Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@12:49:46 GMT

معلمی از گچ های رنگارنگ تا تدریس آنلاین

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۸۶۵۷

معلمی از گچ های رنگارنگ تا تدریس آنلاین

بی هیچ سرو صدایی مهربانند و مهربانی را پرورش می دهند، چه آن‌روز که بر تخته سیاه مدرسه با گچ های رنگی، الفبا را یادمان دادند و چه امروز که می گویند: گل های من، همه «آنلاین» باشید.

خبرگزاری شبستان_گیلان، نوشین کریمی؛ ما که دهه ۵۰ هستیم خیلی خوب یادمان هست خاک پای تخته های سیاه که گاهی تخته های سبز رنگ هم بودند، چقدر روی شانه و مقنعه های ما نشسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیجان لمس گچ های رنگارنگی که داخل کلاس کم می آمد و باید می‌رفتیم از دفتر مدیر مدرسه می‌گرفتیم....

زمان در گذر همیشگی‌اش، تخته های سیاه مدرسه را به وایت بردهای ماژیکی تبدیل کرد، دیگر از خاک گچی روی لباس‌ها خبری نیست. وقتی صدای هوشمندسازی مدارس در ایران کمی ما را به سمت مدرنیته شدن پیش برد شاید هنوز خیلی راه برای رسیدن به آن آرمان اصلی در پیش داشتیم و داریم اما در همین چند ماه اخیر یک اتفاق همه گیر و سراسری در ایران و جهان شیوه آموزش سنتی را جهش داد.


این راه بد یا خوب با تمام ضعف و قوت هایش آغاز شد و آموزش مجبور بود که در این جریان قرار بگیرد.


ویروسی به نام کرونا نه تنها سلامت بلکه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در جبهه سلامت تحصیل کرده ترین فرزندان مملکت در کادر پزشکی و پرستاری در خط مقدم مبارزه با این بیماری حاضر شدند و در جبهه تعلیم و تربیت باز هم معلمان و دلسوزان فرهنگی برپا گفتند و ایستادند تا در آموزش نسل های آینده خللی وارد نشود.

 

هرچند در همان روزهای اول شیوع کرونا، شوخی کاربران فضای مجازی به سمت معلمی بزرگ و قابل احترام رفت که شاید با اینکه سال‌ها خاک گچ تخته در سر و صورتش و حلقومش نشسته و با عشق الفبا را به دانش آموزانش تعلیم داده و حالا با این که بازنشسته شده است اما هنوز هم سر کلاس درس حاضر می شود و تدریس می کند؛ یک امر طبیعی به چشم می آمده اما وقتی یک کلمه آنلاین را نادرست آیلاند تلفظ کرده، عده ای نامهربان آن را به شوخی گرفتند که البته همین امر باعث شد وزیر آموزش و پرورش از وی دلجویی کند.

 

 

اما در سویی دیگر ماجرای تدریس، همین کاربران فضای مجازی ندیدند و نخواستند که ببینند چه معلم هایی در این روزهای سخت قرنطینه برای اینکه دانش آموزان از تدریس عقب نمانند همپای دیگر سنگربانان به صف جهاد ایستادند و راه های سخت ارتفاعات عشایرنشین را برای تعلیم دانش‌آموزانی که از اینترنت و گوشی‌های هوشمند بی‌بهره هستند، پیمودند تا در حق دانش آموزان این مناطق جفا نشود...


در این فضاهای مجازی چند لایک دارد اگر بخوانی «معلم کرمانی مبتلا به کرونا که تدریس آنلاین را از روی تخت بیمارستان انجام داد» و یا «آموزگاری در شهرستان حمیدیه در قرنطینه کرونایی به دلیل نداشتن وایت برد، روی بدنه یخچال منزلش با دانش آموزانش مسئله کار کرد»، معلمی از سرامیک آشپزخانه و معلم دیگر با کمد لباسش برای دانش آموزان تکلیف گذاشت...

 

چه آنها که کارشان دیده شد و چه آنها که در گمنامی هنوز درس پس می دهند، قابل ستایش هستند. چقدر خوب است که بی هیچ سرو صدایی می توانی مهربان باشی «معلم».

 



دخترم «پریا پورفرخی» دانش آموز کلاس اول ابتدایی است، برای معلمش یک نقاشی کشیده و روز معلم را اینگونه به او تبریک گفته است.

پریا با بیان اینکه هر حرف تازه ای که معلم به ما درس می‌داد، جشن می گرفتیم و خانم معلم روی سر دانش آموزی که اول اسمش با آن حرف شروع می‌شد، گل می ریخت گفت: این روزها که مجبوریم مهمانی، پارک و مدرسه نرویم حتی یاد گرفتن درس آنهم با تلویزیون اصلا جالب نیست.

«مهدیس کریمی» که پایه هفتم است بیان کرد: قبل از شیوع کرونا درس های کتاب های ما تمام شده بود و این روزها معلم ها با بازآموزی موارد گفته شده ما را برای امتحان‌ها آماده می کنند.

وی اذعان کرد: درس خواندن برای آینده ما لازم است اما مهم تر اینکه چه کسی آن درس را به ما می آموزد، باعث می شود ما به درس خواندن علاقه داشته باشیم و درک کنیم که در شرایط سخت و بحرانی هم نباید از تحصیل دور باشیم.

مهدیس ضمن قدردانی از معلم هایی که در این شرایط سخت کرونایی زحمت کشیدند تا دانش آموزان از آموزش عقب نمانند، افزود: معلم ها به ما علم می آموزند تا ما حواسمان به درس باشد و بدانیم که بهترین اتفاق های زندگی در آینده می‌تواند مرتبط با همین تحصیل باشد.


«احمد آیین» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه معلمی و معلم بودن بسیار ارزشمند و قابل احترام است، گفت: مهم‌تر از این شغل، انسانی است که در لباس معلمی کارش را درست انجام دهد.

 


این معلم ریاضی که در مقطع دبیرستان تدریس می کند، افزود: در تعلیم، ارتباط مستقیم با دانش آموزان بسیار مهم و تاثیرگذار است اما در قضیه کرونا خلا آموزش مجازی و عدم زیر ساخت های لازم برای ورود به این عرصه کار را برای بسیاری از معلمان و دانش آموزان سخت تر کرد.



وی اظهار کرد: کرونا با همه اضطراب ها و استرس هایش در شیوع یک بیماری و درگیر کردن سلامت جامعه، برای آموزش نیز تهدید بود.



آیین بیان کرد: سطح زندگی مردم با هم برابر نیست، شیوه آموزشی نیز متفاوت است، یک‌دفعه با وجود یک مشکل سراسری جریان بزرگی از آموزش، کسب و کار و....دچار اختلال می شود و نمی توان انتظار داشت همه چیز مثل روال عادی پیش برود.



وی با بیان اینکه ما معلم ها می بایست در کنار تدریس، شرایط زندگی و اوضاع پیش آمده را برای دانش آموزان توضیح دهیم، گفت: این بحران یک‌بار دیگر اثبات کرد که علم بهتر از ثروت است و باید دانش آموزان ما با فراگیری علوم مختلف بتوانند دانشمندان، محققان و انسان های موفقی در زندگی خود و اجتماع باشند.

 



«مریم محمدی» که زبان انگلیسی تدریس می کند، در گفت وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: دلم برای دانش آموزانم تنگ شده است.



وی افزود: به نظرم دانش آموزان امروز علاقه‌مندتر از دانش آموزان سال های گذشته، درس را یاد می گیرند و این به‌خاطر فراگیری مهارت هایی است که اکثر دانش آموزان از فضای مجازی آموخته اند.



محمدی تصریح کرد: جدای از رعایت نکات منفی در فضای مجازی باید بپذیریم که نیاز امروز جوامع رشد در عرصه های بین المللی است.



وی اظهار کرد: شاید سال ها قبل اگر به ما می گفتند که یک‌روز می توانی در خانه بمانی و خرید کنی، باورش سخت بود اما امروز خیلی از افراد اینترنتی خرید می کنند و وسایل خود را در منزل تحویل می گیرند و این را علم به وجود آورده است.

 

محمدی گفت: معلمی با تمام سختی هایش لذت هایی دارد که وقتی به آن فکر می‌کنی، خستگی هایت از بین می رود.



وی افزود: این روزها به دانش آموزانم گفتم در کنار آموزش هر درس، درس ایثار و گذشت را هم فرا گیرند، یاد بگیرند که چگونه پزشکان و پرستاران ما در دل خطر ماندند تا سلامت به جامعه برگردد، چگونه معلم هایی با توجه به رعایت فاصله اجتماعی مدارس خود را با وجود سه الی چهار دانش آموز باز کردند و در دل طبیعت درس می دهند تا آنان از تحصیل عقب نمانند.

 


«سامره عبدی» معلم کلاس اول ابتدایی با ابراز نگرانی از اینکه دانش آموزان این پایه در مرحله حساس آموزش هستند به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در این مدت، با تمام کادر مدرسه سعی مان را کردیم تا دانش آموزان احساس خلا نکنند.



وی با اشاره به اینکه پایه اول و کنکور به مراتب حساس ترین دوران آموزش تحصیلی دانش آموزان است افزود: ما معلم ها وقتی نتیجه زحماتمان را می بینیم انگیزه و عشق این کار بیشتر در ما تجلی می شود.



عبدی ادامه داد: کرونا درس جدیدی به زندگی ما داد و آن این است که هیچوقت نباید دست از فراگیری علم، کار و تلاش برداشت.



وی افزود: در همین بحث کرونا شاهد هستیم که هر روز دانشمندان و محققان به نتایج جدیدی دست پبدا می کنند و این از اهمیت و نتیجه آموزش است، پس هر چه بهتر دانش آموزان را پرورش دهیم در آینده این تعلیم و تربیت به جامعه بر می گردد و ثمره اش برای همه خواهد بود.


این روزهای کرونایی هم تمام می شود، شیوه های جدید آموزشی هم پس از آزمون و خطاها به میدان می آیند و می روند،  اینجا تنها نقش معلمانی بر جای می ماند که توانستند، قداست لباسی که بر تن پوشیده اند را پاس بدارند و به شاگردان خود «عشق» و «مهربانی» بیاموزند...

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: آموزش مجازی دانش آموزان بزرگداشت روز معلم استان گیلان دانش آموزان فضای مجازی معلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۸۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: امسال ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح مهارت آموزی ۳ مهارت فنی، نرم و سواد دیجیتال را آموزش می بینند و ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» از آموزشهای مهارتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور درباره طرح‌هایی که در سال جاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال خواهد شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی با مشارکت مردم توجه به آموزش و توسعه مهارت است چون سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های توسعه مهارت می تواند به افراد کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای مشارکت در اقتصاد کسب کنند، علاوه بر این مهارت می تواند به بهره وری،نوآوری و رقابت بالاتر منجر شود و نهایتا جهش تولید و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمانهای توسعه ای است که مسئولیت خطیری در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای معرفی به بازار کار دارد.بر همین اساس امسال ما به صورت ویژه ۴ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای طرح مهارت افزایی ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: یکی از طرح ها در حوزه دانش آموزی است و برای اینکه دانش آموزان را با مهارتها آشنا و فرهنگ سازی کنیم و آنها هدایت شغلی و تحصیلی خود را دنبال کنند طرح مهارت افزایی دانش آموزان را پیش بینی کرده ایم که هم در قالب طرح تابستانی مهارت و هم در قالب استفاده از ظرفیتهای دولتی و آموزشگاه های آزاد دنبال خواهیم کرد و بر اساس آن آموزش ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان را امسال در دستور کار داریم تا دستکم ۳ مهارت را در بحث مهارتهای فنی،مهارتهای نرم و سواد دیجیتال با توجه به موضوع فناوری های اطلاعات و تکنولوژی های روز فرا بگیرند.

آموزش ۷۰ هزار نفر در طرح مهارت افزایی دانش آموختگان

شهریور طرح دوم را مهارت افزایی دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: طرح دوم ما بحث مهارت افزایی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاههاست و ما هدفگذاری کردیم ۲۴۰ استاندارد مشاغل جدید روبه رشد را در حوزه فناوری های برافکن و در حوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا و رایانش ابری و حوزه هایی که به روز هستند و جدیدترین مشاغل هستند تهیه کردیم و با تفاهم نامه هایی که با وزارت علوم به امضا رساندیم موضوع آموزش فارغ التحصیلان در مراکز دولتی و پارکهای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی امسال آموزش ۷۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پیش بینی شده تا مهارتهای مرتبط با فناوری های جدید را آموزش ببینند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عین حال طرح دیگر سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری را ارائه آموزشهای ترکیبی عنوان کرد و گفت: تمایل شدیدی در جامعه دانشجویی وجود دارد که در کنار آموزش نظری و تئوری، به شکل عملی هم با مهارتها و موضوعات درسی خود آشنا شوند.ما این طرح را با عنوان طرح مهارت افزایی دانشجویان از طریق ارائه آموزشهای ترکیبی و هیبریدی پیش بینی کرده ایم که همزمان با تحصیل بتوانند حداقل ۳۰۰ ساعت را در کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای در سراسر کشور در قالب کارورزی و کاربینی و کارآموزی بگذرانند.

آموزش مهارتی ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» 

شهریور متذکر شد: ما دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان را به عنوان ۳ جامعه هدف پیش بینی کرده ایم و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنها را مدنظر قرار دادیم ولی گروه آخر که بسیار مهم است و به آن نیاز شدید داریم، کارکنان و شاغلین بنگاههای اقتصادی است که این طرح را تحت عنوان توانمندسازی و توسعه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی (تاک)  امسال دنبال می کنیم و در این طرح پیش بینی کردیم که ۲۷۰ هزار نفر در قالب این طرح هم مهارت آموزی و هم سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای داشته باشند که با گواهینامه ای که دریافت می کنند فعالیتشان را در بازار کار دنبال کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • فعالیت ۶۸ دانشجو معلم جهادگر به مدت ۱۷ روز در ارومیه و خوی
  • پویش قدردانی از معلم در «زنگ انشا» از رادیو صبا
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • برگزاری امتحانات نهایی در ۵۰ حوزه امتحانی در سمنان
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند