Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: نزدیک به پنج دهه است که با شروع فصل بهار، گلستان شاهد حضور میهمانان ناخوانده‌ای به نام ملخ‌های مراکشی است و امسال از فروردین ماه شاهد هجوم ملخ‌ها به مراتع استان هستیم.

در یک دهه اخیر پایگاه مبارزه با ملخ مراکشی در استان راه‌اندازی شده و در برخی از سال‌ها هجوم این میهمانان ناخوانده آنقدر زیاد است که اعتبار ملی برای مبارزه با آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از مراتع استان به ملخ مراکشی آلوده شده، معتقد است؛ اگر با هجوم ملخ‌ها به مراتع مبارزه نکنیم این گونه‌های مهاجم به مزارع کشاورزی می‌رسند و خسارات بسیاری وارد می‌کنند.

ابوطالب قزلسفلو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع استان از ۱۴ فروردین ماه آغاز شده و تاکنون ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع آلوده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم آلودگی مربوط به مناطق شمالی استان است، افزود: هم‌اکنون ۱۳ هزار هکتار از مراتع مراوه تپه، پنج هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس و بین دو تا دو هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع آق قلا آلوده شده است.

انجام مبارزه شیمیایی در ۸ هزار هکتار از مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از مبارزه شیمیایی در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع استان خبر داد و تصریح کرد: فعلاً کانون آلوده به ملخ‌های مراکشی در سایر شهرستان‌ها مشاهده نشده اما ممکن است در روزهای آینده مراتع کلاله و آزادشهر هم آلوده شوند.

وی به جزییات بیشتری از مبارزه در مراتع اشاره و تصریح کرد: تاکنون مبارزه شیمیایی در سطح هشت هزار هکتار از مراتع مراوه تپه، هزار و ۳۵۰ هکتار از مراتع گنبدکاووس و هزار و ۳۹۰ هکتار از مراتع آق قلا انجام شده است.

دو سال اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ مراکشی به گلستان تخصیص نیافته است قزلسفلو با این توضیح که مبارزه شیمیایی با ملخ مراکشی در استان همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اگر جلوی هجوم ملخ‌ها به مراتع با مبارزه شمیایی گرفته نشود، این گونه‌های مهاجم به مزارع کشاورزی می‌رسند و خسارت سنگینی وارد می‌کنند.

در حالی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نگران هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی است اما معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان معتقد است وضعیت استان قرمز نیست و با سمپاشی‌های انجام شده شرایط را کنترل می‌کنیم.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بسته به شرایط اقلیمی، میزان بارندگی، درجه حرارت و رطوبت منطقه، وضعیت مبارزه سال گذشته و کانون‌های آلوده، هجوم ملخ‌های مراکشی در استان گلستان را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر وضعیت بارندگی خوب باشد، ملخ‌ها به مراتع صدمه می‌زنند و به مراتع نمی‌آیند، افزود: هم‌اکنون نگران نیستیم؛ مبارزه شیمیایی را آغاز کرده‌ایم و وضعیت ما قرمز نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با یادآوری اینکه سال گذشته حدود ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی گلستان درگیر هجوم ملخ‌های مراکشی بود، ادامه داد: از فروردین ماه هر سال هجوم ملخ‌های مراکشی از مراتع اراضی شمالی استان آغاز می‌شود و تا تیرماه درگیر مبارزه هستیم.

برای مبارزه ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

وی با این توضیح که تاکنون کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی در شهرستان‌های مراوه تپه، آق قلا و گنبدکاووس شناسایی و مبارزه شیمیایی با آن‌ها آغاز شده است، اضافه کرد: برای مبارزه شیمیایی با ملخ مراکشی در گلستان به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

عباسی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان درگیر هجوم ملخ‌ها باشند، خاطرنشان کرد: دو سال اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ مراکشی به گلستان تخصیص نیافته و امسال از محل اعتبارات استانی و دیون مبارزه با ملخ مراکشی را آغاز کرده‌ایم.

اگر مبارزه سال قبل مناسب نباشد در سال بعد شاهد افزایش کانون‌های آلوده خواهیم بود هرچند معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان معتقد است شرایط گلستان نرمال است و در وضعیت قرمز هجوم ملخ‌ها قرار ندارد اما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از افزایش سه برابری هجوم ملخ‌ها به مراتع مراوه تپه خبر می‌دهد و اعتقاد دارد، آفت ملخ مراکشی هشت هزار هکتار از مراتع استان را تهدید می‌کند وضعیت در این شهرستان قرمز است.

کیانوش حق نما در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هجوم ملخ‌ها به مراتع مراوه تپه نسبت به سال گذشته سه برابر شده و کار مبارزه با بسیج نیروها برای مبارزه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پراکندگی مزارع و تپه ماهوری بودن منطقه مبارزه را سخت‌تر کرده است، افزود: سال گذشته فقط بین دو تا سه هکتار از مراتع مراوه تپه درگیر بود اما امسال آفت ملخ مراکشی هشت هزار از مراتع استان را تهدید می‌کند وضعیت در این شهرستان قرمز است.

آسیب مبارزه شیمیایی نادیده گرفته شده

در همین رابطه کارشناسان حوزه محیط زیست نسبت به آسیب‌های مبارزه شیمیایی و نادیده گرفتن این آسیب‌ها، هشدارها می‌دهند.

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بخشی از شرایط هجومی آلودگی هر سال با مبارزه سال قبل رابطه مستقیم دارد؛ اگر مبارزه سال قبل مناسب نباشد در سال بعد شاهد افزایش کانون‌های آلوده خواهیم بود.

محمود شکیبا با تأکید بر اینکه بهتره است مبارزه بیولوژیک جایگزین مبارزه شیمیایی شود، تصریح کرد: شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد در استان به جای مبارزه بیولوژیک بیشتر علاقمند به مبارزه شیمیایی هستند در شرایطی که آسیب‌های مبارزه شیمیایی بیشتر از فواید آن است.

وی به آسیب‌های مبارزه شیمیایی با ملخ مراکشی هم اشاره و بیان کرد: با سمپاشی و مبارزه شیمیایی بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی مفید و همچنین تنوع زیستی منطقه از بین می‌رود.

شکیبا متذکر شد: بهتر است قبل از آغاز مبارزه شیمیایی، آسیب شناسی از وضعیت منطقه انجام و جلسات مشورتی با کارشناسان حوزه‌های مختلف برگزار شود؛ اگر ملخ‌های مراکشی به زمین‌های کشاورزی آسیب نمی‌زنند، بهتر است مبارزه بیولوژیک جایگزین مبارزه شیمیایی شود.

هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع استان گویای آن است که پای مبارزه سال گذشته لنگ می‌زند و امسال کانون‌های آلوده استان بیشتر شده است؛ اگر چاره‌اندیشی درستی انجام نشود خسارات وارده قابل جبران نخواهد بود.

کد خبر 4913942

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان ملخ منابع طبیعی گلستان جهادکشاورزی گلستان محمد رضا عباسی ویروس کرونا ماه مبارك رمضان بوشهر شیراز شیوع کرونا قزوین ایلام کمک به نیازمندان شهرکرد بیرجند مواسات گرگان جهش تولید بارش باران گفتگو با خبرنگار مهر اظهار مبارزه با ملخ مراکشی هجوم ملخ ها به مراتع هجوم ملخ های مراکشی هزار هکتار از مراتع مبارزه شیمیایی ملخ های مراکشی کانون های آلوده مراتع مراوه تپه کشاورزی گلستان مراتع استان ملخ مراکشی برای مبارزه مبارزه سال سال گذشته آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۹۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند

دولت ایرلند از هجوم پناهندگان بیشتر به این کشور برای فرار از اخراج به رواندا در سایه طرح ضد مهاجرتی ریشی سوناک خبر داده و انتقاد شدیدی به این قانون وارد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: با توجه به طرح اخراج پناهندگان به رواندا در انگلیس پناهجویان به طور فزاینده‌ای به دنبال پناهندگی در ایرلند هستند. اما این تنها در دوبلین، پایتخت ایرلند نیست که این اقدامات دولت بریتانیا مورد انتقاد شدید قرار می گیرد.

دولت ایرلند گزارش داد که پناهندگان بیشتر و بیشتری به این کشور می روند. "مایکل مارتین"، وزیر امور خارجه ایرلند در این باره به روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گفت: سیاست جنجالی پناهندگی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، در حال حاضر بر این کشور اتحادیه اروپا تأثیر گذاشته است. پناهجویان برای اجتناب از اخراج به رواندا به اینجا و در داخل اتحادیه اروپا پناه می آورند.

مارتین گفت: حدود 80 درصد از مهاجران از طریق استان بریتانیایی ایرلند شمالی به ایرلند می آیند. پس از برگزیت، بریتانیا و اتحادیه اروپا توافق کردند که این مرز را باز بگذارند تا از درگیری های جدید در منطقه جنگ داخلی سابق جلوگیری کنند.

تنش های اجتماعی در ایرلند اخیراً به دلیل افزایش مهاجرت ها افزایش یافته است. بین می 2022 و آوریل 2023، بیش از 140000 نفر وارد ایرلند شدند که بیشترین تعداد در 16 سال گذشته است. نیروهای راستگرا ادعا می کنند که مهاجرت بحران حاد مسکن را در این کشور تشدید می کند. از طرفی اعتراضات مکرر از سوی ساکنان وجود دارد.

پارلمان بریتانیا شب سه شنبه با وجود انتقادها ومخالفت ها قانونی را تصویب کرد که در آن رواندا به عنوان کشور سوم امن معرفی شد. این قانون به دولت محافظه کار لندن اجازه می دهد تا پناهجویانی را که به طور نامنظم وارد این کشور آفریقای شرقی شده اند، اخراج کند. آنها باید در آنجا درخواست پناهندگی بدهند.

فعالان حقوق بشر این قانون را نقض تعهدات بین المللی می دانند. دولت ایرلند نیز به شدت از این پروژه انتقاد کرد.

نمایندگان پارلمان آلمان نیز اقدامات ضد مهاجرتی دولت بریتانیا را محکوم کرده بودند. در نامه ای به سوناک، نخست وزیر بریتانیا، 13 سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات، سبزها و اتحادیه احزاب متحد مسیحی به ویژه از بیانیه دولت بریتانیا مبنی بر اینکه "دیگر نمی خواهد به دستورات موقت دادگاه حقوق بشر اروپا احترام بگذارد عصبانی و نگران بودند.

با این قانون جدید دولت "ریشی سوناک"، نخست وزیر انگلیس دیگر نمی خواهد به مهاجرانی که به طور نامنظم وارد این کشور می شوند این فرصت را بدهد که برای پناهندگی در انگلیس درخواست دهند. در عوض، آنها باید بتوانند به رواندا اخراج شوند و در آنجا درخواست پناهندگی دهند و صرف نظر از منشاء واقعی هیچ برنامه ای برای بازگشت آن ها به انگلیس وجود ندارد.

هدف از این مقررات جلوگیری از عبور پناهندگان از کانال انگلیسی مانش با قایق های کوچک است. دولت بریتانیا برای این معامله میلیون ها دلار به رواندا می پردازد. دادگاه عالی انگلیس این پیمان پناهندگی را غیرقانونی اعلام کرد. منتقدان این کشور آفریقای شرقی را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.

این قانون جدید قصد دارد با اعلام رواندا به عنوان کشور ثالث امن و جلوگیری از درخواست تجدیدنظر در دادگاه های بریتانیا علیه اخراج، حکم دادگاه عالی را لغو کند. سازمان شورای پناهندگان که برای پناهنجویان در این کشور کمپین می کند، از این طرح انتقاد کرد و نسبت به هزینه های بالا، هرج و مرج و رنج انسانی هشدار داده است. این سازمان گفت که دولت به این ترتیب خطر گرفتار شدن ده ها هزار نفر در این سیستم را ایجاد می کند.

بعد از تصویب قانون اخراج پناهندگان به رواندا در پارلمان انگلیس سازمان ملل و شورای اروپایی هم انتقاد شدیدی به آن وارد کرده واین کشور را به نقض حقوق بشر متهم کردند.

بی توجهی اروپا به پناهندگان در حل بحران پناهندگیافزایش چشمگیر حملات به پناهندگان در آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله صد‌ها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در آخرین روز عید یهودی
  • یورش صد‌ها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در آخرین روز عید یهودی
  • یورش صدها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در آخرین روز عید یهودی
  • تظاهرات دانشجویان مراکشی در حمایت از غزه
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • تکلیف دوئل حسن یزدانی و قاسمپور مشخص شد
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند