کمک رسانی شده است تمام تلاش ما این هست که کسی از این عزیزان جا نماند اما دست ما هم برای کمک رسانی به همه آنها بسته است امیدواریم کسی در این بحران شرمنده خانواده اش وماهم شرمنده آن ها نشویم حتی برخی از کارفرماها برای کارگران خود بسته های معیشتی و پک بهداشتی عرضه کرده‌اند.


او ادامه داد: ما در این اندیشه هستیم که کرامت خانواده‌ها برای دادن بسته های معیشتی حفظ شوددر حال کمک رسانی به صورتی هستیم که عزت و احترام خانواده ها حفظ شود تمام تلاش ما بر این اساس می باشد که همه خانواده ها بسته معیشتی را دریافت کنند و این گونه روا نست که یک خانواده چند بار بسته معیشتی دریافت کند ولی خانواده‌ای هیچ بسته معیشتی را دریافت نکند اما جمع آوری اطلاعات مقداری زمان بر و سخت است.


رئیس کل اداره کار و تعاون قم در آخر گفت:حمایتی که ما از کارگران می کنیم بحث بیمه بیکاری است و امیدواریم بتوانیم تاحد امکان نیاز های کارگران را رفع و بستر‌کار برای این عزیزان فراهم کنیم.


پس از این گفت و گو بسیار مشتاق بودم تا با کارگران نمونه امسال صحبت کنم و جویای این شوم که چگونه این عنوان را کسب کرده اند؟

حمید گل محمدی ،کارگر نمونه و از نیروهای اداره کار وتعاون در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،گفت:حدود ۱۴ سال سابقه خدمت دارم که همکاری با همکاران، نظافت اداره ، تفکیک ضایعات ، کارهای خدماتی و هر کاری که از دستم بر می آید دریغ نمی کنم و نمی گویم که این وظیفه من نیست.


او افزود: هم اکنون هم که کار ضد عفونی کردن اداره بر بقیه کار ها اضافه شده است هر دو روز یکبار کل اداره و هرروز قسمت‌های پرتردد ضد عفونی می شود.


این جوان می گوید با وجدان کاری کار می کنم و کاری می‌کنم که خودم از عملکردم راضی باشم،همدل بودن در اداره و برخورد خوب همکاران با همدیگر باعث می شود که خستگی کار کمتر احساس شود.


محسن جواهریان سرکارگر نمونه ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقمگفت:سربازیم در اداره تعاون بود و پس از ان هم همین رشته را ادامه دادم،ابتدا به عنوان کارشناس مسکن مهر مشغول به کار شدم پس از آن کار ساختمانی را تا هم اکنون ادامه دادم.


او افزود: از ابتدای کار با تلاش و اراده و پشتکار به عنوان ناظر ساختمان وارد کار شدم با پیشرفت کار و افزایش پروژه ها در هیئت مدیره عضو شدیم‌.


این سر کارگر ادامه داد: در ابتدای مهمترین کار بیمه کردن کارگر بیمه مسئولیت بدنی و بیمه کارگران ساختمانی است در پروژه های من بدون این دو بیمه امکان کار برای هیچ کارگری وجود ندارد.


او گفت: روال کاری که من پیش گرفتم برخی از مسائل روزانه و پیگیری کار کارگران برای رسیدگی به آنان است.


او عنوان کرد: به علت کرونا و از طرف وزارت بهداشت ابلاغیه کاری که به ما عنوان شود با رعایت مسائل بهداشتی کار را شروع کردیم و سفره کارگران مان را خالی نگذاشتیم.


او افزود: برای هر کارگر از پیمانکار درخواست بسته معیشتی کردی کرده‌ایم و حواسمان بوده است که کارگری ضعفی در این قضیه نداشته باشد.


این سرکارگر در اخر گفت: بسیار خوشحالم از این موضوع که توانسته‌ام برای کشورم کاری کرده باشم و انجام وظیفه بوده است و به نظر من با کارگر دست در دست هم بودن لیاقتی می خواهد که من هم قادر به لمس این حس خوب بودم.

انتهای پیام/غ/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز کارگر بیمه بیکاری ویروس کرونا باشگاه خبرنگاران جوان گفت و گو با خبرنگار اداره کار و تعاون کارگران ساختمانی گروه استان بیمه بیکاری بسته معیشتی کل اداره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا خسروی در خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان داراب با اشاره به هفته کار و کارگر با استناد به آیه شریفه «مَن ظَلَمَ اَجیراً اَجرَهُ اَحبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَیهِ ریحَ الجَنَّة؛ اگر کسی به یک کارگری ظلم بکند، در مورد اجرت او و دستمزد او ظلم بکند، همه اعمال خیر او از بین می‌رود و نابود می‌شود» تصریح کرد: ظلم به کارگر فقط دستمزد ندادن نیست بلکه اقدام نکردن در زمینه بیمه، بهداشت، آموزش، ابتکار، مهارت‌افزایی، سلامت خانوادگی و امنیت شغلی نیز ظلم به کارگران است.

وی با بیان اینکه چهارده هزار شهید جامعه کارگری در واقع چهارده هزار پرچم افتخار و وفاداری در دست کارگران است، تاکید کرد: برجسته شدن ارزش کارگر در جامعه، باعث رونق کار و تولید می‌شود.

امام جمعه داراب در ادامه با اشاره به در پیش بودن بزرگداشت هفته مقام معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد این دانشمند بزرگ، یکه‌تاز عرصه جهاد علمی و دینی بود و با وجود آنکه حتی برخی آشنایان جاهل و دوستان نادان به سنگ‌اندازی، تهمت و ملامت او پرداختند، این انسان وارسته وظیفه خویش را شناخت و در راه انجام وظیفه، هیچ‌چیز مانعش نشد.

حجت الاسلام خسروی عنوان کرد: شهید مطهری وظیفه خویش را به بهترین شکل انجام داد و با افشای باورهای نادرست و اندیشه‌های منحرف، حقایق ناب را باز گفت و کج‌فکری‌ها و ناروایی‌ها را برنتابید و به راه خود ادامه داد و سرانجام، به فیض بزرگ شهادت رسید.

وی افزود: او متفکری ژرف اندیش، پهلوان مبارزه با التقاط، روحانی متناسب با زمان، مصداق بارز مجاهد فی سبیل الله، نادره زمان ما، معلم بزرگی برای دیروز و امروز و فردای کشور، متفکر دین‌شناسِ مومنِ با اخلاص و پُرکار بود.

خسروی در ادامه گفت: خطی که می‌تواند انقلاب را از نظر فکری حفظ کند، همان خط مطهری یعنی اسلام ناب و بدون التقاط و بدون گرایش به جریان‌های التقاطی و انحرافی است.

وی گفت: مطهری از کسانی بود که در ذهنش شکل کلی انقلاب، هوشمندانه منعکس شده بود و سعی می‌کرد نگذارد اسلام از خط اصیل خود منحرف شود.

کد خبر 6089186

دیگر خبرها

  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • تاکید امام جمعه فسا بر حل مشکل بیمه کارگران
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد